AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #1 Skrevet 4. februar 2019 Vi har to barn, som er 2 år og 8 måneder. Altså 1,5 år mellom dem. Vi ønsker oss tre barn, og egentlig vil vi vente litt med tredje. Uaktuelt med tre bleiebarn, og jeg vil gjerne jobbe litt mer enn 6 måneder før jeg går ut i permisjon igjen. Så mitt spørsmål til dere, er; hvor mange år er det mellom deres barn? Vil dere anbefale å vente til de to største er eldre eller kjøre på mens man ennå er i «småbarnsfamilielivet»?🙈 Anonymkode: 92989...ade
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #2 Skrevet 4. februar 2019 Dette må du kjenne på selv. Er vel ingen her som sitter på noe fasitsvar. Anonymkode: 2405e...3b2 4
MrsJohnsen Skrevet 4. februar 2019 #3 Skrevet 4. februar 2019 Kult at dere har lyst på tre barn. Jeg ville anbefalt å vente litt... Små barn blir ofte dårligere av forkjølelser osv. Det er veldig altoppslukende å ta vare på flere småbarn + baby, som er syke, da de har vanskeligere for å si ifra osv. Hilsen en som heldigvis ikke jobber for øyeblikket og har tatt vare på tre små sjuklinger i ukesvis. Mannen har blitt dårlig og, da må jeg ta vare på han og vel? Ber til høyere makter for å slippe unna selv. Ellers er tre små fantastisk koselig og givende💜 De er jo så nydelige! Med dagens permisjonsregler må vi ut i jobb, når de er veldig små. Med 3 barn har man 15 sykedager, Hvis man er uheldig at alle blir smittet. Er det knapt og veldig stressende. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 Vi har 1,5 år mellom de to største, og 3 år mellom nr 2 og 3. Syntes det var greit med en litt lengre pause etter de to tette, det har funket fint for oss. Anonymkode: df636...459 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 Om det lar seg planlegge, ville jeg fått nr tre i juni det året eldste begynner på skolen. Anonymkode: 73130...e1d 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #6 Skrevet 4. februar 2019 Min mor hadde 2 og 4 år mellom barna, og jeg (eldste) har aldri fått noe søsken/lekeforohld til yngste. Så jeg ville valgt å få alle barna innenfor en 4-årsperiode om jeg kunne velge. (Er dessverre ikke fruktbar nok til å velge selv.) Anonymkode: 4695c...1f5 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 Jeg hadde 2 barn med 2år mellomrom.. Når de var 3 og 5år kom nr 3😅 Hadde ikke noe form for hjelp av besteforeldre, så det var beintøft. Følte jeg ikke strakk til alltid 😇 Men, nå er minste 3år, og de 2 andre blitt skolebarn. Jeg knapt fylt 30år selv, og føler at det er nå livet begynner❣️ Nå er jeg så glad det blei som det blei, og priser meg lykkelig for at jeg fikk den 3de🥰 Anonymkode: 68882...a51 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 Jeg har to tette for jeg ville bli kjapt ferdig med barseltid, og det var greit å ha to små barn. Mye rutiner! Når nr 3 kom var det da 6 og nesten 5 år mellom de eldste og minste. Syns det var perfekt for oss da. De to eldste klarte seg selv (som påkledning osv), de slapp å bli hauket over som man må med mindre barn. Jeg kunne sitte og amme, og prate med de. Det kunne jeg ikke med første og mellomste. Vi hadde en helt annen ro på ting. Travelt, men fint. Anonymkode: 5a590...611 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #9 Skrevet 4. februar 2019 Vi har to tette. Selv hadde jeg fått hjerteinfarkt av 3 små men dere må jo se selv hva dere har ressurser til. Det blir noen travle år men en får mye igjen for det etterhvert. Anonymkode: 57dac...70a 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #10 Skrevet 4. februar 2019 Jeg har to år mellom nr 1 og 2, og 1,5 år mellom nr 2 og 3. Hektisk, men veldig fint. Syns det var greit å få alle mens vi allerede var i småbarnfasen. Kunne aldri falt meg inn å få en til nå som alle er på skolen og passe selvstendige🙂 Anonymkode: e42d0...61a 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #11 Skrevet 4. februar 2019 Vi fikk nr 3 i slutten av desember. Eldste er 5.5 og mellomste 3.5. Planen var å vente en stund til med nr 3 hvis baby i det hele tatt skulle komme. Ser for meg at det hadde vært greit om de var litt mer selvstendige. En heldig bivirkning kunne jo vært at det også var litt hjelp i dem mtp pass av barn når alle ble litt eldre. Nå fikk vi barn nå istedenfor. Og da er jo én av oss hjemme første halve året (pg jobber litt redusert det neste) av eldstemanns første skoleår. Så når det først skulle bli var det greit at det ble som det ble. Så får vi håpe at økonomien er såpass på plass at jeg kan jobbe litt redusert når de andre skal begynne på skolen også. Så det blir litt rettferdig liksom ❤️ Anonymkode: 16888...2d4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #12 Skrevet 4. februar 2019 Det er en smaksak. Vi har 22 mnd mellom de to eldste, og så er det 3 år mellom nr 2 og 3. Dvs 3 stk innenfor 5 år. Jeg syns det er prefekt, de er 3 gutter som nå er 8, 11 og 13, og de har mye glede av hverandre og gjør mye sammen alle 3. Med større aldersforskjell blir det vanskeligere å finne aktiviteter som fenger alle på feks ferier og man må regne med å dele seg opp i større grad. Selv med bare 5 år mellom eldste og yngste så merker vi utfordringer nå med å feks finne filmer som alle vil/kan se osv. Har aldri angret på at vi har fått de så tette, selv om det betyr litt hektisk hverdag til tider. Jeg tror det er best for ungene og deres forhold til hverandre at de er mest mulig like i alder. Har selv en søster som er 6 år eldre enn meg, og vi har aldri blitt spesielt nære. Anonymkode: a685b...796 2
Potatopotato Skrevet 4. februar 2019 #13 Skrevet 4. februar 2019 (endret) On 2/4/2019 at 11:37 AM, AnonymBruker said: Jeg har to tette for jeg ville bli kjapt ferdig med barseltid, og det var greit å ha to små barn. Mye rutiner! Når nr 3 kom var det da 6 og nesten 5 år mellom de eldste og minste. Syns det var perfekt for oss da. De to eldste klarte seg selv (som påkledning osv), de slapp å bli hauket over som man må med mindre barn. Jeg kunne sitte og amme, og prate med de. Det kunne jeg ikke med første og mellomste. Vi hadde en helt annen ro på ting. Travelt, men fint. Anonymkode: 5a590...611 ❤️❤️❤️ Endret 11. april 2023 av Potatopotato 1
Arkana Skrevet 4. februar 2019 #14 Skrevet 4. februar 2019 Vi har tre barn og har fått dem med ca 2 års mellomrom. For oss var det perfekt. Vi setter virkelig pris på at de er nære i alder. Det er enkelt å finne på ting sammen hele familien og vi ser også at de veldig tidlig satte pris på å leke med hverandre og være sammen fordi de har vært på noenlunde samme stadium samtidig. Hva som er riktig avstand for dere må dere nesten kjenne på selv, folk er forskjellige. .) 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #15 Skrevet 4. februar 2019 2 timer siden, Potatopotato skrev: Akkurat sånn gjorde vi også! Og såååååå kos å ha tredjemann som hele familiens lille gave. De to største har en kjærlighet for babyen og samtidig fått en ro over seg som rører Meg langt inn i sjelen. Ville anbefalt dette til alle som vil ha en tredje - vente litt så man har ro til å kose seg med baby Vi også 😍 Anonymkode: a1e36...11d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #16 Skrevet 4. februar 2019 Bare vær obs på at med 3 søsken havner ofte en litt utenfor. Det er slik for alle jeg kjenner. Det er naturlig at 2 av dem ofte får et bedre søskenforhold (enten pga alder eller personlighet) og så havner den 3 litt i konkurranse med den andre. Det blir litt samme prinsippet som at man aldri drar 3 stk på ferie, det er alltid 2 som får best kjemi og den siste føler seg litt utenfor. Jeg hadde valgt stor aldersforskjell på siste, da blir det en som får ekstra oppmerksomhet og som kan se opp til de eldste. Søskenforholdet kan fint bli det samme senere, jeg har best forhold til det søskenet som er 10år eldre enn meg. Anonymkode: 26b9d...15a 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #17 Skrevet 4. februar 2019 Mine tre er 15 år, 12 år og snart 8 år. Anonymkode: 5e363...d9d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #18 Skrevet 4. februar 2019 Jeg har tenkt å prøve på å få ca 3 år imellom mine. Vi planlegger nr 2. Da håper jeg eldste rekker bli noenlunde ferdig med bleiene før nr to kommer. Anonymkode: 4576d...574 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #19 Skrevet 4. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare vær obs på at med 3 søsken havner ofte en litt utenfor. Det er slik for alle jeg kjenner. Det er naturlig at 2 av dem ofte får et bedre søskenforhold (enten pga alder eller personlighet) og så havner den 3 litt i konkurranse med den andre. Det blir litt samme prinsippet som at man aldri drar 3 stk på ferie, det er alltid 2 som får best kjemi og den siste føler seg litt utenfor. Jeg hadde valgt stor aldersforskjell på siste, da blir det en som får ekstra oppmerksomhet og som kan se opp til de eldste. Søskenforholdet kan fint bli det samme senere, jeg har best forhold til det søskenet som er 10år eldre enn meg. Anonymkode: 26b9d...15a Dummeste jeg har lest idag!! 😂😂 Anonymkode: 4576d...574 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #20 Skrevet 4. februar 2019 Eldste er 12, mellomste 2,5 og 3de 6 uker. Passer oss fint 😊💙💙💙 Anonymkode: 33081...489
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå