Gå til innhold

Hvordan klare å bruke penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har god økonomi, men klarer ikke å bruke penger, vet ikke hva jeg er redd for, får bare så dårlig samvittighet og føler at jeg sløser. Kjøper bare rimelig mat og klær på salg når jeg trenger det. Bruker alle råd for å spare på strømmen også. Dette er så slitsomt. Jeg ønsker ikke å ha det slik.

Jeg føler meg helt forferdelig når jeg bruker penger. Vet ikke hvorfor det er slik, men føler at ingen ting er verdt prisen. Og at jeg til en hver tid må være ta fornuftige og riktige valg.

Har noen gode råd til å komme seg ut av dette? Jeg sliten nå. 

Anonymkode: d159b...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk de på en måte der det ikke blir noe problem å redusere forbruket om du må. Da kan du både leve godt, og ha en god følelse av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det vil hjelpe å finne ut av hvorfor du føler som du gjør? Hvordan var økonomien i barndommen din? Var det rom for sløsing eller måtte dere snu hver krone?  Hva slags tanker kommer når du får dårlig samvittighet?

Er du redd for å miste kontrollen? Det er jo lurt å være fornuftig med pengene sine, men det betyr ikke at man aldri skal sløse noe😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brimi skrev:

Kanskje det vil hjelpe å finne ut av hvorfor du føler som du gjør? Hvordan var økonomien i barndommen din? Var det rom for sløsing eller måtte dere snu hver krone?  Hva slags tanker kommer når du får dårlig samvittighet?

Er du redd for å miste kontrollen? Det er jo lurt å være fornuftig med pengene sine, men det betyr ikke at man aldri skal sløse noe😊 

Mulig jeg er redd for å miste kontrollen. Det er slik ellers i livet mitt også med annet. 

Jeg klarer inke fra oå kino, kafe, eller gjlre noe som koster selv om jeg har penger.

Er redd for å dø som h*n med penger i banken.

Siden jeg aldri har brukt noe vet jeg ikke lenger hvor mye jeg kan bruke på de ulike postene og hvor mye jeg kan unne meg. Mange sier eks at sifo sitt budsjett er veldig raust.

Anonymkode: d159b...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et budsjettprogram som heter You Need A Budget og der er et av hovedprinsippene at alle penger skal ha en jobb. Etter jeg har satt av penger til bo, mat og sparing fordeles noe av det resterende til en jobb jeg kaller "livskvalitet". Der er jobben til pengene å la meg selv gå på kafe, kjøpe noe som jeg føler meg fin i, skape minner osv. Kan det være en løsning for deg?

Anonymkode: 22995...fba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du setter deg selv konkrete mål. Type, En kafė besøk pr måned. En kino besøk i sesong, eller en konsert, eller likende. Du kan prøve å bare avtale det sånn - men om det ikke går, så f.eks lage deg en egen konto, «underholding» og sett automatisk overføring til denne - 500 kr i måneden for kafė, 500-600 kr i sesong for kino/konsert. Det er bare et par forslag, jeg nevner kino og kafé fordi du nevnte nettopp de, Men også andre ting, som klær og sko og sånt. Reise, selvsagt reise. Om du har penger, ville unnet meg utenlandsk reise ihvertfall en gang i året, så hyttetur eller ski eller spa ellers. Om du liker slikt, selvsagt. 

Har du noe hobby? Føler selv det er enklere å bruke penger på min hobby enn f.eks klær. For klær har jeg ikke spesielt interesse for, og ser egentlig ikke poenga å bruke mye penger på. Og hobby og pengebruk på det gir jo glede. :) Og hobby kan jo være hva som helst, det kan være skiturer, eller sykkelturer i Hellas, eller mat og vin. Noen bruker jo enorme summer på vin, mens andre på dyre vesker, og tredje kjøper rasekatter. Du trenger ikke bruke penger på alt, sånn sett, bare det du selv liker. :) 

Anonymkode: 16807...d8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker et budsjettprogram som heter You Need A Budget og der er et av hovedprinsippene at alle penger skal ha en jobb. Etter jeg har satt av penger til bo, mat og sparing fordeles noe av det resterende til en jobb jeg kaller "livskvalitet". Der er jobben til pengene å la meg selv gå på kafe, kjøpe noe som jeg føler meg fin i, skape minner osv. Kan det være en løsning for deg?

Anonymkode: 22995...fba

Ja det kan være en ide, men jeg vet ukke hvor mye jeg kan "unne" meg der. Jeg sliter med vite hva som er normalt.

Anonymkode: d159b...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det kan være en ide, men jeg vet ukke hvor mye jeg kan "unne" meg der. Jeg sliter med vite hva som er normalt.

Anonymkode: d159b...059

Hvor mye har du til overs etter mat, sparing og bo da? Bestem deg for en sum og prøv den i en måned. Du må ikke låse deg til samme sum for evig og alltid. Vil du på kafe og kino en gang i uka eller en gang i måneden? Prøv begge deler og se hva som fungerer for deg.

Anonymkode: 22995...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler pengebruk om grunnleggende trygghet og angst.

Jeg har så jeg klarer meg, men jeg kjenner også på denne frykten for å bruke penger, for jeg tenker at jeg må jo ha penger i bakhånd om det skulle "skje noe".

Hva dette noe er vet jeg ikke, men det river i meg når jeg f.eks må ha service på bilen, vaskemaskinen ryker (kjøper det billigste jeg kan, og kjenner uvilje til å bruke "så mye" penger på noe allikevel), unner meg ikke ting som jeg egentlig fint hadde hatt råd til, og kjøper konsekvent det billigste som dekker mine behov, selv om jeg hadde hatt råd til noe bedre, og sånn fortsetter det.

Jeg føler at når jeg bruker penger på noe så gir jeg bort tryggheten min.

Anonymkode: 100ec...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du til overs etter mat, sparing og bo da? Bestem deg for en sum og prøv den i en måned. Du må ikke låse deg til samme sum for evig og alltid. Vil du på kafe og kino en gang i uka eller en gang i måneden? Prøv begge deler og se hva som fungerer for deg.

Anonymkode: 22995...fba

Jeg bruker et mininum på mat og sparer resten. Vil bruke mer men hvor mye er ok?

Anonymkode: d159b...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du til overs etter mat, sparing og bo da? Bestem deg for en sum og prøv den i en måned. Du må ikke låse deg til samme sum for evig og alltid. Vil du på kafe og kino en gang i uka eller en gang i måneden? Prøv begge deler og se hva som fungerer for deg.

Anonymkode: 22995...fba

Utbetalt 30000, boligutgift på 6000. Eier.

Anonymkode: d159b...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utbetalt 30000, boligutgift på 6000. Eier.

Anonymkode: d159b...059

Har godt med sparepenger.

Anonymkode: d159b...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Just now, AnonymBruker said:

Utbetalt 30000, boligutgift på 6000. Eier.

Anonymkode: d159b...059

Så du har grunnleggende god økonomi, men har åpenbart angsttanker rundt økonomi, så hva med å begynne med en tusenlapp? Det er under 5 % av lønn minus boutgift. 

Anonymkode: 22995...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Så du har grunnleggende god økonomi, men har åpenbart angsttanker rundt økonomi, så hva med å begynne med en tusenlapp? Det er under 5 % av lønn minus boutgift. 

Anonymkode: 22995...fba

1000 lapp til fritid/kos? Og hvor mye på mat?

Anonymkode: d159b...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

1000 lapp til fritid/kos? Og hvor mye på mat?

Anonymkode: d159b...059

Hvis du synes det er mye på fritid og kos, så kan du jo ta med klær også. Iflg SIFOs budsjett, som jeg definitivt vil kalle nøkternt, så kan du bruke 2300 på mat.

Anonymkode: 22995...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du synes det er mye på fritid og kos, så kan du jo ta med klær også. Iflg SIFOs budsjett, som jeg definitivt vil kalle nøkternt, så kan du bruke 2300 på mat.

Anonymkode: 22995...fba

Ja, det er ikke mange som mener SIFOs budsjett er «raust», som du sier. Det er et nøkternt minimum for normal levestandard. 

Anonymkode: 57e2f...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja det kan være en ide, men jeg vet ukke hvor mye jeg kan "unne" meg der. Jeg sliter med vite hva som er normalt.

Anonymkode: d159b...059

Det "normale" er å bruke alt man tjener i løpet av måneden, så ikke prøv å bli normal. Penger på bok gir både trygghet og frihet.

Anonymkode: c0ae6...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å sette opp budsjett med alle dine faste utgifter som leilighet, strøm, forsikring, bil/transport, mat, mobilregning, internett/TV, diverse abonnement (Spotify, Netflix, HBO for eksempel), NRK-lisens, lån og sparing. Kommer på flere faste utgiftsposter nå. Da vet du hva du sitter igjen med hver måned og det kan gjøre det lettere for deg å holde kontroll på økonomien og kanskje du kjenner at du kan unne deg et par nye sko til å erstatte de gamle eller buksa som begynner å bli slitt.

Du MÅ jo ikke bruke alle pengene. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt de resterende pengene du har igjen før lønn å sette over på en bufferkonto om du ikke vil gå på kino eller kafé akkurat da. Ikke nødvendigvis sparekonto da det kan være greit å kunne overføre til brukskonto (i min bank er det bare mulig å overføre fra sparekonto så så mange ganger i løpet av året gebyrfritt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Elán skrev:

Du kan prøve å sette opp budsjett med alle dine faste utgifter som leilighet, strøm, forsikring, bil/transport, mat, mobilregning, internett/TV, diverse abonnement (Spotify, Netflix, HBO for eksempel), NRK-lisens, lån og sparing. Kommer på flere faste utgiftsposter nå. Da vet du hva du sitter igjen med hver måned og det kan gjøre det lettere for deg å holde kontroll på økonomien og kanskje du kjenner at du kan unne deg et par nye sko til å erstatte de gamle eller buksa som begynner å bli slitt.

Du MÅ jo ikke bruke alle pengene. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt de resterende pengene du har igjen før lønn å sette over på en bufferkonto om du ikke vil gå på kino eller kafé akkurat da. Ikke nødvendigvis sparekonto da det kan være greit å kunne overføre til brukskonto (i min bank er det bare mulig å overføre fra sparekonto så så mange ganger i løpet av året gebyrfritt). 

Jeg har budsjett og vet veldig god hva jeg sitter igjen med. Problemet et at jeg føler jeg må spare alt. Klarer ikke bruke pengene og hvertfall ikke avgjøre hvor mye som er ok å bruke.

Anonymkode: d159b...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Så du har grunnleggende god økonomi, men har åpenbart angsttanker rundt økonomi, så hva med å begynne med en tusenlapp? Det er under 5 % av lønn minus boutgift. 

Anonymkode: 22995...fba

Støtter denne! Begynn med en tusenlapp i måneden, som skal brukes på kafé, kino etc. En tusenlapp greier du! Ikke er det uansvarlig heller, i din økonomiske situasjon. Du kan trygt bruke en tusenlapp uten å bli redd.

Hvis møtet svikter kan du se A Christmas Carol om igjen, selv om det ikke er jul. Det er fint å være sparsommelig, men alt kan overdrives ;)

Anonymkode: 7cc46...087

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...