Gå til innhold

Samboeren min har forbruksgjeld.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat brutt norsk lov... jeg kom hjem fra jobb og åpnet en vinduskonvolutt adressert til min samboer. Den bekreftet min mistanke: har har forbrukslån. Nesten 200 000 til 16% rente. Gjelden er ny.

Jeg gjorde dette fordi jeg tidligere har spurt ham om alle disse konvoluttene. Han har bl a svart at der er reklame og nektet for gjeld.

Hva gjør jeg? Hvordan konfronterer jeg ham?

 

Annen info:

Vi har delvis adskilt økonomi, men det er barn involvert (ikke felles, men vi har vært sammen lenge).

Han har også annen gjeld, både til foreldrene sine og til to banker. Han eier et hus, og har betalt ned noe på det, men kan nok ikke låne mer der.

Jeg eier en annen eiendom som vi benytter som feriebolig. Denne er nesten nedbetalt, og jeg betaler husleie til ham da vi bor i hans hus. Dette er rettferdig ordnet opp i for lenge siden.

Mat, klær, husholdningsartikler, forsikring osv deler vi på å betale.

 

Anonymkode: 07516...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville snakket med han så snart som mulig, prøve å få løsninger og se om han er villig til å ta ansvar og skjerpe seg.

For meg hadde all løgnen vært et klart signal på at forholdet ikke fungerer som det skal, så om det går dårlig generelt så ville jeg vurdert om det er verdt det å fortsette

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden bruker han 200.000 på? Har du noen anelse om det? Du skriver at du åpnet EN vinduskonvolutt, men samtidig at du tidligere har spurt ham om "alle disse vinduskonvoluttene" i flertall. Så har du funnet all gjelden hans, eller kan det være mer?

Hva alle pengene ble brukt på, det lurte jeg på med eksen min også. Han hadde alltid forbruksgjeld i de 19 årene vi var sammen, og to ganger betalte vi ut det han hadde ut med å låne mer på boligen vår, for "å hjelpe han". Det hjalp ikke en dritt. Etter et år eller to var han utpå lånekarusellen igjen, hver gang.

Da vi skiltes, hadde han på ny opparbeidet seg forbruksgjeld, og hadde som din samboer omtrent 200.000 i forbruksgjeld. Flaks for han at vi fikk så mye i egenkapital, hver av oss, etter boligsalget.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg tror sånne som driver med de forbruksgjeld-greiene ofte aldri blir noe bedre....

 

Anonymkode: dd025...23e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et enormt stort tillitsbrudd å opprette så mye forbruksgjeld når man er samboere. Hva har han brukt så mye penger på? Har du noen formening om hva de kan være brukt på? 

Du må jo bare snakke med han. Sette deg ned og si du hadde mistanke og at du derfor åpnet brevet hans. Ærlighet er jo veldig viktig i et forhold. 

Anonymkode: ac20a...faf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er barn involvert åpner du alle konvolutter fra nå av. Du ber også om fullmakt til å styre økonomien hans. Du gir han passe med lommepenger. Finner han seg ikke i det kan du hive han ut. 

Jeg har gjort dette i praksis selv, satte hardt mot hardt, og tok over. Etter et par år forsto han verdien av penger. 

Anonymkode: c3684...d87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta diskusjonen nå før han får brukt pengene. 

Anonymkode: f5924...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg og sambo har felles øknomi ☺️

Anonymkode: d7c03...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden det er barn involvert åpner du alle konvolutter fra nå av. Du ber også om fullmakt til å styre økonomien hans. Du gir han passe med lommepenger. Finner han seg ikke i det kan du hive han ut. 

Jeg har gjort dette i praksis selv, satte hardt mot hardt, og tok over. Etter et par år forsto han verdien av penger. 

Anonymkode: c3684...d87

Er ikke enig i dette, ikke uten å lage en avtale med han. Barnet er ikke felles, ts har egentlig ingen lovlig rett til å åpne hans post. De må snakke sammen og finne en løsning sammen, dersom ts ønsker å fortsette forholdet. Det krever at han legger alle kortene på bortet og er åpen om ALL gjeld. Ikke alle kommer seg ut av gjeldsknipa, men det er ikke alle som er evige gjeldsslaver heller. Where there is a will, there's a way..

Anonymkode: c9354...16f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra faren til min eldste blant annet fordi han bedrev slik økonomisk utroskap. Det var det som ble det avgjørende, selv om vi også hadde andre problemer. Jeg vet den dag i dag ikke hva han brukte pengene på. Og det var mye penger! 

En venninne står i samme situasjon nå. Der har mannen faktisk klaret å påføre dem milliongjeld, uten at hun aner hvor pengene er gått. 

Fortvilende situasjon, og jeg råder deg til å fortelle at du vet, og prøve å få kortene på bordet. Du må også være forberedt på at dette kan knuse forholdet. Jeg kom meg heldigvis bort i tide. Eneste var at han brukte mitt kredittkort på noe svindyrt teknisk anlegg. Min venninne derimot, hun er ruinert. 

Anonymkode: 86fbf...4e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke enig i dette, ikke uten å lage en avtale med han. Barnet er ikke felles, ts har egentlig ingen lovlig rett til å åpne hans post. De må snakke sammen og finne en løsning sammen, dersom ts ønsker å fortsette forholdet. Det krever at han legger alle kortene på bortet og er åpen om ALL gjeld. Ikke alle kommer seg ut av gjeldsknipa, men det er ikke alle som er evige gjeldsslaver heller. Where there is a will, there's a way..

Anonymkode: c9354...16f

Det er ingenting annet som fungerer. Trur du det går an å koseprate og lage avtaler med slike? Selv om barnet ikke er felles, er det et barn. Når far driter i det, må TS av ren pliktfølelse ovenfor et barn ta skikkelig tak i dette. Det er i hovedsak barnet dette går ut over. 

Anonymkode: c3684...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glad jeg og sambo har felles øknomi ☺️

Anonymkode: d7c03...8d9

Man kan fint ta opp forbruksgjeld uten at den andre parten vet om det. 

Glad jeg har en partner hvor vi er ærlige med hverandre og ikke gjør ting bak ryggen til hverandre.

Anonymkode: ac20a...faf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2019 at 9:01 PM, AnonymBruker said:

Glad jeg og sambo har felles øknomi ☺️

Anonymkode: d7c03...8d9

Han kan jo lett ta opp forbrukslån bak ryggen din likevel. Jeg er glad jeg og eksen hadde adskilt økonomi, for nå har jeg spart opp penger på egen konto, mens han ikke har noe som helst. 

Anonymkode: d2dca...853

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at det ikke bare er tilbud om lån? Jeg får stadig vekk slike, og jeg har ikke mye forbruksgjeld, en av de jeg synes er verst er Nordax bank.

Anonymkode: 273da...bd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden bruker han 200.000 på? Har du noen anelse om det? Du skriver at du åpnet EN vinduskonvolutt, men samtidig at du tidligere har spurt ham om "alle disse vinduskonvoluttene" i flertall. Så har du funnet all gjelden hans, eller kan det være mer?



 

 

Jeg åpnet en konvolutt, og der sto det både at han ikke hadde betalt avdraget fra forrige måned, og totalsummen på lånet. Jeg har sett flere konvolutter fra denne banken, men også fra andre banker/ kredittselskaper. 
Jeg aner ikke hva han bruker penger på... Han sier "regninger", men han har også et enormt forbruk av tekniske dupeditter, mat på bensinstasjoner, han kan plutselig komme hjem med sushi til over 1000 kr på en tirsdag (mens jeg står og lager grønnsaksuppe...) og mener hele tiden at han kan "unne seg" ting. Jeg aner virkelig ikke alt hva han unner seg - men det er tydeligvis mye mer enn jeg var klar over. Jeg er nokså sikker på at han ikke har spillegjeld eller er avhengig av noe.

Endret av marihuet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2019 den 1.29, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det ikke bare er tilbud om lån? Jeg får stadig vekk slike, og jeg har ikke mye forbruksgjeld, en av de jeg synes er verst er Nordax bank.

Anonymkode: 273da...bd0

Ja; i konvolutten jeg åpnet sto totalsummen på lånet, samt hva han skal betale i renter og avdrag - og det var en purring fordi han lå etter. Andre konvolutter kan selvsagt ha vært reklame, men ikke alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.1.2019 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Man kan fint ta opp forbruksgjeld uten at den andre parten vet om det. 

Glad jeg har en partner hvor vi er ærlige med hverandre og ikke gjør ting bak ryggen til hverandre.

Anonymkode: ac20a...faf

Jeg trodde også at jeg hadde en partner som ikke gikk bak ryggen på meg... Jeg tok feil. Det er vondere enn gjelda hans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk fra faren til min eldste blant annet fordi han bedrev slik økonomisk utroskap. Det var det som ble det avgjørende, selv om vi også hadde andre problemer. Jeg vet den dag i dag ikke hva han brukte pengene på. Og det var mye penger! 

En venninne står i samme situasjon nå. Der har mannen faktisk klaret å påføre dem milliongjeld, uten at hun aner hvor pengene er gått. 

Fortvilende situasjon, og jeg råder deg til å fortelle at du vet, og prøve å få kortene på bordet. Du må også være forberedt på at dette kan knuse forholdet. Jeg kom meg heldigvis bort i tide. Eneste var at han brukte mitt kredittkort på noe svindyrt teknisk anlegg. Min venninne derimot, hun er ruinert. 

Anonymkode: 86fbf...4e0

Jeg har konfrontert ham, og har flyttet ut da han nektet for å ha lån (helt til jeg viste ham den åpne konvolutten). Han nekter å ta imot hjelp, og nekter for å ha et økonomisk problem. Han mener han har betalingsevne, og at jeg ikke skal legge meg opp i hans saker. Han har ingen forklaring på hvorfor en med betalingsevne har forbrukslån, to banklån og privat gjeld...
Men jeg er knust, han er knust og barna har det grusomt. Jeg ønsker virkelig å ordne opp i dette, men det går ikke så lenge han ikke kan innse at det er flere problem her; løgnene, forholdet vårt generelt, og pengebruken hans.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Ta diskusjonen nå før han får brukt pengene. 

Anonymkode: f5924...668

Pengene er brukt for lengst: Lånet er over ett år gammelt... (Trodde den var ny, men viste seg at lånet var fra 2017 - ikke 2019 som jeg først trodde)

Endret av marihuet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting annet som fungerer. Trur du det går an å koseprate og lage avtaler med slike? Selv om barnet ikke er felles, er det et barn. Når far driter i det, må TS av ren pliktfølelse ovenfor et barn ta skikkelig tak i dette. Det er i hovedsak barnet dette går ut over. 

Anonymkode: c3684...d87

Jeg har konfrontert ham, og har flyttet ut da han nektet for å ha lån (helt til jeg viste ham den åpne konvolutten). Han nekter å ta imot hjelp, og nekter for å ha et økonomisk problem. Han mener han har betalingsevne, og at jeg ikke skal legge meg opp i hans saker. Han har ingen forklaring på hvorfor en med betalingsevne har forbrukslån, to banklån og privat gjeld...
Men jeg er knust, han er knust og barna har det grusomt. Jeg ønsker virkelig å ordne opp i dette, men det går ikke så lenge han ikke kan innse at det er flere problem her; løgnene, forholdet vårt generelt, og pengebruken hans.

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...