Gå til innhold

Hvor mye hjelper dere voksne barn økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om det blir skule er det vell normalt å hjelpe litt, i hvertfall i tiden når de store utgiften skal betales. Men synest det skal begrense, utrolig dumt at barnet "bruker" opp hjelpen fra foreldre under friåret. Under friåret burde barnet jobbet litt og heller ha hjelpe til gode under studie tiden. Friåre skal jo hjelpe barn og bli voksne før studie 

Anonymkode: 294b1...d56

Skrevet

Vi støtter dem masse. Betalte folkehøyskole, lappen, telefonen hennes, månedskort, ferier, tannlege etc. nå bor 20 åringen gratis hjemme mens hun tar fullt stipend som skal brukes som ek. Hun er en fornuftig jente, så da føles det greit.

Anonymkode: 7a452...835

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her: Vil selvfølgelig ikke slå hånden av ungene.. Og jeg vet at når man begynner å studere så bruker man studielån og stipend. Men i denne situasjonen er det snakk om folkehøyskole el, hvem som vanligvis betaler for dette. Altså etter VGS men før studier.

Anonymkode: 00733...144

Jeg måtte betale for folkehøyskolen selv, dvs ved å ta opp lån fra Lånekassen. Tror ikke det lærte meg noe særlig mer om penger enn at jeg 8 år senere satt der med 3 ufullstendige utdannelser og dertil fullstendig stopp i utbetalingene fra Lånekassen. Endte med at jeg måtte jobbe deltid ved siden av studiene OG betale avdrag på studielånet samtidig som jeg fortsatt studerte (alle muligheter for rentefritak og utsettelser var oppbrukte). 

Moralen er... Jeg tror det er viktig å gi "barna" litt hardhendt veiledning når det kommer til utdannelse, og ikke bare oppfordre til å gjøre det de har lyst til. Forklar til dem at noen folkehøyskole"utdanninger" kan være nyttige for fremtiden, og andre er fullstendig bortkastede. Hvis det er en nogenlunde fornuftig linje hun ønsker å søke ville jeg vurdert å hjelpe henne, hvis hun har en plan videre for hva hun skal bruke det til. 

Hvis hun bare vil ha det gøy og feste og tulle, la henne betale selv. 

Skrevet

Foreldrene mine betalte folkehøyskolen for meg. Det var riktignok også dem som oppfordret meg til å gå på folkehøyskole i friåret mitt. Det er mye gjeld for et år man ikke "blir noe" hvis man må betale selv. Senere reiste jeg i mange måneder, det betalte jeg selv. Jeg er ikke bortskjemt, har hatt deltidsjobber siden jeg var 15 år.

Anonymkode: 515f1...399

Skrevet

At foreldrene betaler folkehøgskole er vel temmelig vanlig. Men spør du meg er folkehøgskole bortkastet tid, da er det like greit om ungdommen bor gratis hjemme og jobber og legger seg opp litt penger. 

Anonymkode: 9ec86...f95

• Liker 2
Skrevet

Kan bare si hva jeg selv opplevde. 

Ingen støtte økonomisk overhodet fra måneden jeg fylte 18 og flytta ut av fylket for å være lærling. 

Bodde hjemme noen måneder etter endt læretid, betalte da full husleie, kjøpte dagligvarer og gjorde husarbeidet (gjort halvparten av alt siden jeg var 13 år). Ikke lappen, ingen bunad ikke noe.

Flytta så ut igjen, til en annen kant av landet for en jobb. Ingen støtte. 

Alltid vært motsatt hos oss, her har mor alltid lånt penger av meg... 

Jeg kommer til å støtte mitt barn langt mere, helt klart! 

Anonymkode: 67409...29e

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke snakk om et "sulleår" altså, enten folkehøyskole/bibelskole evt med utenlandsopphold inkl. Så er det snakk om å jobbe resten av året dersom det ikke tar et helt år.

Folkehøyskole går under sulling i min bok. De som har gått der kommer ofte med vage rasjonaliseringer som at de "lærte om livet" og den slags, men man lærer ikke noe man ikke kan lære ved å flytte på hybel og klare seg selv mens man går på en ordentlig skole.

Anonymkode: 9931c...802

• Liker 3
Skrevet

Jeg støtter barna så lenge dei har bruk for det. 

Anonymkode: 3e1d1...7cb

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At foreldrene betaler folkehøgskole er vel temmelig vanlig. Men spør du meg er folkehøgskole bortkastet tid, da er det like greit om ungdommen bor gratis hjemme og jobber og legger seg opp litt penger. 

Anonymkode: 9ec86...f95

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folkehøyskole går under sulling i min bok. De som har gått der kommer ofte med vage rasjonaliseringer som at de "lærte om livet" og den slags, men man lærer ikke noe man ikke kan lære ved å flytte på hybel og klare seg selv mens man går på en ordentlig skole.

Jeg tenker stikk motsatt :lol:

I alle fall med mindre denne jobbingen skal gå til noe spesielt, som å reise, jobbe frivillig eller ett eller annet spesielt. Å bare stå og flippe burgere uten mål og mening i et år (og det er gjerne den type jobb de har mulighet til å få, hvis de er heldige) lærer ikke ungdom mer om livet og gjører dem neppe sikrere på egne valg bare fordi tiden går. Jeg har en sønn på VG2 selv som ikke har den fjerneste ide om hva han vil gjøre etter skolen, og jeg håper han enten går i militæret eller på fhs, eventuelt at han sparer til reise eller jobber hardt for å finne en jobb han faktisk er interessert i. Å bare jobbe for å jobbe, særlig når ungdommen allerede har hatt tøffe sommerjobber og ekstrajobber og har lært "den leksa" om økonomi, arbeidsmoral osv, ser jeg ikke gir dem noe særlig. Ikke er det en type jobb som tar seg så glitrende ut på cv'en heller. Misforstå meg rett, det er sånne jobber ungdom må og bør ta til takke med, men i et helt år? Bortkastet tid.

Så jeg vil både støtte og sponse et slikt opphold med glede. Det trengte jeg ikke for storebroren, som seilte igjennom videregående med et klart studieønske og begynte på studiet påfølgende høst, sikker i sin sak. Men lillebror er av et annet kaliber, da må vi som foreldre tilpasse oss etter det og gi råd ut fra den situasjonen som faktisk foreligger: han aner ikke hva han vil. Flink i det meste og mange interessefelter, men ingenting han brenner for og det er vanskelig å ta livsvalg uten en viss peiling på hva man vil. Som @Knirke påpeker er det dyrt å velge feil gjentatte ganger! Kan et år med noe annerledes hjelpe dem til å ta det valget synes jeg det er vel anvendt tid og penger. Men som sagt må det jo ikke være fhs, det er andre veier også. Det viktigste er at det er et eller annet formål med året utenom å "nei, jeg veit ikke hva jeg skal gjøre jeg, kanskje bo hjemme og spare opp litt penger og henge med gutta og sånn... Hvis jeg får jobb. Har fått en 20% natt på Deli hittil, men håper på noe annet før jul" høres for meg ut som oppskriften på et totalt bortkastet år. 

Anonymkode: 3106f...e92

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Knirke skrev:

Jeg måtte betale for folkehøyskolen selv, dvs ved å ta opp lån fra Lånekassen. Tror ikke det lærte meg noe særlig mer om penger enn at jeg 8 år senere satt der med 3 ufullstendige utdannelser og dertil fullstendig stopp i utbetalingene fra Lånekassen. Endte med at jeg måtte jobbe deltid ved siden av studiene OG betale avdrag på studielånet samtidig som jeg fortsatt studerte (alle muligheter for rentefritak og utsettelser var oppbrukte). 

Moralen er... Jeg tror det er viktig å gi "barna" litt hardhendt veiledning når det kommer til utdannelse, og ikke bare oppfordre til å gjøre det de har lyst til. Forklar til dem at noen folkehøyskole"utdanninger" kan være nyttige for fremtiden, og andre er fullstendig bortkastede. Hvis det er en nogenlunde fornuftig linje hun ønsker å søke ville jeg vurdert å hjelpe henne, hvis hun har en plan videre for hva hun skal bruke det til. 

Hvis hun bare vil ha det gøy og feste og tulle, la henne betale selv. 

3 ufullstendige utdannelser? Hva studerte du? Og hvor mye var lånet på til slutt? 

Anonymkode: c7412...dbd

Skrevet

Bibelskole??? 😨

Anonymkode: 9f3bc...6a6

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

3 ufullstendige utdannelser? Hva studerte du? Og hvor mye var lånet på til slutt? 

La oss bare si det var noe biologi, noe samfunnsfag og noe tekniske fag.. Hadde nesten 500.000 i lån til slutt. 

Skrevet
36 minutter siden, Knirke skrev:

La oss bare si det var noe biologi, noe samfunnsfag og noe tekniske fag.. Hadde nesten 500.000 i lån til slutt. 

Tekniske fag var vel ikke bortkastet? Studerte du noe etterpå som var bedre som lett ga deg jobb eller jobber du nå i lavt betalte stillinger der du ikke får brukt noe av kompetansen din?

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi støtter dem masse. Betalte folkehøyskole, lappen, telefonen hennes, månedskort, ferier, tannlege etc. nå bor 20 åringen gratis hjemme mens hun tar fullt stipend som skal brukes som ek. Hun er en fornuftig jente, så da føles det greit.

Hvordan er det mulig å ta fullt stipend når hun bor hjemme? 

Anonymkode: ffe82...9e6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er selvsagt ikke mulig, skrev feil. Fullt lån mente jeg😆

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Som @Knirke påpeker er det dyrt å velge feil gjentatte ganger! Kan et år med noe annerledes hjelpe dem til å ta det valget synes jeg det er vel anvendt tid og penger.

Noe av det som ga Knirke problemer var nettopp at han kastet bort deler av studielåns-"kvoten" på FHS. Det er bedre å finne ut at man har bommet mens man studerer noe ordentlig enn å kaste bort tid på noe irrelevant før man begynner å prøve. Da har man flere sjanser igjen.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får fult lån, ingen stipend.

Anonymkode: 1f60f...de3

Skrevet

Jeg gikk ut av VGS i 2008, og i mim krets var det ille vanlig at foreldre sponset friår, utover evt kost og losji dersom man bodde hjemme under friåret. De som ville reise måtte da selv jobbe for å tjene penger til dette.

Kan ikke komme på noen som dro på folkehøyskole,  men av de jeg har snakket med siden så har de ofte måtte finansiere skolen selv (Lånekassen), men de fikk kanskje litt bidrag til lommepenger/reise hjem.

Nå er det evigheter til mitt barn er ferdig med VGS,  men kan ikke se for meg at mim mann og jeg kommer til å sponse et friår 😉 men her blir det også bunad ELLER konfirmasjonsgave, ikke begge deler, så kjipe er vi 😅

Anonymkode: 3bb45...6b8

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine sluttet vel egentlig å betale for hverdagen min når jeg flyttet ut som 15åring. Det synes jeg er litt for tidlig all den tid borteboerstipendet blir regulert ut fra foreldres inntekt, ble ikke mye mat på meg de årene.

Men som myndig blir det noe helt annet, da forventer man ikke at foreldrene tar noe av lasset lenger, men takker hjertelig de gangene de likevel har lyst til å hjelpe til.

Mine foreldre hjalp meg for eksempel med flyttelasset, og har latt meg bo gratis når jeg kommer hjem i ferier, og da har de stått for nesten alt av mat også. Også tar de ofte regninga hvis vi er ute å spiser eller de har invitert oss på et museum eller lignende. Og nå sitter de å planlegger å hjelpe oss med flyttelasset en gang nummer 2. Så det er de små, men litt kostbare tingene de stort sett har hjulpet med.

Anonymkode: a44c1...1b8

Skrevet

Personlig ville jeg vært svært restriktiv med å støtte et friår i særlig grad, skal ungdommen ha noe sånt, så mener jeg at de også må finansiere det selv. Når det er sagt så bodde min gratis hjemme de første årene som student og jeg har stort sett bidratt med penger pr mnd gjennom studieløpet. I tillegg til noen større utgifter, som f.eks. tannlege, briller ol. Jeg har også hele veien spart øremerket ungen, hvor noe har blitt brukt til møbler til hybelen og brorparten er tenkt som bidrag til bolig. Ikke sponset verkent sertifikat eller bunad.

Min filosofi er at det er NÅ som ung avkommet har behov for støtte. Både som student og etterhvert som "ung voksen i etableringsfasen".  At jeg sitter og gnurer på pengene mine ut fra noen slags prinsipp om at "h*n er myndig og må klare seg sjøl" er for meg tullete. Mye bedre å gjøre tilværelsen enklere nå, enn å si at avkommet skal jo arve.... Forhåpentligvis skjer jo ikke det før ungen er 50-60 og da håper jeg virkelig at det som måtte komme som arv kun er en bonus og ikke noe som trengs. Det er også nå jeg på en måte er på en oppoverbølge hva gjelder karriere og lønn og jeg har dermed muligheten.

Ut fra det jeg hører av omgangskretsen til barnet, så er det velidg vanlig med støtte hjemmefra. Om det er direkte pengestøtte, at de bor hjemme med gratis kost og losji, at foreldre bidrar med skolepenger/lappen eller annet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...