AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #21 Skrevet 28. februar 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke meg du siterer, men jeg svarer likevel, jeg. Vi støvsugde madrassene og vasket madrassbeskytterne på 60 grader og tørket dem på høy varme i tørketrommelen. Det samme med dyner, puter og sengetøy. Vi tok to kurer med én ukes mellomrom. Vi gjentok støvsuging av madrasser og vask av madrassbeskyttere/dyner/puter/sengetøy etter kur nr. 2 Anonymkode: 4b1b9...773 Hadde dere ekstra dyner da? Vasket du dem kun etter at du vasket av kremen? Eller skiftet du på sengen da også? klødde du mye etter kur nr? Fikk du noen form for blemmer eller prikker etterpå? Ventet du 7 dager eller frøs ned absolutt alle klær som du hadde brukt samme uken? Anonymkode: 9ccd7...544
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #22 Skrevet 28. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere ekstra dyner da? Vasket du dem kun etter at du vasket av kremen? Eller skiftet du på sengen da også? klødde du mye etter kur nr? Fikk du noen form for blemmer eller prikker etterpå? Ventet du 7 dager eller frøs ned absolutt alle klær som du hadde brukt samme uken? Anonymkode: 9ccd7...544 Hadde ikke ekstra dyner. Vi har diger vaskemaskin, heldigvis. Den tar 12 kg. Vasket og tørket alle tre dyner og alt det andre på én dag. Rekkefølgen var slik: skiftet sengetøyet samme kveld som vi tok kur, også vasket vi alt (dyner, puter, madrassbeskytter og sengetøy) dagen etter og tok rent sengetøy på rene puter og dyner, sånn at alt var rent etter at kremen var vasket av. Dette gjorde vi begge gangene vi tok kur. Det ble mye vasking og tørking, men vi tok ingen sjanser. Var bare barnet vårt som fikk påvist skabb. Hun klødde i ca 3 uker etter siste kur, og fikk også noen få (2-3) blemmer etter kur nr. 2, som tørket inn til skorper og forsvant. Frøs ned en ytterjakke som måtte brukes, og som ikke kunne vaskes på 60 grader. Frøs også ned sko. Eller pakket vi ned brukte klær og satte bort i en uke. Tips: hvis du ikke får vasket og tørket pute og dyne i løpet av en dag, så ville jeg vurdert å kjøpe et ekstra sett, om du jar mulighet. Anonymkode: 4b1b9...773
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #23 Skrevet 28. februar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke ekstra dyner. Vi har diger vaskemaskin, heldigvis. Den tar 12 kg. Vasket og tørket alle tre dyner og alt det andre på én dag. Rekkefølgen var slik: skiftet sengetøyet samme kveld som vi tok kur, også vasket vi alt (dyner, puter, madrassbeskytter og sengetøy) dagen etter og tok rent sengetøy på rene puter og dyner, sånn at alt var rent etter at kremen var vasket av. Dette gjorde vi begge gangene vi tok kur. Det ble mye vasking og tørking, men vi tok ingen sjanser. Var bare barnet vårt som fikk påvist skabb. Hun klødde i ca 3 uker etter siste kur, og fikk også noen få (2-3) blemmer etter kur nr. 2, som tørket inn til skorper og forsvant. Frøs ned en ytterjakke som måtte brukes, og som ikke kunne vaskes på 60 grader. Frøs også ned sko. Eller pakket vi ned brukte klær og satte bort i en uke. Tips: hvis du ikke får vasket og tørket pute og dyne i løpet av en dag, så ville jeg vurdert å kjøpe et ekstra sett, om du jar mulighet. Anonymkode: 4b1b9...773 Merkelig at legen kun nevnte å skifte på sengen og ta en dusj. Blir helt oppgitt av hvor vanskelig og dyrt detter er. Flere tusen i krem så skal man være nødt til å kjøpe dyner og puter også. Redd meg. Går snart på veggen. Anonymkode: 9ccd7...544
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #24 Skrevet 28. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at legen kun nevnte å skifte på sengen og ta en dusj. Blir helt oppgitt av hvor vanskelig og dyrt detter er. Flere tusen i krem så skal man være nødt til å kjøpe dyner og puter også. Redd meg. Går snart på veggen. Anonymkode: 9ccd7...544 Du MÅ jo ikke det. Tenkte bare hvis du har råd, og ikke får vasket alt på en dag. Det er mye styr, og det er ikke bare å skifte på senga og ta en dusj. Hvis legen din harcsagt set, så vet han for lite om skabb, altså. Dessverre gjelder det for mange leger. For vår del skjønte ikke fastlegen st det var skabb engang. Han mente det ikke kunne være det, og det baserte han kun på at barnet ikke hadde sår mellom tærne. Han mistenkte eksem/allergi, og henviste oss til hudlege, som umiddelbart forsto at det var skabb. Anonymkode: 4b1b9...773
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #25 Skrevet 28. februar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du MÅ jo ikke det. Tenkte bare hvis du har råd, og ikke får vasket alt på en dag. Det er mye styr, og det er ikke bare å skifte på senga og ta en dusj. Hvis legen din harcsagt set, så vet han for lite om skabb, altså. Dessverre gjelder det for mange leger. For vår del skjønte ikke fastlegen st det var skabb engang. Han mente det ikke kunne være det, og det baserte han kun på at barnet ikke hadde sår mellom tærne. Han mistenkte eksem/allergi, og henviste oss til hudlege, som umiddelbart forsto at det var skabb. Anonymkode: 4b1b9...773 Det er veldig dårlig. Heldigvis kunne min se hva det var. Var tilbake etter 2 kurer og han mente at de nye blemmene ikke var skabb. Men det var det nok. De tørket ut med en ga g jeg tok kur nummer 3. Nå har jeg egentlig ikke merker nye men er helt paranoid så har kjøpt tabletter og har en krem til. Dette skal bort. Er så lei av å være nervøs for å være nær andre mennesker. Noen skriver også at man må kaste kremer man har brukt. Det virker jo kjempedrøyt. Det at mange nettsider skriver at det er enkelt p behandle irriterer meg litt. Har aldri vært så sliten i hele mitt liv. Men satser på at det ordner seg etter disse 2 behandlingene. Anonymkode: 9ccd7...544
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #26 Skrevet 28. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig dårlig. Heldigvis kunne min se hva det var. Var tilbake etter 2 kurer og han mente at de nye blemmene ikke var skabb. Men det var det nok. De tørket ut med en ga g jeg tok kur nummer 3. Nå har jeg egentlig ikke merker nye men er helt paranoid så har kjøpt tabletter og har en krem til. Dette skal bort. Er så lei av å være nervøs for å være nær andre mennesker. Noen skriver også at man må kaste kremer man har brukt. Det virker jo kjempedrøyt. Det at mange nettsider skriver at det er enkelt p behandle irriterer meg litt. Har aldri vært så sliten i hele mitt liv. Men satser på at det ordner seg etter disse 2 behandlingene. Anonymkode: 9ccd7...544 Kaste kremene? Hvorfor det? Vet du, jeg skjønner deg så godt, vi holdt på å bli helt sprø. Var så slitne, og holdt nesten ikke ut tanken på å ikke greie å bli kvitt det, både fordi det er så ekkelt å tenke på dyr kravlende under huden, og fordi det var så vanvittig slitsomt både med alt man fysisk måtte gjøre og alt man måtte tenke på for å unngå resmitte. To kremkurer SKAL holde hvis du i tillegg har tatt forholdsregler mtp klær, sko, håndklær og sengetøy. Vær obs på at dette er sterke saker for huden, og kremen i seg selv kan forårsake kløe og utslett. Risikoen vil være større om man overdriver kuringen, vil jeg tro. Anonymkode: 4b1b9...773
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #27 Skrevet 28. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kaste kremene? Hvorfor det? Vet du, jeg skjønner deg så godt, vi holdt på å bli helt sprø. Var så slitne, og holdt nesten ikke ut tanken på å ikke greie å bli kvitt det, både fordi det er så ekkelt å tenke på dyr kravlende under huden, og fordi det var så vanvittig slitsomt både med alt man fysisk måtte gjøre og alt man måtte tenke på for å unngå resmitte. To kremkurer SKAL holde hvis du i tillegg har tatt forholdsregler mtp klær, sko, håndklær og sengetøy. Vær obs på at dette er sterke saker for huden, og kremen i seg selv kan forårsake kløe og utslett. Risikoen vil være større om man overdriver kuringen, vil jeg tro. Anonymkode: 4b1b9...773 Det har jeg tenkt på. Men ventet en uke og det kom flere så da regner jeg med at det ikke var borte. Men nå når det har gått 4 dager har jeg egentlig ikke sett noen tegn. Dermed håper jeg at de er borte men må bare overdrive litt så jeg er sikker på at det er i orden. Når jeg klør nå får jeg ikke utslett heldigvis. Anonymkode: 9ccd7...544
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #28 Skrevet 28. februar 2019 Holder det å ha klær i fryseren i 12 timer? Ser det står over natten. Dette er arbeidstøy så har ikke mulighet for å fryse dem lenger. Er livredd. Anonymkode: 9ccd7...544
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #29 Skrevet 28. februar 2019 Åh, føler med deg altså! Har fått det selv, og etter to runder med krem er det ikke borte.. Legen sa jeg skulle kjøpe et annet middel da, men det er utsolgt overalt. Klarte å google meg frem til noen tabletter jeg forhåpentligvis får resept på i morgen. Holder på å bli gal! Er så redd for å gjøre noe feil med vask og frysing òg. Så noen her nevnte sko også, er det sant at den kan sette seg der? Forstår heller ikke hvordan jeg kan ha fått det, så sykt kvalmt. Anonymkode: 8dc9c...15e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #30 Skrevet 28. februar 2019 Det er er akkuratt de pillene jeg prøver ut idag. Stromectol. Håper de funker. Min lege var heldigvis ikke vanskelig på å skrive det ut. Ser du tydelige nye skabbganger etter kur nummer 2? Anonymkode: 9ccd7...544
Nuttery Skrevet 28. februar 2019 #31 Skrevet 28. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vassket dere og satt bort madrassen? Hvor mange kurer tok dere før det funket? Hvor lang tid gikk det mellom kurene? Anonymkode: 9ccd7...544 Vi tok først en kur, og vaska ned alt. Pakket alt tekstil inn på soverommet, satt på flere varmeovner på full guffe, lukket igjen og lot det stå i 5 dager. Det tøyet vi brukte la vi i stekeovnen på 60C i 15 minutter, og vasket mellom hvert bruk. Sov på sofaen, som var pakket i plast og sengetøy over som vi vasket hver dag. Ble ikke kvitt det etter første gang, noe vi fant ut først etter en mnd når det hadde spredd seg mye igjen. Da gjentok vi samme regime, og smurte oss 1 dag, og så etter 7 dager. SMurte hender og føtter (der vi var mest angrepet) flere ganger.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #32 Skrevet 28. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Holder det å ha klær i fryseren i 12 timer? Ser det står over natten. Dette er arbeidstøy så har ikke mulighet for å fryse dem lenger. Er livredd. Anonymkode: 9ccd7...544 Det skal holde. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, føler med deg altså! Har fått det selv, og etter to runder med krem er det ikke borte.. Legen sa jeg skulle kjøpe et annet middel da, men det er utsolgt overalt. Klarte å google meg frem til noen tabletter jeg forhåpentligvis får resept på i morgen. Holder på å bli gal! Er så redd for å gjøre noe feil med vask og frysing òg. Så noen her nevnte sko også, er det sant at den kan sette seg der? Forstår heller ikke hvordan jeg kan ha fått det, så sykt kvalmt. Anonymkode: 8dc9c...15e Ja, det kan smitte via sko man har hatt på seg. Frys over natten, så er du safe. Anonymkode: 4b1b9...773
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #33 Skrevet 28. februar 2019 4 minutter siden, Nuttery skrev: Vi tok først en kur, og vaska ned alt. Pakket alt tekstil inn på soverommet, satt på flere varmeovner på full guffe, lukket igjen og lot det stå i 5 dager. Det tøyet vi brukte la vi i stekeovnen på 60C i 15 minutter, og vasket mellom hvert bruk. Sov på sofaen, som var pakket i plast og sengetøy over som vi vasket hver dag. Ble ikke kvitt det etter første gang, noe vi fant ut først etter en mnd når det hadde spredd seg mye igjen. Da gjentok vi samme regime, og smurte oss 1 dag, og så etter 7 dager. SMurte hender og føtter (der vi var mest angrepet) flere ganger. Så da ble dere kvitt det med 3 kurer? Det er gode nyheter. Anonymkode: 9ccd7...544
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #34 Skrevet 28. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er er akkuratt de pillene jeg prøver ut idag. Stromectol. Håper de funker. Min lege var heldigvis ikke vanskelig på å skrive det ut. Ser du tydelige nye skabbganger etter kur nummer 2? Anonymkode: 9ccd7...544 Åkei, ja håper virkelig det! Har ikke sett noen skabbganger eller sorte prikker som folk skriver om, bare små kviselignende utslett. Hudlegen trodde ikke på meg første gangen jeg var der (hadde tatt to kurer uten å dra til doktor først), men den andre gangen så han det i mikroskop. Vet du hvordan du har fått det? Anonymkode: 8dc9c...15e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #35 Skrevet 28. februar 2019 12 minutter siden, Nuttery skrev: Vi tok først en kur, og vaska ned alt. Pakket alt tekstil inn på soverommet, satt på flere varmeovner på full guffe, lukket igjen og lot det stå i 5 dager. Det tøyet vi brukte la vi i stekeovnen på 60C i 15 minutter, og vasket mellom hvert bruk. Sov på sofaen, som var pakket i plast og sengetøy over som vi vasket hver dag. Ble ikke kvitt det etter første gang, noe vi fant ut først etter en mnd når det hadde spredd seg mye igjen. Da gjentok vi samme regime, og smurte oss 1 dag, og så etter 7 dager. SMurte hender og føtter (der vi var mest angrepet) flere ganger. Satt dere på varmeovner inne på det lukkede rommet? Hvorfor det? Jeg bare reiste fra alt i 5 dager, men da var det jo minusgrader inne her.. Anonymkode: 8dc9c...15e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #36 Skrevet 28. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åkei, ja håper virkelig det! Har ikke sett noen skabbganger eller sorte prikker som folk skriver om, bare små kviselignende utslett. Hudlegen trodde ikke på meg første gangen jeg var der (hadde tatt to kurer uten å dra til doktor først), men den andre gangen så han det i mikroskop. Vet du hvordan du har fått det? Anonymkode: 8dc9c...15e Det håper jeg også. Sov i samme seng som noen som hadde det dessverre. Jeg har bare hatt prikker som ble til sår når jeg klødde. Noen vesket litt. Fikk også prikker me veske under huden. Men jeg så heller aldri noe svart som alle snakker om. Jeg forstår ikke at noen kan ta ut skabben og se den krype rundt? Har du ingen anelse om hvordan du kan ha fått det? Anonymkode: 9ccd7...544
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #37 Skrevet 28. februar 2019 Isbading dreper også skabb, gjentatt eksponering for sjøvann uten å skylde av saltet vil også gjøre det helt umulig for skabb å overleve på huden din. Anonymkode: 4355b...c86
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #38 Skrevet 28. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det håper jeg også. Sov i samme seng som noen som hadde det dessverre. Jeg har bare hatt prikker som ble til sår når jeg klødde. Noen vesket litt. Fikk også prikker me veske under huden. Men jeg så heller aldri noe svart som alle snakker om. Jeg forstår ikke at noen kan ta ut skabben og se den krype rundt? Har du ingen anelse om hvordan du kan ha fått det? Anonymkode: 9ccd7...544 Åjaa. Ja, litt det samme som jeg har 😕 Skjønner det heller ikke.. Men det er sikkert hvis man behandler det veldig sent da kanskje. Kjæresten min har også fått det, men det virker som jeg har smittet han. Vi har sovet i sengeklær som noen andre har brukt, men har ikke hørt noe om at de hadde det. Er så redd for å ha fått det fra solarium, treningsstudio eller lignende, legen sa det var veldig mange som hadde det her nå. Anonymkode: 8dc9c...15e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #39 Skrevet 28. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Isbading dreper også skabb, gjentatt eksponering for sjøvann uten å skylde av saltet vil også gjøre det helt umulig for skabb å overleve på huden din. Anonymkode: 4355b...c86 Da må man gjøre det ofte da? Anonymkode: 8dc9c...15e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #40 Skrevet 28. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Da må man gjøre det ofte da? Anonymkode: 8dc9c...15e Med isbading holder det en gang. Med bading i varmt havvann må det gjøres flere ganger og det er strengt tatt en nødløsning hvis du smittes av skabb på sommeren uten tilgang til medisiner. Anonymkode: 4355b...c86
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå