Gå til innhold

Foreldrene mine ber oss om å være med å betale for deres hytte. Riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en litt kinkig situasjon nå. Foreldrene mine eier et sommerhus (mitt barndoms paradis) som jeg er veldig glad i. Søsteren min og jeg får være der to uker om sommeren. Ellers har foreldrene mine som sagt fullt eierskap og full råderett over hytta- de er det ofte og har venner der nesten hver helg på våren, forsommeren og høsten. Vi kan ikke komme og gå som vi vil, liksom.

Søsteren min og jeg med familier hjelper selvfølgelig til når vi er der om sommeren. Det er et stort sted som krever mye vedlikehold. Vi hjelper til med oppussing, maling, hagen osv. Praktiske ting.

Men må det til omfattende vedlikehold av hytta. Foreldrene mine ønsker nå at søsteren min, jeg og foreldrene mine hver for oss begynner å sette inn den samme summen månedlig til et slags fond som kan brukes til forvaltning av stedet. Det er snakk om en god del titusenlapper hver i året.

Søsteren min sier det er en selvfølge at vi skal være med på å betale. Jeg er ikke enig. Vi eier ikke hytta noen av oss, og foreldrene mine kan i prinsippet selge den når de vil. I tillegg er det de som bestemmer alt over bruken av den, når vi får komme på besøk osv. Foreldrene mine har også god økonomi, mens jeg og min mann er i startfasen med boliglån oppetter øra. Mannen min er også veldig negativ. Han vil heller bruke feriepengene våre på å reise på ferie enn å sponse mine foreldres hytte, hvor han får være et par uker.

Samtidig vil jeg ikke si fra meg «retten» til hytta heller. Stedet har masse affeksjonsverdi.... Hjelp, dette er vanskelig. 

Anonymkode: a417e...32f

Du har et valg, enten være med på å betale eller si fra deg alle muligheter og rettigheter til stedet. Alternativt ta et familieråd med alle, foreldre, søsken og ektefeller og komme frem til en annen løsning enn den foreldrene dine har kommet frem til. 

En dag er det vel dere aom arver stedet. Da er det vel i alles interesse at stedet er i best mulig stand? 

Hva ville det koste dere å feriere to uker på et tilsvarende sted? Det beløpet er det rimelig at dere betaler i leie i tillegg til normalt vedlikehold. 

Anonymkode: 026b8...a91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde enten:

1. Blitt medeier i hytta

2. Sagt nei og ikke brukt hytta

3. Sagt at dere har ikke råd å prioritere det nå, men vil gjerne bidra om en 5 års tid, samt at dere ikke ville bruke hytten de årene siden dere ikke var med å betalte

Ellers så syntes jeg det er litt rart at dere bruker så mye penger på denne hytta når dere allerede har malt og pusset opp en del. Er dette en enorm stor hytte eller noe?

Anonymkode: 1e123...167

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kitcat skrev:

Jeg synes det er fair at voksne barn med inntekt betaler en andel av

1. driftsutgifter

2. vedlikehold

regnet ut i fra det antallet uker de har disposisjonsrett. Med driftsutgifter menes strøm, brøyting, vei, tv, etc. Vedlikehold er normalt løpende vedlikehold og mindre utskiftninger, ikke større oppgraderinger. Si at årlig sum driftsutgifter pluss budsjettert vedlikehold er 40.000 så betaler dere 2/52 deler dersom dere har råderett alene over hytta i to uker = 1500.- Hvis dine foreldre vil la dere bruke hytta mer, kan dere betale en større andel. 

Større oppgraderinger synes jeg ikke dere skal være med å betale uten en juridisk eierandel i hytta. 

Man skal ikke betale for noe man ikke eier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Man skal ikke betale for noe man ikke eier. 

Jo, det kan man vel. Man kan betale for bruken. Det koster jo å drifte en hytte, og da kan man legge i en liten slant som dekker bruken i det minste, uten å være medeier. Hvis du leser innlegget mitt igjen, så skrev jeg at jeg ikke vil anbefale å spleise på større oppgraderinger uten medeierskap. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Man skal ikke betale for noe man ikke eier. 

Åja, så hvis du drar på ferie til Syden så vil du ikke betale for hotellet pga. at du ikke eier hotellet? Syns fint at TS og søsteren kan betale for den perioden de er på hytta, istedenfor å betale månedlig for en hytte de ikke eier og bruker to uker i løpet av et år. Uansett veldig merkelig oppførsel av foreldrene hennes, spesielt siden de har god økonomi. Foreldrene mine ville aldri krevd noe slikt. 

Anonymkode: 8adc8...ae6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Brunello skrev:

Dersom dette dreier seg om en stor hytte på Sørlandet, kan verdien av et par uker være betydelig.

Det er ikke snakk om leie men vedlikehold og hvis foreldrene forventer 12 måneders forpliktelse når det gjelder vedlikehold, er det helt innafor å påpeke at ift bruk kan de ikke forvente at ts dekker mer enn 3,8% av vedlikeholdskostnadene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åj, dette fikk meg til å føle meg veldig privilligert og litt bortskjemt🙈 For mine foreldre har og en hytte, den står til fri disposisjon for alle vi barna med familier. Vi har aldri betalt noe for hverken vedlikehold eller leie, foreldrene mine betaler til og med for all veden🙈

Anonymkode: e8e3e...417

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 

Det hadde ikke kostet flere titusener å leie en luksushytte i to uker en gang, så det hadde vært uaktuelt. Si at dere gjerne kan betale en grei leiepris for de to ukene i året dere får disponere hytten.

Anonymkode: 109c7...903

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åj, dette fikk meg til å føle meg veldig privilligert og litt bortskjemt🙈 For mine foreldre har og en hytte, den står til fri disposisjon for alle vi barna med familier. Vi har aldri betalt noe for hverken vedlikehold eller leie, foreldrene mine betaler til og med for all veden🙈

Anonymkode: e8e3e...417

Ja, det er mye en tar for gitt, ting en ikke burde ta for gitt. Foreldrene mine er helt lik, men dette er ikke noe jeg eller noen andre burde forvente. Får heller være takknemlig :) 

Anonymkode: 8adc8...ae6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har et valg, enten være med på å betale eller si fra deg alle muligheter og rettigheter til stedet. Alternativt ta et familieråd med alle, foreldre, søsken og ektefeller og komme frem til en annen løsning enn den foreldrene dine har kommet frem til. 

En dag er det vel dere aom arver stedet. Da er det vel i alles interesse at stedet er i best mulig stand? 

Hva ville det koste dere å feriere to uker på et tilsvarende sted? Det beløpet er det rimelig at dere betaler i leie i tillegg til normalt vedlikehold. 

Anonymkode: 026b8...a91

Jeg klarer ikke å forstå dette opplegget med å kreve markedsleie av barn, slekt, foreldre, av Fanden og oldemora hans.

I min familie reiser vi på besøk til hverandre, skaper vask av sengetøy og håndkler, bruker såpe og varmt vann, spiser mat og drikker vin, - og ingen av oss leverer regning til gjestene. Ikke Vippser vi over penger for kost og losji heller. Jeg ville skammet meg om jeg hadde sendt regning på tilsvarende hotellet 2 minutters gange unna leiligheten min til min søster når hun har vært på besøk hos meg en ukes tid på sommeren :blink: 

Anonymkode: 74461...48e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må betale en tusenlapp for lån av hytta en uke om sommeren. Dette er en hytte som tidligere har blitt leid ut for 25 000kr for to uker og jeg synes det er ganske rettferdig at vi betaler noe. Hadde det vært store summer, ville jeg ikke gått med på det uten eierandel.

Anonymkode: 59504...4cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenker vel at dere to skal arve, og det er en investering. Så den er også vanskelig, hvis søsteren din investerer tid, arbeid og penger det, hva da når de dør? Først kommer det noen år de verken kan bruke eller vedlikeholde hytta, får dere da komme på banen igjen (når dere sikkert har bedre råd også)?

Men mine foreldre foreslo noe slikt, de ønsket en dyr oppgradering av hytta, det måttet avgjøres og betales raskt, og de foreslo at vi voksne barna spleiset på regningen, som en slags bakvendt forskudd på arv. Det var ikke godt gjennomtenkt, vi sa bare nei (broren min sa: ja, selvsagt!), de fant en annen løsning og det ble ingen sure miner. Vi fikk snakket litt om det, og kom fram til at alle ønsker en ssmeieløsning på sikt. Det bør du også foreslå, og ikke betale noe før dere har en ordentlig avtale. 

 

 

Anonymkode: 8404f...e73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt barndoms paradis kan fort bli ditt voksenlivs mareritt...

Du sier stedet har affeksjonsverdi - da forstår jeg deg slik at stedet kanskje ikke har så stor markedsverdi pga f. Eks avsides beliggenhet eller annet..?

Og du nevner store vedlikeholdsbehov?

Hvis dette er tilfelle vil slike tilsvarende «perler» være lett å kjøpe enten tilbake eller noe tilsvarende på et senere tidspunkt i livet. Og vedrørende vedlikeholdet så kan det lett bli som en gammel bil. Man reparerer, pusser, bytter deler i det uendelige og ender med å ha brukt en formue. Og noen generasjoner frem som ikke husker stedet som sitt paradis vil slite med å få solgt dette.

Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert å snakke med din søster  og foreldre - kanskje hun er mer ivrig å bruke masse penger og tid. Hvis hun da kanskje ønsker å overta hytte så er det ofte andre midler igjen som kan fordeles til deg. 

For det kan bli et dyrt paradis.

Anonymkode: 7643b...b48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, 

Det hadde ikke kostet flere titusener å leie en luksushytte i to uker en gang, så det hadde vært uaktuelt. Si at dere gjerne kan betale en grei leiepris for de to ukene i året dere får disponere hytten.

Anonymkode: 109c7...903

Det koster lett 25 000 i uka om hytta har plass til to familier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kitcat skrev:

Jeg synes det er fair at voksne barn med inntekt betaler en andel av

1. driftsutgifter

2. vedlikehold

regnet ut i fra det antallet uker de har disposisjonsrett. Med driftsutgifter menes strøm, brøyting, vei, tv, etc. Vedlikehold er normalt løpende vedlikehold og mindre utskiftninger, ikke større oppgraderinger. Si at årlig sum driftsutgifter pluss budsjettert vedlikehold er 40.000 så betaler dere 2/52 deler dersom dere har råderett alene over hytta i to uker = 1500.- Hvis dine foreldre vil la dere bruke hytta mer, kan dere betale en større andel. 

Større oppgraderinger synes jeg ikke dere skal være med å betale uten en juridisk eierandel i hytta. 

Dette synes jeg var et fornuftig innlegg. Det er helt feil om man får bruke hytta en eller to uker i året og må være med på å dekke kostnadene på de 50 andre ukene.... 

Vi har selv en hytte som våre voksne barn (22-27 år) bruker, det kunne ikke falt meg inn å be noen av de være med på å betale. De har derimot vært med på dugnader i form av maling og småsnekring, bæring av ved osv. Ser at det er en naturlig sammenheng med bruk og deltagelse på dugnad; dvs den av barna som bruker hytta mest har også stilt opp mest. 

Anonymkode: ef5f9...59b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier man skal ha lik eierandel som foreldrene er på jordet. De har arbeidet for hytta i f.eks. 25 år, så skal noen innskudd på 20 000 kroner gi deg 25% (eller mer) eierskap av hele stedet? Det er heeelt åpenbart feil. 

Her er det som tidligere foreslått slik at man 1. Kan si "nei takk, vi kan ikke bidra, men da kan vi heller ikke mene så mye om hytta"., 2. Vi betaler det som trengs, om dette i praksis er et ultimatum (evt. dropper man å betale, og mister hytta), eller 3. Er med på å betale for en andel av utgiftene i tråd med sin bruk. Om det koster 500 000 for nytt tak, deler man dette på 25 år, og betaler for de ukene man bruker ila. 25 år. Dette gjelder også om man skal f.eks. være medeier en begrenset periode, da deler man på antall år man skal være medeier, mens den som eier mest og skal eie boligen i lengre tid må betale resten. 

For å bli medeier må man bidra vesentlig mer enn noen titusener, med mindre hytta er verdt godt under millionen. 

Anonymkode: 4b917...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er nyskjerrig på hva søsteren din mener er rettferdig ved dette? Hvorfor ønsker hun å bruke så mye penger på en hytte hun får bruke 2 uker i året? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som sier man skal ha lik eierandel som foreldrene er på jordet. De har arbeidet for hytta i f.eks. 25 år, så skal noen innskudd på 20 000 kroner gi deg 25% (eller mer) eierskap av hele stedet? Det er heeelt åpenbart feil. 

Her er det som tidligere foreslått slik at man 1. Kan si "nei takk, vi kan ikke bidra, men da kan vi heller ikke mene så mye om hytta"., 2. Vi betaler det som trengs, om dette i praksis er et ultimatum (evt. dropper man å betale, og mister hytta), eller 3. Er med på å betale for en andel av utgiftene i tråd med sin bruk. Om det koster 500 000 for nytt tak, deler man dette på 25 år, og betaler for de ukene man bruker ila. 25 år. Dette gjelder også om man skal f.eks. være medeier en begrenset periode, da deler man på antall år man skal være medeier, mens den som eier mest og skal eie boligen i lengre tid må betale resten. 

For å bli medeier må man bidra vesentlig mer enn noen titusener, med mindre hytta er verdt godt under millionen. 

Anonymkode: 4b917...ca6

Jeg vil tro de fleste snakker å faktisk kjøpe seg inn, for det en slik hytteandel koster etter takst. Altså, om man først skal begynne å bruke betydelige summer på noen andres eiendom så er det bedre at man faktisk kjøper seg inn på ordentlig og kan ta del i verdiøkning ved salg, ha disposisjonsrett over eiendommen og så videre. 

Jeg ville for eksempel aldri gått med på å spytte inn 20 000 i året for å pusse opp min kjærestes leilighet som han eier, bare fordi jeg tilbragte en del tid der. Da ville det vært mye mer naturlig at jeg tok opp boliglån på f.eks. 1 mill og kjøpte meg 50% inn i leiligheten slik at den ble vår felles eiendom og investering, og begge hadde likt ansvar for vedlikehold, lik bestemmelsesrett og satt igjen med lik gevinst etter et fremtidig salg.

Anonymkode: 37831...d7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke ierandel men betaler likevel fir vedlikehold , skulle bare mangle tenker jeg.

vi bruker den kanskje 4 uker i løpet av ett år

Anonymkode: a33fc...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg var et fornuftig innlegg. Det er helt feil om man får bruke hytta en eller to uker i året og må være med på å dekke kostnadene på de 50 andre ukene.... 

Vi har selv en hytte som våre voksne barn (22-27 år) bruker, det kunne ikke falt meg inn å be noen av de være med på å betale. De har derimot vært med på dugnader i form av maling og småsnekring, bæring av ved osv. Ser at det er en naturlig sammenheng med bruk og deltagelse på dugnad; dvs den av barna som bruker hytta mest har også stilt opp mest. 

Anonymkode: ef5f9...59b

Jeg er forsåvidt enig, men samtidig må man tenke på hvor mange uker av året man bruker hytta totalt sett. De færreste bruker f.eks. en hytte ved sjøen på sørlandet året rundt. Si at man bruker hytta omtrent fire måneder, altså 16 uker. Da bør man dele driftsutgiftene på 16 og disponerer man hytta to uker bør man betale 2/16 av totalen.

Eksempel: Driftsutgifter 32.000 kr/år / 16 uker = 2.000 kr/uke x 2 uker = 4.000 kr.  

Anonymkode: d7bfc...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...