AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Storesøster på 6 år har fått vannkopper. Lillesøster er bare 9 mnd, og ammes. Jeg har hatt vannkopper som barn, men regner ikke med at babyen er beskyttet? Det gjelder vel bare de første mnd (antistoffer fra morkaken?) Noen som har hatt baby på denne alderen med vannkopper? Hvordan var forløpet ? Vanskelig å skjerme henne i stor grad når vi allerede har det i hus . Anonymkode: cc9e5...587
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 Prøv å unngå smitte. De skal ikke ha vannkopper før de er ett år. Dette fordi de som har det før de fyller ett år har større sjangs for å få det igjen som helvetesild senere i livet. Anonymkode: 9925a...a1d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #3 Skrevet 22. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv å unngå smitte. De skal ikke ha vannkopper før de er ett år. Dette fordi de som har det før de fyller ett år har større sjangs for å få det igjen som helvetesild senere i livet. Anonymkode: 9925a...a1d Ja, dette ser jeg ofte blir hevdet på forum osv. Har du noen kilde på dette? Nyfødte hvor mor ikke har hatt vannkopper, skal skjermes for smitte. Nyfødtperioden er de første 4 ukene av barnets liv. Ellers fins det så vidt jeg vet ingen anbefalinger om spedbarn og vannkopper. Anonymkode: 85273...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #4 Skrevet 22. januar 2019 Synes også det er vanskelig å finne god informasjon ang baby og vannkopper . Hører så mye forskjellig. -ts. Anonymkode: cc9e5...587
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #5 Skrevet 22. januar 2019 Min fikk det ved ca 4 mnd. Vi holdt henne atskilt fra storebror, men det er ekstremt smittsomt, så sjansen for at småsøsken får det er stor. Minsten fikk ikke mer en 5-6 mindre blemmer og var ikke preget i det hele tatt. Så regner med hun får det igjen. Fullammet. Barnelege vi var i kontakt med (for noe annet) sa at man vil unngå å smitte barn under 2 mnd. Ellers takler de fleste babyer dette fint og mange får et mildt forløp. Det er veldig vanskelig å unngå smitte når søsken har fått det. Anonymkode: 0dc39...30b 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #6 Skrevet 22. januar 2019 Blir hun smittet, så blir hun smittet. Helt umulig å skjerme henne i samme hus. Du kan teste henne for antistoffer senere i livet, evt la henne få vaksine, hvis du er redd for at det ikke er "ordentlig" smitte når de er så små. Anonymkode: 5d49e...beb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 Om du er usikker så tror jeg at det beste vil være å ringe legen? 😊 Anonymkode: 3c94b...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 Barnet mitt fikk det da hun var 11 mnd. Hun fikk litt feber og en god del blemmer. Storesøsteren fikk tre blemmer hun, så akkurat det varierer veldig. Det går nok helt fint selv om hun blir smittet, vannkopper er nokså ufarlig. Anonymkode: 51f28...ea5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #9 Skrevet 22. januar 2019 Ja, jeg får nok ikke til å skjerme henne nå som vi har det i hus. Tenkte ikke å ringe lege nå, hun er jo foreløpig frisk. Men kommer såklart til å gjøre det om hun blir syk og jeg blir bekymret . Takk for svar så langt Anonymkode: cc9e5...587
Nimneri Skrevet 22. januar 2019 #10 Skrevet 22. januar 2019 Min var også på den alderen når storesøsken ble smittet. Tenkte at det var like greit å bli ferdig med det, så lot de leke som vanlig. Men hun ble ikke smittet.. Jeg også ammet hvis det har noe å si. Stemmer også for forslaget om å heller ta blodprøve av antistoffer ved lite utbrudd, for å se om hun trenger vaksine senere. Veldig lurt! 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #11 Skrevet 23. januar 2019 Smart å ta blodprøve for å måle antistoffer dersom hun får det ja ! Har jeg faktisk ikke tenkt over , så takk for tips. Ts. Anonymkode: cc9e5...587
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Storesøster på 6 år har fått vannkopper. Lillesøster er bare 9 mnd, og ammes. Jeg har hatt vannkopper som barn, men regner ikke med at babyen er beskyttet? Det gjelder vel bare de første mnd (antistoffer fra morkaken?) Noen som har hatt baby på denne alderen med vannkopper? Hvordan var forløpet ? Vanskelig å skjerme henne i stor grad når vi allerede har det i hus . Anonymkode: cc9e5...587 Kontakt fastlegen og spør om muligheter for vaksinering. Babyer med vannkopper er ikke bra. Ettersykdommer kan også være skremmende opplevelser. Forstår barenikke at folk med babyer må spørre på forumet fremfor å kontakte helsevesenet straks vannkoppesmitte fra større barn er et faktum. Jeg har opplevd baby med vannkopper og det er virkelig en opplevelse jeg ikke unner noen andre. Anonymkode: 91bf2...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 Min sønn fikk vannkopper da han var 10 mnd og jeg fremdeles ammet han. Han hadde ganske mange prikker, og jeg brukte hvitvask på han så han så ut som et spøkelse, husker jeg. Det var prikkene i bleieområdet som var verst. Det gikk imidlertid greit for seg, kan ikke huske han var noe spesielt slapp e.l. av det. Det gikk sin gang og så var han frisk. Slapp da vannkopper i barnehagen, siden han allerede hadde hatt det mens jeg var i mammapermisjon. Han har aldri hatt det siden selv om han var baby da han fikk det, og er nå voksen. Anonymkode: 70d1c...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 Min datter var bare tre måneder da hun ble smittet av vannkopper av broren. Hun ble fullammet, men var tydeligvis ikke immun mot dette. Det gikk helt greit, jeg så aldri grunn til å kontakte helsesøster eller lege. En vannkopp ved det ene øyet laget arr, og åtte år etter har hun fortsatt dette. Ikke at det egentlig gjør noe, men dette var det eneste "negative" sykdommen gav henne. Anonymkode: 0f398...e04 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #15 Skrevet 25. januar 2019 På 23.1.2019 den 13.28, AnonymBruker skrev: Kontakt fastlegen og spør om muligheter for vaksinering. Babyer med vannkopper er ikke bra. Ettersykdommer kan også være skremmende opplevelser. Forstår barenikke at folk med babyer må spørre på forumet fremfor å kontakte helsevesenet straks vannkoppesmitte fra større barn er et faktum. Jeg har opplevd baby med vannkopper og det er virkelig en opplevelse jeg ikke unner noen andre. Anonymkode: 91bf2...ef8 Leit at babyen din ble så syk. Men jeg må bare si at det at det spørres på et forum, betyr ikke at man IKKE tar kontakt med helsevesen. Det ene utelukker ikke det andre. Det må gå an å få høre om andre foreldres erfaringer uten å bli "beskyldt " for å ikke ta ansvar når det gjelder barnas helse.. Anonymkode: cc9e5...587
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #16 Skrevet 25. januar 2019 På 22.1.2019 den 20.06, AnonymBruker skrev: Ja, dette ser jeg ofte blir hevdet på forum osv. Har du noen kilde på dette? Nyfødte hvor mor ikke har hatt vannkopper, skal skjermes for smitte. Nyfødtperioden er de første 4 ukene av barnets liv. Ellers fins det så vidt jeg vet ingen anbefalinger om spedbarn og vannkopper. Anonymkode: 85273...5e9 Fant masse på dette da jeg hadde baby.. fant dette da jeg googlet nå: Helvetesild kan ramme alle aldersgrupper, men ses hyppigst hos personer over 60 år, hos barn som blir smittet med vannkopper før de fyller 1 år og hos personer med nedsatt immunforsvar. https://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/herpeszoster.php Anonymkode: 9925a...a1d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå