Gå til innhold

Når kom kiloene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i slutten av første trimester, men føler jeg har lagt på meg nok for hele graviditeten ... Puppene er svære, magen svær ...Ingen av klærne passer ... er nok mye luft, og er ganske opphovnet i kroppen. Har ikke turt å gå på vekta ennå, gruer meg litt til å veie meg hos legen i neste uke. Spiser sunt og prøver å holde meg unna sukker, men har nok blitt litt ekstra mye mat (er konstant sulten) og har ikke trent. 

Når kom deres ekstra vekt? Er det noen her som opplevde at kiloene trillet på i starten, men så stabiliserte det seg?

Er min første graviditet. Var i utgangspunktet 68 kg, 164 høy, så ikke supertynn til å begynne med, men har hatt stabil vekt de siste fem-seks årene. 

Anonymkode: 8948e...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min kom i tredje trimester med hele bunten. 

Startet så smått rundt uker 19-20, men brukte mine egne jeans til etter ordinær ultralyd og vanlige topper og kjoler i jersey til siste slutt. Men jeg har veldig lang overkropp og bar innover. Folk trodde ikke på at jeg var høygravid. 😛 Heldigvis, fine tjukke babyer. 

Anonymkode: c18b4...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her - Spiser sunt og prøver å holde meg unna sukker, men har nok blitt litt ekstra mye mat (er konstant sulten) og har ikke trent -  er typisk for folk som sliter med vekta. Du stresser med ting som ikke har betydning, sånn at du ikke har overskudd til å gjøre det som har betydning. Spiser du virkelig sunt, så er du ikke konstant sulten - men det er normalt å bli sulten til måltidene. Spis ordentlige, godt sammensatte måltider, regelmessig, og reduser spising mellom måltider, da blir sukkerinntaket automatisk redusert. "Trene" behøver du ikke, men det er godt å være i noe fysisk aktivitet hver dag, og det er enklest hvis det kan kombineres med noe du ellers trenger eller liker å gjøre (gå istedenfor å kjøre når det er mulig, drive en idrett du liker som ikke er farlig for babyen i magen).

Anonymkode: 7b938...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her - Spiser sunt og prøver å holde meg unna sukker, men har nok blitt litt ekstra mye mat (er konstant sulten) og har ikke trent -  er typisk for folk som sliter med vekta. Du stresser med ting som ikke har betydning, sånn at du ikke har overskudd til å gjøre det som har betydning. Spiser du virkelig sunt, så er du ikke konstant sulten - men det er normalt å bli sulten til måltidene. Spis ordentlige, godt sammensatte måltider, regelmessig, og reduser spising mellom måltider, da blir sukkerinntaket automatisk redusert. "Trene" behøver du ikke, men det er godt å være i noe fysisk aktivitet hver dag, og det er enklest hvis det kan kombineres med noe du ellers trenger eller liker å gjøre (gå istedenfor å kjøre når det er mulig, drive en idrett du liker som ikke er farlig for babyen i magen).

Anonymkode: 7b938...3da

Dette stemmer ikke helt når man er gravid. Har du hatt ulvehunger? Man kan spise så sunt man bare vil, men man må likevel spise mye oftere og mer enn det man pleier.

Anonymkode: f9633...43a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg har aldri hatt problem med mat og vekta før, dvs at jeg har spist normalt og sunt, men denne sulten som jeg har opplevd i graviditeten er noe helt annet enn vanlig sult, og føler at jeg nesten må kaste opp eller kommer til å besvime om jeg ikke får i meg mat 😅 Selv om jeg ikke har vært i form til å trene, så går jeg 1-1,5 t hver dag (går til jobb) og prøver å holde meg i bevegelse. Men som sagt, jeg vet det ikke er så rart at jeg har lagt på meg da jeg får i meg mer mat, lurte egentlig bare på om noen hadde erfaringer med å legge på seg tidlig i svangerskapet, men der det kanskje stabiliserte seg litt utover i graviditeten. 

Har før trent en sport som er farlig under graviditet, og måtte slutte brått med dette.

Håper også at når første trimester er over, og energien kommer litt mer tilbake, at jeg får litt mer overskudd til å tenke på trening og kosthold.

Anonymkode: 8948e...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du gått opp i vekt da og hva veier du? :)  hvordan man legger på seg avhenger litt av utgangspunktet. Er man undervektig fra før skal man legge på seg en god del, men er man overvektig anbefales det bare noen få kg. 

Jeg er lett overvektig fra før og gikk ned 5 kg første trimester. Nå i uke 26 har jeg gått opp dem igjen men har ikke lagt på meg noe mer enda.. :) forrige svangerskap gikk jeg opp 2 kg over startvekt.

Anonymkode: f9633...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke veid meg, men har gått opp minst 2 størrelser i BH, og bruker bare de klærne jeg har som er litt romslige. Tipper kanskje jeg har gått opp 5-6 kg? Føler jeg har mye vann i kroppen da, merker spesielt det er vanskelig å ta av seg ringene på fingrene og sånt. Skal ta denne samtalen med legen selvsagt, var bare interessert i å høre om andre hadde samme erfaring - tidlig vektøkning i svangerskapet. Før jeg ble gravid hadde jeg en bmi som lå innenfor "normalen" men i øverste sjikt. Men det har på mange måter vært min trivselsvekt og har vært stabil lenge.

-TS

Anonymkode: 8948e...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet jevnt og trutt gjennom hele svangerskapet. Har 10 dager igjen til termin nå, og har gått opp ca. 15 kilo til sammen. 

Anonymkode: 2ef88...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke opp noe 1. Trimester,  startet kanskje i uke 17(?) og stoppet å legge på meg i uke 35. Er nå i uke 40... så får vi se om jeg legger på meg noe mer da..

Gått opp 11kg. BMI på 23,5 ved start. Spist enorme mengder godteri, og ikke trent siden uke 35 pga bekken...

Anonymkode: eb419...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hyperemesis så de kom aldri. 13 dager siden fødsel og er under startvekt, går ned for hver dag.

 

MEN gikk likevel opp 5 kilo i 1. trimester, selv om jeg var innlagt på sykehus for intravenøs væske.

Endret av addict
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme opplevelse som ts, fortsatt i første trimester men synes det går ubehagelig fort å legge på seg. Er sulten som en ulv nesten døgnet rundt, så det blir en del ekstra mat. Har i tillegg vært kjempesliten de siste ukene, og ikke fått til å trene eller i det hele tatt gjøre så mye mer enn å komme meg på jobb hver dag :-/ Spiser ganske sunt til vanlig, mye grønt og lite kjøtt og feit mat, men når man konstant er kvalm, sulten og sliten (gjerne alt på en gang) og bare har lyst på spesifikke ting blir det litt vanskelig å være streng synes jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp jevnt under hele svangerskapet, ca 13-14 kg totalt. Alt var borte uten noen anstrengelser 3-4 måneder etter fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dette varierer veldig, både med start-BMI og med hormoner. Noen blir kvalm og klarer ikke å spise, andre blir kvalm og må spise masse og relativt usunt for å holde kvalmen unna (🙋‍♀️). Jeg la på meg masse og veldig raskt i 1. trimester. Så forsvant kvalmen og jeg fikk et mer normalt kosthold. Nå er magen stor og jeg klarer ikke å spise så mye lenger. Det er rett og slett ikke plass. Magen vokser, men armene og lårene har liksom blitt litt slankere igjen, og vekten har stagnert. 

Anonymkode: bc7a7...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker, gikk jeg opp litt og litt, jevnt over i graviditeten. Hadde veldig lav startvekt da, men la på meg 16 kg totalt. Var gravid i bare 8 mnd, fødte prematurt. Så det blir ca 2 kg i måneden. Kan ikke huske vekten gjorde noe hopp.

8 av de 16 kg forvant på fødeavdelingen allerede (lå der fem dager), og resten forsvant en kg i mnd ca de neste månedene etter fødsel. Var nede i startvekt igjen før mammapermisjonen var over og jeg var tilbake på jobb.

Anonymkode: b969c...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang kom alt før uke 25. Siste gang kom kiloene tidlig, men la ikke på meg ner enn ca to kg etter uke 26. Så variere veldig 

Anonymkode: 95b0f...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk fra å spise to måltider til 5-6. Jeg var konstant sulten, men i bevegelse på jobben! Gikk lange turer på 1-2t dagen. Søtsaker var min bestevenn første trimester, deretter fullstendig avsmak på søtsaker, men cravet frukt og grønnsaker. 

Uke 4-35 = opp 4 kg, Uke 35-39 = opp 5kg.

totalt 9kg opp i vekt, første graviditet. Tre uker etter fødsel hadde jeg gått ned 15 kilo. 

Anonymkode: 1c6b8...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 13.24, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her - Spiser sunt og prøver å holde meg unna sukker, men har nok blitt litt ekstra mye mat (er konstant sulten) og har ikke trent -  er typisk for folk som sliter med vekta. Du stresser med ting som ikke har betydning, sånn at du ikke har overskudd til å gjøre det som har betydning. Spiser du virkelig sunt, så er du ikke konstant sulten - men det er normalt å bli sulten til måltidene. Spis ordentlige, godt sammensatte måltider, regelmessig, og reduser spising mellom måltider, da blir sukkerinntaket automatisk redusert. "Trene" behøver du ikke, men det er godt å være i noe fysisk aktivitet hver dag, og det er enklest hvis det kan kombineres med noe du ellers trenger eller liker å gjøre (gå istedenfor å kjøre når det er mulig, drive en idrett du liker som ikke er farlig for babyen i magen).

Anonymkode: 7b938...3da

Har du vært gravid før eller? 

Jeg har alltid hatt et regelmessig kosthold og har aldri slitt med sult eller mye cravings fordi jeg har spist normalt sunt og til faste måltider. Men etter at jeg ble gravid har sulten vært helt sinnsyk og til helt merkelige tidspunkt. Jeg spiser slik som jeg alltid har spist i utgangspunktet + litt ekstra, men føler meg likevel utrolig sulten mesteparten av tiden. Veldig uvant og ubehagelig. 

Anonymkode: 04ca2...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La på meg nesten 4 kg i 1trimester, hadde ulvehunger sammen med null matlyst. Har ikke veid meg enda i 2 trimester :fnise: våger ikke før jeg skal til jordmor igjen.

Anonymkode: f40e3...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå 2 uker igjen til termin og har lagt på meg 14 kg (normalvektig før gravid).

Uke 12 - 2 kg totalt

Uke 19 - 5 kg totalt

Uke 25 - 9,5 kg totalt 

Uke 29 - 12 kg totalt 

Uke 38  - 14 kg totalt

 

Så for meg så var det i 2. trimester det økte mest!

 

Anonymkode: 37b8b...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...