Gå til innhold

Krangel med nabo om måking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei . Jeg bor alene  med barna mine i  et hus som er del i to leiligheter.  Vi deler ute område . Jeg bruker det ikke så mye da jeg ikke har bil. Og jeg bor i øverste etasje,  Vi leier alle sammen men huseier bor ikke her.  Det bør ett par i første etasje, koselige å prate med. Men de er ganske hyper på fikse ute. Blomster bed og planter osv.  Må i vinter er det kommet mye snø.  Jeg kommer hjem til at de måker og er sure pga jeg ikke har måket.  Vel jeg starter dagen kl 5 på morgen  og kommer hjem etter hentet barn her og der kl 1630.  Må da lage middag til to veldig sultene barn så kan jeg fikse måking . Har sagt   de  vente men de trenger jo fram biler.    Jeg  er ikke hjemme noen helger da er jeg borte fra torsdag til søndag natt . Det er vist feil det å da må jeg få noen å komme å måke .  Jeg blir gal.  Jeg har bodd her i 2 år før de flyttet inn de flyttet inn i  Så vi er nok ikke sammensveiset .  Jeg ber de ofte  om å vente til jeg er ferdig .   Hva skal jeg gjøre . 

Anonymkode: 5a8ea...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsto jeg det riktig nå? De mener at du skal måke ut bilene dems også? Og ikke bare ved din egen inngang? Eventuelt en sti ut til veien? 

Anonymkode: a4e2a...5d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

De kan selvsagt ikke vente.

Så du må faktisk sørge for at det blir måket - hvis du ikke kan selv får du foreslå for dem at du betaler dem for å gjøre det.

Det oser "dette gidder ikke jeg for jeg er ikke interessert i uteområdet og dessuten har jeg ikke bil" lang vei. 

Hva står forresten i leiekontrakten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke har bil og ikke bruker plassen så er det da naboen sitt fulle ansvar å måke ut sine egne biler. Du skal da ikke måke for dem.  Syns det er frekt.  De kan ikke kreve at du skal måke når det passer de. Gjør som du gjør og du skriver i et brev at du ikke har ansvar for det området se bruker.  Ville tatt det opp med huseier først 

Anonymkode: a77f8...88e

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måke trapper og sti må du da vel greie. Parkeringsplassen får de ta selv når du ikke bruker den. 

Anonymkode: febe3...e99

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måker vei ut og trappa pluss søpplestativ og postkasse. Men ikke der bil og foran garasje på morran rekker ikke pga buss. . Kontakten er  standard og vi må kjøpe måke utstyr selv.  Min gikk istykker i dag så jeg  må kjøpe ny. 

Anonymkode: 5a8ea...8d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Blondie65 skrev:

De kan selvsagt ikke vente.

Så du må faktisk sørge for at det blir måket - hvis du ikke kan selv får du foreslå for dem at du betaler dem for å gjøre det.

Det oser "dette gidder ikke jeg for jeg er ikke interessert i uteområdet og dessuten har jeg ikke bil" lang vei. 

Hva står forresten i leiekontrakten din?

Åh, en ting jeg har blitt lei er kontraktstyrte folk. Her er det lov å bruke fornuft eller som det heter i dag å bruke skjønn.

 

Nei det oser ikke "dette gidder jeg ikke". Men dersom jeg hadde bodd der og vært hjemme før dem. Hadde jeg ikke orket å måke frem bil plass til dem dersom jeg ikke hadde bil selv. Måtte i såfall være om de var syke eller var noen jeg ønsket å hjelpe.

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les denne artikkelen på vi over 60:

Når naboen ikke vil måke snø

Anonymkode: e969a...a1f

Denne artikkelen omtaler privat vei/gate, så vidt jeg kan se i HI er det ikke akkurat den problemstillingen som omtales her?

Anonymkode: a661c...016

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da deres eget ansvar å sørge for at de kommer ut med sin egen bil. Dersom de er borte i helgen eller ikke bruker bilen en periode, trenger jo ikke de heller å måke noe. Eller har de også tenkt å få noen andre til å komme å måke for dem når de er på ferie og ingen bruker parkeringsplassen?

Men du må selvsagt bidra til trapp/gangvei osv., men du trenger ikke å måke på bestemte tider. Måking passer jo egentlig aldri, og behovet varierer jo med været, men det er vel vanlig å måke litt om morgenen og det meste om ettermiddagen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Måker vei ut og trappa pluss søpplestativ og postkasse. Men ikke der bil og foran garasje på morran rekker ikke pga buss. . Kontakten er  standard og vi må kjøpe måke utstyr selv.  Min gikk istykker i dag så jeg  må kjøpe ny. 

Anonymkode: 5a8ea...8d4

Da ser jeg ikke problemet. Måking for å få ut biler er deres ansvar, siden det er deres biler 

Anonymkode: d0282...7c3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man måker kun om man har bil? Da skulle det sett ut rundt omkring 😅

Anonymkode: db744...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så man måker kun om man har bil? Da skulle det sett ut rundt omkring 😅

Anonymkode: db744...102

Forskjell på å måke trapper, gangsti etc hvor man går, kontra måke frem naboens bil da

Anonymkode: c6b25...a9b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge parter har ansvar for å holde veien til huset vedlike, dette gjelder også måking.

Anonymkode: 84cac...943

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synnes det er rart at du som bor der ALDRI får tid til å måke snø? Du må ditt og du må datt... Altså hva om du bodde der alene? Hadde det stått umåka hele vinteren?

Du trenge rikke å måke parkeringsplassene, da du ikke har bil og ikke bruker dem. Men å ta litt av ansvaret for felles adkomstvei må du da klare!

 

Anonymkode: d1065...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du ikke skal måke plassen, vanskelig å svare uten å ha sett hvordan det ser ut. Men tenker en sti på siden av plassen skal måkes så man kan gå ut til hovedveien. Thats it.

Uansett så kan man ikke stå opp tidlig å måke pga en nabo drar kl 5 til jobb, mens man selv drar kl7-8. Om man ikke forstår det så er man hjernedød, men det er jo veldig mange dessverre.

Anonymkode: 34063...0ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei . Jeg bor alene  med barna mine i  et hus som er del i to leiligheter.  Vi deler ute område . Jeg bruker det ikke så mye da jeg ikke har bil. Og jeg bor i øverste etasje,  Vi leier alle sammen men huseier bor ikke her.  Det bør ett par i første etasje, koselige å prate med. Men de er ganske hyper på fikse ute. Blomster bed og planter osv.  Må i vinter er det kommet mye snø.  Jeg kommer hjem til at de måker og er sure pga jeg ikke har måket.  Vel jeg starter dagen kl 5 på morgen  og kommer hjem etter hentet barn her og der kl 1630.  Må da lage middag til to veldig sultene barn så kan jeg fikse måking . Har sagt   de  vente men de trenger jo fram biler.    Jeg  er ikke hjemme noen helger da er jeg borte fra torsdag til søndag natt . Det er vist feil det å da må jeg få noen å komme å måke .  Jeg blir gal.  Jeg har bodd her i 2 år før de flyttet inn de flyttet inn i  Så vi er nok ikke sammensveiset .  Jeg ber de ofte  om å vente til jeg er ferdig .   Hva skal jeg gjøre . 

Anonymkode: 5a8ea...8d4

Slapp av, ingen kan tvinge deg til å måke. ;) 

Anonymkode: c4bf2...d1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så si det til dem da. Plikter skal forresten deles på, så du må måke du også

Anonymkode: 6c25f...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så si det til dem da. Plikter skal forresten deles på, så du må måke du også

Anonymkode: 6c25f...759

Jeg sier i fra.  Men pga levering og henting i barnehage og to barn som er sulten når vi kommer hjem. Rekker ikke jeg å starte før kl 1800 1900 på kvelden.  Jeg drar 0700 på morgen.

Det er ikke bra nok synes de og måker før jeg rekker å komme hjem. Jeg ber de vente men de synes jeg er så sein og setter igang .  Jeg  har tatt trapp og vei ut på morgen men noen ganger pga kranglete barn har jeg ikke rukket.   De helgene jeg har vært hjemme har det ikke kommet snø eller en helg hadde de  måket før jeg sto opp.  Jeg ber de vente . Hva mere må jeg ansette noen å måke mens  jeg er på jobb. 

Anonymkode: 5a8ea...8d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier i fra.  Men pga levering og henting i barnehage og to barn som er sulten når vi kommer hjem. Rekker ikke jeg å starte før kl 1800 1900 på kvelden.  Jeg drar 0700 på morgen.

Det er ikke bra nok synes de og måker før jeg rekker å komme hjem. Jeg ber de vente men de synes jeg er så sein og setter igang .  Jeg  har tatt trapp og vei ut på morgen men noen ganger pga kranglete barn har jeg ikke rukket.   De helgene jeg har vært hjemme har det ikke kommet snø eller en helg hadde de  måket før jeg sto opp.  Jeg ber de vente . Hva mere må jeg ansette noen å måke mens  jeg er på jobb. 

Anonymkode: 5a8ea...8d4

Kjipt med kranglete naboer. Hvis du måker der du skal, så får de nøye seg med det. Hvis du i tillegg måker parkeringsplassen som de bruker i tillegg, er jo du en veldig hyggelig nabo. De kan ikke forvente at du skal måke for de. At de må vente til du har mulighet til å måke må de bare finne seg i. Ellers kan du foreslå at de selv måker, hvis de ikke kan vente til du har anledning. Avklar med huseier også, så slipper du det styret i etterkant. 

Anonymkode: df4f2...720

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...