Gå til innhold

Hvorfor krever hesteeiere betaling for stallhjelp..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det bare er rett og rimelig jeg! 

Hvis besteforeldrene spør om å låne barna mine, betaler de meg selvfølgelig for det! Skulle tatt seg ut at JEG skulle stått økonomisk ansvarlig når barna ikke en gang er hos meg.. 

Anonymkode: 3a3f7...5d3

Så barnevakten må faktisk betale DEG for å passe ungene dine? 

Okei😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Sizz- skrev:

Okei😂 

Mistenker at det var sarkasme 😉

Jeg synes det kommer an på avtalen og intensjonen til både eier og rytter.

Hvis eier trenger hjelp (som ofte er tilfellet) synes jeg det er tull og ta seg betalt.

Det samme synes jeg når rytter blir pålagt en hel del restriksjoner av eier (den største er "du kan kun ri på tur med min dyrebare konkurransehest slik at han får pause fra banen uten at jeg trenger å bruke tid på det" vet og ei som aldri ble fornøyd med hvordan rytter møkket boksen. Den stakkars jenta kravlet rundt i boksen og plukket små bæsjeklumper med gummihansker på...)

Dersom rytter er en person virkelig vil ri akkurat den hesten på akkurat sin måte, gjerne med ridetimer og konkurranser involvert, så synes jeg man fint kan ta seg betalt for det, da det blir mer som å leie hesten.

Og at man "eier hesten de dagene" er tull. Eier er den som tar avgjørelser ang helse, trening,  utseende osv. Synes jeg ser eiers reaksjon hvis rytter gjør noe radikalt, som å klippe pannelugg og hale på den dagen hun jo "eier" hesten 😂😂😂 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange ulike avtaler på mine hester oppigjennom årene. 
Generelt så er de som betaler litt for å få ri mye mer pliktoppfyllende, og til å stole på. 
De som ikke betalte overholdt ofte ikke avtaler, og slutta på kort varsel, de som betalte tok det mye mer seriøst. 

Anonymkode: 448c8...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stallarbeidet... Nå varierer det sikkert hvor mye tid det tar fra hest til hest, men et realistisk regnestykke for meg da jeg hadde hest var: 

Møkke+ny flis: 15 minutt

Gjøre klar fôr: 10 minutt

Børste grundig+sale på: 30 minutt

Sale av og børste over: 10 minutt. 

Henge på plass utstyr: 5 minutt

Fylle vannbøtte 5 minutt 

Vi snakker ikke så veldig mye over en time arbeid. Man skulle jo tro at det skulle slaves i timesvis her. Det er skjelden tilfelle. Hvis du får ri relativt fritt (altså trene sprang, dressur osv) med en god hest så synes jeg definitivt at det er rimelig å betale for det. Tatt i betraktning hva det koster å ha en hest, så er en times koselig arbeid ganske lite å «betale» for en forrytter.

Forutsatt, som sagt, at hesteier ikke er avhengig av hjelpen da. Da er det en mer fair byttehandel tenker jeg. Samme hvis man bare får skritte på tur, det er heller ikke så mye å betale for.

Men ønsker man ikke å betale, så er det jo bare å finne noen som ikke tar seg betalt - eller la være å ha hest på fôr da. Tilbud og et

Anonymkode: 585c9...0b1

Koselig og tungt arbeid. Forryttere gjør også dere en tjeneste når de trener hesten! Det er en grunn til at dere har forryttere. Dessuten, noen nevner å betale for bruk av utstyr. Det utstyret blir det slitasje på om det er eier eller forrytter som rir. 

Anonymkode: 661ab...741

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes det er absurd å betale og jobbe, bor dere på små steder der folk har hestene på egen tomt?

Det er ekstremt dyrt å leie stallplass mange steder. Om det koster minst 200 kr per dag å ha en hest i bare stallplass og for, så er det jo rimelig at den som får bruke hesten deler betaler for dette. Hesteeier får jo ikke disse pengene, de dekker kostnadene de dagene man låner hesten.

Hvis man ikke skulle gjort noe stallarbeid burde hesteeier ta så mye betalt at de går i pluss disse dagene, siden de dermed enten må i stallen eller betale andre for stallarbeidet om forrytter ikke gjør det.

Jeg ser mer på dette som å leie en hytte av fremmede en sommer der man både må betale og stå for normalt hverdagslig vedlikehold/renhold. Du lar ikke ukjente leie en hytte gratis bare fordi de klipper plenen og holder det rent, selv om du trenger tjenesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koselig og tungt arbeid. Forryttere gjør også dere en tjeneste når de trener hesten! Det er en grunn til at dere har forryttere. Dessuten, noen nevner å betale for bruk av utstyr. Det utstyret blir det slitasje på om det er eier eller forrytter som rir. 

Tungt og tungt. Jeg synes ikke det er så veldig tungt å møkke en boks og børste en hest, men vi er vel litt ulike der da. Det er jo en del av kosen og opplevelsen med å holde på med hest!

Hvorvidt forrytteren gjør eier en tjeneste kommer jo an på om vedkommende TRENGER hjelp. Min erfaring er at det er langt flere jenter som vi ri enn det er eiere som vil låne ut hestene sine. Der er slett ikke alle som har forrytter fordi de må eller trenger hjelp, men fordi de ønsker å tilby andre å låne hesten - mot en sum altså. Dersom ingen ønsker å betale for å låne hesten, ja, da fikser jo eieren det selv da. 

Hvis en jente kommer til meg og spør om å få låne min hest (og jeg i utgangspunktet ikke trenger hjelp), så er det jo jeg som gjør HENNE en tjeneste. Ved å la henne få mulighet til å ri og stelle en hest selv om hun ikke har mulighet til å ha sin egen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hestepasser til min hest, men jeg synes det er selvsagt at man skal betale når man får låne en hest. 

Hvis noen feks skulle passet min hest, en dressurhest på høyt nivå. Det er en hest jeg har brukt ekstremt mye tid på for å få på topp. Jeg bruker mellom 6-8000 på den i mnd. Så hvis du skulle lånt den en gang eller to i uken, brukt mitt dyre utstyr og ri en hest som kan lære deg mye så synes jeg faktisk det er rett og rimelig at det skal betales for når du får ri en hest uten å eie den. 

Hvis den skader seg, eller du ødelegger utstyret mitt vil det koste meg langt mer enn de få kronene du betaler for å passe den. 

Anonymkode: 60ca6...b34

Dersom det er slik at du egentlig har kapasitet og lyst til å ha din egen hest hver eneste dag, og at den som bruker hesten får utnytte det den har av kapasitet og nivå de dagene han/hun har hesten er det for så vidt ikke noe galt å ta noen kroner for det.

Personlig har jeg aldri tatt betalt av min faste hestepasser når jeg hadde hest, hun brukte hesten på ridetime en gang i uken og red en gang i uken på tur. Disse dagene hadde hun fullt ansvar og jeg stolte 100 % på at min hest og utstyr var godt ivaretatt (hun var blant annet en racer på å pusse utstyr, selv om jeg aldri krevde det av henne). Det var en fin og godt trent spranghest. Jeg syns det var hyggelig å kunne bidra til at hun fikk en god ridetime, en rideskolehest kunne få en pause, og jeg hadde to dager i uken til å være noe annet enn bare hestejente. En vinn-vinn situasjon på alle måter!

Å ta kr 300,-  per dag for at noen skal få skritte hesten på tur eller bare så man får en pause fra stallen syns jeg er helt merkelig. Man bør heller ikke kjøpe seg hest dersom man er avhengig av inntekt fra en for-rytter for å få det til å gå rundt. 

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, betaler virkelig folk for å passe kjæledyrene til andre? De gangene jeg er på ferie og trenger kattepass betaler jeg litt for det, eventuelt skylder vedkomne en tjeneste hvis det er nære venner. Det er jo helt latterlig å få betalt i tillegg til å få fri fra hesten en kveld 😄 Hvorfor går folk med på det?

Jeg har en søster som driver med hest som nesten aldri blir med på noe som varer over flere dager, fordi hun må fôre hesten sin osv. Jeg får tipse henne om at hun kan få betalt for at andre gjør det for henne. Da blir hun kanskje oftere med på ferier og :)

Anonymkode: 7d842...b13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tungt og tungt. Jeg synes ikke det er så veldig tungt å møkke en boks og børste en hest, men vi er vel litt ulike der da. Det er jo en del av kosen og opplevelsen med å holde på med hest!

Hvorvidt forrytteren gjør eier en tjeneste kommer jo an på om vedkommende TRENGER hjelp. Min erfaring er at det er langt flere jenter som vi ri enn det er eiere som vil låne ut hestene sine. Der er slett ikke alle som har forrytter fordi de må eller trenger hjelp, men fordi de ønsker å tilby andre å låne hesten - mot en sum altså. Dersom ingen ønsker å betale for å låne hesten, ja, da fikser jo eieren det selv da. 

Hvis en jente kommer til meg og spør om å få låne min hest (og jeg i utgangspunktet ikke trenger hjelp), så er det jo jeg som gjør HENNE en tjeneste. Ved å la henne få mulighet til å ri og stelle en hest selv om hun ikke har mulighet til å ha sin egen. 

Og du kan ikke gi den tjenesten uten å ta betalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan kjøpe hest selv, så unngår de å betale for å låne.

Anonymkode: ffe31...6b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man jo si om alle som tar betalt for en tjeneste. Kan man gi bort en tjeneste? Det kan man sikkert. Men da velger jeg heller å ha hesten min for meg selv! Jeg ser faktisk på det som en glede og et peivilegium trene min egen hest. Jeg gleder meg til å dra i stallen. Det er ikke et ork jeg blir glad for å få noen annen til å ta - snarere tvert i mot. Det koster meg mange tusenlapper å ha hesten, og jeg har hesten fordi JEG vil bruke den - ikke for å sponse andres hobby. 

Hvis noen andre vil låne hesten, ja, da kan de vel betale for det. Det er jo i deres interesse å ri på den. Hvis de ikke ønsker å betale, så er det helt greit. For jeg er ikke avhengig av hjelp. 

Hvis jeg MÅ ha hjelp (feks hvis jeg skal på ferie), så tar jeg meg selvsagt ikke betalt - da betaler gjerne JEG for hjelpen. Eller gir hestepasser en annen påskjønnelse som takk for hjelpen. 

Hvorfor har jeg hestepasser/forrytter når jeg egentlig ikke trenger det, spør du kanskje? Fordi rytteren hadde veldig lyst, jeg liker henne godt og det er kjekt å ha noen å spørre hvis jeg trenger hjelp. Feks som når jeg skal på ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sizz- skrev:

Okei😂 

Du skjønte ikke at det var tull? Seriøst? 

Anonymkode: 3a3f7...5d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snowbrigade skrev:

Dere som synes det er absurd å betale og jobbe, bor dere på små steder der folk har hestene på egen tomt?

Det er ekstremt dyrt å leie stallplass mange steder. Om det koster minst 200 kr per dag å ha en hest i bare stallplass og for, så er det jo rimelig at den som får bruke hesten deler betaler for dette. Hesteeier får jo ikke disse pengene, de dekker kostnadene de dagene man låner hesten.

Hvis man ikke skulle gjort noe stallarbeid burde hesteeier ta så mye betalt at de går i pluss disse dagene, siden de dermed enten må i stallen eller betale andre for stallarbeidet om forrytter ikke gjør det.

Jeg ser mer på dette som å leie en hytte av fremmede en sommer der man både må betale og stå for normalt hverdagslig vedlikehold/renhold. Du lar ikke ukjente leie en hytte gratis bare fordi de klipper plenen og holder det rent, selv om du trenger tjenesten.

Men hesten koster de 200 kronene pr dag uansett om man har forrytter eller ikke. Det er ikke sånn at man kan kjøpe seg hest og leie stallplass for så å si at "hver onsdag og annenhver lørdag har jeg dårlig tid, så de dagene vil jeg ikke betale for" en forrytter er ikke en kostnad for hestens eier, så hvorfor de skal betale for det er litt rart (med noen unntak der det blir mere som leie av hest) sko slites uansett. Hesten kan like gjerne skade seg på en fridag i paddock, mat må den ha hver dag osv...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De siste hestene jeg hadde fikk jeg faktisk betalt for å ha,det var en veldig grei ordning synes jeg 🤣 Men når jeg var yngre og var forrytter syns jeg det var helt greit og betale litt.Og når jeg var enda yngre husker jeg at jeg gikk i stallen noen dager i uken og tok meg av møkkingen og stelte hestene og fikk da ri to dager i uken som betaling. Hadde ikke forrytter til egne hester,men når andre lånte de betale de ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...