Gå til innhold

Krangel med nabo om måking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man må bare sette seg ned og bli enige om en fordeling. 

Avtalen er at vår enhet alltid tar en runde rett før leggetid slik at det er minst mulig snø neste morgen, så får vi lov å "snike" oss over snøen som har falt i løpet av natten, så tar de andre det når de våkner. Snør det Lørdag er det vårt ansvar, snør det Søndag er det naboens ansvar. Er man ikke hjemme så tar den andre det. Flaks og uflaks... 

Anonymkode: c7275...332

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i et hus med tre leiligheter. Vi har en bred innkjørsel med plass til 4 biler i bredden (6-7 om de står bak hverandre). Det hender at jeg føler meg snill og måker hele innkjørselen og sti til naboenes dører, men ellers måker alle bare sånn at deres bil kommer ut.

Jeg og ene naboen har dører rett ved siden av hverandre, så vi bytter på å måke trappa og en liten sti til veien hvis innkjørselen ikke er måka. Hvis jeg ikke bruker bilen på noen dager, så måker jeg heller ikke innkjørselen.

Skulle tatt seg ut om jeg gikk og klaget på at naboene ikke måka ut min bil! Kan heller ikke se for meg at naboene skulle klage over at jeg ikke måka ut deres. Komisk.

Anonymkode: 730de...887

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg er glad jeg ikke er naboen din... Jeg er typen som går å irriterer meg over slikt. En kjapp måkerunde på morgenen før jeg vekket barnahadde jeg tatt, for å vise at du bryr deg. Og så måket på kvelden for at det ikke skulle bli så mye om morgenen. Hadde fått barna til å hjelpe til/leke ute, med en banan eller noe. Er jo jammen ikke hver dag det snør så et veldig midlertidig problem. Er du slik at du ikke klipper gresset om sommeren også? 

Anonymkode: 6720b...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg er glad jeg ikke er naboen din... Jeg er typen som går å irriterer meg over slikt. En kjapp måkerunde på morgenen før jeg vekket barnahadde jeg tatt, for å vise at du bryr deg. Og så måket på kvelden for at det ikke skulle bli så mye om morgenen. Hadde fått barna til å hjelpe til/leke ute, med en banan eller noe. Er jo jammen ikke hver dag det snør så et veldig midlertidig problem. Er du slik at du ikke klipper gresset om sommeren også? 

Anonymkode: 6720b...af3

Jo faktisk for gresset kan jeg ta på kvelden når jeg kommer hjem.  Ikke noe problem i sommer  .  Jeg hadde par uker og de ulike uker.   Så du mener jeg skal dra opp to unger kl 530 for at jeg skal ut å måke så mye at naboen kan kjøre.  Siden jeg må rekke buss til barnehage og jobb. Pluss mulig skifte klær først. Jeg har null problemer måke på kvelden men da er alt gjort og naboen sur. 

Anonymkode: 5a8ea...8d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg er glad jeg ikke er naboen din... Jeg er typen som går å irriterer meg over slikt. En kjapp måkerunde på morgenen før jeg vekket barnahadde jeg tatt, for å vise at du bryr deg. Og så måket på kvelden for at det ikke skulle bli så mye om morgenen. Hadde fått barna til å hjelpe til/leke ute, med en banan eller noe. Er jo jammen ikke hver dag det snør så et veldig midlertidig problem. Er du slik at du ikke klipper gresset om sommeren også? 

Anonymkode: 6720b...af3

Og viss du har lest alt . Jeg måker trappa og en gå sti ut . Pluss postkasse og søppel.  På morgen  viss det har snødd veldig på natta.   

Anonymkode: 5a8ea...8d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke ditt ansvar å måke oppkjørselen sånn at de kommer seg ut med sine biler. Du kan måke sti ut til postkasse og søppelkasser, så får de ta resten

Anonymkode: 2b0ef...a67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du måker slik at post og søppel får tilgang til plassen, og slik at naboene dine kommer fram til post og søppel, så skal selvfølgelig ikke du måke frem bilen deres. Det er en hyggelig gest, men jeg hadde aldri forventet noe slikt selv av en nabo. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere er leietakere, ta det opp med huseier. 
Enten må dere sette opp en turnus, bli enige eller leie inn noen. 

Her jeg bor, flermannsbolig, ble det forsøkt "vaktmesteruker" med ansvar for snømåkking delt på leilighetene, men det viste seg være omtrent umulig grunnet skiftarbeid, ulik døgnrytme og ulikt behov. Løsningen ble å leie inn folk. 

Om avtalen er at det skal deles mellom leilighetene, så ville jeg også blitt irritert om noen ikke overholdt ansvaret sitt. MEn sånne avtaler om delt ansvar er nesten umulig så lenge folk har både ulikt behov og ulikt tidsskjema. 

Anonymkode: 36895...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo faktisk for gresset kan jeg ta på kvelden når jeg kommer hjem.  Ikke noe problem i sommer  .  Jeg hadde par uker og de ulike uker.   Så du mener jeg skal dra opp to unger kl 530 for at jeg skal ut å måke så mye at naboen kan kjøre.  Siden jeg må rekke buss til barnehage og jobb. Pluss mulig skifte klær først. Jeg har null problemer måke på kvelden men da er alt gjort og naboen sur. 

Anonymkode: 5a8ea...8d4

Du kan måke litt før du vekker dem :)

Anonymkode: 6720b...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen måker kommer da politi, brannbil og sykebil fram? 

Anonymkode: 511b0...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan måke litt før du vekker dem :)

Anonymkode: 6720b...af3

Gjør det. Har du lest . Men måker ikke der biler står . Rekker ikke .

Anonymkode: 5a8ea...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ingen måker kommer da politi, brannbil og sykebil fram? 

Anonymkode: 511b0...85a

Kommer fram til inngang ja. Men ikke til garasjen .

Anonymkode: 5a8ea...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer fram til inngang ja. Men ikke til garasjen .

Anonymkode: 5a8ea...8d4

Da ser jeg ingen grunn til at du skal måke ved garasje, biler, parkeringsplass. Det hadde jeg nektet. 

Anonymkode: 511b0...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da ser jeg ingen grunn til at du skal måke ved garasje, biler, parkeringsplass. Det hadde jeg nektet. 

Anonymkode: 511b0...85a

Evt om garasjen sto i full fyr..... Men de harlange slanger på brann bilene..... 

Anonymkode: 511b0...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil eller ikke bil - dere eier begge plassen, og da skal det deles på arbeidet.

Før jeg møtte mannen min, delte jeg parkeringsplass med tre andre eneboliger. Jeg hadde ikke bil, men jeg var medeier, og da var det like fullt og helt mitt ansvar. Vi endte med å betale noen for å måke, men før det måkte jeg hver gang det var min tur.

Vi hadde en liste vi fulgte, og dersom noen var bortreist, måtte man skaffe noen andre til å måke. Samme med gressklipping på fellesområdene rundt parkeringsplassen. Skulle jeg bare nektet å klippe, fordi jeg hadde en veranda jeg kunne sitte på? Er ikke slik det fungerer. Du må nok ut og måke, noe annet er bare dårlig folkeskikk.

Dessuten, har du aldri gjester som bruker parkeringsplassen? Skal naboene dine måke for dine gjester?

Anonymkode: 5b88c...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...