Gå til innhold

Øredobber og barnevern


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jess, reiste noen timer til en klinikk til ei som hadde spesialisert seg på det og små barn. Og til våres flaks og mange andre små barn som har hull i ørene, så sprengtes de ikke😉

Anonymkode: 4e580...a32

Hvorfor skal babyer absolutt ha hull i ørene? Ikke er det pent på så små barn heller

Anonymkode: bf38a...684

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser også på foreldre som setter hull i ørene på babyene sine som ressurssvake, jeg kan ikke huske å ha sett babyer med hull i ørene blant noen men høyere utdannelse - i allfall ikke som er etnisk norske. Å stikke fremmedlegemer gjennom kroppen på barn  "fordi det er søtt" sier egentlig det meste om hvor oppegående disse foreldrene er. På samme måte som omskjæring er dette noe et menneske burde få lov til å bestemme selv når han eller hun er gammel nok, både av estetiske, praktiske og helsemessige hensyn. 

Anonymkode: db6d8...b01

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser også på foreldre som setter hull i ørene på babyene sine som ressurssvake, jeg kan ikke huske å ha sett babyer med hull i ørene blant noen men høyere utdannelse - i allfall ikke som er etnisk norske. Å stikke fremmedlegemer gjennom kroppen på barn  "fordi det er søtt" sier egentlig det meste om hvor oppegående disse foreldrene er. På samme måte som omskjæring er dette noe et menneske burde få lov til å bestemme selv når han eller hun er gammel nok, både av estetiske, praktiske og helsemessige hensyn. 

Anonymkode: db6d8...b01

Enig. 

Og femåringer er virkelig ikke gamle nok (ref over her). En femåring vil gjerne be om sjokolade til frokost også. :roll:

Et minimum må være at barnet er gammelt nok til å forstå valget, ta ansvar for alt stell selv og i tillegg er utvokst. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at babyer skal slippe å få hull i ørene frem til de er gamle nok til å faktisk ønske det selv. Ser absolutt ingen mening i det.

Men for å svare på spørsmålet ditt; nei, barnevernet kommer ikke om du gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Guri, rart ikke barnevernet har vært hos meg da.. Har 2 jenter som har hull i ørene, og de ble tatt når de var henholdsvis 11mnd og 9mnd gamle. Og det som enda værre er - er at selveste helsesøster skrøyt av hvor fine de var på 1års-kontroll når minstejenta var der. ALDRI noensinne har noe slags helsepersonell sagt noe negativt om det. For vet dere hva: ungene mine er blide og fornøyde barn, har gode og varme klær, mett i magen til en hver tid og får masse kjærlighet fra familien. De lider ikke på noen som helst måte, som barn som blir meldt bekymring over til BV ofte dessverre gjør. Finnes så mye værre ting foreldre gjør med barna sine enn å ta hull i ørene på de.

 

Anonymkode: 4e580...a32

Hvorfor hull i ørene på så små barn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De skøyt begge samtidig, så det var fort gjordt. Vei du, de overlevde 🤣👏🏼

Anonymkode: 4e580...a32

Ja så lenge de overlever smerten er det greit å påføre den. Selv om babyer ikke har samtykke kompetanse. Du høres ut som en kandidat som årets mor. 

"Så søt du blir med navlepiercing! Det valget tar jeg for deg så holder vi deg bare fast når vi kjører en stor nål igjennom deg. Du overlever det, så da er det greit. Så lenge du ikke dør liksom."

Anonymkode: 71c71...c9a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, selvfølgelig må lille Prinsesse Leonora Mirakel Savanna-Emmeline ha diamantøredobber i ørene sine, noe annet er uhørt! 

 

Fra spøk til alvor, du kan bli meldt til barnevernet, men det er tvilsomt at de oppretter noe sak på det. Personlig syntes jeg hull i ørene på babyer nærmest skriker "ung, umoden, ressurssvak og selvopptatt mor" men det er vel ikke grunn til omsorgsovertakelse. 

Anonymkode: c7151...5cf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Personlig syntes jeg hull i ørene på babyer nærmest skriker "ung, umoden, ressurssvak og selvopptatt mor"

Aldri falt deg inn at noen har vokst opp med en annen kultur enn deg?

Anonymkode: e015f...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri falt deg inn at noen har vokst opp med en annen kultur enn deg?

Anonymkode: e015f...66a

Kultur ja. 

Jeg har flere ganger bedt om argumenter som taler for ørepiercing på ettåringer, dvs argumenter for at det er bedre å pierce ørene enn å IKKE  gjøre det. Hittil har jeg fått 1. Pent. 2. Kultur. 

:roll: 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri falt deg inn at noen har vokst opp med en annen kultur enn deg?

Anonymkode: e015f...66a

Kultur eller ikke, jeg syntes fremdeles det vitner om at foreldrene setter sine egne interesser over barnets. En baby har ingen glede over hull i ørene, dermed er det kun foreldrenes ønsker som blir tilfredsstilt. 

Anonymkode: c7151...5cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vel påvirket av bv-propaganda som mange andre der ute og derfor spør jeg;

Kan man bli meldt til BV hvis man velger å sette øredobber på en 1-åring?

Anonymkode: 8c2ad...89c

Nei. Men det er lurt å vente til barnet er 11 år, pga nerver i øret osv. Og det er lurt å vente til barnet selv kan bestemme om h*n vil ha øredobber eller ei. Det er opp til barnet, barnets kropp. Ikke foreldrenes valg..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kultur eller ikke, jeg syntes fremdeles det vitner om at foreldrene setter sine egne interesser over barnets. En baby har ingen glede over hull i ørene, dermed er det kun foreldrenes ønsker som blir tilfredsstilt. 

Anonymkode: c7151...5cf

Nettopp. det er vel det de fleste reagerer på her, det er ingen gode argumenter for å pierce en 1åring, kun foreldrenes behov. Jeg tenker mitt, at det er samme type foreldre som hadde meldt ungene sine på disse beauty pagents skjønnhetskonkurransene som er så populære i usa..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli meldt til barnevernet for hva som helst. Om barnevernet anser det som bekymringsverdig nok til å åpne en sak, er en helt annen ting. Og nei, tror ikke bv vil bruke tid på å åpne sak på grunn av foreldrene har satt øredobber i 1åringen sin. 

MEN... hvorfor hull i ørene på en så liten en? Greit å tenke over at det fort kan bli infeksjoner når barnet er så liten, at ørene skal vokse de også, noe som betyr at hullene kan ende opp på «feil sted» og at ved å skyte hull i ørene kan man få plager med arrvev osv senere. Jeg fikk skutt inn øredobber da jeg gikk på ungdomsskolen og plages faktisk med at hullene er harde og vonde (arrvev). Ville ventet til barnet ble eldre og tatt det i piercingstudio

Anonymkode: 7d27c...a28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Libanon setter de hull i ørene på sykehuset hvis foreldrene ønsker det. 

Anonymkode: 2bd3f...c06

I libanon generally skjer det nok en god del ting du ikke har fått med deg... 

Anonymkode: 523a9...272

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna mine er gode og varme idag også, og jaggu levert mette og blide på skolen imorres. Du veit, man får ikke øredobber man kan reagere på når man tar det første hullet. De bruker en spesialdobb. Og selvfølgelig kjøpte jeg da virkelig ekte dobber når de kunne byttes. For å spare de for unødvendig risiko. Har jeg vett til å ta hull i ørene, har jeg da vett til å sjekke hvilke klinikker som er dyktige på barn, samt å rense og bruke riktige dobber.  

Anonymkode: 4e580...a32

Det hjelper ikke nødvendigvis det heller, når man fint kan reagere på hva foreldrene velger å sette i i ettertid. Nå var ikke jeg liten da jeg fikk mine første hull, men utviklet allikevel allergi og kan idag kun bruke titan og plast. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.1.2019 den 13.26):

Guri, rart ikke barnevernet har vært hos meg da.. Har 2 jenter som har hull i ørene, og de ble tatt når de var henholdsvis 11mnd og 9mnd gamle. Og det som enda værre er - er at selveste helsesøster skrøyt av hvor fine de var på 1års-kontroll når minstejenta var der. ALDRI noensinne har noe slags helsepersonell sagt noe negativt om det. For vet dere hva: ungene mine er blide og fornøyde barn, har gode og varme klær, mett i magen til en hver tid og får masse kjærlighet fra familien. De lider ikke på noen som helst måte, som barn som blir meldt bekymring over til BV ofte dessverre gjør. Finnes så mye værre ting foreldre gjør med barna sine enn å ta hull i ørene på de.

 

Anonymkode: 4e580...a32

Men mammaen syns tydeligvis ikke at de er pene nok som de er? Fortell meg, HVA er vitsen??

Anonymkode: 8320c...664

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som tar hull i ørene på småbarn må mangle noe mellom ørene. Syns ikke de er noe bedre enn mødrene som står der høygravide med røyken i kjeften 🤮 

Kom å fortell meg ett godt argument for å ta hull i ørene på et lite barn, før det barnet ber om dette selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2019 den 19.04):

Men mammaen syns tydeligvis ikke at de er pene nok som de er? Fortell meg, HVA ser vitsen??

Anonymkode: 8320c...664

Færre komplikasjoner når man tar hull på et spedbarn enn på et eldre barn eller en voksen. Mindre risiko for infeksjon. Lettere å holde hullene rene etterpå.

Malone skrev (På 21.1.2019 den 19.05):

Foreldre som tar hull i ørene på småbarn må mangle noe mellom ørene. Syns ikke de er noe bedre enn mødrene som står der høygravide med røyken i kjeften 🤮 

 

Må le litt.

Først skal dere sammenligne dette med kjønnslemlestelse, nå skal dere sammenligne med røyking i svangerskapet?

Hva blir det neste? Å ta hull i ørene på baby er det samme som å gi den kokain?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamenneske skrev (På 21.1.2019 den 19.06):

Færre komplikasjoner når man tar hull på et spedbarn enn på et eldre barn eller en voksen. Mindre risiko for infeksjon. Lettere å holde hullene rene etterpå.

Dette stemmer ikke. 

jamenneske skrev (På 21.1.2019 den 19.07):

Må le litt.

Først skal dere sammenligne dette med kjønnslemlestelse, nå skal dere sammenligne med røyking i svangerskapet?

Hva blir det neste? Å ta hull i ørene på baby er det samme som å gi den kokain?

Uansvarlighet og elendig dømmekraft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...