Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål om garn og strikking


Gjest Hold the door

Anbefalte innlegg

Gjest Hold the door

På garnnøstene er det bilde av strikkepinner med et tall under som jeg antar er pinnestørrelse. Men er det kun en anbefaling, eller blir det bare rart hvis man bruker en pinnestørrelse som er større/mindre enn det som står? Hvor mye opp/ned er det eventuelt "innafor" å gå?

Jeg har noen pinner som er firkantet, hva er forskjellen på disse og de som er runde? Har det noe å si for strikkingen, eller er det bare følelsen i hånda?

Hva betyr det når det står på garnnøstene, f.eks:

22-23 m/st = 10 cm/4" ?

og

10 inni en firkant og 12 under?

Finnes det noe garn som er lettere å strikke med enn noe annet? Da mener jeg garn i vanlig størrelse, altså ikke sånn som ligner på et rep eller en sytråd liksom.

Hva er det letteste å strikke for en nybegynner, utenom rett frem og tilbake? (Jeg spurte i en garnbutikk og hun sa at sokker skulle være enkelt, hun nevnte også noe annet, men jeg husker ikke hva det var.)

Vet noen om en god (det er jo så mange) video eller illustrasjon som forklarer veldig nøye i detalj hvordan man strikker hælen på en sokk? Eller er det sånn at forskjellige oppskrifter på sokker har litt forskjellig måte å gjøre hælen på?

Det er sikkert mye jeg kan google her, men det er litt lettere å få det forklart, så hvis noen har noen svar setter jeg stor pris på det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pinnestørrelse er anbefalt, strikker du stramt kan du gå opp en halv størrelse. Strikker du løst kan du gå ned en halv størrelse. Mere enn en halv opp eller ned ville jeg ikke gjort. Når du bruker en annen pinnestørrelse enn anbefalt i oppskriften risikerer du at plagget blir større eller mindre. Hvis ikke du vet om du strikker løst eller fast er det best å bruke den størrelsen som er oppgitt. 

De firkantede pinnene er like som de runde i funksjon, de skal bare være mere behagelige å strikke med. 

22-23 m og 10 cm angir hvor mange masker du skal ha per 10 cm i bredden på det du har strikket. Når du har strikket noen runder kan du måle og telle, da ser du om du strikker fast eller løst eller passe. Feks får du 26 masker på 10 cm strikker du for stramt. 

Sokker er ikke min favoritt, hælen kan være vrien å få fin og oppskriften på hælen ikke alltid så enkel å forstå når man ikke har erfaring med å lese mønster. jeg ville heller valgt å strikke feks en lue på rundpinne. 

For en nybegynner vil jeg anbefale å strikke i ett ullgarn eller superwashgarn som passer pinne 4. Jo tynnere pinne jo vanskeligere er det å se feilene og rette dem. 

Håper det var til hjelp. Evt vil jeg anbefale deg å bruke YouTube og å melde deg inn i strikkegrupper på fb. Mye hjelp å hente der pluss at du da kan legge ut bilder når du trenger hjelp. Vær obs på at det ikke er lov å dele oppskrifter (sånn i hovedsak). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door
14 minutter siden, Duff skrev:

Pinnestørrelse er anbefalt, strikker du stramt kan du gå opp en halv størrelse. Strikker du løst kan du gå ned en halv størrelse. Mere enn en halv opp eller ned ville jeg ikke gjort. Når du bruker en annen pinnestørrelse enn anbefalt i oppskriften risikerer du at plagget blir større eller mindre. Hvis ikke du vet om du strikker løst eller fast er det best å bruke den størrelsen som er oppgitt. 

De firkantede pinnene er like som de runde i funksjon, de skal bare være mere behagelige å strikke med. 

22-23 m og 10 cm angir hvor mange masker du skal ha per 10 cm i bredden på det du har strikket. Når du har strikket noen runder kan du måle og telle, da ser du om du strikker fast eller løst eller passe. Feks får du 26 masker på 10 cm strikker du for stramt. 

Sokker er ikke min favoritt, hælen kan være vrien å få fin og oppskriften på hælen ikke alltid så enkel å forstå når man ikke har erfaring med å lese mønster. jeg ville heller valgt å strikke feks en lue på rundpinne. 

For en nybegynner vil jeg anbefale å strikke i ett ullgarn eller superwashgarn som passer pinne 4. Jo tynnere pinne jo vanskeligere er det å se feilene og rette dem. 

Håper det var til hjelp. Evt vil jeg anbefale deg å bruke YouTube og å melde deg inn i strikkegrupper på fb. Mye hjelp å hente der pluss at du da kan legge ut bilder når du trenger hjelp. Vær obs på at det ikke er lov å dele oppskrifter (sånn i hovedsak). 

Jeg er ikke på FB, men jeg skal sjekke på Youtube og se om jeg finner noe der. Å lese oppskrifter klarer jeg ikke enda, så da høres det ut som om hælen blir litt vanskeligere enn jeg først hadde tenkt. Det var kanskje lue hun i garnbutikken nevnte, siden du også nevner det nå.

Jeg har rundpinner i størrelse 3,5 mm og 60 cm som jeg kan prøve å strikke lue med. (Det er i første omgang ikke for å bruke, kun for å prøve og det å faktisk gjennomføre, så det gjør ingenting om den blir litt liten.)

Av garn har jeg "Vikinggarn, sportsragg" fra strikkebutikken (tenkt til sokkene og som hun anbefalte). "Ren SW Ull" og "Fritidsull" fra Nille som jeg kjøpte uten å vite helt forskjell på garn fordi jeg likte fargene.

Jeg skal prøvestrikke noen runder frem og tilbake for å se om jeg strikker løst eller fast etter det som er oppgitt på garnet.

Tusen takk for svaret. Det var til hjelp!

Endret av Hold the door
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart tips å strikke sokker som helt nybegynner... Mange syns jo hælen kan være litt plundrete. En lue eller hals er mitt beste tips som et av de første prosjektene. Så er ikke sokker veldig vanskelig, men greit å strikke noe man ikke står fast med i starten, og gjerne noe man slipper å lage to av. 

Pinnene er bare cirka, man må selv vurdere hvordan man strikker med det aktuelle garnet. Man kan strikke en prøvelapp eller bare begynne å strikke litt og måle strikkefastheten underveis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg syns det var veldig greit og strikke tovede tøfler som første «ordentlige» plagg. Når det er ferdig tovet ser man ikke om det ble strikket litt ujevnt.

Alternativt sitteunderlag som du tover. Kan strikkes frem og tilbake. Tror også det finnes oppskrift på rundt.

Anonymkode: fac7c...656

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door
3 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Veldig rart tips å strikke sokker som helt nybegynner... Mange syns jo hælen kan være litt plundrete. En lue eller hals er mitt beste tips som et av de første prosjektene. Så er ikke sokker veldig vanskelig, men greit å strikke noe man ikke står fast med i starten, og gjerne noe man slipper å lage to av. 

Pinnene er bare cirka, man må selv vurdere hvordan man strikker med det aktuelle garnet. Man kan strikke en prøvelapp eller bare begynne å strikke litt og måle strikkefastheten underveis. 

Det var ikke helt sånn at hun anbefalte meg å strikke sokker med en gang, men jeg spurte etter hjelp og sa at jeg ville prøve å strikke det (fordi jeg trodde det var enkelt), og da sa hun liksom at ja, det skulle jeg nok klare fint, før hun fant frem garn og pinner. Det var dette jeg tolket som at det ville være ganske enkelt å strikke sokker. Og så anbefalte hun i tillegg for en nybegynner det jeg ikke husker, men antar var lue/pannebånd siden begge dere som har svart her nevner det.

Jeg har strikket litt av den ene sokken, men da jeg kom til der jeg skulle begynne på hælen sa det stopp. Og det er ikke noe gøy å strikke når det ikke går videre, og som du sier er det jo enda en sokk som skal strikkes. Så jeg har lagt dem litt på hylla og vil prøve å ta fatt på en prøvelue nå.

Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hold the door
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker jeg syns det var veldig greit og strikke tovede tøfler som første «ordentlige» plagg. Når det er ferdig tovet ser man ikke om det ble strikket litt ujevnt.

Alternativt sitteunderlag som du tover. Kan strikkes frem og tilbake. Tror også det finnes oppskrift på rundt.

Anonymkode: fac7c...656

Takk for tips!

Jeg vet ikke hvordan jeg tover enda, men jeg kjøpte det ene type garnet nettopp fordi det sto "kan toves" på det. Hadde lyst til å prøve å lage tovede tøfler sånn som du også nevner. :)  Men på det garnet står det pinnestørrelse 8, det største jeg har er 4. Tenkte ikke helt over dette i butikken, så må eventuelt kjøpe så store pinner en annen dag. Kanskje dette skal være målet mitt som det første ordentlige prosjektet der jeg strikker noe for å bruke det, ikke bare strikke for å strikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Jeg googla nå, og det er visst bare å vaske det i vaskemaskinen på en spesiell måte for å tove? Da er det jo ikke noe å kunne engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å strikke sokker, for en nybegynner, er ikke å anbefale. Hælfellling er ikke verdens enkleste sak. Kan du heller ikke forstå en oppskrift, uten hjelp, så la sokkene vente til du forstår et mønster. 

Pinnetykkelse er veiledende. Noen strikker fastere eller løsere enn andre. Da bør de gå opp eller ned i pinnetykkelse for å fø oppgitte masker på 10 cm. For å finne riktig størrelse må strikkefasthene stemme med oppskriften og gjerne også oppgitt garn sin strikkefasthet. Står det 22 eller 27/28 under en firkant, så er det antall masker du trenger for å få 10 cm på strikkeprosjektet. 

Hvilke pinner du foretrekker å strikke med er litt alik som hvilken kniv du foretrekker å bruke for best resultat på kjøkkenet. 

Skal du begynne på noe for en nybegynner så er enten en hals/tube der du strikker rundt på rundpinne, eller om du vil satse på et større prosjekt, en genser med rundfelling eller raglanfelling å anbefale. 

Og så et lite tips, garnius.no har nå 60 % avslag på flere typer Vikinggarn, løp og kjøp. 

Anonymkode: f6b7f...a49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp helt nybegynner, og strikket meg gjennom noen luer og en hals før jeg begav meg ut på det jeg egentlig ville strikke; genser. 

Jeg orker ikke sokker, synes kanskje det var et underlig tips?

Jeg fikk tilsvarende dårlig tips sist runde, noe som demotiverte i sånn 2 år etter :P Så for meg at babytøfler var lett - og hun i butikken solgte meg garn og pinne 2,5 😐 

Men, når jeg starta igjen med prosjekter som hadde pinne 5-6 så gikk det mye bedre.

En feil jeg også gjorde var å bruke billig garn, og strikke ting jeg egentlig ikke ville ha. 

Nå er jeg igang med 3. genseren, og har liksom funnet designere jeg liker og farger som passer i garderoben min.

Jeg har lært nå at jeg strikker litt løst, og at 1 maske i forskjell på strikkefasthet faktisk har mye å si.

Jeg kikker mye på Instagram for å se om jeg liker plagget i ditt eller datt garn, og har fått MYE god hjelp i strikkebutikker (også avanbefalinger). 

1 maske i forskjell kan utgjøre en hel størrelse, noe som er kjipt om man strikker stramt. 

Jeg anbefaler deg å prøve pannebånd i Arwetta Classic (lunt pannebånd for eksempel), alle slags babygarn er myke og gode. Liker også mye av Sandnes Garn, litt enklere å få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2019 den 19.44, Duff skrev:

Pinnestørrelse er anbefalt, strikker du stramt kan du gå opp en halv størrelse. Strikker du løst kan du gå ned en halv størrelse. Mere enn en halv opp eller ned ville jeg ikke gjort. Når du bruker en annen pinnestørrelse enn anbefalt i oppskriften risikerer du at plagget blir større eller mindre. Hvis ikke du vet om du strikker løst eller fast er det best å bruke den størrelsen som er oppgitt. 

De firkantede pinnene er like som de runde i funksjon, de skal bare være mere behagelige å strikke med. 

22-23 m og 10 cm angir hvor mange masker du skal ha per 10 cm i bredden på det du har strikket. Når du har strikket noen runder kan du måle og telle, da ser du om du strikker fast eller løst eller passe. Feks får du 26 masker på 10 cm strikker du for stramt. 

Sokker er ikke min favoritt, hælen kan være vrien å få fin og oppskriften på hælen ikke alltid så enkel å forstå når man ikke har erfaring med å lese mønster. jeg ville heller valgt å strikke feks en lue på rundpinne. 

For en nybegynner vil jeg anbefale å strikke i ett ullgarn eller superwashgarn som passer pinne 4. Jo tynnere pinne jo vanskeligere er det å se feilene og rette dem. 

Håper det var til hjelp. Evt vil jeg anbefale deg å bruke YouTube og å melde deg inn i strikkegrupper på fb. Mye hjelp å hente der pluss at du da kan legge ut bilder når du trenger hjelp. Vær obs på at det ikke er lov å dele oppskrifter (sånn i hovedsak). 

Det tryggeste er å strikke prøvelapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Honey Dew skrev:

Det tryggeste er å strikke prøvelapp

Helt enig, for dem som gidder den typen strikking og er mindre erfarne. 

For meg er prøvelapper meningsløse, men jeg har strikket altfor mye, gjennom mange år. 

Følger en garnprodusentens anbefalinger for pinnetykkelse og holder seg unna Drops garn, så stemmer strikkefastheten 99,9 %. 

Anonymkode: f6b7f...a49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hold the door

Takk igjen for svar, tips og linker. Det kommer godt med alt sammen både nå og senere.

Jeg strikket en prøvelapp. På garnet jeg brukte står det pinnestørrelse 3 1/2 (som jeg brukte) og 22-23 m/stk = 10 cm.

Blir litt forvirra av det her, så jeg strikket en lapp som nå er litt over 10 cm lang og nesten 11 cm bred. Hvis jeg målet opp et området midt på lappen sånn at de litt ujevne kantene ikke teller med, så har jeg (hvis jeg teler riktig) 22 masker i bredden og 23 i lengden.

Da ser det ut som om jeg strikker hverken for hardt eller fort løst med dette garnet, stemmer det?

Er det forresten vanlig at de par tre første "rundene" ble litt kortere i bredden enn resten?

Endte på en pannebånd som første (prøvd)profjekt. Jeg har en oppskrift nå med veiledende pinne 3 1/2 og strikkefasthet 22. Kommer til å bruke andre farger enn det som står, men jeg skal prøve å følge mønsteret så godt det lar seg gjøre.

Det er et "Marius-mønster", så det har jo et mønster der det flere steder bare er én maske i en farge, før fargen forandres igjen. Er det vanskelig å bytte farge underveis når det må gjøres så ofte og av og til kun for én maske?

Til min store etellerannet ser jeg at det er mange måter å bytte farge på, men jeg finner ingen forklaring på hvilken som er best når. Da jeg prøvde å strikke sokker fulgte jeg en video som viste hvordan den nye fargen ble liksom strikket inn i raden på den gamle fargen, men det går ikke nå.

Og må det alltid brukes en nål til slutt når man har strikket ting med flere nøster/farger, for å feste tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Helt enig, for dem som gidder den typen strikking og er mindre erfarne. 

For meg er prøvelapper meningsløse, men jeg har strikket altfor mye, gjennom mange år. 

Følger en garnprodusentens anbefalinger for pinnetykkelse og holder seg unna Drops garn, så stemmer strikkefastheten 99,9 %. 

Anonymkode: f6b7f...a49

Hva mener du med å holde seg unna Drops? 

Anonymkode: 55a8f...118

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med å holde seg unna Drops? 

Anonymkode: 55a8f...118

At dropsgarn er ubrukelig og bortkastet å bruke tid på å strikke med og penger på å kjøpe. Selv nillegarn og europrisgarn er bedre holdbarhet på. 

Anonymkode: f6b7f...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6.2.2019 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Helt enig, for dem som gidder den typen strikking og er mindre erfarne. 

For meg er prøvelapper meningsløse, men jeg har strikket altfor mye, gjennom mange år. 

Følger en garnprodusentens anbefalinger for pinnetykkelse og holder seg unna Drops garn, så stemmer strikkefastheten 99,9 %. 

Anonymkode: f6b7f...a49

Merkelig ting å si... Hvis man vet hvordan man strikker i forhold til de som lager ulike oppskrifter eller med et gitt garn, så må man jo ikke nødvendigvis strikke prøvelapp, så klart. Men det handler ikke bare om å ha strikket mye. Jeg bytter f.eks. ofte ut anbefalt garn med et annet, og hvis jeg ikke har så mye erfaring med garnet eller oppskriften skal ha en bestemt struktur, strikker jeg ofte en liten lapp. Men det handler jo om å vite hvordan denne lappen skal strikkes, ellers blir det meningsløst. Jeg strikker f.eks. litt løsere på vranga, så hvis jeg skal strikke noe rundt i glattstrikk, strikker jeg prøvelappen med et halvt nr mindre på vranga. Da blir det med min strikking tilsvarende. Eller, jeg begynner på et erme, om mulig, og bruker det som en liten prøvelapp etter å ha strikket noen cm. 

Enig i at de med mindre erfaring enda oftere vil ha nytte av prøvelapp, da mange nybegynnere ikke forstår hvor utrolig viktig, dvs helt avgjørende, strikkefastheten er for et resultat man blir fornøyd med. Men mange erfarne vil også ha stor nytte av prøvelapp, med mindre man alltid strikker de samme tingene eller bruker samme garn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vera Vinge skrev:

Merkelig ting å si... Hvis man vet hvordan man strikker i forhold til de som lager ulike oppskrifter eller med et gitt garn, så må man jo ikke nødvendigvis strikke prøvelapp, så klart. Men det handler ikke bare om å ha strikket mye. Jeg bytter f.eks. ofte ut anbefalt garn med et annet, og hvis jeg ikke har så mye erfaring med garnet eller oppskriften skal ha en bestemt struktur, strikker jeg ofte en liten lapp. Men det handler jo om å vite hvordan denne lappen skal strikkes, ellers blir det meningsløst. Jeg strikker f.eks. litt løsere på vranga, så hvis jeg skal strikke noe rundt i glattstrikk, strikker jeg prøvelappen med et halvt nr mindre på vranga. Da blir det med min strikking tilsvarende. Eller, jeg begynner på et erme, om mulig, og bruker det som en liten prøvelapp etter å ha strikket noen cm. 

Enig i at de med mindre erfaring enda oftere vil ha nytte av prøvelapp, da mange nybegynnere ikke forstår hvor utrolig viktig, dvs helt avgjørende, strikkefastheten er for et resultat man blir fornøyd med. Men mange erfarne vil også ha stor nytte av prøvelapp, med mindre man alltid strikker de samme tingene eller bruker samme garn. 

Forventet at nettopp tilhengeren i alle tråder av prøvelapper skulle slå et nytt slag for prøvelappstrikking. 

Ikke alle deler din prøvelappforkjærlighet. 

Anonymkode: f6b7f...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forventet at nettopp tilhengeren i alle tråder av prøvelapper skulle slå et nytt slag for prøvelappstrikking. 

Ikke alle deler din prøvelappforkjærlighet. 

Anonymkode: f6b7f...a49

Haha, jeg mener ikke at man alltid må strikke prøvelapp. Men det er gjerne nybegynnere som stiller strikkespørsmål på KG, og en vanlig nybegynner-feil mange gjør, er å ikke forholde seg til strikkefasthet. Og typisk en grunn til at nybegynner ikke blir fornøyde med resultatet. Men som jeg sa, må det jo ikke prøvelapp til, man kan også bare strikke litt på plagget og måle etter en stund. Men om man med lite strikkeerfaring eller med nytt garn bare tar en sjanse på strikkefastheten får man fort feil størrelse på det man strikker. 

Jeg strikker ikke prøvelapp selv om jeg kan unngå det, men for min del gjør jeg det som sagt når jeg bytter garn, spesielt hvis det er en annen tykkelse en oppskriften anbefaler. Å strikke en liten lapp da gir jo hele andre muligheter mtp garnvalg, noe som for min del gjør strikkingen mye morsommere. Hva du gjør, får jo være din sak, men å anbefale en nybegynner å strikke prøvelapp er ikke akkurat kontroversielt... 

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2019 den 14.05, visningsnamn skrev:

Takk igjen for svar, tips og linker. Det kommer godt med alt sammen både nå og senere.

Jeg strikket en prøvelapp. På garnet jeg brukte står det pinnestørrelse 3 1/2 (som jeg brukte) og 22-23 m/stk = 10 cm.

Blir litt forvirra av det her, så jeg strikket en lapp som nå er litt over 10 cm lang og nesten 11 cm bred. Hvis jeg målet opp et området midt på lappen sånn at de litt ujevne kantene ikke teller med, så har jeg (hvis jeg teler riktig) 22 masker i bredden og 23 i lengden.

Da ser det ut som om jeg strikker hverken for hardt eller fort løst med dette garnet, stemmer det?

Er det forresten vanlig at de par tre første "rundene" ble litt kortere i bredden enn resten?

Endte på en pannebånd som første (prøvd)profjekt. Jeg har en oppskrift nå med veiledende pinne 3 1/2 og strikkefasthet 22. Kommer til å bruke andre farger enn det som står, men jeg skal prøve å følge mønsteret så godt det lar seg gjøre.

Det er et "Marius-mønster", så det har jo et mønster der det flere steder bare er én maske i en farge, før fargen forandres igjen. Er det vanskelig å bytte farge underveis når det må gjøres så ofte og av og til kun for én maske?

Til min store etellerannet ser jeg at det er mange måter å bytte farge på, men jeg finner ingen forklaring på hvilken som er best når. Da jeg prøvde å strikke sokker fulgte jeg en video som viste hvordan den nye fargen ble liksom strikket inn i raden på den gamle fargen, men det går ikke nå.

Og må det alltid brukes en nål til slutt når man har strikket ting med flere nøster/farger, for å feste tråden?

Det høres for meg ut som du burde starte med noe ensfarget i glattstrikk eller rillestrikk for å få litt mer erfaring før du begynner med mønsterstrikk. For å spare deg selv for unødvendig frustrasjon, og for å oppleve mestring og at du blir fornøyd med det du lager. Når du har strikket mer andre ting, vil nok noe av det du lurer på med mønsterstrikk gi mer mening også. 

Men ja, anbefaler absolutt å bruke en litt tykk, butt nål til festing av tråder på strikketøyet til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...