Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en god kamerat som nå er gift og har to små barn (1,5 år og 0,5 år). Siden han ble far har han glidd fra meg. Det er jo helt naturlig at han prioriterer foreldrerollen, men det virker som det er det eneste som teller og at alt annet blir skjøvet til side. Han og hans kone virker også helt oppsatte på at begge to skal være tilstede til enhver tid. Hvis jeg foreslår at vi skal ta en løpetur en kveld, er det helt uaktuelt å gjøre det før barna er lagt og sovnet. Det er altså aldri snakk om å finne et tidspunkt som også kan passe meg. Jeg er jo den mest fleksible her, men det irriterer meg at det aldri er snakk om å ta hensyn til meg. Barnevakt virker også helt uaktuelt, selv om de har foreldre og søsken i samme by. Er dette normalt? Er det jeg eller kompisen min som er på feil vei her? For ordens skyld; mønsteret var det samme før de fikk barn nr 2. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, MannSor said:

Jeg har en god kamerat som nå er gift og har to små barn (1,5 år og 0,5 år). Siden han ble far har han glidd fra meg. Det er jo helt naturlig at han prioriterer foreldrerollen, men det virker som det er det eneste som teller og at alt annet blir skjøvet til side. Han og hans kone virker også helt oppsatte på at begge to skal være tilstede til enhver tid. Hvis jeg foreslår at vi skal ta en løpetur en kveld, er det helt uaktuelt å gjøre det før barna er lagt og sovnet. Det er altså aldri snakk om å finne et tidspunkt som også kan passe meg. Jeg er jo den mest fleksible her, men det irriterer meg at det aldri er snakk om å ta hensyn til meg. Barnevakt virker også helt uaktuelt, selv om de har foreldre og søsken i samme by. Er dette normalt? Er det jeg eller kompisen min som er på feil vei her? For ordens skyld; mønsteret var det samme før de fikk barn nr 2. 

Han høres ut som en bra pappa. Dette er helt normalt! 

Anonymkode: a7d38...85a

• Liker 45
Skrevet

Det er helt normalt. Foreldre med småbarn får som oftest ikke fritid før barna er lagt

Anonymkode: 6722b...7a7

• Liker 40
Skrevet

Hvis han faktisk er med løpe etter ungene er lagt, er du ganske høyt prioritert vil jeg si. Nok av foreldre (spesielt kvinner) man skulle tro havnet i en sekt med portforbud døgnet rundt etter at de får unger.

Anonymkode: 43aa6...d87

• Liker 33
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med misforstår farsrollen?

Med så små barn så høres dette helt normalt ut. 

Anonymkode: 1c76c...ece

Jeg skrev «misforstår» med hermetegn. Men gjør man ikke barna sine en bjørnetjeneste hvis begge foreldrene alltid skal være tilstede, la andre passe dem osv ? 

• Liker 1
Skrevet

Må også legge til at det å finne på ting på dagtid i helger også er fryktelig vanskelig; hvis jeg spør, blir det kontant avvist. Det er ikke engang oppe til vurdering. 

Skrevet
Akkurat nå, MannSor skrev:

Jeg skrev «misforstår» med hermetegn. Men gjør man ikke barna sine en bjørnetjeneste hvis begge foreldrene alltid skal være tilstede, la andre passe dem osv ? 

Forstår fortsatt ikke hva du mener med "misforstår".

Nei, man gjør ikke det. Så små barn har det best med foreldrene sine. Og det er en stor jobb å passe på og ikke minst, legge, to så små barn. Det er veldig kjekt å være to da. Så at han vil møte deg etter leggetid er helt normalt. 

• Liker 20
Skrevet

Han høres ut som en flott pappa ❤️

• Liker 20
Skrevet

Jeg tenker at det er jo veldig små barn, det eldste er ikke 2 år en gang, og det er jo naturlig at verden blir snudd på hodet når man får barn for første gang. Tiden går jo så fort, og livet med småbarn er hektisk. Jeg skjønner at han prioriterer ungene.

Dere får nok bedre tid sammen når barna blir litt eldre. :) 

• Liker 13
Skrevet

Høres ekstremt normalt ut. 2 små er ekstremt slitsomt. Her hadde vi dårlig samvittighet hvis den ene måtte være lenge alene med begge siden vi begge var helt utslitte. Å spørre noen om å være barnevakt ble også bare gjort hvis det var noe spesielt (sorry, men løpetur med en venn som insisterer på å ta det når det passer han er ikke prioritert). Man vil ikke «bruke opp» barnevaktene.

Så beklager, men ja, du er prioritert etter barn, partner og egentid. Sjokkerende.....

Anonymkode: 70a62...d67

• Liker 35
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår fortsatt ikke hva du mener med "misforstår".

Nei, man gjør ikke det. Så små barn har det best med foreldrene sine. Og det er en stor jobb å passe på og ikke minst, legge, to så små barn. Det er veldig kjekt å være to da. Så at han vil møte deg etter leggetid er helt normalt. 

Gjentar at det var samme mønster mens de hadde ett barn

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ekstremt normalt ut. 2 små er ekstremt slitsomt. Her hadde vi dårlig samvittighet hvis den ene måtte være lenge alene med begge siden vi begge var helt utslitte. Å spørre noen om å være barnevakt ble også bare gjort hvis det var noe spesielt (sorry, men løpetur med en venn som insisterer på å ta det når det passer han er ikke prioritert). Man vil ikke «bruke opp» barnevaktene.

Så beklager, men ja, du er prioritert etter barn, partner og egentid. Sjokkerende.....

Jeg har aldri sagt at jeg insisterer på å ta en løpetur når det passer meg. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, MannSor skrev:

Må også legge til at det å finne på ting på dagtid i helger også er fryktelig vanskelig; hvis jeg spør, blir det kontant avvist. Det er ikke engang oppe til vurdering. 

Hvis eldste går i barnehagen skjønner jeg godt at de faktisk vil tilbringe litt tid sammen i helgene.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, MannSor skrev:

Og så? 

• Liker 5
Skrevet

Begge trenger ikke alltid være til stede. Men jeg regner med at han er i jobb? Da er det ikke mange timene man har med barna sine før de legger seg, kanskje han vil tilbringe tiden sin med dem så han får sett de. 

Det er heller ikke lett å være alene og ha kveldsstell og legging på en på 1,5 år og en på 6 mnd. Skal mor amme, kanskje bysse/bære en urolig baby + kveldsmat, kveldsstell og legging av den eldste? Jeg blir svett av tanken, og min eldste var 3,5 år da yngste var 6 mnd. 

• Liker 27
Skrevet

Høres ut som førstegangsforeldre (ser at de har to barn, men begge er ganske "nye" og små ser jeg av alderen). Angst for å slippe ungene av syne og må ha kontroll til enhver tid - noe som er ganske normalt, så lenge det ikke bikker helt over og blir usunt. 

En løpetur tenker jeg burde gå fint, så litt hysteri etter min mening - men igjen, ikke nødvendigvis noe unormalt med det. Kan jo være konemor syns det er stress å være alene med barna også, eller at pappaen jobber mye og vil se barna før leggetid. De fleste kommer jo hjem tidligst et par timer før leggetid, og man vil jo gjerne rekke å se barna litt hver dag. De vokser fort og det skjer noe nytt hele tiden i den alderen. I tillegg tenker jeg at hvis dette er noe du foreslår typisk tidlig kveld, er det gjerne greit å være to når man skal legge to så små barn og være to om kveldsstellet. Går man rett før eller rett etter legging blir det fort unødvendig ramaskrik fra barna, og det er dermed enklere å bare gjøre det slik.

Håper uansett kompis finner litt tid til deg også:)

Anonymkode: 341b1...567

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, MannSor skrev:

Å ha så små barn, også "bare" ett, er veldig slitsomt. Det er en fulltidsjobb, 24 timer i døgnet. Er ikke rart at man må dele på byrden. Også ønsker man å være sammen med barna sine.

Det er helt normalt å prioritere familien når man har barn og særlig så små barn. 

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, MannSor skrev:

Jeg har aldri sagt at jeg insisterer på å ta en løpetur når det passer meg. 

I HI kommer det klart fram at de kun vil løpe etter barna er lagt, og ikke på dagtid som passer best for deg. Er ikke mye fleksibel du heller da.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...