Gå til innhold

Besteforeldre sparer selv til barnebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Wilma89 skrev:

Både Bestemoren og Farfaren til sønnen vår har opprettet egne sparekontoer. Syns bare det er hyggelig😊 Regner med at alt av bursdag og julegaver fra dem settes inn der. Har jo ingenting å si hvilken konto de står på ettersom det er penger som ikke skal brukes før mini kan bestemme over dem selv. 

Det er ikke nødvendigvis sånn at alle foreldre ser på barnas sparepenger på samme viset, så jeg forstår godt besteforeldre som vil spare selv. Som flere nevner kan sparekontoen bli tom pga foreldres behov for penger, men jeg har også hørt om de som bruker barnas bursdagspenger til å kjøpe vintertøy eller annet klær som ungen trenger.. og det er kanskje ikke helt det som er intensjonen med pengegavene fra besteforeldre..

Dessuten kan jo en femåring få kjøpe seg noe fint i lekebutikken for pengegaver fått til jul og bursdag, mens ved å sette det på en konto som besteforeldrene har litt kontroll på, så går antagelig pengene til noe mer fornuftig som lappen eller starthjelp når de flytter hjemmefra.. 

Anonymkode: 0eddb...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også et par sider av denne saken du bør være særdeles glad for:

1) nå vet ikke jeg hva slags beløp det er snakk om, men hvis sparingen skjer i barnets navn så kan beløpet overstige det grense før Overformynderiet overtar boet. Kan ikke se for meg noe som er verre enn at noen andre skal forvalte mitt barns penger og etter særdeles strenge regler. Aksjer og fond er feks utelukket. 

2)ved at diverse kontoer står i foreldrenes/besteforeldrenes navn, er ikke sparingen ikke er til hinder for studielån da det er ikke registrert formue på studenten

3) ved at sparingen står i noen andres navn, kan barnet heller ikke disponere midlene. På denne måten kan giver gardere seg mot at pengene brukes "riktig" og ikke blir fjamset bort. 

Så vær heller takknemlig for at flere sparer på vegne av barnet. Hvem vet hva slags boligregler/-priser det er om 15-20 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stkkars barna dine som får penger av sine besteforeldre... Penger de kan bruke til utdanning, reiser, innskudd i leilighet. Høres forferdelig ut...

Anonymkode: 9a7ef...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempeflott at besteforeldre sparer, og må jo være greit at de sparer i en egen konto som de selv har oversikt over

Her hadde ste-bestemoren til eldstejenta spart penger uten at noen visste om det, så den dagen jenta flytter for å studere så fikk hun 150 000kr! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bimle said:

Her har mine svigerforeldre sagt at de hopper over barna sine i arverekken slik at arven etter dem går rett til barnebarna. 

Det synes jeg er helt supert, alle barna deres med ektefeller har allerede hus, hjem og god økonomi.

Hvordan mener svigerforeldrene dine at de skal få det til? Arveloven åpner ikke for en slik løsning.

Anonymkode: 877eb...061

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener svigerforeldrene dine at de skal få det til? Arveloven åpner ikke for en slik løsning.

Anonymkode: 877eb...061

Testamente??

Anonymkode: 0eddb...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av mine besteforeldre fikk jeg 30.000 når jeg ble 18, brukte de på min første bolig. Kjempetakknemlig!

Av foreldrene mine har jeg fått lappen, og fått låne egenkapital osv.

helt sykt at du stusser på det. Vær takknemlig!!

Anonymkode: bbc23...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Testamente??

Anonymkode: 0eddb...754

De må likevel betale 1 mill til hver av sine barn.

Anonymkode: bbc23...8a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sparer besteforeldrene og til barnet vårt, noe som så klart er veldig snilt. Skulle helst sett at de satte pengene på kontoen vi har til barnet, men det får jeg ikke gjort noe med. Dåpsgave, bursdagsgaver og julegaver setter de på kontoen, men de sier aldri hvor mye de setter inn. Så akkurat det synes jeg er litt spesielt, blir liksom litt hemmelighold. Sier så klart alltid tusen takk for gaven, men aner jo ikke om det er 50 kr eller 1000. Hadde blitt takknemlig uansett, men føles litt rart at barnet mitt har en konto som jeg som mor ikke aner hvor mye er på. 

Anonymkode: a8b7d...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må likevel betale 1 mill til hver av sine barn.

Anonymkode: bbc23...8a1

Åh.. jeg trodde hele poenget med testamente var at de skulle bestemme hvem som fikk hva i arv jeg? Men nå har jeg ikke akkurat satt meg inn i reglene..

Anonymkode: 0eddb...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjøre mine barns besteforeldre. Verste er at de får formueskatt av det! 😄 Siden kontoen står med de som eiere/forvaltere. Men men, jeg bryr meg ikke så mye om det. Det er ikke min sak, synes bare det er hyggelig at de sparer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg du er utakknemlig ts. Hos oss er en slik løsning helt normalt. Synes bare det er koelig at de tenker på barna. Når det er sagt skjønner ikke barna noe særlig av pakker og bursdag før de er mellom 3&4 år. Kan bli spart endel på de årene. Vær takknemlig og ikke klag sånn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sparer også besteforeldre på egne konto til barnebarn. 

Da gjenstår det å se om de lever lenge nok til at de får gitt disse pengene, eller om de blir en del av arveoppgjør først. 

Anonymkode: f0771...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud så urimelig du er. Det kan være mange grunner til at de velger dette, men skal du virkelig klage på at besteforeldrene sparer penger til dine barn?? Her må du virkelig ta deg sammen. 

Jeg har egne sparekontoer til mine tanteunger, fordi jeg vet at min svigerinne hadde blåst bort disse pengene fortløpende på unødvendig tull, fordi hun har ingen impulskontroll eller økonomisk forstand. Barna får pengene når de er 20. 

Anonymkode: 2130d...e32

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette normalt? 

Vi opprettet konto til barnet vårt. I dåpen får vi vite at gaver er satt inn på egen konto til barnet laget av besteforeldrene. Et par andre i familien slengte seg på.

Vi følte oss overkjørte, siden vi hadde jo allerede laget en konto som det allerede er satt inn penger på. De andre i familien overførte til den i stedet etter vi sa ifra.

Besteforeldrene vil ha denne kontoen. Helt greit sa jeg, kan ikke bestemme over dem.

Så kommer julen og besteforelder ringer og sier at de har satt inn X antall kr inn på barnets konto (som de opprettet). Ser for meg at alle bursdags og julegaver fra dem går dit.

Grunnen til vi føler oss overkjørte er pga det er jo vårt ansvar å spare til vårt barn. Ikke deres. Vi føler vi blir sett på som at vi ikke klarer å spare til barnet selv. Flere som har det slik?

Anonymkode: 6352c...294

Kan ikke på noen som helst måte forstå at dette er negativt...???

Anonymkode: 36d5a...ab8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud! Luksusproblem!

Hvis besteforeldre vil gjemme litt penger til overs på en konto til barnebarna, hvorfor klage?! 

Hva skal de med pengene når de er død? Bedre å fordele dem blant barnebarna som kan trenge penger i utdanning, osv.

Har NULL forståelse for sutringen deres. Buuhuu, besteforeldre vil GI barnebarnet penger???!  Tror de at VI ikke har råd!??!??!?!!!?

Chill, bitch.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror trådstarter innså at folk ikke delte samme oppfatning, å trakk seg vekk. 😂

Anonymkode: 55430...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa hadde sparebøsser til hvert av de fire barnebarna. Så når de var full satt de inn på en konto som de hadde i sitt navn. Etter hvert som barna ble konfirmert fikk de pengene. Ble ca like mye på hver. Mine har sine penger fortsatt inne på sparekontoene sine. De står i den banken vi voksne bruker, og ikke i den banken barna har brukskonto. Så de må inn i banken ved jobben til mannen. Ikke så latt å bare ta ut noen kroner da. :) 

Greie penger når barnet er eldre :) 

 

Anonymkode: a3387...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De må likevel betale 1 mill til hver av sine barn.

Anonymkode: bbc23...8a1

Og snart blir pliktarven økt til inntil 2,34 mill kroner....

Anonymkode: a8d26...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...