Gå til innhold

Hvor mye hjelper dere voksne barn økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barna våre begynner å bli voksne. Hun eldste er ferdig med VGS til våren og nestemann neste år (ja de var tette). Så det store spørsmålet nå er hva gjør hun neste år. Hun SKAL studere men har lyst på et friår først. Da enten folkehøyskole/bibelskole i utlandet etc. Jeg forstår veldig godt at hun ønsker et friår etter 13 års skolegang.

Men jeg har begynt å lure på hva som er normalt av foreldre å betale etter at de er ferdige med VGS. Er det vanlig at foreldre betaler for et "friår"? Uansett hva de finner på? Det er ikke alt hun vurderer som gir rett til støtte fra lånkassen heller.

De siste årene har det vært konfirmasjoner, inkl bunader, hun eldste har tatt lappen og hun neste er i full gang. Vi har vært på noen ferieturer og barna har studieturer med skole/ div skiturer ++. Det er dyrt med ungdommer ja! Om ikke lenge kommer det kanskje et bryllup eller to.

Vi tjener bra men har fortsatt en del gjeld. Mitt mål har alltid vært å kunne hjelpe barna med hus når den tid kommer og selv være gjeldfri før jeg blir for gammel. Jeg har også lyst til at de skal bli ansvarlige økonomisk. Syns de er litt "slepphendte" pr i dag men de er jo vant med at vi betaler det meste.

Det er jo dyrt å etablere seg, man må ha lang utdanning, høyt studielån, høye boligpriser, vanskelig å få trygg/sikker jobb (?) og ingen av dem tenker foreløbig så veldig "fornuftig" når det gjelder valg av yrke... Det kan selvsagt forandre seg. 

Jeg er altså veldig i tvil om vi skal "sponse" det friåret. Hva gjør dere, hva er vanlig?

Anonymkode: 00733...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be henne kun vurdere de folkehøyskolene som blir støttet av lånekassen. Du trenger ikke sy pute under hodet hennes lengre, de aller fleste tar opp lån. Forklar henne at dere som foreldre også har utgifter og at slik er det å bli voksen.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en kombo ? De må jobbe for deler av det og vise økonomisk ansvarlighet ... så hjelper mor noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å ta et friår etter vgs, men jeg har aldri hørt om noen som driver dank i et år. Det hadde jeg aldri giddet å finansiere. Det vanlige er å ta et friår i form av at man jobber et år før man begynner å studere. Det er latterlig å finansiere et års sulling uten noe. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdratt mine til å ha et fornuftig forhold til utdanning og penger. De av dem som har tatt et "friår" eller flere har finansiert det selv ved å jobbe.

Anonymkode: a1b0a...426

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg friår, men da skal ungdommen finansiere det selv. Enten på folkehøgskole eller via jobb. Selvfølgelig skal ikke foreldre finansiere dette. 

Anonymkode: e706e...ed2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg *friår, men da skal ungdommen finansiere det selv. Enten på folkehøgskole eller via jobb. Selvfølgelig skal ikke foreldre finansiere dette. 

Anonymkode: e706e...ed2

*jeg er for friår

Anonymkode: e706e...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra en "fattig" familie så fikk ikke noe økonomisk støtte fra jeg flyttet ut som 19åring. Fikk heller ikke lappen. Har klart meg fint med jobb ved siden av studiet.

Anonymkode: 516fd...30c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har sønn et friår nå hvor han jobber, mest fordi han var usikke på hva han ville søke på.
Han har ikke fått så mye jobb som han ønsker, men har fått utvidet jobb der han jobbet som lørdagshjelp mens han gikk på skole. 
Han betaler ikke noe for seg hjemme, men må betale mobil, trening, spotify osv selv. 
Han har også bil som han må betale forsikringer og avdrag på, så er ikke så mye å spare av, selv om han legger av litt når han får store lønninger (som i desember), men kost og losji står jeg for

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg opplevde som vanlig på folkehøgskole, var at vennene mine fikk 200-500 kr i lommepenger hver måned av foreldrene sine. Jeg gikk på en folkehøgskole hvor lånet og stipendet dekket hele oppholdet, men det var lite penger til overs når oppholdet var betalt. Selv fikk jeg ingenting av mine foreldre, så mine lommepenger kom fra sommerjobben min. Jeg ville personlig ikke sponset friåret til et barn, men ville gitt noen hundrelapper i måneden dersom jeg hadde råd og barnet ikke hadde jobb.

Anonymkode: b0d2a...253

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å sponse friår

Er egentlig ikke vanlig å sponse noe særlig etter barna fyller 18 og er ferdig med skolegang

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, altflyter skrev:

Det er veldig vanlig å ta et friår etter vgs, men jeg har aldri hørt om noen som driver dank i et år. Det hadde jeg aldri giddet å finansiere. Det vanlige er å ta et friår i form av at man jobber et år før man begynner å studere. Det er latterlig å finansiere et års sulling uten noe. 

Det er ikke snakk om et "sulleår" altså, enten folkehøyskole/bibelskole evt med utenlandsopphold inkl. Så er det snakk om å jobbe resten av året dersom det ikke tar et helt år.

Ville gitt litt lommepenger uansett, men jeg mente først og fremst den store utgiften det er å betale for skolen og evt reise.

 

Anonymkode: 00733...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sponser ikke studenten vår (1.år på universitet) med hjelp til vanlig livsopphold. Vi har som dere gjeld selv. Men så drypper det litt ekstra når vi er på besøk, eller han er hjemme, og vi har vært rundthåndet med julegave og bursdagsgave til ting han «trenger». 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bill Gates sa noe sånt som at han ville gi nok til barna slik de kunne få gjøre det de ville, men ikke nok til at de kunne gjøre ingenting. 

Tror ikke det å finansiere at barna driver dank er en god ting. 

Selv fikk jeg mye hjelp av foreldrene mine, men det ble også forventet at jeg hadde sommerjobb, jobbet deltid ved siden av studiene, osv. 

Jeg fikk betalt ting som tannlege, transport hjem til foreldrene mine og da jeg kjøpte bolig tilbød de seg kausjon slik at jeg lettere skulle komme inn på boligmarkedet. 

Også viktig å se på hvor mye du har råd til. Du må jo likebehandle barna så alle kostnadene dobles jo når barna bare er ett år etter hverandre. 

Anonymkode: a167b...dc4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en veldig rik familie. 

Fikk litt praktisk hjelp når det gjaldt søk etter hybel (studenthjem), de kjørte meg og de få eiendelene jeg hadde til studiestedet, sponset en runde på IKEA og fylte kjøleskap+fryser. Etter det levde jeg på stipend og lån.

Hver gang jeg kom hjem på sommerferie med gode karakterer og god studieprogresjon tok vi en runde og kjøpte litt nye klær og elektronikk som belønning, så var forventningen at jeg jobbet gjennom sommeren. 

Hadde jeg valgt friår hadde jeg nok stått helt på egenhand økonomisk, da ville det ikke vært snakk om litt IKEA møbler en gang, og i alle fall ikke nye klær hver sommer.

Klarte meg helt utmerket, har lært meg pengenes verdi, at hardt arbeid lønner seg, og kjøpte egen bolig med egne penger etter tre år i arbeidslivet. Først da jeg hadde bevist dette kom første forskudd på arv. 

Anonymkode: 72993...bf1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt igjen noe. La de får utforske verden selv, med de positive opplevelser (kjærlighet, dating, flørting, venner, fest, nytt spennende sted under studiene osv.) og ikke fullt så morsomme opplevelser (betale regninger, betale for seg selv osv.). Det betyr ikke nødvendigvis ikke skal sponse noe bare av prinsipp, men vil si det avhenger litt av ansvarlighet. Dersom de ikke bare går og daffer, og viser interesse for sin fremtid, så kan man eventuelt sponse litt, avhengig av egen økonomi. Siden du mener de er litt slepphendte, så har man ikke vondt av å lære seg å ta mer ansvar for egen økonomi ;) 

Og hvis du ønsker å hjelpe dem med bolig senere i livet, så kan du jo heller sannsynligvis ikke sponse dem ekstremt mye nå heller. 

Anonymkode: 7d984...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om et "sulleår" altså, enten folkehøyskole/bibelskole evt med utenlandsopphold inkl. Så er det snakk om å jobbe resten av året dersom det ikke tar et helt år.

Ville gitt litt lommepenger uansett, men jeg mente først og fremst den store utgiften det er å betale for skolen og evt reise.

 

Anonymkode: 00733...144

Det vanlige er å ta studielån til det, så kan man evt hjelpe med litt lommepenger 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, thinkmaster100 skrev:

Det er ikke vanlig å sponse friår

Er egentlig ikke vanlig å sponse noe særlig etter barna fyller 18 og er ferdig med skolegang

Det stemmer ikke. Ingen jeg kjenner slår hånden av ungene sine økonomisk bare fordi de fyller 18. 

Når ungene får seg egen inntekt og full jobb, ja, men ikke når de fremdeles bor hjemme og studerer. Og det gjør jo mange lenger enn til 18. Bare vanlig videregående er jo til 19 år, og som forelder har man forsørgelsesplikt overfor barna sine til de er ferdig med videregående.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Det stemmer ikke. Ingen jeg kjenner slår hånden av ungene sine økonomisk bare fordi de fyller 18. 

Når ungene får seg egen inntekt og full jobb, ja, men ikke når de fremdeles bor hjemme og studerer. Og det gjør jo mange lenger enn til 18. Bare vanlig videregående er jo til 19 år, og som forelder har man forsørgelsesplikt overfor barna sine til de er ferdig med videregående.

Ts her: Vil selvfølgelig ikke slå hånden av ungene.. Og jeg vet at når man begynner å studere så bruker man studielån og stipend. Men i denne situasjonen er det snakk om folkehøyskole el, hvem som vanligvis betaler for dette. Altså etter VGS men før studier.

Anonymkode: 00733...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: Vil selvfølgelig ikke slå hånden av ungene.. Og jeg vet at når man begynner å studere så bruker man studielån og stipend. Men i denne situasjonen er det snakk om folkehøyskole el, hvem som vanligvis betaler for dette. Altså etter VGS men før studier.

Anonymkode: 00733...144

Syntes det kommer litt an på. Folkehøyskole som bare er lek, fest og moro kan de vel i større grad betale selv? :) Ikke at det nødvendigvis er noe galt i det etter 13 års skolegang og man vil ha litt pause, men syntes det også er viktig at man lærer verdien av penger. Mens noe som er mer seriøst ville jeg vurdert å sponse litt. 

Anonymkode: 7d984...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...