Gå til innhold

Pappaen gruer seg veldig til fødsel


mangolassie

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man vet ikke hvordan fødselen blir, det beste er å være åpen for alt. Alt kan skje. Jeg forstår fedrene, det kan ikke være noe godt å se kvinnen de elsker, ha det så vondt. Ikke er det stort de kan gjøre fra eller til heller. Annet enn å være tilstede. Være der for den fødende. 

Ble lite hjelp i innlegget mitt, men ønsker dere lykke til😊

Anonymkode: b6956...90c

Tusen takk! Og takk for fint svar, opplever at du forsto hva jeg ville fram til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gitt fyren en liten realitets orientering...

Det er virkelig ikke han det er synd på!! Han er den priviligerte i denne situasjonen. 

Anonymkode: 717c2...b82

Klart det, men syns ikke det skader å også anerkjenne at det kan være skremmende å se kjæresten sin i sterke smerter, samt at han kan være redd for at noe fælt skal skje med meg og/eller barnet. Men selvsagt går det jo som regel veldig bra da, og vi har fått en prat med jordmor som også bekreftet at det er vanlig at pappaene er engstelige for fødselen :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hind skrev:

Må han være med da? Mye bedre å føde alene med jordmor eller å ha med en venninne enn å gjøre det med en motvillig og vettskremt mann, det mener i alle fall jeg. Det eneste en mann kan bidra med under en fødsel er å støtte kvinnen, og det vil neppe en redd mann som ikke tåler å se blod eller sin kjære med smerter klare. Han vil bare være i veien.

Håper og tror at det vil gå fint når vi først er igang med fødselen :) Jeg vil ikke ha noen andre enn ham der, og han er helt forberedt på å være med, bare engstelig for hvordan det blir og at noe skal gå galt. 

Han er veldig omsorgsfull og flink til å trøste, men postet innlegget her for å få litt råd til hvordan vi sammen kan gjøre bekymringen litt mindre :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, mangolassie skrev:

Håper og tror at det vil gå fint når vi først er igang med fødselen :) Jeg vil ikke ha noen andre enn ham der, og han er helt forberedt på å være med, bare engstelig for hvordan det blir og at noe skal gå galt. 

Han er veldig omsorgsfull og flink til å trøste, men postet innlegget her for å få litt råd til hvordan vi sammen kan gjøre bekymringen litt mindre :) 

Det høres ut som dere er gode og forståelsesfulle mot hverandre, noe som er gull verdt fremover. Det går ofte mye bedre enn man frykter på forhånd  :)

Anonymkode: 6e34f...917

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud..... 99,9999% av påkjenningen ved en fødsel faller på kvinnen. Det er hun som opplever smerten,  alle undersøkelsene, det er hun som kan oppleveå få stygge skader etterpå...

DET MINSTE DEN MANNEN KAN GJØRE ER Å VÆRE DER, NÅR DAMA FØDER HANS BARN!!!!!!

Anonymkode: 717c2...b82

Ts her har du ett eksempel på personer som gjør at menn gruer seg til å være med på føden. 

Ikke hver som denne personen. Da gjør du bare at han føler seg enda jæveligere hvis han ikke greier innfri. 

Anonymkode: 4a751...fc2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få ham til å sette ord på hva som skremmer han mest, og legg deretter en plan sammen om hvordan han kan være til best mulig støtte for deg uten å nødvendigvis måtte utsette seg selv for det som skremmer han. Opplever at mange menn er lite frista på å se blod, gørr og hode på vei ut - og det er det ingen grunn til at han skal måtte se om han ikke vil 🙂

Anonymkode: 2336e...0a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødsel er en typisk ting man gruer seg til, både den som skal føde og partneren, men som man MÅ gå igjennom. Det kommer til å skje uansett, og det kommer til å gå greit. Det er MYE adrenalin i bildet for begge to under fødselen, og mannen skjerper seg definitivt. Dere kommer til å være proppfulle av stolthet over hverandre så vel som barnet etterpå. All gruinga er verdt det :)

Fødte selv på ABC og det var en fantastisk opplevelse (jeg var superheldig med Kaia som jordmor under hele svangerskapet og fødselen). Lykke, lykke til!

Anonymkode: 30c5d...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en avtale med min mann at han skal holde seg oppe ved hodet mitt. Eller. Jeg har vel mer eller mindre gitt han streng beskjed om det 😅 På ett eller annet tidspunkt skal han ned dit igjen, og da er ikke dette bilder han skal ha inne i hodet sitt 😅 

Anonymkode: 4a751...fc2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødsel er en typisk ting man gruer seg til, både den som skal føde og partneren, men som man MÅ gå igjennom. Det kommer til å skje uansett, og det kommer til å gå greit. Det er MYE adrenalin i bildet for begge to under fødselen, og mannen skjerper seg definitivt. Dere kommer til å være proppfulle av stolthet over hverandre så vel som barnet etterpå. All gruinga er verdt det :)

Fødte selv på ABC og det var en fantastisk opplevelse (jeg var superheldig med Kaia som jordmor under hele svangerskapet og fødselen). Lykke, lykke til!

Anonymkode: 30c5d...4a5

Tusen takk for det! Alle jeg har snakket med som har født på ABC sier det var en super opplevelse, så det har jeg en god følelse på :) Men tipper pappaen gruer seg ekstra siden det er "fødsel uten bedøvelse" - må jo innrømme at det kan høres dramatisk ut, haha. Men for min del føles det likevel mye bedre, når jeg ser og hvor fint det er ellers der på avdelingen, og jeg vet at jeg kan få badekar, fred og rolige omgivelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få ham til å sette ord på hva som skremmer han mest, og legg deretter en plan sammen om hvordan han kan være til best mulig støtte for deg uten å nødvendigvis måtte utsette seg selv for det som skremmer han. Opplever at mange menn er lite frista på å se blod, gørr og hode på vei ut - og det er det ingen grunn til at han skal måtte se om han ikke vil 🙂

Anonymkode: 2336e...0a3

Haha, ja, hode på vei ut har han uttrykt at han kanskje ikke vil ønske å se - og det syns jeg er forståelig! 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt normalt å grue seg, engste seg, være nervøs og spent før fødselen. Kan dere ikke sammen se noen episoder fra Jordmødrene på nrk.no? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Arktis skrev:

Det er vel helt normalt å grue seg, engste seg, være nervøs og spent før fødselen. Kan dere ikke sammen se noen episoder fra Jordmødrene på nrk.no? :) 

Det og fødeavdelingen på fem er jo rene skrekkfilmen 

Anonymkode: 1ccf5...239

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det og fødeavdelingen på fem er jo rene skrekkfilmen 

Anonymkode: 1ccf5...239

Haha! Neei, det er jo realistisk, da vet man litt hva man har å se frem til, og man kan se at det går bra selv om fødselen er utfordrende og krevende. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen fikk også streng beskjed om å holde seg ved hodet, jeg vil verken se hva som skjer der nede og det skulle han slippe og. Han fikk derimot lov til å velge hva han ville gjøre under fødselen flere måneder på forhånd.

Som å gå ut hvis han ikke vil/klarer mer, eller at han ikke må være der under fødselen i det hele tatt. Bare fordi jeg er kvinne og må gjennom en fødsel om jeg ønsker meg barn så er jeg fornuftig nok til å forstå at noen ganger kan det være verre å se en person en elsker i smerte, uten å kunne gjøre noe.  Fødselen min varte lenge, så på det verste ba jeg han gå ut og spise, smerten ble ikke noe mindre av at han holdt meg i hånda. 

Anonymkode: 396b2...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arktis skrev:

Det er vel helt normalt å grue seg, engste seg, være nervøs og spent før fødselen. Kan dere ikke sammen se noen episoder fra Jordmødrene på nrk.no? :) 

Takk for tips! Det skal jeg sjekke ut. 

Vi så denne sammen i går - jeg syns det var fint, han syntes muligens det var litt sterk kost, haha.. Men da vet han mer om hva han har i vente i hvert fall

https://www.aftenposten.no/viten/i/6Oqmr/Fodselsfotografen--episode-5-Fodte-uten-bedovelse_-i-badekar-sammen-med-kjaresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, mangolassie skrev:

Takk for tips! Det skal jeg sjekke ut. 

Vi så denne sammen i går - jeg syns det var fint, han syntes muligens det var litt sterk kost, haha.. Men da vet han mer om hva han har i vente i hvert fall

https://www.aftenposten.no/viten/i/6Oqmr/Fodselsfotografen--episode-5-Fodte-uten-bedovelse_-i-badekar-sammen-med-kjaresten

Den var veldig fin! 

I en av episodene fra Jordmødrene var det en mann som var nervøs og måtte forlate føderommet en stund, men han kom tilbake igjen og var oppe ved hodeenden under utdrivningsfaseen. Kan kanskje være greit å se at man slett ikke er den eneste kommende pappaen som gruer seg. 

Synes egentlig det er veldig fint at du tar mannen din sine følelser rundt fødselen på alvor. Selv om det er kvinnekroppen som skal gjøre arbeidet, så er man jo virkelig to om det, og det er jo et livsforandrende øyeblikk man skal oppleve sammen som par. Dumt hvis han skulle vært flau eller skammet seg, og tenkt at man nesten ikke har lov til å engste seg siden det er kvinnen som føder. For det er jo litt lett å bli litt hissig kvinne der, og tenke: "det får han jammen tåle mtp. alt jeg skal igjennom!". Så "hurra!" for at begges følelser blir tatt hensyn til 😄  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det og fødeavdelingen på fem er jo rene skrekkfilmen 

Anonymkode: 1ccf5...239

Enig. Jeg så 30 sekunder av Fødeavdelingen og fikk helt panikk. Holder meg unna sånt, regner med jeg klarer fødselen fint likevel :P

Anonymkode: e3969...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en veldig komplisert fødsel. Jo reddere jeg ble, jo tøffere ble mannen. 

Anonymkode: c380c...9f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gitt fyren en liten realitets orientering...

Det er virkelig ikke han det er synd på!! Han er den priviligerte i denne situasjonen. 

Anonymkode: 717c2...b82

Jeg er veldig glad jeg fikk lov til å være den fødende og ikke den som måtte være til stedet å se den jeg elsker gjennomgå så heftige smerter.

Dette sa jeg også til mannen, og har sagt det flere ganger.

Anonymkode: d9ad7...f38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mangolassie skrev:

Nå som det nærmer seg termin for oss, merker jeg at pappaen gruer seg fælt til fødsel. Han gruer seg også til kontrollene (som han er med på helt på eget initiativ), antagelig fordi det stadig nærmer seg, snakkes om fødsel og sånt. Han har ikke helt panikk, men jeg merker tydelig at han er veldig skremt og nervøs, selv om han holder seg i skinnet så godt han kan for min skyld. 

Noen andre her som hadde en mann som gruet seg? Er det noe jeg kan si eller gjøre for å berolige ham? Skal føde på ABC, og han er nok redd for at jeg skal ha veldig vondt, eller at noe skal skje med meg eller barnet. Har fått litt beroligende prat med jordmor, og har også sett noen episoder av fødselsfotografen, men kunne nok med fordel visst mer om hva som skal skje!

Edit: det er begges første barn :)

De fleste - både menn og kvinner - er nokså spente, og gruer seg litt til fødsel. Noe annet hadde vært lite realitetsorientert. Det er en intens opplevelse man ikke opplever ofte i livet, på godt og vondt. Vis forståelse, og fortell ham at dere klarer dette sammen. Når det skjer så går man seriøst inn i en eller annen naturtilstand, og kommer seg gjennom det, som milliarder av mennesker før oss. Lykke til - dere virker som et godt, samarbeidende par!

Anonymkode: 8da39...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...