Gå til innhold

"I lomma på Silje" på TV3. Noen som ser på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Scherbatsky skrev (17 timer siden):

Jeg er for det meste enig. Jeg liker programmet helt greit de gangene jeg har sett det (når det er med noen jeg liker), men jeg stusser på at det alltid skal kuttes på mat f.eks. Eksempel Siri Kristiansen i matbutikken: hun tar en pakke karbonadedeig med litt høyere kilopris enn kjøttdeigen fra First Price. Jeg velger å ta karbonadedeig. Hvorfor skal man spare en tier på KARBONADEDEIG når det er gode grunner til å spise det? Jeg prøver å kutte på mettet fett i samråd med legen min, og det blir dyrere. Men mat er også en glede for de aller fleste. Hvorfor skal ikke Lisa Tønne få kjøpe trøffelsalami når det er noe som gir henne glede? Eller takeout fra New Anarkali når hun fint har råd til det. Silje's instinkt er alltid å anbefale First Price eller å slutte med noe man liker. Å bli bevisst på pris er alltid smart, helt enig, men mat er også mer enn bare næring. Det er en opplevelse, godt, en interesse. Istedenfor, som det sies i artikkelen, å jakte på de store kuttene. Eller å bare omstrukturere økonomien. Å gjøre folk bevisst slik at de kan ta valg. Som at Siri f.eks fikk delt matkonto med mannen - et enkelt og godt tips som Silje burde ha delt i hver episode og hvorfor det er smart i den enkeltes situasjon slik at det kanskje kan inspirere folk hjemme som trenger det.

En hundrings brukt på noe som du elsker er billigere enn en tier brukt på noe du ikke liker i min mening. Pris og verdi er ikke det samme.

Mer om hvorfor vi bør bruke pengene som vi gjør, mindre på hva hver enkelt bruker pengene de HAR på (Luksusfellen blir annerledes, disse kjendisene bare bruker pengene som de har litt teit, men de HAR pengene).

Han ene nevner også at Silje nevner overforbruk i et bærekraftsperspektiv, men dette er faktisk noe jeg savner, for det syns ikke jeg det er særlig mye om der jeg kan se det. Igjen, bevisstgjøring av hvorfor vi bruker pengene våre slik at vi kjøper mindre.

Jeg er enig i dette. Jeg har hørt på podkast hvor Silje gjestet at hun mener mat er den største synderen til sløsing blant nordmenn. Jada, takeaway hver dag til lunsj og middag blir nok ganske i overkant for de fleste, og jeg er ikke totalt i mot den klassiske matpakken, men hva folk velger å smøre på matpakkene sine får være deres sak. Hvis Mia Gundersen og Lisa Tønne liker å handle pålegg på jacobs så er ikke det noe jeg synes er et problem. Jeg synes programmet kan være morsomt og til tider inspirerende for å holde kontroll på eget forbruk, men jeg merker at det ofte stikker mer i samvittigheten å vurdere å kjøpe noe jeg ikke nødvendigvis behøver etter å ha sett på det og dét er litt trist.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har også reagert at Silje er så opptatt av at de må velge First Price. I lomma på Silje handler jo ikke om å redde kjendisene fra den økonomiske avgrunnen Luksusfellens deltakerene befinner seg i, men å hjelpe dem å spare til mål som f.eks. anneks på hytta og ferietur til eksotiske strøk. 

Hvorfor skal folk som har god råd, men bruker pengene sine "feil"  på død og liv oppfordres til å spise det billigste av det billige for å spare noen kroner?  Fokuset burde være at de kan spare på å planlegge og ukeshandle i stedet for småhandling hver dag etc.. Fokuset på å velge First Price kjøttdeig fremfor Gilde karbonadedeig er i mine øyne totalt unødvendig.

De har råd til trøffelsalami og pålegg fra Jacobs, så la dem beholde det.  Som @Scherbatsky sier; mat er mer enn næring. 

Anonymkode: 4a3ec...5e3

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste jeg lurer mest på er hvor mye penger disse folka er gode for? Greit nok at de er kjendiser, men de har jo kapasitet til å spare en årslønn for Ola Normann på feks hudpleie og klær?!?! 

Skulle gjerne ønske at det var med " den vanlig mannen eller kvinnen i gaten" 

Husker det var et program på NRK i sin tid hvor ungdommen fikk styre økonomien til foreldrene i en mnd, men disse foreldrene hadde jo inntekter som var langt over vanlig inntekt. 

Jeg liker årets deltagere godt og jeg syns det er tøft av dem å stille opp sånn, jeg 😄  

Anonymkode: f2c73...22e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Provoserende program. Hvem bryr seg om rike kjendiser med rævva økonomistyring. 

Anonymkode: b7d16...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er Silje en av dem som har defekte smaksløker og spiser bare for å slippe å dø? For mange av oss er mat mer enn brensel. Det er smaksopplevelse og sunne, gode valg. 

Hilsen en som til og med kjøper kaffe ute uten dårlig samvittighet. En kaffe ute er ikke bare kaffe. Det er en opplevelse med å sitte ute og se på ande folk, få en time kos for seg selv eller dele kaffestuden med en venn. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er Silje en av dem som har defekte smaksløker og spiser bare for å slippe å dø? For mange av oss er mat mer enn brensel. Det er smaksopplevelse og sunne, gode valg. 

Hilsen en som til og med kjøper kaffe ute uten dårlig samvittighet. En kaffe ute er ikke bare kaffe. Det er en opplevelse med å sitte ute og se på ande folk, få en time kos for seg selv eller dele kaffestuden med en venn. 

Jeg liker Silje godt og husker jeg ble inspirert av henne til å spare når jeg oppdaget henne på luksusfellen når jeg var yngre, men enkelte ganger er jeg uenig med henne.. Man skal vel ikke døyve følelser med mat, ting og alkohol, men for meg er det en forskjell å lage en ordentlig middag med ordentlige råvarer av kvalitet, det får meg til å føle meg bedre, og noen ganger koster det mer enn det billigste alternativet. Jeg er dog villig til å tape de 50-150 kr når regninga er gjort opp, og heller varme med på den søte bollen og varme kaffen på en kald dag, det skal jo være en viss livsnytelse også vel? 

Anonymkode: e8fbc...453

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg liker Silje godt og husker jeg ble inspirert av henne til å spare når jeg oppdaget henne på luksusfellen når jeg var yngre, men enkelte ganger er jeg uenig med henne.. Man skal vel ikke døyve følelser med mat, ting og alkohol, men for meg er det en forskjell å lage en ordentlig middag med ordentlige råvarer av kvalitet, det får meg til å føle meg bedre, og noen ganger koster det mer enn det billigste alternativet. Jeg er dog villig til å tape de 50-150 kr når regninga er gjort opp, og heller varme med på den søte bollen og varme kaffen på en kald dag, det skal jo være en viss livsnytelse også vel? 

Anonymkode: e8fbc...453

Ja, enig. Livsnytelse er viktig. For noen av oss er det knyttet til mat. Hvorfor kjøpe First Price til 15 kr mindre hvis det smaker hoggorm? Å nyte god mat er heller ikke ensbetydende med usunn mat eller mye mat. God mat og råvarer er livskvalitet for meg. Og jeg fråtser heller ikke i dyre råvarer. Men feks den billigste kaffen smaker hoggorm.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (23 timer siden):

Disse enkeltbeløpene blir samlet sett store summer. Mer enn man sparer på 0,1% nedsatt rente.

De har råd til det,  men når de ønsker råd om pengebruk, så får de nettopp det.

Men at Sandmæl tilhører DNB vises meget godt, ja. Boe som er greit så lenge de er åpne om det.

De har vel fått tilbud om å være med og fått betaling for å stille opp, ironisk nok. Tipsene er der vel mest for at TV-titteren skal få med seg tips som kan være gunstige for DNB som selgere.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har også reagert at Silje er så opptatt av at de må velge First Price. I lomma på Silje handler jo ikke om å redde kjendisene fra den økonomiske avgrunnen Luksusfellens deltakerene befinner seg i, men å hjelpe dem å spare til mål som f.eks. anneks på hytta og ferietur til eksotiske strøk. 

Hvorfor skal folk som har god råd, men bruker pengene sine "feil"  på død og liv oppfordres til å spise det billigste av det billige for å spare noen kroner?  Fokuset burde være at de kan spare på å planlegge og ukeshandle i stedet for småhandling hver dag etc.. Fokuset på å velge First Price kjøttdeig fremfor Gilde karbonadedeig er i mine øyne totalt unødvendig.

De har råd til trøffelsalami og pålegg fra Jacobs, så la dem beholde det.  Som @Scherbatsky sier; mat er mer enn næring. 

Anonymkode: 4a3ec...5e3

Men Silje sier jo ikke at de ikke kan kjøpe det og det pålegget, men bevisstgjør i forhold til pris. I tillegg budsjetterer hun jo for høyere matbudsjett enn de fleste har, bænettopp for at de har råd til det. 

Anonymkode: f8210...985

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men Silje sier jo ikke at de ikke kan kjøpe det og det pålegget, men bevisstgjør i forhold til pris. I tillegg budsjetterer hun jo for høyere matbudsjett enn de fleste har, bænettopp for at de har råd til det. 

Hun sier ikke direkte til vedkommende at de må droppe kosen sin, men hun legger det fram for seeren at dette er hinsides og unødvendig forbruk. Som TV-titter kan man oppfatte det slik at det ikke handler om det spesifikke dyre pålegget men om egen kos som man selv velger å bruke penger på. Programmet formidler at man skal droppe kos i uka fordi det er unødvendige utgifter ved at Silje fniser og ler av beløpene, sammenlikner dyre og billige produkter og genuint kalte Kristin Gjelsviks cafébesøk for "gallimathias". Jeg tror den eneste gangen hun ikke kuttet ned på noens matforbruk så var det Bård Hokksrud fordi han er på streng diett av helseårsaker og hun dermed bestemte seg for at det var nødvendig forbruk. Resten av deltakernes forbruk på mat og kos blir stempla som unødvendig og sløseri. Da blir det lett for hverdagspersonen som ser på programmet å få en skyldfølelse for den sjokoladeplaten de unner seg en gang i uka eller den kaffekoppen de kjøper noen ganger i løpet av en uke. Det synes jeg blir feil. Det skal sies at jeg synes programmet er underholdene da, men jeg merker en bismak av all reklameringen for DNB.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja, enig. Livsnytelse er viktig. For noen av oss er det knyttet til mat. Hvorfor kjøpe First Price til 15 kr mindre hvis det smaker hoggorm? Å nyte god mat er heller ikke ensbetydende med usunn mat eller mye mat. God mat og råvarer er livskvalitet for meg. Og jeg fråtser heller ikke i dyre råvarer. Men feks den billigste kaffen smaker hoggorm.

Nettopp. Jeg handler ofte First Pride-produkter når jeg synes produktene er gode nok f.eks: belgfrukter, såpe, dopapir, tørkerull og slikt. Det meste går i billigmerker. Da synes jeg ikke det gjør noe at jeg kjøper den dyre kaffen fordi jeg liker den, eller at jeg noen ganger trår til med dyrere pålegg til en frokosthelg og kanskje til og med en pakke juice til. Alt med måte tenker jeg. Har man råd så går det bra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sursøtsaus skrev (15 minutter siden):

Hun sier ikke direkte til vedkommende at de må droppe kosen sin, men hun legger det fram for seeren at dette er hinsides og unødvendig forbruk. Som TV-titter kan man oppfatte det slik at det ikke handler om det spesifikke dyre pålegget men om egen kos som man selv velger å bruke penger på. Programmet formidler at man skal droppe kos i uka fordi det er unødvendige utgifter ved at Silje fniser og ler av beløpene, sammenlikner dyre og billige produkter og genuint kalte Kristin Gjelsviks cafébesøk for "gallimathias". Jeg tror den eneste gangen hun ikke kuttet ned på noens matforbruk så var det Bård Hokksrud fordi han er på streng diett av helseårsaker og hun dermed bestemte seg for at det var nødvendig forbruk. Resten av deltakernes forbruk på mat og kos blir stempla som unødvendig og sløseri. Da blir det lett for hverdagspersonen som ser på programmet å få en skyldfølelse for den sjokoladeplaten de unner seg en gang i uka eller den kaffekoppen de kjøper noen ganger i løpet av en uke. Det synes jeg blir feil. Det skal sies at jeg synes programmet er underholdene da, men jeg merker en bismak av all reklameringen for DNB.

Men summen de bruker tilsagnene på mat blant annet ER jo helt hinsides. De kan jo kose seg og være livsnytere samtidig som de kutter  litt ned. poenget er jo at de ønsker å spare penger og da må en kutte ned på noe. 
Ved å vise hvor mye 5 kopper utekafé tilsvarer bevisstgjøres man at bare 30 kr utgjør penger i løpet av et år. Og så kan en selv velge hvor viktig den kaffekoppen er , er den viktig så står en fritt til å heller kutte noe annet. Eller la være å spare. Nå går jeg ut fra at de frivillig er med på programmet da og har et ønske om å spare penger. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men summen de bruker tilsagnene på mat blant annet ER jo helt hinsides. De kan jo kose seg og være livsnytere samtidig som de kutter  litt ned. poenget er jo at de ønsker å spare penger og da må en kutte ned på noe. 
Ved å vise hvor mye 5 kopper utekafé tilsvarer bevisstgjøres man at bare 30 kr utgjør penger i løpet av et år. Og så kan en selv velge hvor viktig den kaffekoppen er , er den viktig så står en fritt til å heller kutte noe annet. Eller la være å spare. Nå går jeg ut fra at de frivillig er med på programmet da og har et ønske om å spare penger. 

5 kopper utekaffe i uka , mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sursøtsaus skrev (19 minutter siden):

Nettopp. Jeg handler ofte First Pride-produkter når jeg synes produktene er gode nok f.eks: belgfrukter, såpe, dopapir, tørkerull og slikt. Det meste går i billigmerker. Da synes jeg ikke det gjør noe at jeg kjøper den dyre kaffen fordi jeg liker den, eller at jeg noen ganger trår til med dyrere pålegg til en frokosthelg og kanskje til og med en pakke juice til. Alt med måte tenker jeg. Har man råd så går det bra.

Nettopp. Og jeg kjøper heller én dyr vin i måneden enn fire dårlige. Smak er viktigere enn rus hver fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Og jeg kjøper heller én dyr vin i måneden enn fire dårlige. Smak er viktigere enn rus hver fredag. 

Men de som er med i programmet kjøper ikke 2 dyre vin i mnd og dyr kaffe , men first price bananer. De kjøper 5 dyre vin i mnd og kjøper både dyr kaffe og bananer. Samtidig som de gir uttrykk for å ikke forstå hvor pengene blir av og i tillegg har et ønske om å spare. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men de som er med i programmet kjøper ikke 2 dyre vin i mnd og dyr kaffe , men first price bananer. De kjøper 5 dyre vin i mnd og kjøper både dyr kaffe og bananer. Samtidig som de gir uttrykk for å ikke forstå hvor pengene blir av og i tillegg har et ønske om å spare. 

Ja, det er greit. Men jeg snakker om sparetips for oss som ikke sløser vanvittig på grunn av masse penger og dårlig økonomistyring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De vet hvor pengene går hen men har mistet oversikten på forbruket og hvordan man kan minske det. Alle vet hvordan en kontoutskrift eller oversikt ser ut. Det å si at de "ikke vet" er en unnskyldning for få ting inn med teksje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Poenget mitt er ikke at forbruket deres ikke er ekstremt. Poenget mitt er at forbruket deres ikke samsvarer med den vanlige nordmannen. Programmets formål annet enn å underholde er å selge inn DNB og spareappen deres til TV-titteren. Tipsene de kommer med er ALLTID å kutte ned på kos. Da sitter man igjen med en beskjed at egen kos må kuttes ned på, selvom den kosen er MYE mindre enn den kosen disse folkene på TV unner seg. Når jeg ser at Maustad, Gjelsvik og Tønne må kutte ned på den daglige kaffen sin, interiør og bøker så sitter jeg med en følelse av at jeg også må det selvom min kaffe ikke er daglig men kanskje annenhver uke. Tipsene de legger fram skal passe TV-titterens livsstil, for de fleste bruker nok litt penger ila en måned på god mat, cafébesøk eller andre ting, men antall ganger man gjør det variererfra person til person og kjendisenes forbruk er mest sannsynlig veldig annerledes fra publikums. Da blir det en missmatch mellom formidling og eksempel. Det hadde vært bedre om de brukte hverdagspersoner men kjendiser drar et bredere publikum.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser av å til på det. 

Ler som jeg gråter av Thomas Felberg. Han er hysterisk morsom 😂 

Anonymkode: 34f5b...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sursøtsaus skrev (6 timer siden):

Poenget mitt er ikke at forbruket deres ikke er ekstremt. Poenget mitt er at forbruket deres ikke samsvarer med den vanlige nordmannen. Programmets formål annet enn å underholde er å selge inn DNB og spareappen deres til TV-titteren. Tipsene de kommer med er ALLTID å kutte ned på kos. Da sitter man igjen med en beskjed at egen kos må kuttes ned på, selvom den kosen er MYE mindre enn den kosen disse folkene på TV unner seg. Når jeg ser at Maustad, Gjelsvik og Tønne må kutte ned på den daglige kaffen sin, interiør og bøker så sitter jeg med en følelse av at jeg også må det selvom min kaffe ikke er daglig men kanskje annenhver uke. Tipsene de legger fram skal passe TV-titterens livsstil, for de fleste bruker nok litt penger ila en måned på god mat, cafébesøk eller andre ting, men antall ganger man gjør det variererfra person til person og kjendisenes forbruk er mest sannsynlig veldig annerledes fra publikums. Da blir det en missmatch mellom formidling og eksempel. Det hadde vært bedre om de brukte hverdagspersoner men kjendiser drar et bredere publikum.

Nei, det skal det da på ingen måte. Tipsene skal passe den aktuelle deltakeren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...