Gå til innhold

Til dere som mener psykisk sykdom ikke eksisterer


Gjest Kjærlighetsbarn98

Anbefalte innlegg

Gjest Kjærlighetsbarn98

Hvilke hold har dere for å mene det? 

Hvordan forklarer dere psykosomatiske symptomer som vekttap, høy puls, utmattelse, kroniske smerter, søvnvansker og oppkast? 

F.eks.

Hvilken begrunnelse har dere for å tenke at det bare er å ta seg sammen? 

Hadde det vært så lett hadde ingen vært syke. 

Det sitter ikke bare i hodet, men i kroppen, ofte i magen. Og selv om det sitter i tankene, så vil det ikke si at man kan trykke på en knapp for å bli frisk. 

Hvis psykiske lidelser ikke finnes, finnes fysiske? Kropp og psyke henger sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er det som mener psykisk sykdom ikke eksisterer? Selvfølgelig vet alle det. Det kan til og med måles, feks me hjerneavvik på MR ved enkelte psykiske sykdommer.

Anonymkode: 1665a...848

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst finnes det, men synd folk påtar seg dette selv i større og større grad, pga at det er blitt poppis og fungerer fint for å slippe unna andre ting.

Anonymkode: 4b222...01c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket hold har du for å mene at folk benekter? Tror du blander med at folk ikke vil involvere seg.

Anonymkode: b2ba0...c78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visst finnes det, men synd folk påtar seg dette selv i større og større grad, pga at det er blitt poppis og fungerer fint for å slippe unna andre ting.

Anonymkode: 4b222...01c

Er det blitt poppis? Det fungerer absolutt ikke fint for noe som helst å «påta» seg dette. Det er stigmatiserende, folk trekker seg unna. Se bare på tråden om «røde flagg hos jente» der de aller fleste omtaler daten som damaged gods, og anbefaler han å droppe henne fordi hun lider av angst. For mye styr hevdes det. Ville man sagt det samme om en som har diabetes? 

Anonymkode: d604a...891

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det blitt poppis? Det fungerer absolutt ikke fint for noe som helst å «påta» seg dette. Det er stigmatiserende, folk trekker seg unna. Se bare på tråden om «røde flagg hos jente» der de aller fleste omtaler daten som damaged gods, og anbefaler han å droppe henne fordi hun lider av angst. For mye styr hevdes det. Ville man sagt det samme om en som har diabetes? 

Anonymkode: d604a...891

Jada, men nå er det en kjent sak at å ha psykiske lidelser er blitt populært å ha. En får oppmerksomhet og en blir litt spesiell.

At du ikke er enig, forandrer ikke dette.

 

Anonymkode: 4b222...01c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette er et veldig interessant tema. Spesielt etter at jeg leste dette: 

https://psykiskhelse.no/bladet/2018/trond-aarre-0518

Anonymkode: ab0eb...4ae

Fint artikkel.

Tror mye av det samme selv, mange blir syke av å få fortalt at de har noe. Når det kommer til depresjon så er det endel som drar seg ned selv. De gjør ingenting med sin situasjon.

Psyken kan lure deg mye, husk at rus og psykiatri er hånd-i-hånd. Alkohol er også nok til å gjøre deg deprimert og fyllt av angst, alkohol bør helt klart forbys.

Anonymkode: 11a88...2b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, men nå er det en kjent sak at å ha psykiske lidelser er blitt populært å ha. En får oppmerksomhet og en blir litt spesiell.

At du ikke er enig, forandrer ikke dette.

 

Anonymkode: 4b222...01c

At flere står fram med psykiske lidelser og at det har blitt mindre "skambelagt" betyr ikke at det har blitt "poppis". 

Endret av Thyra
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Visst finnes det, men synd folk påtar seg dette selv i større og større grad, pga at det er blitt poppis og fungerer fint for å slippe unna andre ting.

Anonymkode: 4b222...01c

Tror virkelig ikke det er så poppis som du skal ha det til. Jeg har en datter som sliter med angst. Men hun ønsker virkelig ikke at dette er noe, andre skal vite. Så hun presser seg selv, hele tiden. Og sitter hjemme og gråter og gråter, er fullstendig utslitt og må ligge rett ut en dag. Både før hun må ut på noe sosialt, og etter. Hun har fått seg jobb nå, og det er forferdelig vondt for meg som mor, og se hvordan det sliter henne fullstendig ut, grunnet angst. Men hun sier at hun må bare, for hun skal ikke havne på Nav.

Anonymkode: 674af...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror virkelig ikke det er så poppis som du skal ha det til. Jeg har en datter som sliter med angst. Men hun ønsker virkelig ikke at dette er noe, andre skal vite. Så hun presser seg selv, hele tiden. Og sitter hjemme og gråter og gråter, er fullstendig utslitt og må ligge rett ut en dag. Både før hun må ut på noe sosialt, og etter. Hun har fått seg jobb nå, og det er forferdelig vondt for meg som mor, og se hvordan det sliter henne fullstendig ut, grunnet angst. Men hun sier at hun må bare, for hun skal ikke havne på Nav.

Anonymkode: 674af...f7d

Er flere som syns det er kult med en diagnose.

Anonymkode: 4b222...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thyra skrev:

At flere stpr fram med psykiske lidelser ig at det har blitt mindre "skambelagt" betyr ikke at det har blitt "poppis". 

Er vanlig blant de unge å få seg en liten diagnose. Mine barn i skolen kan bekrefte dette.

Anonymkode: 4b222...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er flere som syns det er kult med en diagnose.

Anonymkode: 4b222...01c

Det er ikke kult å være reellt syk for de det gjelder. Det eneste disse vil er å få slippe sykdommen for å ha det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror virkelig ikke det er så poppis som du skal ha det til. Jeg har en datter som sliter med angst. Men hun ønsker virkelig ikke at dette er noe, andre skal vite. Så hun presser seg selv, hele tiden. Og sitter hjemme og gråter og gråter, er fullstendig utslitt og må ligge rett ut en dag. Både før hun må ut på noe sosialt, og etter. Hun har fått seg jobb nå, og det er forferdelig vondt for meg som mor, og se hvordan det sliter henne fullstendig ut, grunnet angst. Men hun sier at hun må bare, for hun skal ikke havne på Nav.

Anonymkode: 674af...f7d

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det er ikke kult å være reellt syk for de det gjelder. Det eneste disse vil er å få slippe sykdommen for å ha det bedre. 

Dette er jeg fullt klar over.

Anonymkode: 4b222...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er flere som syns det er kult med en diagnose.

Anonymkode: 4b222...01c

 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vanlig blant de unge å få seg en liten diagnose. Mine barn i skolen kan bekrefte dette.

Anonymkode: 4b222...01c

 

Ja, for det er jo bare å få seg en diagnose. At noen misbruker ordene angst, depresjon, traumer etc. Vil ikke si at de faktisk at en diagnose. At noen velger å være åpen om diagnose de har fått av som behandler vil heller ikke si at de synes det er kult at de har den. 

Har noen diagnoser selv og er åpen om det. Skulle heller ønske jeg var frisk og levde et normalt liv. Når en har så alvorlige diagnoser og utfordringer at man nesten ikke affiseres av ting som andre går i bakken for, da er det ikke mye kult nei. Skulle ønske det ikke var slik at jeg har blitt såpass herdet. 

Anonymkode: 98d97...2ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

 

Ja, for det er jo bare å få seg en diagnose. At noen misbruker ordene angst, depresjon, traumer etc. Vil ikke si at de faktisk at en diagnose. At noen velger å være åpen om diagnose de har fått av som behandler vil heller ikke si at de synes det er kult at de har den. 

Har noen diagnoser selv og er åpen om det. Skulle heller ønske jeg var frisk og levde et normalt liv. Når en har så alvorlige diagnoser og utfordringer at man nesten ikke affiseres av ting som andre går i bakken for, da er det ikke mye kult nei. Skulle ønske det ikke var slik at jeg har blitt såpass herdet. 

Anonymkode: 98d97...2ce

At de faktisk HAR en diagnose skulle det stå. Skulle vært mulig å redigere innlegg selv om man skriver som AB. 

Anonymkode: 98d97...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er flere som syns det er kult med en diagnose.

Anonymkode: 4b222...01c

Hvorfor skulle det være kult å ha begrensinger og slite år etter år selv tross mye behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste vil helst være vellykkede og veltilpassede og friske selvsagt. Men når man mislykkes med livet, får dårlige karakter, dropper ut av skolen og synes voksenlivet er for vanskelig så er det viktig for selvfølelsen at man har en legitim unnskyldning. Da blir det lett at man til slutt (kanskje etter mange års ‘utredning’) blir gitt en eller annen diagnose.

(Feks. ME, fibromyalgi, utmattelse, sosial angst, psykiske vansker, osv, osv.)

Anonymkode: cf6b6...748

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysekrone81

Ikke mat trollet!! Ingen som går å skaffer seg en diagnose fordi det er kult, en blir heller ikke spesiell av å slite psykisk fordi omtrent 2/3 av befolkningen vil gjøre det iløpet av livet. Selvfølgelig er det reelt, tror ingen ønsker å slite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...