Gå til innhold

Hvorfor krever hesteeiere betaling for stallhjelp..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine forrytere får en hel pakke. De får tilgang til min gode hest, de får ri og lære og selvsagt slites utstyr og det koster de dagene de rir også. Dermed riktig at de betaler.

Anonymkode: af38a...999

Dette. 

Jeg har aldri hatt forrytter på min hest, da jeg fukt jakter både kostnad og ivaretakelse selv. Men jeg har fått ustoppelig mas om folk kan bli forrytter. Dog har jeg hatt hestepasser, ikke av behov, men fordi jeg har blitt spurt, å tenkte at det kan være kjekt. Men de har fått en haug av restriksjoner, bla ikke tur alene, og ikke sprangridning. Til gjengjeld har de ikke betalt noenting. Og de må selvsagt gjøre stalljobben, ellers kan jeg likså godt dra ut selv, og da vil jeg også gjerne ri selv. 

Ved forleie av hest, gjør du nettopp det, du leier en hest, og det er ikke gratis. Ja, man letter kanskje også for eier den dagen, men utstyr blir slitt, man risikerer skade på hesten, og den dagen forrytter låner hesten, kan man faktisk ikke (av hestens beste), ri, uansett om man har lyst eller ikke. Min hestepasser hadde en fast fag i uken, og ellers løpende avtale (jeg spurte, og hun tok om hun kunne). Hvis det å ha hest på for var helt gratis, hadde jo ingen eid hester da, da kan man likså godt bare ha hest på for, om det skal være gratis, og man kan gjøre akkurat som man vil! 

Anonymkode: ee4ba...133

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke fukt jakter, mente fint klarer :ler: herregud, autocorrect til tider.. 

Anonymkode: ee4ba...133

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hestepasser til min hest, men jeg synes det er selvsagt at man skal betale når man får låne en hest. 

Hvis noen feks skulle passet min hest, en dressurhest på høyt nivå. Det er en hest jeg har brukt ekstremt mye tid på for å få på topp. Jeg bruker mellom 6-8000 på den i mnd. Så hvis du skulle lånt den en gang eller to i uken, brukt mitt dyre utstyr og ri en hest som kan lære deg mye så synes jeg faktisk det er rett og rimelig at det skal betales for når du får ri en hest uten å eie den. 

Hvis den skader seg, eller du ødelegger utstyret mitt vil det koste meg langt mer enn de få kronene du betaler for å passe den. 

Anonymkode: 60ca6...b34

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine forrytere får en hel pakke. De får tilgang til min gode hest, de får ri og lære og selvsagt slites utstyr og det koster de dagene de rir også. Dermed riktig at de betaler.

Jo men regner med de må gjøre stallarbeid for dere i tillegg til pengene du får? Da blir det veldig feil for meg. I mitt hode er stallarbeid betaling nok for utlån av hesten min. Jeg sitter ikke og krever penger når jeg allerede har fått hjelp i stallen som gjør at at jeg slipper både møkking og foring resten av den dagen. Synes dette er rett og slett ren grådighet og utnyttelse. 

Anonymkode: bbcc8...9e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo men regner med de må gjøre stallarbeid for dere i tillegg til pengene du får? Da blir det veldig feil for meg. I mitt hode er stallarbeid betaling nok for utlån av hesten min. Jeg sitter ikke og krever penger når jeg allerede har fått hjelp i stallen som gjør at at jeg slipper både møkking og foring resten av den dagen. Synes dette er rett og slett ren grådighet og utnyttelse. 

Jeg trenger ikke forryter, men vedkommende trenger meg og min hest for å bli bedre. Jeg synes de blir bedre kjent med min hest dersom de også gjør stallarbeidet. Så ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger ikke forryter, men vedkommende trenger meg og min hest for å bli bedre. Jeg synes de blir bedre kjent med min hest dersom de også gjør stallarbeidet. Så ja.

Altså, kjent med det å ha hest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men så er det mange forryttere som er fullt klar over hva det innebærer å ha hest og som verken trenger eller ønsker påtvungen opplæring av dette om de skal få drive på med noe de liker. 

Om dere skal drive opplæring av hvordan det er å ha hest så får dere heller være til stede da slik at det faktisk kan kalles undervisning, og ikke overlate dem til seg selv fordi dere skal få i pose og sekk og få betalt for arbeid andre gjør for dere. Ts 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Einig med deg, Ts. Ei eg kjenner var lærer på rideskolen mot gratis riding (inkludert stallarbeid). Når hun gav seg etter et halvt år, fekk hun beskjed om å betale for en ridetur hun hadde kort tid etter at hun sluttet å undervise... men da satt hun seg på bakbena og sa at da måtte hesteeieren betale henne for nesten 30 undervisningstimer... først da ville hun betale for den ridetimen. Samme hesteeier sliter med å få noen til å ri med hestene, så hun burde ikke være vanskelig.

Anonymkode: 111e6...5c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stallarbeidet... Nå varierer det sikkert hvor mye tid det tar fra hest til hest, men et realistisk regnestykke for meg da jeg hadde hest var: 

Møkke+ny flis: 15 minutt

Gjøre klar fôr: 10 minutt

Børste grundig+sale på: 30 minutt

Sale av og børste over: 10 minutt. 

Henge på plass utstyr: 5 minutt

Fylle vannbøtte 5 minutt 

Vi snakker ikke så veldig mye over en time arbeid. Man skulle jo tro at det skulle slaves i timesvis her. Det er skjelden tilfelle. Hvis du får ri relativt fritt (altså trene sprang, dressur osv) med en god hest så synes jeg definitivt at det er rimelig å betale for det. Tatt i betraktning hva det koster å ha en hest, så er en times koselig arbeid ganske lite å «betale» for en forrytter.

Forutsatt, som sagt, at hesteier ikke er avhengig av hjelpen da. Da er det en mer fair byttehandel tenker jeg. Samme hvis man bare får skritte på tur, det er heller ikke så mye å betale for.

Men ønsker man ikke å betale, så er det jo bare å finne noen som ikke tar seg betalt - eller la være å ha hest på fôr da. Tilbud og et

Anonymkode: 585c9...0b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 2 hester, hatt mas flere ganger om folk som vil ri å være forrytter. Jeg har ikke hatt lyst. Utgiftene står jeg for selv. 

Hestefolk er ofte en sær gjeng spørr du meg, jeg hadde aldri tatt betalt for at noen skulle gjøre stallarbeid, og ri på den måten som jeg ønsker.

De helgene jeg er borte eller i ferie betaler jeg for en avløser på landbrukskontoret. Personen gjor stallarbeid, stell og foring, samt annet forefallende arbeid i stallen. Jeg foretrekker å gjøre det slik jeg.

Anonymkode: 7d7f0...3a9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stallarbeidet... Nå varierer det sikkert hvor mye tid det tar fra hest til hest, men et realistisk regnestykke for meg da jeg hadde hest var: 

Møkke+ny flis: 15 minutt

Gjøre klar fôr: 10 minutt

Børste grundig+sale på: 30 minutt

Sale av og børste over: 10 minutt. 

Henge på plass utstyr: 5 minutt

Fylle vannbøtte 5 minutt 

Vi snakker ikke så veldig mye over en time arbeid. Man skulle jo tro at det skulle slaves i timesvis her. Det er skjelden tilfelle. Hvis du får ri relativt fritt (altså trene sprang, dressur osv) med en god hest så synes jeg definitivt at det er rimelig å betale for det. Tatt i betraktning hva det koster å ha en hest, så er en times koselig arbeid ganske lite å «betale» for en forrytter.

Forutsatt, som sagt, at hesteier ikke er avhengig av hjelpen da. Da er det en mer fair byttehandel tenker jeg. Samme hvis man bare får skritte på tur, det er heller ikke så mye å betale for.

Men ønsker man ikke å betale, så er det jo bare å finne noen som ikke tar seg betalt - eller la være å ha hest på fôr da. Tilbud og et

Jeg synes en times jobb er nok betaling for å få låne hesten. Det er jo vinn-vinn. Jeg slipper stallarbeid den kvelden og hesten min blir mosjonert og får trent. Forstår virkelig ikke hva man skal ha penger i tillegg for. «Mye vil ha mer» er det noe som heter😕 Ts 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, som flere, at det kommer helt an på avtalen. Jeg har både hadde forryttere som har betalt, og forryttere som ikke har betalt. Alle har gjort stallarbeid da. De som har betalt har fått delta på treninger, starte stevner osv. Da lærer de jo av min hest, og «bruker» av kapasiteten dens. De som ikke har betalt har ridd turer og kanskje noe løsgjørende på bane, altså gjort meg en tjeneste og hjulpet med restitusjonstrening. Synes det er riktig sånn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler for å ri og rir ca 1 gang i uka, fast hest. Betaler 2-300 per gang, men jeg gjør IKKE stallarbeid!  Jeg steller og rir hesten, men altså ikke stallarbeidet som mekking, foring, innslipp/utslipp etc. Jeg har forsikring som dekker eventuelle skader på hest eller utstyr. Jeg har også blitt tilbud avtale om å ri, men da mot at jeg gjør stallarbeid den aktuelle dagen og ikke noe ekstra betaling utover dette. Tror ikke jeg hadde vært så veldig interessert i en avtale der jeg måtte både betale OG gjør stallarbeid, i hvertfall ikke så lenge jeg er en turrytter og ikke har noe spesielt ønske/behov for å ri konkurranser. 

Anonymkode: edffd...6b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zenobia skrev:

Er ikke dette noe som reguleres av tilbud og etterspørsel? Hvis det er flere som vil være fôrryttere enn det er hesteeiere som «tilbyr» dette, er det vel sistnevnte som setter vilkårene? Jeg har ingen peiling på hestemiljøet, bare resonnerer generelt.

Dette.

Hadde alle de hestegale jentene nektet å betale i tillegg til å måkke skit, så hadde hesteeierne vært nødt til å kutte ut denne pengegrabbingen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes en times jobb er nok betaling for å få låne hesten. Det er jo vinn-vinn. Jeg slipper stallarbeid den kvelden og hesten min blir mosjonert og får trent. Forstår virkelig ikke hva man skal ha penger i tillegg for. «Mye vil ha mer» er det noe som heter😕 Ts 

Vel, men det er vel her det kommer an på da, feks kvaliteten på den hesten man ønsker å låne. En times lett og hyggelig arbeid mot å få låne en velutdannet dressurhest som man får trene dressur på? Jeg synes det er grisebillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i hovedsak enig med TS, men det kommer jo litt an på hesten og vilkårene. Er det en topp konkurransehest man får gjøre som man vil med de dagene man har den, konkurrere med osv, eller en sliten turhest man er underlagt restriksjoner for å bruke, for å ta to ytterpunkter. I første tilfelle er det OK å betale litt, i siste tilfelle ikke i det hele tatt.

At man "eier" hesten de dagene man har den er jo bare ordbruk for å legitimere dette, man eier jo ikke hesten i det hele tatt. 

Anonymkode: e20e3...541

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men det er vel her det kommer an på da, feks kvaliteten på den hesten man ønsker å låne. En times lett og hyggelig arbeid mot å få låne en velutdannet dressurhest som man får trene dressur på? Jeg synes det er grisebillig.

Hva gjør en dyr dressurhest så mye mer verdt enn en av de litt mindre trente, om nivået på rytteren er det samme?

Og om så, så skulle vel kanskje den superflinke rytteren ende opp med å være den som faktisk fikk betalt om hun er såpass god at hun trener hesten opp til et toppnivå. Da skulle man jo tro eieren var villig til å betale for «skolering» av hesten. Men her skal jo eierne bare ha enda mer betalt, fordi hesten er jo så flink.... jeg bare får det ikke til å stemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å snu om på det. Hvor mange hobbyer vet du om der andre betaler den for deg? Stellet er en del av hobbyen, og dersom du ikke liker det kan du finne på noe annet.

Om du ikke ser verdien av å få hele pakken og ikke minst en privathest, så stusser jeg over tankegangen. Ingen kjøper hest og betaler tusenvis slik at andre kan ha hest.

Anonymkode: ffe31...6b8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stallarbeidet er jo noe som de fleste hesteeiere koser seg med, det er en del av hyggen rundt det å drive med hest. Det synes de fleste hestejenter som er såpass interessert i hest også, i hvertfall de jeg har kjent. Det er liksom en del av pakka som hører med og som man vil få med seg. Jeg elsket å møkke, fôre osv osv da jeg var hesteeier selv (hadde aldri hjelp), og også da jeg hjalp andre senere. Luktene, stemningen...ja alt ❤️ Hadde noen villet gjøre dette og jeg hadde tid selv, så måtte de ha betalt for det, for jeg kunne jo med glede ha gjort det selv og hadde da "mistet" litt av tiden min med egen hest + arbeidet rundt som jeg kunne tenkt meg å ha gjort selv.

Noe annet er hvis man ikke har tid eller faktisk er avhengig av litt hjelp/avlastning, for hvis man får hjelp da så er jo det bare bra og man bør ta i mot den hjelpen gratis...tenker i hvertfall jeg. Men jeg forstår jo at de som har mulighet til å tjene noen ekstra kroner kanskje gjør det da, for det er helt sinnsykt dyrt å ha hest og alle monner drar. Dette er nok noe de som hjelper har skapt litt selv...det går jo på tilbud og etterspørsel. Så lenge noen er villige til å betale.. De som passer hester er litt ansvarlige for at det er slik selv altså..

Anonymkode: 897bb...d07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å snu om på det. Hvor mange hobbyer vet du om der andre betaler den for deg? Stellet er en del av hobbyen, og dersom du ikke liker det kan du finne på noe annet.

Om du ikke ser verdien av å få hele pakken og ikke minst en privathest, så stusser jeg over tankegangen. Ingen kjøper hest og betaler tusenvis slik at andre kan ha hest.

Anonymkode: ffe31...6b8

Nei men enkelte hesteeiere ser på det som en gest. Og en positiv ting for både forrytter, eier og hesten selv i og med at hesten får mer mosjon og trening enn han ville gjort om det ikke var for den forrytteren. 

For meg er det helt feil å skulle ta betalt bare fordi jeg er grådig og «gidder ikke å betale for andres hobbyer». For det gjør jeg heller ikke for hesten er min, uansett. Det er jeg som har alle rettigheter her og det er jeg som betaler for den uansett om jeg har forrytter eller ikke. Så om jeg kan være littegranne raus da og la folk få holde på med hesten min som er noe de liker så er jeg evig glad for å gi dem den gleden, da det faktisk gagner meg og hesten også. Jeg taper jo ingenting på det. Ts 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det bare er rett og rimelig jeg! 

Hvis besteforeldrene spør om å låne barna mine, betaler de meg selvfølgelig for det! Skulle tatt seg ut at JEG skulle stått økonomisk ansvarlig når barna ikke en gang er hos meg.. 

Anonymkode: 3a3f7...5d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...