solmåneogstjerner Skrevet 3. februar 2019 #41 Del Skrevet 3. februar 2019 29 minutter siden, ti10 skrev: Beklager avsporingen, men jeg ble litt nysgjerrig på hva slags etternavn kameraten din har, som så lett lot seg konvertere til norsk ved å slenge på -sen til slutt:) Nå ser jeg for meg alle mulige utgaver av "-sen-navn", og alle får jobb med en eneste gang! 😂 Piotr Krakowsen, Farida Abdullahsen, Sakura Yamamotosen, Igor Sakarovsen og Ahmed Muhammedsen blir ansatt sporenstreks! Vil ikke si navnet hans, men ved å ta bort noen bokstaver og legge til -sen, så høres navnet norsk ut. Ikke slik som dine eksempler 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. februar 2019 #42 Del Skrevet 3. februar 2019 Jeg synes du skal gå på intervjuet. Oppfør deg som alt er i orden, og gjennomfør. Hvis du blir tilbudt jobb kan du fortelle historien om de to CV'ene mens du signerer kontrakten med ditt eget navn. Skulle du ikke få jobben er dette en sak for arbeidstilsynet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 3. februar 2019 #43 Del Skrevet 3. februar 2019 Jeg stiller spørsmål ved hvorfor det iike ble oppdaget at to søknader var helt like. Er det fordi de er vurdert av forskjellige personer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 3. februar 2019 #44 Del Skrevet 3. februar 2019 10 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg synes du skal gå på intervjuet. Oppfør deg som alt er i orden, og gjennomfør. Hvis du blir tilbudt jobb kan du fortelle historien om de to CV'ene mens du signerer kontrakten med ditt eget navn. Skulle du ikke få jobben er dette en sak for arbeidstilsynet. Arbeidsgiver har full rett til å ikke ansette en som lyver. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #45 Del Skrevet 3. februar 2019 Har opplevd det motsatte av deg jeg, TS jeg er muslim og har alltid søkt med mitt navn, aldri hatt problemer med å få jobb helt siden jeg var nyutdanna. Mulig flaks, men føler at arb.giver fokuserer mest på hva jeg har gjort og oppnådd, gode referanser, relevant arbeidserfaring og utdanning. Jeg har både jobbet i Nord og her i Oslo, vært flere søkere hvor jeg har blitt innstilt som nr1 begge gangene. Det spørs kanskje hva man søker på også, men alt i alt har jeg aldri opplevd mitt navn, min religion eller mitt utseende som hinder. Anonymkode: aa7b4...965 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #46 Del Skrevet 3. februar 2019 12 minutter siden, Husholdning1 skrev: Jeg stiller spørsmål ved hvorfor det iike ble oppdaget at to søknader var helt like. Er det fordi de er vurdert av forskjellige personer? Trolig fordi den med utenlandsk navn på aldri ble lest, men forkastet i det de så navnet. Anonymkode: 8c967...d22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 3. februar 2019 #47 Del Skrevet 3. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd det motsatte av deg jeg, TS jeg er muslim og har alltid søkt med mitt navn, aldri hatt problemer med å få jobb helt siden jeg var nyutdanna. Mulig flaks, men føler at arb.giver fokuserer mest på hva jeg har gjort og oppnådd, gode referanser, relevant arbeidserfaring og utdanning. Jeg har både jobbet i Nord og her i Oslo, vært flere søkere hvor jeg har blitt innstilt som nr1 begge gangene. Det spørs kanskje hva man søker på også, men alt i alt har jeg aldri opplevd mitt navn, min religion eller mitt utseende som hinder. Anonymkode: aa7b4...965 Det kan sikkert ha med bransje å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #48 Del Skrevet 3. februar 2019 Jeg er helnorsk og blåøyd, og måtte likevel søke 100 jobber før jeg fikk jobb. Så det er et vanskelig arbeidsmarked også. Anonymkode: 033e9...7b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #49 Del Skrevet 3. februar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, dette var et problem under den rødgrønne regjeringen også. De gjorde heller ingenting med det. Hva mener du at vil fungere, da? Kvotering på alle arbeidsplasser? Skal vi samtidig kvotere inn homofile, alenemødre, eldre arbeidstakere og handikappede? Hvorfor skal kun innvandrere hjelpes, blant alle som blir diskriminert på arbeidsmarkedet? Anonymkode: 21590...5e7 RG gjorde mer med dette enn det dagens regjering gjør. Det faktumet at RG heller ikke legger seg helt på rygg for arb.giverne sine krav, slik dagens regjering gjør er helt sentralt. Kan ta et eksempel - kravene rundt vikariater ble noe strengere for en måned siden, og dette ble trumfet gjennom rett før sommeren 2018, der KrF under Hareide (som ville samarbeid med RG partiene) gikk sammen med RG partiene for å sikre strengere regler for arb.givere rundt vikariater. Gjett hvem som var imot å innskrenke makta arb.givere allerede har for mye av - joda, NHO selvsagt og Høyre, Frp og Venstre. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmPdm4/krf-sikrer-flertall-for-aa-begrense-innleie Nå har Hareide "falt", så KrF har tippet seg selv over med knappest mulig flertall på mørkeblå side, så dagens KrF under Ropstad ville nok lagt seg på rygg for Erna og Siv uten tvil her. Arb.givere har mer enn nok makt, men dette var et lite eksempel på hvem som faktisk prøver å begrense den massive makta arb.givere har. Mange arb.givere bryter ellers systematisk arb.miljøloven, så det at de bryter også diskrimineringsloven bør du ikke være overrasket over. Synes at det er interessant at det er alltid størst motstand fra dere som enten er "kritiske" ovenfor nye nordmenn, eller rett og slett hater "nye" landsmenn, når det gjelder å anerkjenne fakta - og fakta er at det foregår veldig mye diskriminering i den private sektoren (næringslivet) når det gjelder etnisitet, men også andre "defekter" arb.givere mener at diverse søkere "har". Dere liker alltid å påpeke hvor viktig det er med integrering, men evner ikke å se at det siste og aller viktigste leddet i integreringen er nemlig å ha rettferdig adgang til arb.markedet slik at man kan jobbe og ellers betale skatt til staten. Man kan følge norsk kultur så mye man vil, omgås kvinner og hilse på de uten problemer. Man kan gå på ski eller se på håndball, og man kan digge gulost og gå i bunad - og man kan studere, noe veldig mange med minoritetsbakgrunn gjør. Men alt dette faller likevel "i vasken", så lenge det siste leddet ikke er på plass - nemlig en jobb som er iallfall i stor grad i samsvar med de kvalifikasjonene en har, slik at man kan begynne å bygge opp livet sitt og være en del av middelklassen, samtidig som man bidrar med skatt og blir ellers en "pengesterk" kunde, noe som forsterker den norske økonomien på en positiv måte, for har man fast og grei jobb, så gjør man mye mer enn bare å betale skatt - man skal kjøpe ting til leiligheten sin, og mange små ting, noe som genererer positiv aktivitet i økonomien. Men har man ikke jobb, så er man ikke bare en utgift, men også en meget "svak" kunde som knapt nok har råd til husleie og mat - og det igjen fører til fattigdom. Ikke noe fin sirkel å være altfor lenge i. Jeg mener, akkurat som mange andre normale mennesker, at hvis man skal ha arb.ledighet, så bør den være jevnt fordelt og ikke fire ( 4 ) ganger høyere hos ikke-vestlige mastergradkandidater sammenlignet med "etnisk norske" mastergradkandidater. Så når det gjelder integrering, er det altså den mannlige, etnisk-norske arb.giveren som sitter i mange tilfeller med nøkkelen, og jeg trenger ikke minne deg på at den generelle etnisk-norske arb.giveren hadde ingen problemer med å diskriminere etnisk norske kvinner i sin tid, og kvinner måtte kjempe ekstremt hardt for å få den posisjonen de har idag. Det måtte en kvoteringslov til, ja. Jeg ser ikke noen problemer i det da kvinner er meget godt kvalifisert. https://www.aftenposten.no/norge/i/a2pdA/Norsk-kvinnekvotering-i-styrene-har-beveget-Europa Etnisk norske, mannlige arb.givere hadde altså ingen problemer med å diskriminere etnisk norske kvinner, som forøvrig utgjør minst 50% av befolkningen her i landet, så da kan du tenke deg hvordan det er å være en eller ei med innvandrerbakgrunn. Du nevner følgende grupperinger 1) Homofile 2) Alenemødre 3) Eldre arb.takere 4) Handikapede 1) Man kan skjule at man er homofil, men man kan ikke skjule at man har minoritetsbakgrunn. Forøvrig har jeg ingenting imot homofile. Vi bor i et av få samfunn i verden som er veldig homofilt-vennlig, så jeg skjønner ikke hvorfor du mener at det er veldig eller svært "problematisk" å være homofil i Norge. Men hvis du har en statistikk som viser at det er 4 ganger høyere ledighet blant homofile sammenlignet med heterofile, samtidig som homofile studerer prosentmessig mer enn de heterofile, så er jeg absolutt for at man bør se på noe slags kvotering blant denne gruppen også. Eller så vet jeg ikke hvor mange identifiserer seg som homofile i landet, men det vi vet er at 50% av befolkningen i landet (kvinner) var systematisk diskriminert før og innvandrere og minoriteter utgjør ca 18% - noe som rundes opp til 20% om 2 til 3 år. 2) Alenemødre går under seksjonen "kvinner", så jeg har ikke hørt at alenemødre diskrimineres systematisk. De kvinnene som diskrimineres blant den etnisk norske befolkningen idag er de som er i "fruktbar" alder og den mannlige, etnisk-norske arb.giveren prøver alltid å "fiske" etter svar hos den etnisk-norske kvinnelige søkeren når hun "planlegger å bli gravid". Forøvrig er det ulovlig å spørre om dette, men mange etnisk-norske mannlige arb.givere bryter denne loven også og ser på dette som "bagateller". Så mitt inntrykk er at kvinner som allerede har barn, blir ikke systematisk diskriminert, men finnes det massiv forskning som viser dette, så er jeg åpen for å lese det. I motsetning til deg, har jeg ingenting imot fakta og forskning. 3) Jeg trenger ikke skrive enda mer detaljert nå angående eldre og handikapede, men jeg er absolutt for at handikapede bør ha like rettigheter på arb.markedet, så jeg har absolutt ingenting imot hvis man har en viss kvote for handikapede også. Så til slutt - en skikkelig breaking news til deg slik at du skjønner hvordan det å ha "innvandrerstempel" i panna hindrer en: Du er klar over at et individ med minoritetsbakgrunn kan også være: 1) Homofil eller 2) Alenemor med innvandrerbakgrunn. Eller mener du at det er bare den etnisk-norske befolkningen i landet som blir både homofil og / eller alenemor? Så enda mer breaking news: Du vet også at individer med innvandrerbakgrunn også blir eldre eller er det bare den etnisk-norske befolkningen som bare blir eldre? Og til slutt - Det finnes også handikapede blant folk med innvandrerbakgrunn, eller mener du at de som er handikappet her i landet er 100% etnisk norske, hele gjengen? Så det at man har stempelet "innvadrer" i panna, er et negativt tillegg - altså en negativ "add on" som altså kommer i tillegg til det å være potensielt sett en "eldre arb.taker med minoritetsbakgrunn" eller en "handikappet innvandrer" eller en "homofil innvandrer" eller en "alenemor med minoritetsbakgrunn". Det er fullt mulig å være en eldre, homofil arb.taker med minoritetsbakgrunn - da ligger man enda verre an enn en "standard" heterofil og ung person med minoritetsbakgrunn. Og det er definitivt fullt mulig å være en eldre, alenemor med minoritetsbakgrunn som kanskje i tillegg har opparbeidet seg diverse handikap. Uansett, skal ingen "gruppe" ha 4 ganger høyere ledighet fra samme eksamenskull bare fordi de har et "negativt" tillegg stemplet i panna - det er helt uakseptabelt og det etnisk-norske mannlige arb.givere holder på med er å faktisk bryte den norske loven, så dette er ikke bare en "etisk / moralsk" diskusjon, men også en økonomisk diskusjon der arb.givere sine avgjørelser der de bryter den norske loven, påvirker også det norske statsbudsjettet negativt ved at de gjør kvalifiserte folk med innvandrerbakgrunn til "utgiftsposter", mens de venter på en såkalte "riktige" kandidaten. Jeg husker for noen år tilbake der man ble oppfordret til å lære seg kinesisk. Men arb.givere ville ikke ha folk med kinesisk bakgrunn som snakker både norsk og engelsk, nei. De ville ha etnisk norske kandidater som snakker kinesisk og engelsk. Det viser bare hvor far-out i hodet mange av disse arb.givere er. Det siste året har vi også sett eksempler på andre ikke-logiske / ikke-rasjonelle avgjørelser fra mange arb.giverne sin side. F eks at de heller vil ha folk som har vært arb.ledige lenge enn folk som har vært i arb.trening eller i kvalifisering via NAV, hvis arb.givere måtte velge mellom disse to kategoriene. Disse arb.givere ler av NAV (staten) sine forsøk på å sende gratis arb.kraft til dem, men de tar imot gratis arb.kraft og ler hele veien av NAV. Anonymkode: 04b2d...f5f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #50 Del Skrevet 4. februar 2019 15 timer siden, Husholdning1 skrev: Jeg stiller spørsmål ved hvorfor det iike ble oppdaget at to søknader var helt like. Er det fordi de er vurdert av forskjellige personer? Fordi man får inn enormt mange søknader. Man sitter ikke og sammeligner de. Anonymkode: 76c91...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #51 Del Skrevet 4. februar 2019 Jeg er urolig sjokkert over hvor mange som mener du skal slå i bordet når DU har løyet. Å «kreve sin rett» ovenfor en ny arbeidsgiver vil bare føre til dårlig stemning og at du sitter igjen med svarteper. Bytt navn. Takk ja til jobben og venn deg til ditt nye navn. 😉 Anonymkode: 76c91...cf6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 007_008_007 Skrevet 4. februar 2019 #52 Del Skrevet 4. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere liker alltid å påpeke hvor viktig det er med integrering, men evner ikke å se at det siste og aller viktigste leddet i integreringen er nemlig å ha rettferdig adgang til arb.markedet slik at man kan jobbe og ellers betale skatt til staten. Anonymkode: 04b2d...f5f Touchè! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #53 Del Skrevet 4. februar 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Roet seg i Syria? 😅 du følger visst ikke med i nyhetene, noe som bekrefter mine mistanker om hvilken type person du er. Jeg er etnisk norsk, men likevel synes jeg vi nordmenn har kjørt kulturen vi er stolt av til grunne for lenge siden. Hva har vi grunn til å være stolte av? Helgefylla? Anonymkode: eae96...355 Vi har mange ting å være stolte av, mye har vi til felles med resten av Skandinavia og/eller vest-Europa; - høy grad av likestilling mellom kjønnene - god økonomisk utjevning (f eks kan alle gå videregående skole, og studier er mulig med statlig lånefinansiering, mye av skattesystemet er bygget på tanken om utjevning mm) -små sosiale forskjeller (ingen adel eller typisk overklasse, egalitet mellom ledelse og ansatte - ingen bukker og skraper og sier de og tør ikke si imot sjefen, ingen skyver til side resten av køen i butikken bare fordi de er rike) - generelt høy tiltro til staten (jada, folk syter i kommentarfeltene, men generelt skjønner de fleste hvorfor vi betaler skatt, vi forventer at politi, skole, infrastruktur, helsevesen mm virker) - lav grad av korrupsjon (det finnes i enkelttilfeller, men ikke som system slik som i mange fattige land der ingenting blir gjort uten bestikkelser) - (nesten) gratis helsevesen og grunnskole, sosiale goder som lang og BETALT foreldrepermisjon, alderspensjon, uførepensjon mm - høy grad av tillit og trygghet Mange av godene vi har kommer fra grunntanken om at alle mennesker har lik verdi (etter arbeiderkampene for 100 år siden), og ønsket om et samfunn uten for store sosiale og økonomiske forskjeller. Dette er vår kultur. I mange land i verden er staten en fiende, korrupt og upålitelig, og man må stole på familien i stedet. Anonymkode: 502f9...cd9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 007_008_007 Skrevet 4. februar 2019 #54 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd det motsatte av deg jeg, TS jeg er muslim og har alltid søkt med mitt navn, aldri hatt problemer med å få jobb helt siden jeg var nyutdanna. Mulig flaks, men føler at arb.giver fokuserer mest på hva jeg har gjort og oppnådd, gode referanser, relevant arbeidserfaring og utdanning. Jeg har både jobbet i Nord og her i Oslo, vært flere søkere hvor jeg har blitt innstilt som nr1 begge gangene. Det spørs kanskje hva man søker på også, men alt i alt har jeg aldri opplevd mitt navn, min religion eller mitt utseende som hinder. Anonymkode: aa7b4...965 Selvsagt måtte det komme en slik kommentar 😄 Er så åpenbart. Vi har jo ingen mulighet til å vite om at du er den du utgir deg for å være. Sier ikke at ting er svart hvite uten nyanser. Det skjer nok at noen arbeidsgivere er opptatte av kunnskaper og erfaring for hadde det ikke vært slikt, hadde alle innvandrere vært uten jobb. Men så er det heller ikke å forkaste at diskriminering i arbeidslivet skjer. Endret 4. februar 2019 av 007_008_007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #55 Del Skrevet 4. februar 2019 43 minutter siden, 007_008_007 skrev: Selvsagt måtte det komme en slik kommentar 😄 Er så åpenbart. Vi har jo ingen mulighet til å vite om at du er den du utgir deg for å være. Sier ikke at ting er svart hvite uten nyanser. Det skjer nok at noen arbeidsgivere er opptatte av kunnskaper og erfaring for hadde det ikke vært slikt, hadde alle innvandrere vært uten jobb. Men så er det heller ikke å forkaste at diskriminering i arbeidslivet skjer. Diskriminering i arbeidslivet skjer, både opphav, bosted, alder, utseende, høyde, vekt etc. spiller inn. Anonymkode: d3a4e...5e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #56 Del Skrevet 8. februar 2019 Ts her, jeg vil gjerne takke for alle råd og tilbakemeldinger. Det er vekdig hyggelig å lese gjennom og se det er så mange forståelsesfulle mennesker her som støttet meg og så min frustrasjon. Etter mye om og men, bestemte jeg meg for å dra på intervjuet. Jeg hadde et langt intervju med to ledere og en tillitsvalgt. Menn, alle tre. Med en gang jeg Ble vist inn til kontoret, ble de alle litt overrasket og forventet ikke denne personen som «Kari». Det lyste gjrnnom og det tok vel 5 gode minutter før intervjuet kom på riktig spor. Begge lederne bladde fælt i papirene, så ut som de lette etter en feil. Flere pinlige stillhet mens de bladde og klødde seg i hodet med brillene. intervjuet gikk sin gang og mot slutten ønsket de spørsmål fra meg dersom det var noe. Jeg spurte først litt om jobben og om det var mange innkalte. Jeg var nr 2 på intervju, og det skulle komme 4 stk til. De hadde fått inn ca 30 søknader, lest alle nøye og innkalt deretter. Helt på slutten fikk jeg et par minutter til å «selge» meg inn med noen avsluttende ord. Jeg nevnte mine styrker, erfaring og brennende engasjement, og til slutt at min bakgrunn kan være en styrke i jobben. Avsluttet intervjuet og jeg skulle få svar innen en uke når alle intervjuene var tatt. Det gikk ca to timer før jeg fikk en telefon om at jeg dessverre ikke var rett person for jobben. Jeg spurte om ikke de skulle fullføre intervjuene? Jo, men her visste de at jeg ikke var rett person. Helt greit, men da benyttet jeg anledningen til å spørre «ettersom dere hadde lest alle søknader; hvorfor ble jeg ikke innkalt til intervju med mitt eget navn, men med det norske, når alt er identisk? Dere må jo ha reagert på å lese en søknad og cv to ganger?!». Det ble stille i noen lange sekunder mens han mumlet noe om feil osv, så virket han irritert og sa «forbaskede utlend... så la han på. Rett og slett. Jeg ringte inn til arbeidstilsynet da. Forklarte hele saken. På onsdag fikk jeg en ny telefon fra de; tilbud om jobben. Takket pent nei. Arbeidstilsynet var innom dem, så de ble vel redde. Avventer videre svar. Jeg fortsetter å søke jobb! Anonymkode: 4c8e6...f37 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #57 Del Skrevet 8. februar 2019 Er vel sånn i alle land... Anonymkode: fc740...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #58 Del Skrevet 8. februar 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, jeg vil gjerne takke for alle råd og tilbakemeldinger. Det er vekdig hyggelig å lese gjennom og se det er så mange forståelsesfulle mennesker her som støttet meg og så min frustrasjon. Etter mye om og men, bestemte jeg meg for å dra på intervjuet. Jeg hadde et langt intervju med to ledere og en tillitsvalgt. Menn, alle tre. Med en gang jeg Ble vist inn til kontoret, ble de alle litt overrasket og forventet ikke denne personen som «Kari». Det lyste gjrnnom og det tok vel 5 gode minutter før intervjuet kom på riktig spor. Begge lederne bladde fælt i papirene, så ut som de lette etter en feil. Flere pinlige stillhet mens de bladde og klødde seg i hodet med brillene. intervjuet gikk sin gang og mot slutten ønsket de spørsmål fra meg dersom det var noe. Jeg spurte først litt om jobben og om det var mange innkalte. Jeg var nr 2 på intervju, og det skulle komme 4 stk til. De hadde fått inn ca 30 søknader, lest alle nøye og innkalt deretter. Helt på slutten fikk jeg et par minutter til å «selge» meg inn med noen avsluttende ord. Jeg nevnte mine styrker, erfaring og brennende engasjement, og til slutt at min bakgrunn kan være en styrke i jobben. Avsluttet intervjuet og jeg skulle få svar innen en uke når alle intervjuene var tatt. Det gikk ca to timer før jeg fikk en telefon om at jeg dessverre ikke var rett person for jobben. Jeg spurte om ikke de skulle fullføre intervjuene? Jo, men her visste de at jeg ikke var rett person. Helt greit, men da benyttet jeg anledningen til å spørre «ettersom dere hadde lest alle søknader; hvorfor ble jeg ikke innkalt til intervju med mitt eget navn, men med det norske, når alt er identisk? Dere må jo ha reagert på å lese en søknad og cv to ganger?!». Det ble stille i noen lange sekunder mens han mumlet noe om feil osv, så virket han irritert og sa «forbaskede utlend... så la han på. Rett og slett. Jeg ringte inn til arbeidstilsynet da. Forklarte hele saken. På onsdag fikk jeg en ny telefon fra de; tilbud om jobben. Takket pent nei. Arbeidstilsynet var innom dem, så de ble vel redde. Avventer videre svar. Jeg fortsetter å søke jobb! Anonymkode: 4c8e6...f37 Holy shit! Dritbra at du sa fra, og så ringte arbeidstilsynet. For noen år tilbake jobbet jeg med å utforme et datasystem for en internasjonal bedrift. Da jeg satt med den delen av systemet hvor man registrerer seg som arbeidssøker, så måtte jeg lage to versjoner, for i USA var det ikke lov å be om navn, kjønn, nasjonalitet eller alder i søknaden. Man ble vurdert helt likt. Slik burde det vært i Norge og, i likestillingens land.. Anonymkode: 60f7f...8f8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #59 Del Skrevet 8. februar 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, jeg vil gjerne takke for alle råd og tilbakemeldinger. Det er vekdig hyggelig å lese gjennom og se det er så mange forståelsesfulle mennesker her som støttet meg og så min frustrasjon. Etter mye om og men, bestemte jeg meg for å dra på intervjuet. Jeg hadde et langt intervju med to ledere og en tillitsvalgt. Menn, alle tre. Med en gang jeg Ble vist inn til kontoret, ble de alle litt overrasket og forventet ikke denne personen som «Kari». Det lyste gjrnnom og det tok vel 5 gode minutter før intervjuet kom på riktig spor. Begge lederne bladde fælt i papirene, så ut som de lette etter en feil. Flere pinlige stillhet mens de bladde og klødde seg i hodet med brillene. intervjuet gikk sin gang og mot slutten ønsket de spørsmål fra meg dersom det var noe. Jeg spurte først litt om jobben og om det var mange innkalte. Jeg var nr 2 på intervju, og det skulle komme 4 stk til. De hadde fått inn ca 30 søknader, lest alle nøye og innkalt deretter. Helt på slutten fikk jeg et par minutter til å «selge» meg inn med noen avsluttende ord. Jeg nevnte mine styrker, erfaring og brennende engasjement, og til slutt at min bakgrunn kan være en styrke i jobben. Avsluttet intervjuet og jeg skulle få svar innen en uke når alle intervjuene var tatt. Det gikk ca to timer før jeg fikk en telefon om at jeg dessverre ikke var rett person for jobben. Jeg spurte om ikke de skulle fullføre intervjuene? Jo, men her visste de at jeg ikke var rett person. Helt greit, men da benyttet jeg anledningen til å spørre «ettersom dere hadde lest alle søknader; hvorfor ble jeg ikke innkalt til intervju med mitt eget navn, men med det norske, når alt er identisk? Dere må jo ha reagert på å lese en søknad og cv to ganger?!». Det ble stille i noen lange sekunder mens han mumlet noe om feil osv, så virket han irritert og sa «forbaskede utlend... så la han på. Rett og slett. Jeg ringte inn til arbeidstilsynet da. Forklarte hele saken. På onsdag fikk jeg en ny telefon fra de; tilbud om jobben. Takket pent nei. Arbeidstilsynet var innom dem, så de ble vel redde. Avventer videre svar. Jeg fortsetter å søke jobb! Anonymkode: 4c8e6...f37 Woow.... dette var virkelig sjokkerende. Nordmenn mener at utlendinger vil ikke jobbe og går til nav for sosial støtte osv. Men de ser ikke realiteten at det er de som ikke gir utlendinger muligheten til å vise seg fram i de forskjellige bransjene. Mange med innvandrerbakgrunn er smarte enn nordmenn men fortsatt så står innvandrere bak listen når det er snakk om jobb selvom de er bedre kvalifisert enn nordmenn. Skjerp dere!!!!!!!! Anonymkode: 54821...03c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #60 Del Skrevet 8. februar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ringte inn til arbeidstilsynet da. Forklarte hele saken. På onsdag fikk jeg en ny telefon fra de; tilbud om jobben. Takket pent nei. Arbeidstilsynet var innom dem, så de ble vel redde. Avventer videre svar. NICE! Dette var riktig bra gjort! Denne drittsekken som ringte deg burde få sparken! Håper det ordner seg for deg TS. Jeg er ikke sikke på om du er villig til å flytte litt på deg, men jeg vet (av erfaring) at dersom du vil ha noen år erfaring på CVen å vise til, så ville jeg anbefale deg å søke jobb i Tyskland. Her er det arb.takernes marked, lønningene og arb.betingelsene er noen lunde like samt trenger man ikke prate tysk (i større selskap). Anonymkode: 1e3c2...acb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå