AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #81 Del Skrevet 10. februar 2019 21 timer siden, Husholdning1 skrev: Så særlig sykt er det jo ikke akkurat. Så lenge noen fremmedkulturelle oppfører seg som de gjør, vil det også gå utover de som tar ansvar og assimilerer seg. Arbeidsgivere vil selvsagt minimere risikoen sin. Oppe i Resett-hodet ditt er det altså slik at kandidater med minoritetsbakgrunn som tar mastergrad ved NHH / BI / UiO / UiB / NTNU / UiA / UiT / OsloMet, osv (med B i snitt eller A) er de samme "kriminelle" som du leser om av og til i avisene? Litt av en logikk du har, gitt, når du snakker om "risiko". Fakta er at slike som deg liker at diskrimineringen fortsetter, for da kan dere fortsatt si: "Seee, "innvandrere" er jo på sosialen og på dagpenger og gjør ingenting" !!. Dere Resett-frelste og "logikken" deres er priceless. Anonymkode: 04b2d...f5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #82 Del Skrevet 10. februar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hahaha nei men se her da.. hvordan vet du at vedkommende har gjort det dårlig på intervju? Var du der ? For det andre så kan du åpne øynene dine og se rundt i de forskjellige bransjene. det er flest nordmenn enn utlendinger som jobber i de forskjellige store sektorer som bank, politikk,olje, dommer,politi...... dette fører til at mange høy utdannende velger å gå til nav for økonomisk støtte eller for andre økonomiske ytelser . Da sitter dere nordmenn og lager trutemunn på dette å og sier «er dette skattepenga mine går til» ? JA DET GJØR DET, DERE FÅR OSS TIL Å GJØRE DET kan jo spørre deg hvorfor det ikke er noe utlending i politiet ? Jo fordi Dere gjør diskriminering og det er noe dere er veldig flinke til må jeg si.... husker fortsatt det var en norsk lærer som sa at dere utlendinger kan bare glemme at dere kan bli kvalifisert eller få opptak til politiutdanning! Vi er i 2019 og dere som hater utlendinger kan bare akseptere at vi er her for å bo og leve .... alle våre fremtidige generasjoner skal bli født og oppvokst her .... så begynn å forandre deres rasistisk tankegang og begynn å akseptere osss....... la oss få sjansen til å bygge opp det norske samfunnet med dere nordmenn folka... Anonymkode: 54821...03c Jeg var ikke der nei, men når ts ikke fikk jobben gjorde hun det ikke bra på intervju. Og det jobber flere med minoritetsbakgrunn i politiet. Jeg hadde tidligere en jobb der vi samarbeidet mye med politiet og møtte mange som ikke ha etnisk norsk bakgrunn. Hvis du hadde giddet å se norske dokumentarer fra politiet den sere tid, f.eks Blålys på TV2, så kan du jo se selv. Skal du snakk om å la deg integrere så slutt å rope rasist og diskriminering hver gang noen andre blir valgt forran deg. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit nok at han / hun du svarer er litt for krass, men det er lov å være frustrert ovenfor den diskrimineringen som er meget utbredt innenfor det private næringslivet. Du må huske på at disse arb.givere (ikke alle, men de som faktisk diskriminerer) gjorde det samme ovenfor norske kvinner. De gjør det fortsatt den dag idag ved å grave etter den kvinnelige søkeren sin "planer" angående "familieplanlegging" og andre ting. Det er ingen som har sagt at det ikke finnes nordmenn med minoritetsbakgrunn som er flinke og som har jobb, men det er også altfor mange flinke som blir diskriminert og som ikke får jobb. Det at du kaller disse menneskene for "utlendinger" selv om de er norske statsborgere, gitt av lover laget på demokratisk vis på Stortinget og gjennom demokratiske valg, gjør at du faktisk er blant de som - kanskje ubevisst - også gjør integreringen vanskeligere enn det trenger å være. Det å alltid være "utlending" selv om man elsker Norge, er veldig sårende for de individene det gjelder. Det blir som å hele tiden si til en homofil - "nei, du er heterofil, du". Forøvrig trenger ikke en fastlege som ønsker å praktisere som via sitt eget kontor å søke jobb hos en etnisk norsk arb.giver i næringslivet. Legen åpner bare sitt kontor og han har lisensen i orden går jeg utifra, etter å ha praktisert i OFFENTLIG sektor på et OFFENTLIG sykehus, der det er mindre diskriminering enn i det private næringslivet, så er legen "good to go". Da får han en haug med pasienter på lista si, og det er ikke akkurat vanskelig å fylle på pasientlista si hvis legen er en normal, god og sympatisk person. Så det du kommenterer er helt forskjellig fra søkere med minoritetsbakgrunn som må søke seg til bedrifter i det private næringslivet der en etnisk norsk mann er "sjefen". Anonymkode: 04b2d...f5f Det er mange som bli dikriminert på vekt, utseende, mulig famiieplanlegging, ikke utdanning fra rette skolen, alder osv uten å gaule diskriminering slik du og ts gjør. For øvrig tar du helt feil når det gjelder hvordan man blir fastlege i Norge, dette kan du åpenbart ingenting om. Fastlegelister utlyses gjennom kommunen, du må til intervju som til alle andre stillinger, og skrive kontrakt/samarbeidsavtale med kommunen før du kan bli fastlege. Liker de deg ikke får du ikke jobb, skal du på et kontor med flere leger må de også godkjenne deg da dere skal samarbeid økonomisk. Anonymkode: 661d3...630 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 10. februar 2019 #83 Del Skrevet 10. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppe i Resett-hodet ditt er det altså slik at kandidater med minoritetsbakgrunn som tar mastergrad ved NHH / BI / UiO / UiB / NTNU / UiA / UiT / OsloMet, osv (med B i snitt eller A) er de samme "kriminelle" som du leser om av og til i avisene? Litt av en logikk du har, gitt, når du snakker om "risiko". Fakta er at slike som deg liker at diskrimineringen fortsetter, for da kan dere fortsatt si: "Seee, "innvandrere" er jo på sosialen og på dagpenger og gjør ingenting" !!. Dere Resett-frelste og "logikken" deres er priceless. Anonymkode: 04b2d...f5f Det er mer risikabelt å ansette en med et utenlandsk navn enn en nordmann. Om man ansetter en nordmann så er det f.eks svært liten fare for å få en arbeidstaker som nekter å følge kleskode, nekter å håndhilse eller nekter å håndtere noe som ikke er tillatt i kulturen man tilhører. Dette er de harde fakta, selv om du ikke liker det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #84 Del Skrevet 10. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som bli dikriminert på vekt, utseende, mulig famiieplanlegging, ikke utdanning fra rette skolen, alder osv uten å gaule diskriminering slik du og ts gjør. For øvrig tar du helt feil når det gjelder hvordan man blir fastlege i Norge, dette kan du åpenbart ingenting om. Fastlegelister utlyses gjennom kommunen, du må til intervju som til alle andre stillinger, og skrive kontrakt/samarbeidsavtale med kommunen før du kan bli fastlege. Liker de deg ikke får du ikke jobb, skal du på et kontor med flere leger må de også godkjenne deg da dere skal samarbeid økonomisk. Anonymkode: 661d3...630 Les innlegget mitt på side 3 her i tråden - du gjentar bare noe jeg allerede har svart meget detaljert på. På side 3 var homofile, alenemødre, handikap og eldre nevnt. Alt det har jeg svart på. Da svarer jeg igjen det samme til her og på samme måte. 1) Diskriminering pga kun utseende - hvem som er "hot or not". Så er det slik at alle etnisk norske er stygge mens "innvandrere" er "hotte" alle sammen? Siden du mener at diskriminering pga utseende skal visst gjelde kun etniske nordmenn. Det er nettopp i det private næringslivet du finner en slik diskriminering aller mest av. Det er det private jeg vil til livs. 2) Diskriminering pga vekt. Ja, det forekommer uten tvil. Igjen, antyder du at etnisk norske er overvektige alle sammen, mens alle innvandrere er slanke og dermed så får innvandrere ingen "minus" fordi ingen av dem er overvektige? Skjønner du bæret av det du sier ? En overvektig innvandrer kommer altså til å ha 2 negative "stempler i panna", i forhold til en "overvektig etnisk norsk" kandidat. Eller har du store vanskeligheter med å forstå dette? 3) Diskriminering pga potensiell graviditet har jeg nevnt. Men kvinner har måttet kjempe hardt for å få de rettighetene de har idag og etnisk norske, MANNlige arb.givere hadde altså ingen problemer med å diskriminere norske kvinner. Det er bare fakta og norske kvinner måtte til slutt få diverse kvoteringslover for å bryte gjennom "Gutteklubben Grei". Jeg støtter forøvrig fullt ut at kvinner fikk kvotering visse steder fordi kvinner er generelt sett meget kvalifisert nå om dagen. Det samme er mange med innvandrerbakgrunn. 4) Å diskriminere på bakgrunn av karakterer og "mangel på utdanning fra den rette skolen" er altså LOV. De andre punktene over, derimot, er IKKE lov og bryter den norske loven. Hvorfor har du store problemer med å forstå dette? 5) Alder har jeg også svart på. Innvandrere blir også eldre, ikke bare etniske nordmenn. Ergo har den eldre innvandreren 2 negative stempler å bære på her også (eldre + innvandrer) - og ikke bare ett negativt stempel, slik tilfellet er med en eldre, etnisk norsk søker. Sist jeg sjekket er kommune en del av den offentlige sektoren og den er til for å levere tjenester på vegne av det offentlige til folket. Sykehusene er ikke private noe sted. Søknadsprosessen i kommunene er også mer ryddig og transparent. Det er IKKE tilfelle i det private, hvor alt skjules ved å si at man "fant den rette kandidaten". Dokumentasjonsplikten er mye dårligere i det private enn i kommunen / det offentlige. Så hvordan de kvalifiserer seg vet jeg veldig godt. Det ble noe forandring i det siste, men det går fortsatt på ut å på "tjene" det offentlig. Det er ikke noe privat næringsliv inne i bildet. https://helsedirektoratet.no/autorisasjon-utdanning-og-godkjenning/turnus/turnus-for-leger#jobb-for-nyutdannede-leger-uten-gjennomført-turnus/lis1 Ah, så nå er det altså "gauling" når jeg har lagt frem fakta og henvist til linker som viser systematisk diskriminering i yrker som er orientert mot det private. Du skal iallfall ha "takk" for at du ikke benekter diskriminering - du liker bare å bagatalisere det på et sadistisk vis og synes det er greit at det er 4 ganger høyere ledighet blant innvandrere sammenlignet med etnisk norske kandidater fra samme avgangskull. Anonymkode: 04b2d...f5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #85 Del Skrevet 16. februar 2019 Norge var en av de hyggeligste landen jeg har bodd! Det trodde jeg i begynnelsen, alle smiler, og alle har jo god utdanning. Men etter noen års i arbeidslivet, jeg ser at jeg og mange andre utlendinger er bare god for å servering eller for å lager mat til nordmenn! Det er fint for Nordmenn! Dessuten jeg har en bachelor i finans, alle min tidligere arbeidsgiver bestemte å ignorere det. Når jeg tenker å søker en bedre jobb, får aldri ingen svar. Selvfølgelig min språk er ikke perfekt, men jeg snakker 3 språke til, og har masse erfaring i relevante jobber, og mange små kurs både her i Norge og i landet mitt. Nå er jeg på et regnskapskurs fra Nav, og vi må finne et praksis plass sølv. Hvis vi ville gjøre en test nå, jeg er sikkert jeg ville ha en av de beste karakterene i klassen, mye bedre karakterene enn de norskmenn som er på klassen. Jeg vet det fordi jeg gjøre oppgavene rask, uten problemer å forstår ingenting, mens andre må spørre mange ganger veldig enkel spørsmål. Når det kommer å finner en praksisplass, som ikke er betalt jobb, i en regnskapskontor, nesten alle de Norskmenn har allerede en garantert praksisplass. Og jeg blir, kanskje, en skikkelig god regnskapsmedarbeider uten jobb. Anonymkode: d6a4f...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #86 Del Skrevet 16. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge var en av de hyggeligste landen jeg har bodd! Det trodde jeg i begynnelsen, alle smiler, og alle har jo god utdanning. Men etter noen års i arbeidslivet, jeg ser at jeg og mange andre utlendinger er bare god for å servering eller for å lager mat til nordmenn! Det er fint for Nordmenn! Dessuten jeg har en bachelor i finans, alle min tidligere arbeidsgiver bestemte å ignorere det. Når jeg tenker å søker en bedre jobb, får aldri ingen svar. Selvfølgelig min språk er ikke perfekt, men jeg snakker 3 språke til, og har masse erfaring i relevante jobber, og mange små kurs både her i Norge og i landet mitt. Nå er jeg på et regnskapskurs fra Nav, og vi må finne et praksis plass sølv. Hvis vi ville gjøre en test nå, jeg er sikkert jeg ville ha en av de beste karakterene i klassen, mye bedre karakterene enn de norskmenn som er på klassen. Jeg vet det fordi jeg gjøre oppgavene rask, uten problemer å forstår ingenting, mens andre må spørre mange ganger veldig enkel spørsmål. Når det kommer å finner en praksisplass, som ikke er betalt jobb, i en regnskapskontor, nesten alle de Norskmenn har allerede en garantert praksisplass. Og jeg blir, kanskje, en skikkelig god regnskapsmedarbeider uten jobb. Anonymkode: d6a4f...991 Hjelper dessverre lite når du ikke er bedre i norsk. Var jeg deg ville jeg først og fremst tatt norskkurs. Anonymkode: 76c91...cf6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #87 Del Skrevet 16. februar 2019 Jeg er norsk, med norsk navn - og har også søkt ufattelig mye jobber uten å få napp. Jeg tror ikke at rasisme på dette ikke eksisterer, men jeg tror det kan bli feil oppfattet når man har utenlandsk navn - folk forteller jo gjerne ikke i VG at man har søkt 200 jobber. Så tenker man kanskje at det har sammenheng. Om du søkte samme plass, med samme CV - men med 2 ulike navn gjentatte ganger, og konsekvent bare ble kalt inn som «Kari Nordmann», da vet du at det er årsaken. Nå har du generelt blitt kalt inn, og du aner ikke om de andre avslagene skyldes noe annet (jeg er jo selv Kari Nordmann ved navn og har søkt like mye med avslag). Anonymkode: 97ef1...a03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #88 Del Skrevet 16. februar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker said: Norge var en av de hyggeligste landen jeg har bodd! Det trodde jeg i begynnelsen, alle smiler, og alle har jo god utdanning. Men etter noen års i arbeidslivet, jeg ser at jeg og mange andre utlendinger er bare god for å servering eller for å lager mat til nordmenn! Det er fint for Nordmenn! Dessuten jeg har en bachelor i finans, alle min tidligere arbeidsgiver bestemte å ignorere det. Når jeg tenker å søker en bedre jobb, får aldri ingen svar. Selvfølgelig min språk er ikke perfekt, men jeg snakker 3 språke til, og har masse erfaring i relevante jobber, og mange små kurs både her i Norge og i landet mitt. Nå er jeg på et regnskapskurs fra Nav, og vi må finne et praksis plass sølv. Hvis vi ville gjøre en test nå, jeg er sikkert jeg ville ha en av de beste karakterene i klassen, mye bedre karakterene enn de norskmenn som er på klassen. Jeg vet det fordi jeg gjøre oppgavene rask, uten problemer å forstår ingenting, mens andre må spørre mange ganger veldig enkel spørsmål. Når det kommer å finner en praksisplass, som ikke er betalt jobb, i en regnskapskontor, nesten alle de Norskmenn har allerede en garantert praksisplass. Og jeg blir, kanskje, en skikkelig god regnskapsmedarbeider uten jobb. Anonymkode: d6a4f...991 språk er det aller viktigste og her viser du at du ikke håndterer språket særlig bra enda. Hvis du heller tar til takke med en vanlig jobb istedefor å sitte på din høye hest og rakke ned på nordmenn, så vil du få verdifull språkerfaring. Å bare kunne 3 språk er ikke så imponerende og er heller ikke verdifult i de fleste jobber, men klart, i noen er det viktig å kunne flere språk. Slutt å syte og grine og få deg en jobb, så kan du heller få en enda mer attraktiv jobb etterhvert. Anonymkode: 765b9...313 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #89 Del Skrevet 16. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: språk er det aller viktigste og her viser du at du ikke håndterer språket særlig bra enda. Hvis du heller tar til takke med en vanlig jobb istedefor å sitte på din høye hest og rakke ned på nordmenn, så vil du få verdifull språkerfaring. Å bare kunne 3 språk er ikke så imponerende og er heller ikke verdifult i de fleste jobber, men klart, i noen er det viktig å kunne flere språk. Slutt å syte og grine og få deg en jobb, så kan du heller få en enda mer attraktiv jobb etterhvert. Anonymkode: 765b9...313 Men det har jeg gjort i mine siste 9 år i Norge. Har alltid hatt en jobb. Og jobben jeg søker nå, krever ikke høyere utdanning. I Norge min bachelor kvalifiserer meg til å søke om revisor eller regnskapsfører. Det jeg leter etter, er en ikke-betalt jobb som regnskapsmedarbeider, for å få mer erfaring, som er under regnskapsfører. Men språk er viktig, jeg er enig, og det er derfor jeg ikke engang kan få en jobb under mine kvalifikasjoner. Anonymkode: d6a4f...991 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #90 Del Skrevet 16. februar 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge var en av de hyggeligste landen jeg har bodd! Det trodde jeg i begynnelsen, alle smiler, og alle har jo god utdanning. Men etter noen års i arbeidslivet, jeg ser at jeg og mange andre utlendinger er bare god for å servering eller for å lager mat til nordmenn! Det er fint for Nordmenn! Dessuten jeg har en bachelor i finans, alle min tidligere arbeidsgiver bestemte å ignorere det. Når jeg tenker å søker en bedre jobb, får aldri ingen svar. Selvfølgelig min språk er ikke perfekt, men jeg snakker 3 språke til, og har masse erfaring i relevante jobber, og mange små kurs både her i Norge og i landet mitt. Nå er jeg på et regnskapskurs fra Nav, og vi må finne et praksis plass sølv. Hvis vi ville gjøre en test nå, jeg er sikkert jeg ville ha en av de beste karakterene i klassen, mye bedre karakterene enn de norskmenn som er på klassen. Jeg vet det fordi jeg gjøre oppgavene rask, uten problemer å forstår ingenting, mens andre må spørre mange ganger veldig enkel spørsmål. Når det kommer å finner en praksisplass, som ikke er betalt jobb, i en regnskapskontor, nesten alle de Norskmenn har allerede en garantert praksisplass. Og jeg blir, kanskje, en skikkelig god regnskapsmedarbeider uten jobb. Anonymkode: d6a4f...991 Ingen nordmenn er garantert praksisplass kun fordi de er nordmenn. Grunnen til at du sliter med å få jobb innen regnskap er rett og slett at du ikke er god i skriftlig norsk, innlegget ditt her viser det tydelig. I en jobb der du skal ha skriftlig kommunikasjon med kunder, lage skriftlige dokumenter som gjerne også skal være juridisk holdbare og er avhengig av at korrekt informasjon er gitt, er ikke norsken din god nok. Du burde heller jobbe med å forbedre språket enn et fag du mener å være god i. Anonymkode: 661d3...630 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #91 Del Skrevet 16. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen nordmenn er garantert praksisplass kun fordi de er nordmenn. Grunnen til at du sliter med å få jobb innen regnskap er rett og slett at du ikke er god i skriftlig norsk, innlegget ditt her viser det tydelig. I en jobb der du skal ha skriftlig kommunikasjon med kunder, lage skriftlige dokumenter som gjerne også skal være juridisk holdbare og er avhengig av at korrekt informasjon er gitt, er ikke norsken din god nok. Du burde heller jobbe med å forbedre språket enn et fag du mener å være god i. Anonymkode: 661d3...630 Det som er bra i dette forumet, er at noen ganger vi hører den harde sannheten, selv om det gjør vondt. I virkeligheten prøver mange å være hyggelige, og forteller ikke hva du trenger å høre. Uansett jeg tar med god hjerte alle svarene jeg fikk, og vil selvfølgelig blir mer seriøs når det kommer om lærer språket deres. Den hyggelige Nordmenns kan også være ærlig bak en datamaskin. Anonymkode: d6a4f...991 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #92 Del Skrevet 16. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen nordmenn er garantert praksisplass kun fordi de er nordmenn. Grunnen til at du sliter med å få jobb innen regnskap er rett og slett at du ikke er god i skriftlig norsk, innlegget ditt her viser det tydelig. I en jobb der du skal ha skriftlig kommunikasjon med kunder, lage skriftlige dokumenter som gjerne også skal være juridisk holdbare og er avhengig av at korrekt informasjon er gitt, er ikke norsken din god nok. Du burde heller jobbe med å forbedre språket enn et fag du mener å være god i. Anonymkode: 661d3...630 Finansbransjen er kjent for å diskriminere - ikke bare norske kvinner, men minoriteter i sin helhet. Det er greit nok at språket hans ikke er godt nok, men det gjør ikke alle andre kandidater med flytende norsk og minoritetsbakgrunn er "ugyldige". Så du kan si det slik - ja, språket hans / hennes akkurat nå er ikke godt nok, men selv om han / hun kunne norsk flytende, så hjelper det ikke, fordi finansbransjen i Norge er så "blendahvitt" som det går an å bli. https://www.dn.no/arbeidsliv/mangfold/arbeidsliv/likestilling/-en-ledergruppe-bestaende-av-hvite-menn-i-50-arene-med-utdannelse-fra-bi-eller-nhh-gir-ikke-innovasjon/2-1-481667 Det er med andre kun etnisk hvite nordmenn som jobber i denne bransjen. Bare 6% er fra andre skandinaviske eller vest-europeiske land, og det går også under kategorien "vestlig / skandinavisk og hvit". Finansbransjen skal i utgangspunktet være en internasjonaltrettet bransje - ergo skal man ikke kommunisere kun på norsk. På mange områder burde man kommunisere mer på engelsk og / eller på andre språk. Man skulle trodd at de rettet seg mer på London, New York, Frankfurt, osv, men som regel søker de som vanlig, kun "White Power" kandidater til disse stillingene. Anonymkode: 04b2d...f5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #93 Del Skrevet 16. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Finansbransjen er kjent for å diskriminere - ikke bare norske kvinner, men minoriteter i sin helhet. Det er greit nok at språket hans ikke er godt nok, men det gjør ikke alle andre kandidater med flytende norsk og minoritetsbakgrunn er "ugyldige". Så du kan si det slik - ja, språket hans / hennes akkurat nå er ikke godt nok, men selv om han / hun kunne norsk flytende, så hjelper det ikke, fordi finansbransjen i Norge er så "blendahvitt" som det går an å bli. https://www.dn.no/arbeidsliv/mangfold/arbeidsliv/likestilling/-en-ledergruppe-bestaende-av-hvite-menn-i-50-arene-med-utdannelse-fra-bi-eller-nhh-gir-ikke-innovasjon/2-1-481667 Det er med andre kun etnisk hvite nordmenn som jobber i denne bransjen. Bare 6% er fra andre skandinaviske eller vest-europeiske land, og det går også under kategorien "vestlig / skandinavisk og hvit". Finansbransjen skal i utgangspunktet være en internasjonaltrettet bransje - ergo skal man ikke kommunisere kun på norsk. På mange områder burde man kommunisere mer på engelsk og / eller på andre språk. Man skulle trodd at de rettet seg mer på London, New York, Frankfurt, osv, men som regel søker de som vanlig, kun "White Power" kandidater til disse stillingene. Anonymkode: 04b2d...f5f Finansbarasjen er ikke det samme som regnskapsbransjen. Anonymkode: 661d3...630 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2019 #94 Del Skrevet 16. februar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finansbarasjen er ikke det samme som regnskapsbransjen. Anonymkode: 661d3...630 Det er samme opplegg i regnskapsbransjen og jeg ser nå at du er blant de jeg har svart tidligere - du er den som liker at omfattende diskriminering av innvandrere fortsetter for full styrke. Regnskapsbransjen er også det private næringslivet - altså området hvor det er aller mest diskriminering. Som regel, sjefen er en etnisk, norsk mann, som statistisk sett liker å stemme på høyreorienterte politiske partier - og de er ikke akkurat "fans" av innvandrere. Hadde sjefen vært en kvinne og en SV-er / AP / Venstre / Rødt / KrF velger eller lignende, så hadde situasjonen vært annerledes, men som regel er det ikke akkurat mange kvinnelige sjefer i det private næringslivet som stemmer på disse partiene. Hadde kvinner fått stemme (uten menn), så ville vi hatt en klar venstreorientert profil i landet, med 97 mandater på Stortinget med venstreorienterte partier. https://frifagbevegelse.no/nyheter/slik-hadde-stortinget-sett-ut-om-menn-ikke-fikk-stemme-6.158.448205.82c869a02f Mens menn stemmer på de "blå" og Høyre Frp hadde hatt flertall alene om bare menn kunne stemme, nemlig 88 mandater som fordeler seg på 52 for Høyre og 36 for Frp. https://www.tv2.no/a/9352973/ Det store flertallet av menn jobber i det private og er som regel "sjefen", så alle med noe i toppen vet at en arb.søker med innvandrerbakgrunn kan aldri forvente rettferdighet behandling av en som er politisk sett skeptisk til (eller regelrett) hater folk med innvandrerbakgrunn. Det er en grunn til at diskrimineringen av innvandrere er aller lavest i offentlig sektor, mens den er aller høyest i det private næringslivet, så dette er ikke jevnt fordelt i alle sektorer. Det er ganske ekstremt at det i 2019 er fortsatt 70% av alle bedriftene i Norge som ikke har noe særlig til mangfold på arb.plassen, selv om andelen folk med minoritetsbakgrunn nærmer seg 20% i Norge. Se linken fra DN som viser at finansbransjen i Norge kunne jo Adolf ha vært stolt av, med tanke på hvor "hvitt" det er, og det er ikke særlig annerledes i regnskapsbransjen. Det vil dermed ikke hjelpe han som snakker dårlig norsk, å bli flytende i norsk, for vi har allerede nok av kandidater med minoritetsbakgrunn (og flytende norsk) som blir diskriminert i disse bransjene. Anonymkode: 04b2d...f5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #95 Del Skrevet 17. februar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er samme opplegg i regnskapsbransjen og jeg ser nå at du er blant de jeg har svart tidligere - du er den som liker at omfattende diskriminering av innvandrere fortsetter for full styrke. Anonymkode: 04b2d...f5f Du viser ikke så god leseforståelse, og lager dermed dine egne antagelser ser jeg. Jeg har ikke skrevet at jeg liker diskriminering, jeg har skrevet at jeg kan forstå det. To veldig ulike ting, frem med ordboken om du er usikker. Jobber for øvrig selv på en arbeidsplass med mange ulike nasjonaliteter og kulturer, og det fungerer fint. Arbeidsgiver vil ha arbeidstakere som gjør jobben uten å utsette bedriften for økonomisk risiko, og uten å kreve masse ekstratilpasninger for å kunne fungere. Det er faktisk ikke så rart, det er fort dyrt om man skal tilrettelegge for flere arbeidstakere. I verste fall må du bygge om hele lokalet, installere heis og lage handicaptoalett hvis den som ansettes sitter i rullestol f.eks. Eller dersom vedkommende skriver dårlig norsk slik som ab...991 så betyr det at det må brukes ressurser på å få andre til å korrekturlese alt hun sender fra seg. I tillegg er det sånn at det er sterkt stillingsvern i Norge, så ansetter du en person som viser seg å ikke fungere, er det veldig vanskelig å bli kvitt vedkommende. Bedriften risikerer å ha en ansatt de ikke kan bruke og ikke blir kvitt, men som de må betale lønn og alle andre relaterte kostnader for. Det gjør naturligvis at det er viktig å velge den kandidaten som sannsynligvis kommer til å klare seg best i jobben, og at kandidater som antas å betyr ekstraarbeid for bedriften lukes ut. Jeg syns det er forståelig, selv om det kan bety at gode kandidater blir forbigått fordi de havner i en gruppe der mange trenger tilpasninger (handicap, gravid, småbarnsmødre, eldre, hull i cven, dårlig språk osv). I det offentlige kan disse omplasseres dersom de ikke fungerer, og det er det offentliges økonomi som må ta strøyten, ikke en bedrift som gjerne ligger marginalt i forhold til å gå i pluss i utgangspunktet. For øvrig hadde jeg selv gjerne ansatt utlendinger (med språket på plass og tilpasset kulturen), men potensielt snart gravide/mulig ivfere/småbarnsmødre hadde jeg skydd som pesten. En mer krevende gruppe skal man lete lenge etter og i tillegg har de høyt fravær. Anonymkode: 661d3...630 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #96 Del Skrevet 17. februar 2019 For de som tror at utlendinger kan være en pest: Ja, min norsk skriftlig er ikke god nok, men det området jeg vil jobbe med, har med tall å gjøre. Jeg trenger ikke nødvendigvis å ha kontakt med kunder, fordi det er kundekonsulent og regnskapsfører som tar det. Jeg jobber systematisk og har hele veien fokus på produktivitet og resultat, med bevist resultater i tidligere arbeidsgivere i Norge. Veldig liten eller ingen fravær. Ekstra motivert. Kan bidra til å bygge en annen type kunder til selskapet, fra andre nasjonaliteter, og hjelpe nettstedet på andre språk. Jeg kommer fra et EU-land der mer enn 300 millioner mennesker snakker språket mitt. Jeg kan utføre oppgaver med høyt forståelsesnivå , for eksempel finans eller skattsystem i ulike land eller investerings muligheter. Jeg synes når en arbeidsgiver bare ser på "ikke godt nok skriftlig norsk", og glem alt annet, er et veldig lukket sinn, og ikke alltid tar de beste avgjørelsene. Anonymkode: d6a4f...991 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #97 Del Skrevet 17. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For de som tror at utlendinger kan være en pest: Ja, min norsk skriftlig er ikke god nok, men det området jeg vil jobbe med, har med tall å gjøre. Jeg trenger ikke nødvendigvis å ha kontakt med kunder, fordi det er kundekonsulent og regnskapsfører som tar det. Jeg jobber systematisk og har hele veien fokus på produktivitet og resultat, med bevist resultater i tidligere arbeidsgivere i Norge. Veldig liten eller ingen fravær. Ekstra motivert. Kan bidra til å bygge en annen type kunder til selskapet, fra andre nasjonaliteter, og hjelpe nettstedet på andre språk. Jeg kommer fra et EU-land der mer enn 300 millioner mennesker snakker språket mitt. Jeg kan utføre oppgaver med høyt forståelsesnivå , for eksempel finans eller skattsystem i ulike land eller investerings muligheter. Jeg synes når en arbeidsgiver bare ser på "ikke godt nok skriftlig norsk", og glem alt annet, er et veldig lukket sinn, og ikke alltid tar de beste avgjørelsene. Anonymkode: d6a4f...991 Det er kamp om jobbene, uansett hvor du kommer fra. Men hvis du har fungert godt på jobb med gode resultater i 9 år, hvorfor er du da på navkurs i det du er utdannet til nå? Det virker jo veldig merkelig, da kan jo arbeidsgivere for begynne å lure på om du innehar den kompetansen du sier. Og du, det er ingen EU-land som har 300 mill innbyggere. Faktisk er det kun tre land i verden som har et så høyt befolkningstall, og ingen av dem ligger i Europa. Hvis du mener du har et morsmål som snakes av 300 mill mennesker, så er det altså såpass vanlig at det er lett for arbeidsgivere å finne ansatte som kan språket hvis behov. Anonymkode: 661d3...630 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 17. februar 2019 #98 Del Skrevet 17. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du viser ikke så god leseforståelse, og lager dermed dine egne antagelser ser jeg. Jeg har ikke skrevet at jeg liker diskriminering, jeg har skrevet at jeg kan forstå det. To veldig ulike ting, frem med ordboken om du er usikker. Jobber for øvrig selv på en arbeidsplass med mange ulike nasjonaliteter og kulturer, og det fungerer fint. Arbeidsgiver vil ha arbeidstakere som gjør jobben uten å utsette bedriften for økonomisk risiko, og uten å kreve masse ekstratilpasninger for å kunne fungere. Det er faktisk ikke så rart, det er fort dyrt om man skal tilrettelegge for flere arbeidstakere. I verste fall må du bygge om hele lokalet, installere heis og lage handicaptoalett hvis den som ansettes sitter i rullestol f.eks. Eller dersom vedkommende skriver dårlig norsk slik som ab...991 så betyr det at det må brukes ressurser på å få andre til å korrekturlese alt hun sender fra seg. I tillegg er det sånn at det er sterkt stillingsvern i Norge, så ansetter du en person som viser seg å ikke fungere, er det veldig vanskelig å bli kvitt vedkommende. Bedriften risikerer å ha en ansatt de ikke kan bruke og ikke blir kvitt, men som de må betale lønn og alle andre relaterte kostnader for. Det gjør naturligvis at det er viktig å velge den kandidaten som sannsynligvis kommer til å klare seg best i jobben, og at kandidater som antas å betyr ekstraarbeid for bedriften lukes ut. Jeg syns det er forståelig, selv om det kan bety at gode kandidater blir forbigått fordi de havner i en gruppe der mange trenger tilpasninger (handicap, gravid, småbarnsmødre, eldre, hull i cven, dårlig språk osv). I det offentlige kan disse omplasseres dersom de ikke fungerer, og det er det offentliges økonomi som må ta strøyten, ikke en bedrift som gjerne ligger marginalt i forhold til å gå i pluss i utgangspunktet. For øvrig hadde jeg selv gjerne ansatt utlendinger (med språket på plass og tilpasset kulturen), men potensielt snart gravide/mulig ivfere/småbarnsmødre hadde jeg skydd som pesten. En mer krevende gruppe skal man lete lenge etter og i tillegg har de høyt fravær. Anonymkode: 661d3...630 Man kan visst dessverre ikke forvente mer på KG enn at brukere antar ting man ikke har skrevet, og at de setter opp stråmenn for så å argumentere imot ... Triste greier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #99 Del Skrevet 17. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kamp om jobbene, uansett hvor du kommer fra. Men hvis du har fungert godt på jobb med gode resultater i 9 år, hvorfor er du da på navkurs i det du er utdannet til nå? Det virker jo veldig merkelig, da kan jo arbeidsgivere for begynne å lure på om du innehar den kompetansen du sier. Og du, det er ingen EU-land som har 300 mill innbyggere. Faktisk er det kun tre land i verden som har et så høyt befolkningstall, og ingen av dem ligger i Europa. Hvis du mener du har et morsmål som snakes av 300 mill mennesker, så er det altså såpass vanlig at det er lett for arbeidsgivere å finne ansatte som kan språket hvis behov. Anonymkode: 661d3...630 Jeg sa ikke at mitt land har 300M innbyggere. Jeg sa mer enn 300 millioner mennesker snakker språket mitt, og jeg kommer fra et EU land. Stor forskjell. Det er ikke merkelig å forklare hvorfor jeg ikke jobbet i mitt felt de siste 9 årene. Jeg kom til Norge for å jobbe. Jeg tok jobbene jeg fant, selv om de ikke var så spennende. Jeg jobbet på samme sted de siste 7 årene. Og nå tror jeg jeg har rett til å kjempe for en bedre jobb, for jeg er ikke så ung lenger. Jeg tror det er lov å endre karriere, og det er det jeg prøver å gjøre nå. Og for å oppnå bedre ferdigheter i norske markedet, delta jeg nå på et Nav Kurs som passer til min målsetinger. Selvfølgelig arbeidsgiver kan lure på om jeg fortsatt innehar kompetansen jeg sier, men jeg er på jakt om en praksisplass som ikke er betalt, derfor ingen risiko til arbeidsgiver. Anonymkode: d6a4f...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2019 #100 Del Skrevet 17. februar 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: For de som tror at utlendinger kan være en pest: Ja, min norsk skriftlig er ikke god nok, men det området jeg vil jobbe med, har med tall å gjøre. Jeg trenger ikke nødvendigvis å ha kontakt med kunder, fordi det er kundekonsulent og regnskapsfører som tar det. Jeg jobber systematisk og har hele veien fokus på produktivitet og resultat, med bevist resultater i tidligere arbeidsgivere i Norge. Veldig liten eller ingen fravær. Ekstra motivert. Kan bidra til å bygge en annen type kunder til selskapet, fra andre nasjonaliteter, og hjelpe nettstedet på andre språk. Jeg kommer fra et EU-land der mer enn 300 millioner mennesker snakker språket mitt. Jeg kan utføre oppgaver med høyt forståelsesnivå , for eksempel finans eller skattsystem i ulike land eller investerings muligheter. Jeg synes når en arbeidsgiver bare ser på "ikke godt nok skriftlig norsk", og glem alt annet, er et veldig lukket sinn, og ikke alltid tar de beste avgjørelsene. Anonymkode: d6a4f...991 Jeg tror ikke utlendinger er en pest, helt motsatt faktisk, men det er dessverre sånn at det er slitsomt å kommunisere med en som er såpass dårlig i norsk. Det blir lett misforståelser og vi blir usikre om du kjenner den norske kulturen godt nok og nyansene i språket vårt. Jeg tror ikke du trenger mer utdanning, men absolutt et norskkurs. Jeg ble akkurat kjent med ei som kom til Norge som tenåring fra Asia. Nå er hun rundt 50. Hun snakker dessverre veldig dårlig norsk, men var smart nok til å ta et norsk navn. Hun har bra utdannelse og veldig god jobb i Norge innen helse. Uansett slitsomt for hennes pasienter at man ikke kan forstå hva hun sier uten at man må konsentrere seg veldig, spørre hva hun sa og sitte igjen som et spørsmålstegn. Anonymkode: 76c91...cf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå