Gå til innhold

Melodi Grand Prix 2019

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som en som har vokst opp med joik, så er denne joiken veldig..uhm..utradisjonell, den har ikke den rette flyten om det gir noen mening.Vet ikke hva jeg syns, men lykketil.

Anonymkode: f7498...580

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Som en som har vokst opp med joik, så er denne joiken veldig..uhm..utradisjonell, den har ikke den rette flyten om det gir noen mening.Vet ikke hva jeg syns, men lykketil.

Anonymkode: f7498...580

Utradisjonell? Det syns ikke jeg, som også har vokst opp med joik. Syns den var helt standard. :P

Skrevet

Måtte legge meg 😛 men fint at joike-sangen vant. Den er passe rar og fengende nok til å komme til finalen i Eurovision tror jeg!

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, Undermann skrev:

Hvis ikke noen hadde sagt det va "joik", tror jeg ikke jeg hadde tenkt det var det en gang. Ikke på den måten hvertfall, har ikke sameklær engang. De trer kanskje noe på han i finalen 😂
Beste sang vant, gir håp iallefall :) 

Aner ikke hvem de er, men både han lange fyren og jenta i gruppa er ganske kule typer 😎

Når jeg hørte den offislelle videoen på yt gav det nesten kills. Vi har en bra låt her altså.

Til informasjon så må du ikke ha på "sameklær" for å joike. Eller kofte, som det heter.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker egentlig sangen  men er redd for at den ikke vil bli forstått, og ikke kommer til å gå videre fra semifinalen.  Jeg tror den vil bli en "kult-sang" på lik linje med "Djengis khan ".

Anonymkode: 00931...85e

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Oida skrev:

Til informasjon så må du ikke ha på "sameklær" for å joike. Eller kofte, som det heter.

Kofte er ikke ensbetydende med sameklær. 

Anonymkode: 75430...6ae

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker egentlig sangen  men er redd for at den ikke vil bli forstått, og ikke kommer til å gå videre fra semifinalen.  Jeg tror den vil bli en "kult-sang" på lik linje med "Djengis khan ".

Djengis Khan ble jo en klassiker! Alle som levde da husker jo den! Så hvis Spirit in the sky blir husket i over 40 år, er jeg fornøyd!! 

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kofte er ikke ensbetydende med sameklær. 

Anonymkode: 75430...6ae

Hva annet er sameklær da? Jeg har liten kunnskap om samiske klær,  men forbinder det med fargerike kofter? 

Endret av tirben
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fred er ny i gamet når det kommer til joikesjangeren, det innrømmer han selv. Jeg likte sangen og joiken var prikken over i-en. 

- Men er det noen som kan joike så er det Jon Henrik Fjellgren. Han har joiket siden han var barn og har en utrolig vakker stemme.

Synd at han ikke gikk videre i melodifestivalen, for denne joiken/sangen er noe ekstraordinært ❤️ 

Anonymkode: 71b4a...814

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, tirben skrev:

Djengis Khan ble jo en klassiker! Alle som levde da husker jo den! Så hvis Spirit in the sky blir husket i over 40 år, er jeg fornøyd!! 

Men vi som levde da husker også hvordan "Djengis Kahn" ble latterliggjort og brukt som eksempel på dårlige bidrag til Eurovisionen. Det tok bortimot 20 år før den ble "kul" og en "kult-sang".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv i Oslo spektrum, så jeg så ikke TV-sendingen. Det var jævlig kjedelig å være i salen. 

Hvordan kunne de internasjonale stemmene telle 50%?! 

Men synes Keiino var den beste blant årets bidrag. Men den ligner veldig på Finland i fjor dessverre. 

Pauseinnslaget der hun programlederen sang var forferdelig å høre på. 

Har egentlig ikke noe bra å si, men blir spennende å se i Eurovision. 

Anonymkode: b77ed...92d

• Liker 4
Skrevet (endret)
2 timer siden, tirben skrev:

Slettet.

Endret av tirben
AnonymBruker
Skrevet

Han som joiket er kjekk 😛

Anonymkode: 64c9d...bf9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

I mine ører ligner den da ikke mye på Finnlands låt fra i fjor. 

Anonymkode: 5ace2...a67

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke toneleiet på joiken passet inn med vokalene på de to andre. Hørtes for mørkt og brølende ut, som om han samen skulle leke bjørn.

Og hun programlederen var IKKE bra.

Og hvorfor skulle de utenlandske stemmene telle 50%. Her kan de jo lett være taktiske og stemme på Norges dårligste sang for å styrke egne sjanser i finalen! 🤣 De stemte på Bubbles, som er en veldig svak låt! Selv på radio i bilen i stillestående rushtrafikk hadde låta vært kjedelig underholdning...

Og showet varte 1,5 timer for lenge på slutten. La folk se låtene, la folket stemme mens låtene blir spilt i kortversjonsrepriser og under et pauseshow og så utnevn en vinner!

Kjedelig!

Anonymkode: b196f...484

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes programlederne gjorde en veldig bra jobb. 

Anonymkode: 64c9d...bf9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, tirben skrev:

Hva annet er sameklær da? Jeg har liten kunnskap om samiske klær,  men forbinder det med fargerike kofter? 

Kofte kan også være en strikkejakke

Anonymkode: cab29...5b2

Gjest månedrømmer
Skrevet

Det norske bidraget  ligger nå på andre plass på esc fanliste . Så helt håpløst er den nok ikke. Jeg likte den . Og synes gårsdagen show var bra. Ikke for kleint men kunne kortes ned litt. 

Gjest Albbas
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Fred er ny i gamet når det kommer til joikesjangeren, det innrømmer han selv. Jeg likte sangen og joiken var prikken over i-en. 

- Men er det noen som kan joike så er det Jon Henrik Fjellgren. Han har joiket siden han var barn og har en utrolig vakker stemme.

Synd at han ikke gikk videre i melodifestivalen, for denne joiken/sangen er noe ekstraordinært ❤️ 

Anonymkode: 71b4a...814

Men det er her mange misforstår, og bruker en joiker som eksempel på noen som "kan" joike. Joik er ikke en musikalsk sjanger sånn sett, og JHF er fra en helt annen del av Sapmi enn Fred, og joiket derfor på en heeelt annen måte. En Kautoværing vil aldri joike som JHF, det er ikke sånn Kautojoik høres ut. Fred må selvfølgelig joike på den måten han er vant med fra Kautokeino, og han har selvfølgelig vokst opp med "ekte" joik i stor grad han også - faren hans er musiker. Selv om Fred ikke har joiket offentlig før er det ikke ensbetydende med at dette kan han ikke eller er svak på. 

Det blir veldig malplassert å sammenligne Kautojoik med JHF, som for det første joiker fra en helt annen joiketradisjon, og som for andre blander inn mye mer musikalske elementer enn det som er tradisjonelt. Det er jo veldig melodiøst. Og JHF er råflink altså - som musiker. Som joiker er han ikke nødvendigvis overlegen, og jeg syns ikke man skal snakke om god og dårlig joik, for joik ekte skal ikke være perfekt. Den uttrykker noe eller noen, og skal ikke være et musikalsk mesterverk. 

De tre første joikerne her er fra Kautokeino. Som du hører er det noe helt annet enn det JHF driver med. 

Joik fra russisk side av Sapmi er igjen noe heeelt annet. Det er jo det som er kult, at joik er så variert! 

Endret av Albbas
Skrevet
8 minutter siden, Albbas skrev:

Men det er her mange misforstår, og bruker en joiker som eksempel på noen som "kan" joike. Joik er ikke en musikalsk sjanger sånn sett, og JHF er fra en helt annen del av Sapmi enn Fred, og joiket derfor på en heeelt annen måte. En Kautoværing vil aldri joike som JHF, det er ikke sånn Kautojoik høres ut. Fred må selvfølgelig joike på den måten han er vant med fra Kautokeino, og han har selvfølgelig vokst opp med "ekte" joik i stor grad han også - faren hans er musiker. Selv om Fred ikke har joiket offentlig før er det ikke ensbetydende med at dette kan han ikke eller er svak på. 

Det blir veldig malplassert å sammenligne Kautojoik med JHF, som for det første joiker fra en helt annen joiketradisjon, og som for andre blander inn mye mer musikalske elementer enn det som er tradisjonelt. Det er jo veldig melodiøst. Og JHF er råflink altså - som musiker. Som joiker er han ikke nødvendigvis overlegen, og jeg syns ikke man skal snakke om god og dårlig joik, for joik ekte skal ikke være perfekt. Den uttrykker noe eller noen, og skal ikke være et musikalsk mesterverk. 

De tre første joikerne her er fra Kautokeino. Som du hører er det noe helt annet enn det JHF driver med. 

Joik fra russisk side av Sapmi er igjen noe heeelt annet. Det er jo det som er kult, at joik er så variert! 

Veldig bra innlegg. Jeg er mer vant til å høre slik guttural, rå joik som uttrykker helt andre følelser enn de som "bare er vakre å høre på" for å si det på den måten. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...