Gå til innhold

Hvorfor skal vi i alle dager fremheve det tredje kjønn når vi bare har han og hun?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det er medfødt på samme måte som følelsen av kjønn. Jeg er en hvit kvinne, jeg har alltid vært en hvit kvinne og vil alltid være en hvit kvinne. Jeg kan rett og slett ikke være noe annet, det er det jeg er født som. Jeg kan ikke se at det skulle være noe annerledes om jeg innbilte meg å være en svart kvinne, kontra det å være en hvit mann. Eller en svart mann for den saks skyld.

Hva med han her da, han identifiserer seg som en seks år gammel jente. Hvilken del er greit, og hvilken del er ikke? Er det ok at han identifiserer seg med å være jente, men det er feil at han er seks år, eller er begge eller ingen ok?

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-3356084/I-ve-gone-child-Husband-father-seven-52-leaves-wife-kids-live-transgender-SIX-YEAR-OLD-girl-named-Stefonknee.html

Anonymkode: ff972...da4

Du tenker, men vet du?

Personlig føler jeg meg verken som hvit eller kvinne, og jeg syntes det er rart med mennesker som føler seg som hvit og kvinne. Men det betyr ikke at jeg mener de som føler det på den måten er syke. På samme måte ser jeg ikke på de som ikke føler seg som kvinne, selv om de er en, som syke. De har bare en variant av kvinnefølelsen som jeg mangler. Jeg har ikke noe behov for å kalle meg kvinne, intetkjønn eller hva skulle være, og for meg er det fremmend at folk gjør det i det hele tatt. Men jeg innser at alle ikke er som meg og ikke fungerer som meg. 

For hvordan vet du at din følelse av å være hvit kvinne ikke er sykdom? Kanskje det å føle seg i den kategorien er sykdommen, og de som føler seg selv som individer utenom er de friske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Thyra skrev:

Så du tenker at om du hadde hatt mannlige kjønnskarakteristika, så hadde du identifisert deg som mann? Det er ingen forskjell på menn og kvinner utover de rent fysiske, og kjønnsidentitet kommer av vissheten om hvilket kjønnsorgan man har? 

Jeg føler heller ikke at det å være kvinne er noe som har stor plass i min identitet og personlighet. Men det er nok fordi jeg er født i riktig kropp, jeg har ikke trengt å kjempe for å bli godtatt som det kjønnet jeg er, for å kunne leve som det kjønnet jeg er. Så derfor har jeg ikke trengt å tenke så mye på det. Men jeg identifiserer meg absolutt som heterofil kvinne. 

Ja? Da hadde jeg jo vært mann. For meg er mann/kvinne noe som sier noe om hvordan kroppen din ser ut/hvilken rolle du har i reproduksjonen, ikke så mye annet. Å være kvinne er ikke en følelse, det er et biologisk faktum, akkurat som hudfarge (eller andre medfødte fysiske karakteristika). For meg finnes ingen "kjønnsidentitet". Klart det er forskjeller på kvinner og menn utover det rent overfladiske, blant annet er hjernene våre litt ulike, og hele forskjellen kommer jo av hvilke kjønnskromosomer vi er født med, men jeg ser ikke helt hvordan dette lager en egen "identitet" hos mennesker, adskilt fra alt annet ved personligheten vår. Da er det jo like sannsynlig at hudfargen vår fører til en "raseidentitet".

Ulike kjønn finnes for at vi skal reprodusere oss, ulike hudfarger finnes fordi det er ulik mengde sol på ulike geografiske steder i verden, ingen av faktorene gir en noen spesiell, medfødt "identitet". Jeg tror på at noen identifiserer seg med motsatt kjønn, så klart, tviler ikke på deres opplevelse av det. Men jeg tror ikke det er noe medfødt. Det høres jo helt religiøst ut.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, magikeren skrev:

For hvordan vet du at din følelse av å være hvit kvinne ikke er sykdom? Kanskje det å føle seg i den kategorien er sykdommen, og de som føler seg selv som individer utenom er de friske.

Jeg har vel egentlig aldri tillagt hverken det å være kvinne eller hvit noen særlige tanker eller følelser, men det er nå en gang det jeg er. Samfunnet vårt består av lover, regler og normer. Om vi skal begynne å endre på dette blir det totalt kaos. Det finnes eksempler på menn som finner det for godt å identifisere seg som kvinner når de skal inn å sone slik at de kan sone i kvinnefengsel og dermed har voldtatt flere kvinner i fengsel. Det de identifiserer seg som kan ikke bevises på samme måte som at jeg er en hvit kvinne.

Følelsen av at jeg er hvit kan vel best beskrives med at jeg her i Norge ikke er en minoritet. Jeg er ikke annerledes, jeg glir inn i mengden. Samme følelse har jeg når jeg er i et rom fullt av kvinner. Om jeg derimot er i et rom med bare menn så er jeg annerledes. Er jeg i et rom med bare svarte mennesker er jeg annerledes og føler ubehag. (Og bare for å klargjøre det, det ubehaget handler om at jeg er annerledes og ikke passer inn, ikke fordi jeg ikke liker de andre eller føler at jeg er bedre enn de)

Anonymkode: ff972...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hvilket kjønn man er født som, en annen ting er hva man identifiserer seg som. Ikke alle opplever at de identifiserer seg med det kjønnet man blir født som. Noen kan finne ut at det ikke er den de er og velger å bytte kjønn. Det er heller ikke alle som kan identifisere seg selv som det ene eller det andre kjønn og derfor velger å bruke det tredje kjønnet.

Kjønn og identitet er to veldig forskjellige ting😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, magikeren said:

Det spiller da ingen rolle. Vi som hvermannsen kan ikke akkurat kurere dem, om du mener det er en sykdom. Så hvilket grunnlag har du for at hvermannsen skal konfrontere dem? Om det er en sykdom burde vi la det være en psykologsak og om psykologene sier at vi burde tiltale dem ved kjønn og navn slik de ønsker, så er det det vi burde gjøre?

Om du ønsker konfrontere og snakke shit om dem, så er det mer ditt ønske og dine følelser som bestemmer, det er ikke den beste avgjørelsen for "problemet". 

Det er vel ingen andre her som har snakket om å konfrontere og snakke shit om dem enn deg? Jeg er bare ikke interessert i å lære meg en masse tåpelige nye ord for å spille med på vrangforestillingenen til andre folk.

Anonymkode: 2ee59...aa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er vel ingen andre her som har snakket om å konfrontere og snakke shit om dem enn deg? Jeg er bare ikke interessert i å lære meg en masse tåpelige nye ord for å spille med på vrangforestillingenen til andre folk.

Anonymkode: 2ee59...aa1

Uff, synd at det krever så mye av deg å lære si hun istedetfor han. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Rynnsi said:

En ting er hvilket kjønn man er født som, en annen ting er hva man identifiserer seg som. Ikke alle opplever at de identifiserer seg med det kjønnet man blir født som. Noen kan finne ut at det ikke er den de er og velger å bytte kjønn. Det er heller ikke alle som kan identifisere seg selv som det ene eller det andre kjønn og derfor velger å bruke det tredje kjønnet.

Kjønn og identitet er to veldig forskjellige ting😊

Selvsagt.

La meg ta i den forbudte sammenligningen. Hvorfor skal pedofili rettet mot dukker og animerte bilder (ikke ekte personer) være forbudt? Hvem er vi til å dømme dem? De identifiserer seg jo bare slik, eller?

1 minutt siden, magikeren said:

Uff, synd at det krever så mye av deg å lære si hun istedetfor han. 

uff så synd at dere skal kreve så mye og at dere skal kreve at jeg skal si zher, de, dem, dere og lignende istedefor hun.

Anonymkode: 2ee59...aa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

 

uff så synd at dere skal kreve så mye og at dere skal kreve at jeg skal si zher, de, dem, dere og lignende istedefor hun.

Anonymkode: 2ee59...aa1

Jeg forstår at der er vanskelig for mennesker som deg, at det å kalle noen hun eller han er komplisert og noe som krever mye hjernekapasitet. Men at du må bruke nøtten din litt ekstra er da ikke et argument for å ikke bruke den

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, magikeren skrev:

Du tenker, men vet du?

Personlig føler jeg meg verken som hvit eller kvinne, og jeg syntes det er rart med mennesker som føler seg som hvit og kvinne. Men det betyr ikke at jeg mener de som føler det på den måten er syke. På samme måte ser jeg ikke på de som ikke føler seg som kvinne, selv om de er en, som syke. De har bare en variant av kvinnefølelsen som jeg mangler. Jeg har ikke noe behov for å kalle meg kvinne, intetkjønn eller hva skulle være, og for meg er det fremmend at folk gjør det i det hele tatt. Men jeg innser at alle ikke er som meg og ikke fungerer som meg. 

For hvordan vet du at din følelse av å være hvit kvinne ikke er sykdom? Kanskje det å føle seg i den kategorien er sykdommen, og de som føler seg selv som individer utenom er de friske. 

Min følelse av å være kvinne er selvsagt ikke en sykdom. Jeg er en kvinne. 

Å være hvit er noe jeg ser i speilet. Det er ikke en følelse jeg har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Ja? Da hadde jeg jo vært mann. For meg er mann/kvinne noe som sier noe om hvordan kroppen din ser ut/hvilken rolle du har i reproduksjonen, ikke så mye annet. Å være kvinne er ikke en følelse, det er et biologisk faktum, akkurat som hudfarge (eller andre medfødte fysiske karakteristika). For meg finnes ingen "kjønnsidentitet". Klart det er forskjeller på kvinner og menn utover det rent overfladiske, blant annet er hjernene våre litt ulike, og hele forskjellen kommer jo av hvilke kjønnskromosomer vi er født med, men jeg ser ikke helt hvordan dette lager en egen "identitet" hos mennesker, adskilt fra alt annet ved personligheten vår. Da er det jo like sannsynlig at hudfargen vår fører til en "raseidentitet".

Ulike kjønn finnes for at vi skal reprodusere oss, ulike hudfarger finnes fordi det er ulik mengde sol på ulike geografiske steder i verden, ingen av faktorene gir en noen spesiell, medfødt "identitet". Jeg tror på at noen identifiserer seg med motsatt kjønn, så klart, tviler ikke på deres opplevelse av det. Men jeg tror ikke det er noe medfødt. Det høres jo helt religiøst ut.

Så klarer du å tenke deg at noen kan ha en mannlig hjerne og en kvinnelig kropp, eller omvendt? Om du var akkurat den samme personen som i dag, men hadde mannlig kropp, ville du identifisert deg som mann, kun pga det du så i speilet? 

Og "hvilken rolle du har i reproduksjonen"? Tenker du at hvilket kjønn man tenner på avgjøres av hvilke kjønnsorganer man har? Dersom du er heterofil kvinne i dag, om du hadde hatt mannlige kjønnsorganer så hadde du vært heterofil mann? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 2 kjønn, ferdig snakka. Synes det er latterlig og irriterende å prøve å lage nye kjønn som ikke er ekte. 

Anonymkode: ba20f...cd8

Uff ja. Ha ha, det er så latterlig 🤣

 er kun 2 kjønn! Det de andre er har ikke noe med kjønn å gjøre, mulig en annen rase.

Anonymkode: d3f94...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dødningehode
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal vi hele tiden blir fortalt at han er ikke hun eller han var ikke han, men hen eller hva enn det måtte være....Kan de ikke bare være det og ferdig med det???

Anonymkode: 4fa6f...902

Du bør slutte å henge på disse hipsterstedene hvis du ikke føler deg hjemme der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Thyra skrev:

Hva om du har noe midt i mellom? Hva om det er uklart om det er en stor klitoris eller en liten penis? Hva om kjønnskromosomene verken er xx eller xy? 

 

Da har det skjedd noe galt i mors liv, akkurat som med Downs Syndrom. Det er ikke et tredje kjønn, men et kjønn som har utviklet seg galt på et tidspunkt.

Anonymkode: 3fd5c...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at jeg og noen få utvalge mennesker setter oss i en tidsmaskin og reiser til fremtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har det skjedd noe galt i mors liv, akkurat som med Downs Syndrom. Det er ikke et tredje kjønn, men et kjønn som har utviklet seg galt på et tidspunkt.

Anonymkode: 3fd5c...006

Men siden flere hardnakket påstår at det finnes kun to kjønn, alle er enten mann eller kvinne. Hvem skal avgjøre hvilket kjønn et intersexbarn er når legene ikke kan gi et entydig svar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Neidr said:

Bryr meg midt på ryggen hva folk anser seg som, har noen venner som er trans pre og post-op, noen som er furries, noen som er otherkin. Plager meg ikke nevneverdig. Så lenge de lever livet de ønsker å leve og føler de får noe verdi ut av det, så ser jeg ikke helt problemet.

Gjør det som gjør livet ditt verdt å leve. (innenfor lovelighetens rammer, vennligst ikke begå massedrap 😄 )

Interessant miljø du vanker i

Anonymkode: 19725...e33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det snakk om pronomenet hen?

Du velger jo selv hva du vil bruke. Hva andre bruker har jo ikke noe med deg å gjøre.

Anonymkode: f88a8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Thyra said:

Men siden flere hardnakket påstår at det finnes kun to kjønn, alle er enten mann eller kvinne. Hvem skal avgjøre hvilket kjønn et intersexbarn er når legene ikke kan gi et entydig svar? 

Et tvekjønnet barn er en mellomting mellom mann og kvinne, det er IKKE et nytt kjønn.....

Anonymkode: 2ee59...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

22 timer siden, Thyra skrev:

Så klarer du å tenke deg at noen kan ha en mannlig hjerne og en kvinnelig kropp, eller omvendt? Om du var akkurat den samme personen som i dag, men hadde mannlig kropp, ville du identifisert deg som mann, kun pga det du så i speilet? 

Og "hvilken rolle du har i reproduksjonen"? Tenker du at hvilket kjønn man tenner på avgjøres av hvilke kjønnsorganer man har? Dersom du er heterofil kvinne i dag, om du hadde hatt mannlige kjønnsorganer så hadde du vært heterofil mann? 

 

Hvis jeg hadde hatt en mannlig kropp, så hadde jeg jo vært en mann, ja.

Nei, jeg tror ikke at hvilket kjønn man har avgjør seksuell legning - både kvinner og menn kan tenne på det samme. Med "rolle i reproduksjonen" mener jeg nettopp det, hvorvidt man bidrar med sæd- eller eggcelle når man lager barn. Dette har ingenting med seksuell legning å gjøre. Eller mener du at homofile ikke kan lage barn?

Forklar meg gjerne hvorfor kjønn er noe så spesielt at det har en egen identitet hos folk, men ikke andre fysiske karakteristika. Hvis det finnes en separat, medfødt kjønnsidentitet, hvorfor finnes det ikke da en slik hudfarge-identitet, høyde-identitet, kroppsform-identitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...