AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #101 Del Skrevet 17. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa ikke at mitt land har 300M innbyggere. Jeg sa mer enn 300 millioner mennesker snakker språket mitt, og jeg kommer fra et EU land. Stor forskjell. Det er ikke merkelig å forklare hvorfor jeg ikke jobbet i mitt felt de siste 9 årene. Jeg kom til Norge for å jobbe. Jeg tok jobbene jeg fant, selv om de ikke var så spennende. Jeg jobbet på samme sted de siste 7 årene. Og nå tror jeg jeg har rett til å kjempe for en bedre jobb, for jeg er ikke så ung lenger. Jeg tror det er lov å endre karriere, og det er det jeg prøver å gjøre nå. Og for å oppnå bedre ferdigheter i norske markedet, delta jeg nå på et Nav Kurs som passer til min målsetinger. Selvfølgelig arbeidsgiver kan lure på om jeg fortsatt innehar kompetansen jeg sier, men jeg er på jakt om en praksisplass som ikke er betalt, derfor ingen risiko til arbeidsgiver. Anonymkode: d6a4f...991 Bare for å pirke på det med språk, du skrev faktisk at du kommer fra et land der 300 mill snakker språket ditt. Jeg skjønner at det ikke er det du mente, men det var faktisk det du skrev. Derfor kommenterte jeg det med morsmål under, men det viser hvor lite som skal til før betydningen i en setning blir feil. Og når du har hatt jobb i Norge i 9 år så blir det jo rart å være sint på norske arbeidsgivere for å ikke ansette utlendinger, noen har jo hatt deg ansatt i årevis. Det er mange som ikke får jobben de helst vil ha, men må ta det de får. Hvis det er så skrekkelig at du ikke får den jobben her i landet, så lurer jeg jo på hvorfor du ikke forsøker å få drømmejobben i hjemandet? Eller er du ikke først i køen der heller? Anonymkode: 661d3...630 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exlybris Skrevet 17. februar 2019 #102 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke utlendinger er en pest, helt motsatt faktisk, men det er dessverre sånn at det er slitsomt å kommunisere med en som er såpass dårlig i norsk. Det blir lett misforståelser og vi blir usikre om du kjenner den norske kulturen godt nok og nyansene i språket vårt. Jeg tror ikke du trenger mer utdanning, men absolutt et norskkurs. Jeg ble akkurat kjent med ei som kom til Norge som tenåring fra Asia. Nå er hun rundt 50. Hun snakker dessverre veldig dårlig norsk, men var smart nok til å ta et norsk navn. Hun har bra utdannelse og veldig god jobb i Norge innen helse. Uansett slitsomt for hennes pasienter at man ikke kan forstå hva hun sier uten at man må konsentrere seg veldig, spørre hva hun sa og sitte igjen som et spørsmålstegn. Anonymkode: 76c91...cf6 Jeg vet hva du mener, men vi mennesker er relativt smart til å forstå de forskjellige nyansene i alle språk. Det trengs litt fleksibilitet for begge deler. Jeg er ikke sur på norsk arbeidsgivere, jeg sier bare at mange mennesker fokuserer for mye på språket, når det er så mange andre egenskaper mennesker har. Og det er mange måter for å kommunisere. Hver person har en bakgrunn og en fortid med mange erfaringer og egenskaper. Ikke å snakke godt norsk bør ses som 1 manglende egenskaper, ikke mer enn det. Men kanskje det er bare jeg som tenker sånn, fordi jeg er vant med mennesker fra forskjellige nasjonaliteter siden jeg var liten. Endret 17. februar 2019 av exlybris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #103 Del Skrevet 17. februar 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare for å pirke på det med språk, du skrev faktisk at du kommer fra et land der 300 mill snakker språket ditt. Jeg skjønner at det ikke er det du mente, men det var faktisk det du skrev. Derfor kommenterte jeg det med morsmål under, men det viser hvor lite som skal til før betydningen i en setning blir feil. Og når du har hatt jobb i Norge i 9 år så blir det jo rart å være sint på norske arbeidsgivere for å ikke ansette utlendinger, noen har jo hatt deg ansatt i årevis. Det er mange som ikke får jobben de helst vil ha, men må ta det de får. Hvis det er så skrekkelig at du ikke får den jobben her i landet, så lurer jeg jo på hvorfor du ikke forsøker å få drømmejobben i hjemandet? Eller er du ikke først i køen der heller? Anonymkode: 661d3...630 Jeg er ikke den første i køen i mitt land, nei. Og jeg er definitivt ikke den første i køen i Norge heller. Er du ? Trenger du å være den beste personen i verden for å får en jobb? Ha en god helg alle sammen Anonymkode: d6a4f...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #104 Del Skrevet 17. februar 2019 15 minutter siden, exlybris skrev: Jeg vet hva du mener, men vi mennesker er relativt smart til å forstå de forskjellige nyansene i alle språk. Det trengs litt fleksibilitet for begge deler. Jeg er ikke sur på norsk arbeidsgivere, jeg sier bare at mange mennesker fokuserer for mye på språket, når det er så mange andre egenskaper mennesker har. Og det er mange måter for å kommunisere. Hver person har en bakgrunn og en fortid med mange erfaringer og egenskaper. Ikke å snakke godt norsk bør ses som 1 manglende egenskaper, ikke mer enn det. Men kanskje det er bare jeg som tenker sånn, fordi jeg er vant med mennesker fra forskjellige nasjonaliteter siden jeg var liten. Enig i at det ikke burde være så viktig, men som nordmann vet jeg hvordan nordmenn tenker. Vi blir usikre når mennesker som snakker dårlig norsk svarer «ja». Forstod han meg? Eller betyr ja «fortell mer»? Kommer han til å utføre oppgaven? 🤔 I Norge er det å lære språket noe av det aller viktigste. Det burde kanskje ikke være sånn, men det er sånn. Anonymkode: 76c91...cf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #105 Del Skrevet 17. februar 2019 18 minutter siden, exlybris skrev: Jeg vet hva du mener, men vi mennesker er relativt smart til å forstå de forskjellige nyansene i alle språk. Det trengs litt fleksibilitet for begge deler. Jeg er ikke sur på norsk arbeidsgivere, jeg sier bare at mange mennesker fokuserer for mye på språket, når det er så mange andre egenskaper mennesker har. Og det er mange måter for å kommunisere. Hver person har en bakgrunn og en fortid med mange erfaringer og egenskaper. Ikke å snakke godt norsk bør ses som 1 manglende egenskaper, ikke mer enn det. Men kanskje det er bare jeg som tenker sånn, fordi jeg er vant med mennesker fra forskjellige nasjonaliteter siden jeg var liten. Jeg er også vant med forskjellige nasjonaliteter. Har flere giftet inn i min familie. Alle snakker veldig bra norsk. En har jobb i Oslo der han kan snakke sitt morsmål, men han snakker likevel veldig bra norsk. Og hvis han er usikker spør han oss nordmenn om hva som blir riktig. Anonymkode: 76c91...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #106 Del Skrevet 17. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du viser ikke så god leseforståelse, og lager dermed dine egne antagelser ser jeg. Jeg har ikke skrevet at jeg liker diskriminering, jeg har skrevet at jeg kan forstå det. To veldig ulike ting, frem med ordboken om du er usikker. Jobber for øvrig selv på en arbeidsplass med mange ulike nasjonaliteter og kulturer, og det fungerer fint. Arbeidsgiver vil ha arbeidstakere som gjør jobben uten å utsette bedriften for økonomisk risiko, og uten å kreve masse ekstratilpasninger for å kunne fungere. Det er faktisk ikke så rart, det er fort dyrt om man skal tilrettelegge for flere arbeidstakere. I verste fall må du bygge om hele lokalet, installere heis og lage handicaptoalett hvis den som ansettes sitter i rullestol f.eks. Anonymkode: 661d3...630 Jeg har veldig god leseforståelse, takk, og jeg ser hvem den eneste er som "gir støtte" til deg, nemlig en som har våte drømmer om "repatriering" - altså en "lettere utgave" av etnisk rensing. Du mente at "regnskapsbransjen er så rettferdig" - det er det du antyder når du mente at den skal visst være "bedre" enn finansbransjen som Adolf tross alt kunne ha vært meget stolt av. De som søker seg til regnskapsbransjen innenfor det private næringslivet har hele 45% lavere sjanse å komme inn til jobbintervju. (om de har et pakistansk-lignende navn). Jeg siterer: For å undersøke om dette virkelig er en sektorforskjell eller snarere et uttrykk for den ulike kjønnsfordelingen i offentlig (flest kvinner) og privat sektor (flest menn), har jeg undersøkt hvordan menn og kvinner med pakistanske navn behandles i søknader til kjønnsblandede yrker, som informasjonskonsulenter og regnskapsmedarbeidere. Søknadene ble sendt til både offentlig og privat sektor.Sektorforskjellene bekreftes klart: I offentlig sektor gis søkere med pakistanske navn muligheten til å presentere seg selv og sine kvalifikasjoner på et jobbintervju mer eller mindre på lik linje med søkere med norske navn. I privat sektor har de samme søkerne om lag 45 prosent lavere sannsynlighet for å komme til et jobbintervju, og dette gjelder for både kvinner og menn. https://www.aftenposten.no/viten/i/vmP7L/Rom-for-diskriminering I gjennomsnitt, er det 36% lavere sjanse for å bli innkalt til intervju i det private, sammenlignet med kun 16% i offentlig sektor. Jeg har nevnt dette ved flere anledninger, nemlig at diskrimineringen er ujevn og ikke "lik" overalt. Men nå har jeg glemt at jeg snakker med en som mente at "leger er et godt eksempel på at det finnes ingen diskriminering". Dette er morsomt med tanke på at du snakker om "leseforståelse", all den tid du ikke skjønner at leger er en profesjonsutdanning der man som "allmennlege" etterhvert er "sjefen over sin egen arb.plass" og kommunen er ellers del av offentlig sektor når de skal praktisere der etter studiene sine. Som du ser, er det offentlig sektor som diskriminerer minst, mens det er privat sektor som skiller seg ekstremt negativt ut (Med unntak av meget store multinasjonale firmaer som opererer i flere land og er vant til folk fra hele verden). Men de havner i kategorien 30% som har mangfold på arb.plassen sin, mens 70% av alle bedrifter i Norge har altså ikke mangfold på arb.plassen sin. Jeg får nevne det nok en gang, siden du har tungt for det: Vi snakker om diskriminering innenfor det private næringslivet, der 1) Sjefen er en etnisk norsk mann, og der 2) Søkeren er den som ønsker å være ansatt og har minoritetsbakgrunn. Du tar frem handikap som et eksempel på "utgifter", som du tydeligvis igjen viser "stor forståelse for" at de også diskrimineres. Arb.givere har altfor mye makt og arb.givere har allerede politiske partier på Stortinget som ser alt fra arb.giveren sin side (akkurat som du), fremfor å faktisk se ting fra de ansattes sted. Norge består av ansatte og ikke av "sjefer". Staten har prøvd å gjøre flere tiltak - som lønnstilskudd til arb.givere (når det gjelder søkere med handikap, osv), men arb.givere ser ut til å ha tilpasset seg heller det å utnytte "tilskuddene" fra staten til det maksimale, før de kaster den handikappede ut igjen. De som gjerne syter over at "innvandrere jobber ikke like mye prosentmessig som nordmenn", er såpass mye hyklere at man bør finne et helt nytt ord for dette i ordboka, men å diskriminere folk med minoritetsbakgrunn og vise stor forståelse for det, har du ingen problemer med, og det er nettopp denne diskrimineringen som bidrar til at folk blir en utgift i statsbudsjettet. Høyreorienterte partier synes at slikt er tipp topp, for de er allerede i lomma på en del arb.givere sammen med NHO. Jeg minner igjen på at det å diskriminere på etnisk grunnlag er ulovlig og er imot den norske loven. Sist jeg sjekket, krever heller ikke funksjonelle kandidater med mastergrad / veldig gode karakterer og minoritetsbakgrunn, egne "innvandrerheis" og "innvandrertoaletter", så det faktumet at du sammenligner en "vanlig søker" med innvandrerbakgrunn og blander det med "ekstra kostnader de handikappede kan føre til", viser bare at du bruker enhver unnskyldning du kan komme på for å unngå å se fakta på bordet. Et interessant perspektiv her er at "skepsisen" eller hatet en del arb.givere sitter "inne" med ovenfor innvandrere, koster altså det norske statsbudsjettet og hele Norge i sin helhet, men det er altså innvandrere som ender opp med å få skylden for denne utgiften, fremfor å ansvarliggjøre heller den parten som faktisk sitter i maktposisjon, nemlig arb.givere. Og da kritiserer jeg ikke de 30% av bedriftene som har mangfold, men de 70% av bedriftene som IKKE har mangfold på arb.plassen sin. Det ble meldt allerede i 2005 (for 14 år siden) i VG, at individer med minoritetsbakgrunn studerer prosentmessig mer enn den "etnisk norske" befolkningen, men her er igjen bekreftelse på det fra 2017. https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-topper-statistikken-for-hoyere-utdanning-1.13576737 Anonymkode: 04b2d...f5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #107 Del Skrevet 17. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke den første i køen i mitt land, nei. Og jeg er definitivt ikke den første i køen i Norge heller. Er du ? Trenger du å være den beste personen i verden for å får en jobb? Ha en god helg alle sammen Anonymkode: d6a4f...991 Så du hadde ikke fått jobben i ditt hjemland, og er sur på nordmenn fordi du ikke stiller først i køen her heller? Det er jo ingen logikk i det du sier. Ja jeg er først i køen til å få jobben jeg vil ha, faktisk har jeg den jobben jeg helst vil ha, og ble tilbudt den foran andre søkere. Man trenger ikke være den beste personen i verden for å få jobb, men det er sært å klage på at du ikke får drømmejobben pga rasistiske nordmenn når du heller ikke er kvalifisert il å få den der du kommer fra. Da er det kvalifikasjoner som avgjør, ikke språk/kultur. Anonymkode: 661d3...630 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 17. februar 2019 #108 Del Skrevet 17. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig god leseforståelse, takk, og jeg ser hvem den eneste er som "gir støtte" til deg, nemlig en som har våte drømmer om "repatriering" - altså en "lettere utgave" av etnisk rensing. Du mente at "regnskapsbransjen er så rettferdig" - det er det du antyder når du mente at den skal visst være "bedre" enn finansbransjen som Adolf tross alt kunne ha vært meget stolt av. De som søker seg til regnskapsbransjen innenfor det private næringslivet har hele 45% lavere sjanse å komme inn til jobbintervju. (om de har et pakistansk-lignende navn). Jeg siterer: For å undersøke om dette virkelig er en sektorforskjell eller snarere et uttrykk for den ulike kjønnsfordelingen i offentlig (flest kvinner) og privat sektor (flest menn), har jeg undersøkt hvordan menn og kvinner med pakistanske navn behandles i søknader til kjønnsblandede yrker, som informasjonskonsulenter og regnskapsmedarbeidere. Søknadene ble sendt til både offentlig og privat sektor.Sektorforskjellene bekreftes klart: I offentlig sektor gis søkere med pakistanske navn muligheten til å presentere seg selv og sine kvalifikasjoner på et jobbintervju mer eller mindre på lik linje med søkere med norske navn. I privat sektor har de samme søkerne om lag 45 prosent lavere sannsynlighet for å komme til et jobbintervju, og dette gjelder for både kvinner og menn. https://www.aftenposten.no/viten/i/vmP7L/Rom-for-diskriminering I gjennomsnitt, er det 36% lavere sjanse for å bli innkalt til intervju i det private, sammenlignet med kun 16% i offentlig sektor. Jeg har nevnt dette ved flere anledninger, nemlig at diskrimineringen er ujevn og ikke "lik" overalt. Men nå har jeg glemt at jeg snakker med en som mente at "leger er et godt eksempel på at det finnes ingen diskriminering". Dette er morsomt med tanke på at du snakker om "leseforståelse", all den tid du ikke skjønner at leger er en profesjonsutdanning der man som "allmennlege" etterhvert er "sjefen over sin egen arb.plass" og kommunen er ellers del av offentlig sektor når de skal praktisere der etter studiene sine. Som du ser, er det offentlig sektor som diskriminerer minst, mens det er privat sektor som skiller seg ekstremt negativt ut (Med unntak av meget store multinasjonale firmaer som opererer i flere land og er vant til folk fra hele verden). Men de havner i kategorien 30% som har mangfold på arb.plassen sin, mens 70% av alle bedrifter i Norge har altså ikke mangfold på arb.plassen sin. Jeg får nevne det nok en gang, siden du har tungt for det: Vi snakker om diskriminering innenfor det private næringslivet, der 1) Sjefen er en etnisk norsk mann, og der 2) Søkeren er den som ønsker å være ansatt og har minoritetsbakgrunn. Du tar frem handikap som et eksempel på "utgifter", som du tydeligvis igjen viser "stor forståelse for" at de også diskrimineres. Arb.givere har altfor mye makt og arb.givere har allerede politiske partier på Stortinget som ser alt fra arb.giveren sin side (akkurat som du), fremfor å faktisk se ting fra de ansattes sted. Norge består av ansatte og ikke av "sjefer". Staten har prøvd å gjøre flere tiltak - som lønnstilskudd til arb.givere (når det gjelder søkere med handikap, osv), men arb.givere ser ut til å ha tilpasset seg heller det å utnytte "tilskuddene" fra staten til det maksimale, før de kaster den handikappede ut igjen. De som gjerne syter over at "innvandrere jobber ikke like mye prosentmessig som nordmenn", er såpass mye hyklere at man bør finne et helt nytt ord for dette i ordboka, men å diskriminere folk med minoritetsbakgrunn og vise stor forståelse for det, har du ingen problemer med, og det er nettopp denne diskrimineringen som bidrar til at folk blir en utgift i statsbudsjettet. Høyreorienterte partier synes at slikt er tipp topp, for de er allerede i lomma på en del arb.givere sammen med NHO. Jeg minner igjen på at det å diskriminere på etnisk grunnlag er ulovlig og er imot den norske loven. Sist jeg sjekket, krever heller ikke funksjonelle kandidater med mastergrad / veldig gode karakterer og minoritetsbakgrunn, egne "innvandrerheis" og "innvandrertoaletter", så det faktumet at du sammenligner en "vanlig søker" med innvandrerbakgrunn og blander det med "ekstra kostnader de handikappede kan føre til", viser bare at du bruker enhver unnskyldning du kan komme på for å unngå å se fakta på bordet. Et interessant perspektiv her er at "skepsisen" eller hatet en del arb.givere sitter "inne" med ovenfor innvandrere, koster altså det norske statsbudsjettet og hele Norge i sin helhet, men det er altså innvandrere som ender opp med å få skylden for denne utgiften, fremfor å ansvarliggjøre heller den parten som faktisk sitter i maktposisjon, nemlig arb.givere. Og da kritiserer jeg ikke de 30% av bedriftene som har mangfold, men de 70% av bedriftene som IKKE har mangfold på arb.plassen sin. Det ble meldt allerede i 2005 (for 14 år siden) i VG, at individer med minoritetsbakgrunn studerer prosentmessig mer enn den "etnisk norske" befolkningen, men her er igjen bekreftelse på det fra 2017. https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-topper-statistikken-for-hoyere-utdanning-1.13576737 Anonymkode: 04b2d...f5f Du har jo ikke forstått hva du leser. Da har du ikke god leseforståelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #109 Del Skrevet 17. februar 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du hadde ikke fått jobben i ditt hjemland, og er sur på nordmenn fordi du ikke stiller først i køen her heller? Det er jo ingen logikk i det du sier. Ja jeg er først i køen til å få jobben jeg vil ha, faktisk har jeg den jobben jeg helst vil ha, og ble tilbudt den foran andre søkere. Man trenger ikke være den beste personen i verden for å få jobb, men det er sært å klage på at du ikke får drømmejobben pga rasistiske nordmenn når du heller ikke er kvalifisert il å få den der du kommer fra. Da er det kvalifikasjoner som avgjør, ikke språk/kultur. Anonymkode: 661d3...630 Jeg er selvfølgelig kvalifisert for å få jobben jeg vil ha, i mitt land, og hadde ingen problemer med å få det, da jeg bodde der. Diskusjonen handler om hvorfor jeg ikke kan få det her i Norge. Anonymkode: d6a4f...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #110 Del Skrevet 19. november 2024 Ser ikke poenget. Om de ikke vil ha meg slik som jeg er, med mitt "feil" navn, er det ikke et sted jeg ønsker å jobbe. Anonymkode: d0dd5...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå