Gå til innhold

Lov/regler i borettslaget!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Vi er familie på 5 .. vi kjøpte leilighet i 2017 og helt siden vi har flyttet inn har vi oppdaget noe rart med naboene våres..🙄

noen mnd etter at vi hadde flyttet inn glemte vi å låse døra vår på sammen dag løp nabogutten i leiligheten vår i full skrik og gråt og mente masse rart som skjer hjemme hos han.. moren kom og opplyste oss om at gutten er autist.. greit nok tenkte vi.. helt siden da frem til nå har det skjedde flere episoder med det samme.. at nabo gutten får anfall og banker på døra våres i full skrik og rop om hjelp.. vi har lært oss om MÅ låse døra så slipper vi ha han løpende inn her.. 

mine barn har blitt veldig traumatiserte avnabo gutten og han kan finne på å banke på døra vår uansett klokkeslett da mener jeh ikke sånn banke banke på.. men slå hardt i døra dra i håndtaket skrike osv.. og mine barn på 6år og 2år blir drit redde spesielt når det skjer på kvelden når de har lagt seg..

Jeg har prøvd å snakke med moren angående sønnen hennes selvom jeg vet at hun sliter med han og holde kontroll på han.. men jeg prøvde å forklare henne pent at hun må finne en løsning slik at mine barn ikek blir redde.. det er blitt såpass ille når min barnehagegutt ikke tørr å sove alene på rommet lenger.. 

Svaret jeg fikk fra moren var « ja men hva skal jeg gjøre? Dere må jo tåle dette her, vi bor i blokk leilighet???»

 

følte meg drit provosert.. ja vi forstår og respekterer at de sliter og skjønner godt hele pakka.. men forsatt er det virkelig sånn at vi må bare gjøre oss vandt til at nabo gutten forstyrrer oss i vår egen leilighet og hvis vi ikke låser døra så stormer han inni i leiligheten vår og lager kaos??

Anonymkode: a5530...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klag til borettslaget, mor må innse at selvom man bor i blokk så skal ikke folk måtte tåle sånt. Dine barn blir redde, da tar du ansvar for det. Du har prøvd å si ifra til damen og hun bryr seg tydeligvis ikke om at andres barn blir redde. Da bør det få konsekvenser. 

 

Anonymkode: 94489...3b0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen så ringte vi politet fordi gutten skrek så mye på døra vår og ba om hjelp, i det han kom i leiligheten vår fortalte han masse rart om at noen skal drepe noen og at han måtte ut osv. Senere fortalte mammaen om at det ikke var noe og at han hadde anfall bare.. barna mine vitnet til alt det. 

Vi har klaget til styret .. GUD vet hvor mange ganger.. men de får ikke gjort noe med saken fordi familien bor i kommunal leilighet..

jeg sitter hjemme helt traumatisert og barna mine, blitt så ille at jeg sjekker hele tiden om døra er låst..

Endret av AnnonimBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen så ringte vi politet fordi gutten skrek så mye på døra vår og ba om hjem, i det han kom i leiligheten vår fortalte han masse rart om at noen skal drepe noen og at han måtte ut osv. Senere fortalte mammaen om at det ikke var noe og at han hadde anfall bare.. barna mine vitnet til alt det. 

Vi har klaget til styret .. GUD vet hvor mange ganger.. men de får ikke gjort noe med saken fordi familien bor i kommunal leilighet..

jeg sitter hjemme helt traumatisert og barna mine, blitt så ille at jeg sjekker hele tiden om døra er låst..

Anonymkode: a5530...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at gutten ikke trenger hjelp? Kanskje sende en bekymringsmelding til barnevernet så de kan ta en vurdering. 

Anonymkode: e3fdd...bf0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke så enkelt som det kan virke som. Barnet har autisme. Samtidig kan ikke moren låse barnet inne. 

Vi bor i rekkehus i samme gate som et barn med autisme. Han går inn i folks hus og setter seg i stua med mindre dørene er låst. Har flere ganger opplevd at han har revet i dørhåndtakene og en gang forsøkte han til og med å tvinge seg inn i huset vårt. Spiser vi på terrassen om sommeren kommer han gjerne og setter seg sammen med oss og forsyner seg osv. Og ja, det oppleves plagsomt men vet du hva? Foreldrene hans kan ikke sperre han inne eller følge etter han hvor enn han går. Han må faktisk få lov til å bevege seg rundt i eget nabolag selv om det kan skape litt ubehag for naboene at han ikke helt er som alle andre. 

Så jeg forstår TS godt i denne saken her, men det er vel rett og slett ikke så mye denne moren kan gjøre med det. 

Anonymkode: 8ad38...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten er autist.. og i følge moren så er barnevernet i bildet.. føler meg helt håpløst.. vet ikke helt hvordan vi skal reagere når sånne ting skjer.. hadde det skjedd i gangen eller i huset dems hadde det ikke vært min sak.. men at han flyr på døra vår hver eneste gang dag og natt...og føles som han prøver å bryte inn!

 

Anonymkode: a5530...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke låse sin egen dør bedre på et eller annet vis?

Anonymkode: f4e8d...b1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jasa, altså.....

vi har full forståelse for det at foreldrene ikke kan ha kontroll over han 100% og ja absolutt må han ha frihet..

men, igjen.. det her snakk om grov anfall.. når jeg sier grov anfall da mener jeg at gutten løper inn i leiligheten og traumatiserer mine barn om at noen skal drepe dem og at de må løpe i full skrik og gråt? 

Ungene mine er 6 og 2 år.. de blir jo livredde, hver eneste gang han banker og drar hardt i håndtaket barna mine står og skjelver av redsel

Anonymkode: a5530...ac4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan de ikke låse sin egen dør bedre på et eller annet vis?

Anonymkode: f4e8d...b1b

Det var noe vi tenkte på også, men moren mente at det ikke gikk an fordi han er såpass høy og klarer å åpne uansett..

Anonymkode: a5530...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da Bør du prøve å snu og vende om på alle mulige regelverk, og kontakte kommunen. Borettslaget kan ikke nekte å gjøre noe med det fordi det er en kommunal bolig. Syns ikke denne moren har kontroll over barnet sitt. Bør d være mulig å kjøpe en lås som ungen ikke klarer å gjøre noe med.  Blir for dumt å la dine barn bli traumatisert pga andre ikke klarer å finne løsninger.

Anonymkode: 94489...3b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jasa, altså.....

vi har full forståelse for det at foreldrene ikke kan ha kontroll over han 100% og ja absolutt må han ha frihet..

men, igjen.. det her snakk om grov anfall.. når jeg sier grov anfall da mener jeg at gutten løper inn i leiligheten og traumatiserer mine barn om at noen skal drepe dem og at de må løpe i full skrik og gråt? 

Ungene mine er 6 og 2 år.. de blir jo livredde, hver eneste gang han banker og drar hardt i håndtaket barna mine står og skjelver av redsel

Anonymkode: a5530...ac4

Man hadde ikke latt en voksen autistisk mann få lov til å oppføre seg slik. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

da Bør du prøve å snu og vende om på alle mulige regelverk, og kontakte kommunen. Borettslaget kan ikke nekte å gjøre noe med det fordi det er en kommunal bolig. Syns ikke denne moren har kontroll over barnet sitt. Bør d være mulig å kjøpe en lås som ungen ikke klarer å gjøre noe med.  Blir for dumt å la dine barn bli traumatisert pga andre ikke klarer å finne løsninger.

Anonymkode: 94489...3b0

Ja ikke sant, begge barna sover jo sammen med oss på rommet.. pga sånne episoder fant sted kl 00:00 på nattta

1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Man hadde ikke latt en voksen autistisk mann få lov til å oppføre seg slik. 

Han er ikke voksen, han er rundt 12,13 år vil jeg tippe..

Anonymkode: a5530...ac4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var noe vi tenkte på også, men moren mente at det ikke gikk an fordi han er såpass høy og klarer å åpne uansett..

Anonymkode: a5530...ac4

Må da være mulig med en eller annen form for kodelås? Dette høres underlig ut, skjønner jo godt at barna dine blir redde hvis det er så voldsomt som du beskriver. Hjemmet skal være et trygt sted å oppholde seg og dette er ikke greit, samme hva slags boligtype man har. Her ville jeg sagt til mor at om hun ikke sørger for å sikre sin egen dør ordentlig vil jeg legge inn klage til styret. Hjelper ikke dette ville jeg vurdert å ringe politiet eller barnevernet, for å få mor til å forstå alvoret.

Anonymkode: f4e8d...b1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke så enkelt som det kan virke som. Barnet har autisme. Samtidig kan ikke moren låse barnet inne. 

Vi bor i rekkehus i samme gate som et barn med autisme. Han går inn i folks hus og setter seg i stua med mindre dørene er låst. Har flere ganger opplevd at han har revet i dørhåndtakene og en gang forsøkte han til og med å tvinge seg inn i huset vårt. Spiser vi på terrassen om sommeren kommer han gjerne og setter seg sammen med oss og forsyner seg osv. Og ja, det oppleves plagsomt men vet du hva? Foreldrene hans kan ikke sperre han inne eller følge etter han hvor enn han går. Han må faktisk få lov til å bevege seg rundt i eget nabolag selv om det kan skape litt ubehag for naboene at han ikke helt er som alle andre. 

Så jeg forstår TS godt i denne saken her, men det er vel rett og slett ikke så mye denne moren kan gjøre med det. 

Anonymkode: 8ad38...42b

Nei vet du hva! Autist eller ei det der hadde jeg ikke funnet meg i! Da får heller noen (fra kommunen) fotfølge autisten i din gate, og ts sin slik at de ikke plager og traumatiserer andre. Selv om man er autist eller foreldre til autist er man ikke fritatt å traumatisere og plage andre.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten er autist.. og i følge moren så er barnevernet i bildet.. føler meg helt håpløst.. vet ikke helt hvordan vi skal reagere når sånne ting skjer.. hadde det skjedd i gangen eller i huset dems hadde det ikke vært min sak.. men at han flyr på døra vår hver eneste gang dag og natt...og føles som han prøver å bryte inn!

 

Anonymkode: a5530...ac4

Hadde ikke godtatt. Prøv å gjør det du kan for at dette ikke skal fortsette.

Anonymkode: 75eb6...16f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må da være mulig med en eller annen form for kodelås? Dette høres underlig ut, skjønner jo godt at barna dine blir redde hvis det er så voldsomt som du beskriver. Hjemmet skal være et trygt sted å oppholde seg og dette er ikke greit, samme hva slags boligtype man har. Her ville jeg sagt til mor at om hun ikke sørger for å sikre sin egen dør ordentlig vil jeg legge inn klage til styret. Hjelper ikke dette ville jeg vurdert å ringe politiet eller barnevernet, for å få mor til å forstå alvoret.

Anonymkode: f4e8d...b1b

Vettu hva, vi har kontaktet politet og barnevernet også.. fordi det skjer veeeldig ofte.. det skjer på nyttårsaften,juleaften,søndag,onsdag.. Jaa det skjer minst 4-5ganger i mnd.. 

vi får bare svar « Nja, det er ikke så mye vi får gjort med saken»

vi begynner å vurdere å flytte ut..

Anonymkode: a5530...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Han er ikke voksen, han er rundt 12,13 år vil jeg tippe..

Anonymkode: a5530...ac4

Det er poenget mitt.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Det er poenget mitt.  

Skjønte egentlig ikke poenget ditt?

Anonymkode: a5530...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vettu hva, vi har kontaktet politet og barnevernet også.. fordi det skjer veeeldig ofte.. det skjer på nyttårsaften,juleaften,søndag,onsdag.. Jaa det skjer minst 4-5ganger i mnd.. 

vi får bare svar « Nja, det er ikke så mye vi får gjort med saken»

vi begynner å vurdere å flytte ut..

Anonymkode: a5530...ac4

Kjenner jeg blir provosert på deres vegne. Mor må jo ha brukt opp all empati på sønn, når hun ikke greier å se hvordan dette påvirker dere. Dere blir jo trakassert i eget hjem, ville politianmeldt hver gang det skjer jeg. Kanskje de blir tvunget til å ta det alvorlig til slutt. Det er to små barn som blir skadet av dette, kan ikke skjønne hvordan de kan unnlate å gjøre noe.....ta kontakt med advokat for å høre hva slags rettigheter/hvilke instanser dere skal kontakte? O.o

Anonymkode: f4e8d...b1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte egentlig ikke poenget ditt?

Anonymkode: a5530...ac4

Poenget mitt er at voksne autister som oppfører seg slik ikke bor i borettslag men i tilrettelagte boliger med bemanning.  Hvorfor skal da en 12 år gammel gutt få lov til å terrorisere en familie flere ganger i mnd?  Familien burde hatt enebolig. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...