Gå til innhold

Hva synes dere om The Handmaid's Tale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man tenke seg at kvinner kan bli tvunget til å føde barn for å opprettholde reproduksjonsraten, eller er det kun "fantasi"?

Skrevet

Det er jo en forestilling bygget på tendenser i samfunnet. Konservative krefter. Man kan sikkert google om noen samfunn har gjort dette. Boka er bedre forresten. Atwood er ekspert på apokalypser i nesten alle former.En stor forfatter.

Anonymkode: a230a...38f

• Liker 7
Skrevet

Produsentene valgte nok et så drøyt tema for å få mest mulig seere. Funker for meg, synes det var utrolig bra og spennende!

Anonymkode: 36f65...532

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sett serien, men leste boka for snart 30 år siden og den var i hvert fall bra.

I Tyskland under krigen prøvde de seg jo på menneskeavl. Den gangen valgte de ut foreldre på bakgrunn av utseende osv, ikke om du var samfunnstopp.

Anonymkode: 2902b...f1f

• Liker 5
Skrevet

Det skjer da i virkeligheten akkurat nå

Anonymkode: 7f898...183

• Liker 6
Skrevet

Man kan jo se for seg at usa kan bli slik som i serien... Med destruktive, diktatoriske krefter. Så lukkes grensene og staten tar kontroll over informasjon og menneskene. Noen land i verden er jo sånn, f.eks. noen muslimske stater og Kina til en viss grad.

Etter en krig eller en slags katastofe tror jeg at vi fort kan få et slikt samfunn, der kvinner er en vare som skal produsere barn for dem som er høyest i hierarkiet. 

Anonymkode: 2631a...cf3

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville se den nå, men den ligger ikke på Netflix lenger 😐

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det er HBO som har den. 

Anonymkode: a1454...e7c

• Liker 5
Skrevet

det er vel hbo som har denne?

Anonymkode: 2631a...cf3

• Liker 3
Skrevet
På 31.1.2019 den 10.52, AnonymBruker skrev:

Det skjer da i virkeligheten akkurat nå

Anonymkode: 7f898...183

Oi, hvor da?

Det er ikke så rart, den har aldri vært der. Det er en serie fra HBO og ligger følgelig HBO Nordic.

Anonymkode: dac55...9be

• Liker 3
Skrevet

Man trenger vel verken Netflix eller HBO for å se serien.

Anonymkode: 640a6...b48

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, hvor da?

Det er ikke så rart, den har aldri vært der. Det er en serie fra HBO og ligger følgelig HBO Nordic.

Aha... Takk. 

Skrevet
På 31.1.2019 den 10.22, oysterlover skrev:

Kan man tenke seg at kvinner kan bli tvunget til å føde barn for å opprettholde reproduksjonsraten, eller er det kun "fantasi"?

Dette skjer jo allerede i verden, og det er på ingen måte fantasi. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, hvor da?

Er jo flere land f.eks i den arabiske verden hvor man har tvangstekteskap, mannen har rett på sex med kona og abort er enten forbudt eller kun lov ved fare for morens liv. 

Skal ikke så mange tiår tilabek i tid før man hadde mye som minnet om Handmaid her i vesten. Ikke selvbestemt abort, mannen kunne ikke dømmes for voldtekt av sin egen kone og hun var økonomisk avhengig av mannen. 

Anonymkode: 92dc6...803

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo flere land f.eks i den arabiske verden hvor man har tvangstekteskap, mannen har rett på sex med kona og abort er enten forbudt eller kun lov ved fare for morens liv. 

Skal ikke så mange tiår tilabek i tid før man hadde mye som minnet om Handmaid her i vesten. Ikke selvbestemt abort, mannen kunne ikke dømmes for voldtekt av sin egen kone og hun var økonomisk avhengig av mannen. 

Ikke bare rett på sex, men rett til å voldta. 

Annonse
Skrevet

Knallgod og sterk serie. 

På en bizarr måte føles det troverdig, når du ser hvor slavisk noen samfunn i verden lar seg styre av religion og hvor lite man råder over egen kropp når de rette menneskene kommer til makten selv i land som Norge hvor vi liker å tro at vi har kommet lengre. 

Dersom fruktbarheten i verden hadde blitt så redusert som i Handmaids Tale har jeg ingen problemer med å tro at mennesker hadde snudd seg mot religion og tatt ifra kvinner det siste de bestemte over egen livmor. Jeg tror det kunne skjedd i norge også.

Anonymkode: ce27a...80e

• Liker 9
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir for drøyt å si at vesten minnet mye om The Handmaids tale for noen tiår siden. Det var mye fæle ting, men i nærheten av The handmaids tale var det i hele tatt ikke.

Anonymkode: 9f5b1...62d

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir for drøyt å si at vesten minnet mye om The Handmaids tale for noen tiår siden. Det var mye fæle ting, men i nærheten av The handmaids tale var det i hele tatt ikke.

Nei, det er vel såvidt mer enn noen tiår siden slaveri ble opphørt i verden.

Nei, vent. Det finnes slavemarkeder i dag. 

Anonymkode: d982c...816

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er vel såvidt mer enn noen tiår siden slaveri ble opphørt i verden.

Nei, vent. Det finnes slavemarkeder i dag. 

Anonymkode: d982c...816

Nå er det vesten for noen tiår siden vi snakker om, og det var i det hele tatt ikke i nærheten av the handmaids tale, der alle fruktbare kvinner blir voldtatt, de fleste kvinner er slaver og ingen kvinner får lese eller jobbe, i tillegg til brutale henrettelser og strengt diktatur. 

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 100 år siden i Norge var kvinnens plass i hjemmet,synd for deg hvis du ikke var "husmortypen",  kvinner valgte sjelden selv hvem de skulle gifte seg med, hvis foreldrene mente at en 70 år gammel enkemann var et godt parti for deres 17 år gamle datter måtte hun pent finne seg i det, hun hadde ikke noe valg,  kvinner skulle føde så mange levedyktige barn som mulig, var hun gold var det hennes egen feil og mannen kunne skille seg, kvinner kunne ikke ta utdannelse, kvinner skulle ikke tale i forsamlinger, kvinner ble utnyttet på det groveste av menn i høyere klasser og ble hun med barn var det ene og alene hennes feil, mannen gikk fri,  abort var ikke en mulighet foruten strikkepinner,  vold mot kvinner var tillatt, ville kvinnen skille seg sto hun på bar bakke og hun fikk ikke se barna igjen.

Vet ikke jeg.............

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...