Gå til innhold

Tar dere tempen på deres barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine barn har knapt hatt feber, er mange år siden jeg målte (nå er de 8 og 6 år).

Da åtteåringen var innlagt på sykehuset for ca 5 år siden pga alvorlig sykdom, måtte de måle tempen regelmessig i løpet av behandlingen. Da brukte de et vanlig digitalt termometer som de stakk under armen hennes. Vi kjøpte med oss et slikt fra apoteket, tenkte at når det er godt nok for sykehuset, er det godt nok for oss. :) Men har ikke brukt det siden, på noen av barna.

Anonymkode: 410d4...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei lita jente på 11 år med høy feber, så lurer på noe angående måling av temp: Hvordan gjør dere det? Måler dere fortsatt i rumpa? Det gir jo best resultat.

Anonymkode: 45afe...7a7

Kroppstemperaturen har liten verdi, du ser på allmenntilstanden, varighet av hangling og så kontakter du lege ved behov. 

 

Anonymkode: 796ad...bd7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker temp under armen. Kunne aldri falt meg inn å måle min 9 åring rektalt. Dersom barnet er så sykt at rektalt er nødvendig så er vi hos lege for lenge siden for å si det sånn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måles det rektalt på alle sammen. Bytter selvsagt sånn pose rund for hver gang. De stor barna måler seg selv og jeg måler 3-åringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 18.05, AnonymBruker skrev:

Må innrømme jeg aldri måler temperaturen. Kanskje fordi de ikke blir sååå syk. Minsten hadde feber før helgen, han var god og varm. Lite matlyst. Men ikke noe værre enn at han fikk i seg litt salte kjeks og vann. Kom seg etter noen dager. 

Anonymkode: c123d...3cb

Her er feberen alltid minst 40 så er det greit å måle å følge med.

Anonymkode: 83f04...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Chablis skrev:

Bruker temp under armen. Kunne aldri falt meg inn å måle min 9 åring rektalt. Dersom barnet er så sykt at rektalt er nødvendig så er vi hos lege for lenge siden for å si det sånn. 

Går dere til lege bare barnet har 40 i feber? Hva i alle dager skal legen gjøre med det?? Da blir du sendt hjem med beskjed om å gi paracet. Min gutt har nesten alltid 40 i feber å da synes jeg det er viktig å måle i rumpen for å få mest mulig nøyaktig mål. Men er jo ikke snakk om å renne ned legekontoret hver gang han har høy feber! Gir han paracet om nødvendig.

Anonymkode: 83f04...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måler rektalt. Har testet øretermometer men det var kronisk upålitelig. Målte vi fem ganger fikk vi fem forskjellige svar. 

Termometerne som selges nå bruker bare  sekunder på å måle, så jeg ser virkelig ikke problemet. 

Anonymkode: 17279...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 19.22, Frostrose skrev:

Vi bruker både pannetermometer og under armen. Hvorfor er det så viktig at det er heeelt nøyaktig? Her gir vi paracet ved ubehag, eller om temperaturen bukker 39,5. 

Når feberen er 40.5 så er feberen så høy at for meg er det veldig viktig med helt nøyaktig måling. Å har sønnen min først feber så er det alltid minst 40 i feber.

Anonymkode: 83f04...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går dere til lege bare barnet har 40 i feber? Hva i alle dager skal legen gjøre med det?? Da blir du sendt hjem med beskjed om å gi paracet. Min gutt har nesten alltid 40 i feber å da synes jeg det er viktig å måle i rumpen for å få mest mulig nøyaktig mål. Men er jo ikke snakk om å renne ned legekontoret hver gang han har høy feber! Gir han paracet om nødvendig.

Anonymkode: 83f04...c3e

Hvor har jeg sagt det? 

Når mitt barn trenger rektal måling så er allmenntilstanden så dårlig at det er svært viktig å få en helt nøyaktig måling, og ja da er vi selvfølgelig hos legen, noe annet ville vært fullstendig uansvarlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler aldri... Man merker jo om de har feber eller ikke. Dersom allmenntilstanden er veldig dårlig kontakter man lege/legevakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har målt feberen to ganger etter de var 2 år. De har veldig sjelden feber og jeg kjenner jo om de er veldig varme eller bare litt varme. Da har vi målt under armen. Jeg tvinger ikke rektal måling på store barn. 

Jeg ser mer på allmenntilstanden. 

Anonymkode: 79b93...850

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler under armen på mine barn, plusser alltid på 0,5 grader.

Hvis en 11 åring var så dårlig at jeg hadde vurdert rektal måling ville jeg heller ringt legevakt.

Anonymkode: 4cf80...6b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går dere til lege bare barnet har 40 i feber? Hva i alle dager skal legen gjøre med det?? Da blir du sendt hjem med beskjed om å gi paracet. Min gutt har nesten alltid 40 i feber å da synes jeg det er viktig å måle i rumpen for å få mest mulig nøyaktig mål. Men er jo ikke snakk om å renne ned legekontoret hver gang han har høy feber! Gir han paracet om nødvendig.

Anonymkode: 83f04...c3e

Hvorfor er det så viktig at det er så nøyaktig? Gir du ikke Paracet hvis han har 38,7, men 38,9, da er det på tide? Alt iver 38 er paracetverdig her, og over førti har vi ikke opplevd. Jeg skjønner ikke hvorfor det er veldig viktig? 

Anonymkode: 7c368...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så viktig at det er så nøyaktig? Gir du ikke Paracet hvis han har 38,7, men 38,9, da er det på tide? Alt iver 38 er paracetverdig her, og over førti har vi ikke opplevd. Jeg skjønner ikke hvorfor det er veldig viktig? 

Anonymkode: 7c368...378

Nei jeg ikke ikke paracet ved så lav feber. Men skal han legge seg så er det greit å vite hvor høy feberen egentlig er. Er greit å sette feberen ned før han legger seg om den er i nærheten av 40,noe den nesten alltid er når først har feber.

Anonymkode: 83f04...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke temp.måler. Kjenner når det er feber. Gir febernedsettende sjeldent. Kan gi ved leggetid dersom ubehaget er for stort til å sove. 

Kjenner og ser når feberen blir altfor høy og ser på almenntilstanden. 

Anonymkode: 1b35a...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg ikke ikke paracet ved så lav feber. Men skal han legge seg så er det greit å vite hvor høy feberen egentlig er. Er greit å sette feberen ned før han legger seg om den er i nærheten av 40,noe den nesten alltid er når først har feber.

Anonymkode: 83f04...c3e

Jammen, det gjør jo jeg også med et pannetermometer. Er den sånn ca 38,8, da blir det febernedsettende. Hvis ditt barn alltid har ca 38,8 eller mer når det har feber, hvorfor tror du plutselig at det kanskje bare er 38,4, og en paracet vil være helt feil? Hvorfor så viktig med nøyaktigheten, det er det jeg ikke forstår. 

Anonymkode: 7c368...378

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 18.24, AnonymBruker skrev:

Jeg målte i rumpa på sønnen min ganske lenge.... han sa ikke noe på det da. Men jeg er egentlig litt flau over hvor lenge jeg gjorde det.

Men til slutt fant jeg ut at han var altfor gammel (tenåring) og kjøpte øretermometer. Det har vi brukt de siste årene nå, de sjeldne gangene det har vært nødvendig.

Anonymkode: 973dd...17e

😐😐😐😐

Anonymkode: 84e7a...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt pannetermometer siden de var små. Betalte litt for det på apoteket. Da noen kan vise feil så tok best i test og samme som flere leger og sykehuset bruker. De anbefaler vel rompetermometer til barn under 3år. For å få det helt nøyaktig. Men den kan og vise feil da den er litt treig med å få med opp og ned senkinger i forhold til øre og pannetermometer. Mange bruker og øretermometee uten å vite hvordan det skal gjøres. Skal treffe riktig med måleren. Eller så vil den vise feil.

Veldig fornøyd med den pannetermometeren vi har og den viser samme temp som andre.

 

Anonymkode: 84e7a...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både rektal termometer og øretermometer. Måler alltid ved feber. Feber iver flere dager er en idikasjon på at de en infeksjon som må behandles, hvertfall på mine. Enten ørebetennelse eller luftveisinfeksjon. De er sjeldent syke. Ca 1 gang per år

Anonymkode: 1a40e...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...