Gå til innhold

Tips til vegetarmat til gjest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En kompis har fått seg kjæreste og hun er veggis men spiser egg, fisk, ost o.l

Vi skal be på middag og skal servere potet, saus, grønt og biff. 

Men hva kan jeg servere henne istedet for biffen? (Noe annet en fisk) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke svar på det du spurte om, men er det ikke enklere å legge opp til en middag som alle kan spise? Hva med en vegetarlasagne, for eksempel? 

(Forøvrig er hun for så vidt ikke vegetarianer siden hun spiser fisk.) 

Anonymkode: 3ce94...a18

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor ikke lage noe alle kan spise? Det er ikke spesielt vanskelig å lage vegetarmat. Å om hu i tilleg spiser fisk (da er hu ikke vegetarianer) så er det jo MASSE godt dere kan lage! 

Anonymkode: e7836...028

• Liker 3
Skrevet

En veggisburger med ost? Sånne  veggisfileter de selger på helsekostbutikker?

Det burde ikke være noe problem å finne noe i en sånn butikk, men jeg er enig med de over her; hvorfor ikke servere noe kult og godt vegetarisk for alle? 

(Hilsen veggis på trettiandre året)

Anonymkode: 6d600...901

• Liker 2
Skrevet

Resten av gjestene har vel lyst på biff da? :)

Hva med å spørre kompisen om tips TS til noe hun liker godt?

• Liker 2
Skrevet

For min del hadde det holdt med potet, saus og grønnsaker, mens andre føler de trenger en erstatning for kjøttet. Det beste er å høre med henne hva hun liker.

• Liker 2
Skrevet

Sånne middager der noen får en erstatning for hovedkomponenten blir sjelden særlig spennende synes jeg. Og i så fall trengs det mer presis informasjon enn "poteter, grønt og saus".

Hvis feks sausen er bearnaise ville jeg ovnsbakt et stykke skrei, dvs benfri ryggfilet. I sesong og supergod akkurat nå, og like enkel som å varme opp en industriell vegetarburger.

Ellers: Et par portobellosopp fylt med hvitløksmør, også ovnsbakt. Men ikke særlig godt til vanlige kokte poteter, og dårlig valg om du også har soppsaus.

Anonymkode: febd2...47b

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

For min del hadde det holdt med potet, saus og grønnsaker, mens andre føler de trenger en erstatning for kjøttet. Det beste er å høre med henne hva hun liker.

Også hvis sausen var laget på oksekraft?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også hvis sausen var laget på oksekraft?

Nei, dessverre.

Skrevet

Enig i det andre skriver; om å lage noe dere kan spise sammen. Biff er så kjedelig uansett, hvis man ikke er svært god til å lage mat da. Hva med å lage en laksewok og vårruller eller noe sånt?

Anonymkode: 70130...fa1

Skrevet
På 30.1.2019 den 22.25, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke svar på det du spurte om, men er det ikke enklere å legge opp til en middag som alle kan spise? Hva med en vegetarlasagne, for eksempel? 

(Forøvrig er hun for så vidt ikke vegetarianer siden hun spiser fisk.) 

Anonymkode: 3ce94...a18

Eller en god vegetarlasagne ja. Melanzane parmigiani fra Jamie Oliver er god synes jeg:

https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/aubergine-parmigiana-melanzane-alla-parmigiana/

Skrevet

Oi, ble litt sulten her. Sorry alle innleggene mine på rad. Hva med en god indisk dhal eller palak paneer med ost og hjemmelaget nanbrød og raita til? Det er jo også veldig godt.

Skrevet

Kjøp ferdiglaget vegetarburger fra butikken?

Eller er det en ide å lage taco, der du varmer en hermetisk boks med kidneybønner til vegetarianeren.

Finnes mye fiskemiddager som er gode. 

Anonymkode: d08b5...946

Skrevet

Her blir det viktig å finne ut hvorfor hun ikke spiser kjøtt. Om det er «helsemessige» årsaker kan hun fint ha saus laget på oksekraft e.l

Min datter spiser ikke kjøtt fordi det gjør henne uvel. Likevel kan hun ha saus laget på kjøttkraft/grønnsaker stekt med kjøtt osv. 

Om det er av andre årsaker blir det litt annerledes..

Skrevet
4 timer siden, Bimle skrev:

Her blir det viktig å finne ut hvorfor hun ikke spiser kjøtt. Om det er «helsemessige» årsaker kan hun fint ha saus laget på oksekraft e.l

Min datter spiser ikke kjøtt fordi det gjør henne uvel. Likevel kan hun ha saus laget på kjøttkraft/grønnsaker stekt med kjøtt osv. 

Om det er av andre årsaker blir det litt annerledes..

Nja, jeg spiser plantebasert av helsemessige grunner (altså siden det er sunnere), men hadde ikke spist saus laget på oksekraft. 

Skrevet
12 minutter siden, Inwe skrev:

Nja, jeg spiser plantebasert av helsemessige grunner (altså siden det er sunnere), men hadde ikke spist saus laget på oksekraft. 

Jeg sier bare "hæææ?". Tror du kan tjene på å nyansere litt.

Anonymkode: ac83c...c00

Skrevet

Jeg har akkurat likt kosthold som gjesten din, TS.

Hvorfor ikke fisk? Jeg vil helst at jeg får "ren" mat og ikke disse fæle "kjøtterstatningene" fulle av rare stoffer nå jeg er på besøk (krever ingenting da).

Det meste av kjøtt kan lett erstattes med en fiskefilet. Kjøp biff til de andre og en laksefilet til gjesten. Kjempegodt til poteter, grønnsaker og bernaise for eksempel.

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier bare "hæææ?". Tror du kan tjene på å nyansere litt.

Anonymkode: ac83c...c00

Ser ikke helt poenget med å nyansere når jeg vet jeg uansett blir møtt med mye motstand. Ikke er det viktig for meg heller, jeg spiser slik jeg føler meg best og vet er det beste for meg, hva andre gjør får jeg ikke gjort noe med (selvom jeg helst skulle med tanke på miljøet). 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke kan få fisk i stedet for biff? Er jo veldig enkelt og samme tilbehør kan brukes. Kanskje en annen saus. Og det finnes jo en del typer fisk, må ikke være torsk eller laks. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...