Gå til innhold

Leilighet som bare brukes av og til - hva slags mat bør jeg ha stående?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kikerter, linser og bønner som er ferdig kokt fås kjøpt i vanlige butikker. 

Har du tid, kan du bløtlege byggryn før du drar på jobb og koke når du kommer hjem. 

Forslår å kjøpe byggris, blandet med brokkoli og evt fisk eller skinke. Eller ferdig oppkuttet salat som du tilsetter f.eks bønner eller linser. Grøt kan være et alternativ. Og supper i form av moste grønnsaker tilsatt en terning buljong. Fisk selges ofte i porsjonspakninger. Og fiskekaker er rask og sunn mat fra ferskvaredisken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokosmelk og feks currypaste! Da kan du lage mange gode curryer, supper og gryter. Gullerøtter feks er kjempegodt oppi og holder lenge i kjøleskap 🙂 

Anonymkode: 94f1d...966

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kokosmelk og feks currypaste! Da kan du lage mange gode curryer, supper og gryter. Gullerøtter feks er kjempegodt oppi og holder lenge i kjøleskap 🙂 

Anonymkode: 94f1d...966

Oppskrift? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Linser derimot kan være et tips side de ikke trenger bløtlegging og kokes på sånn ca 15 - 20 minutter.

?? Mine tørre linser må kokes i 45 minutter. Men linser er jo også å få på bitte små kartonger ferdig til bruk, i likhet med kikerter og bønner. Fine til både salater og i gryta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg anbefaler forøvrig vannkoker - det reduserer koketiden på alt vann som skal kokes opp og er greit til de gangene du lager rett i koppen eller Fjordland.

Min gamle vannkoker er raskere enn induksjonsovnen min. Når jeg skal koke vann - f,eks. til spaghetti - fyller jeg vannkokeren og lar den koke opp, og så har jeg noe vann med salt og eventuelt olje i pannen som spaghetti skal koke i. Når vannkokeren er ferdig er som regel pannen varm og den begrensede mengden med vann på kokepunktet og da passer det fint å spe på med vannet fra vannkokeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Hvis du har plass til lapskausblanding og torsk i fryseren, så kommer du et stykke på vei med å lage ovnsstekte grønnsaker med torsk. Har du mulighet, vend grønnsakene (de trenger ikke være tint) i olivenolje tilsatt litt krydder/urter, ha alt i en form, og sett det i ovnen i 30-45 minutter på 220-200°

Yoghurt holder seg lenge i kjøleskapet, og med det kan du lage kjøleskapsgrøt om ikke annet enn til frokost. 

Pasta puttanesca består i hovedsak kun av langtidsholdbare ingredienser - pasta, oliven, hvitløk, tørket paprika, ansjos, kapers, parmiggiano-reggiano-ost, og hermetiske tomater. I tillegg tar det ikke lang tid å lage den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Vox_populi skrev:

?? Mine tørre linser må kokes i 45 minutter. Men linser er jo også å få på bitte små kartonger ferdig til bruk, i likhet med kikerter og bønner. Fine til både salater og i gryta.

Røde, splittede linser trenger ikke så lang koketid.

Grønne, hele linser trenger rundt 40 minutter, det er korrekt.

 

Anonymkode: f4cdf...e8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg glad! Tusen takk for fine tips! 🌼

Anonymkode: 9772d...5b7

Denne fant jeg på KG for lenge siden. Den har blitt en av mine favoritter som jeg gjerne blander terninger av søtpotet i. Oppskriften er ganske stor :

RØD LINSESUPPE MED KARRI

Ingredienser:

1 gul løk

2 kinesiske hvitløk (eller tilsvarende mengde fedd vanlig hvitløk)

et par ss olivenolje

1-2 digre ss rød thailandsk karripasta

1 gulrot

1 1/2 dl røde linser

1 boks hermetiske tomater, grovhakkede

7 dl vann

1 terning grønnsaksbuljong

1 - 2 ss paprikapulver

1 ss spisskummin (oppskriften sier frø, men jeg bruker den malte utgaven)

saften av 1 lime

nykvernet pepper etter smak

 

Fremgangsmåte:

Skrell og hakk løk og hvitløk og fres det mykt i olje i en gryte på svak varme. Ha i karripastaen på slutten av steketiden.

Skrell og riv gulroten grovt, skyll linsene i et dørslag. Ha gulrot, linser, tomater, vann, buljong, spisskummin og paprikapulver oppi gryta med løk og hvitløk, og la det hele koke ca 10 - 15 minutter, eller til linsene er myke.

Smak til med limesaft og nykvernet pepper.

Serveres gjerne med brød eller rundstykker til.

Anonymkode: f4cdf...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktosefrie melkeprodukter har veldig god holdbarhet. 2-3mnd på melk feks.

Anonymkode: 32fc6...3f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røde, splittede linser trenger ikke så lang koketid. Grønne, hele linser trenger rundt 40 minutter, det er korrekt.
Anonymkode: f4cdf...e8f

Ach so! Takk for forklaringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Vox_populi skrev:

?? Mine tørre linser må kokes i 45 minutter. Men linser er jo også å få på bitte små kartonger ferdig til bruk, i likhet med kikerter og bønner. Fine til både salater og i gryta.

Prøv Puy-linser eller Berry-linser. Det er franske linser som smaker godt og koker på 18 minutter. Sånne linser som vi matsnobber bruker.

 

TS: Hermetiske kikerter er bra å ha, og er like gode fra boks som når man koker selv. Frosne erter også. Fullkornscouscous har man bare i en bolle, heller kokende vann over (freks fra vannkoker), har litt olivenolje og sitron eller hvitvinseddik i, lar svelle, og så er det ferdig på et par minutter. Frosne grønnsaker kan svelle med, eller hermetiske bønner kan blandes i, og man har et ok måltid. Hvis du har feks fetaost eller halloumi liggende i kjøleskapet (holder seg lenge vakuumpakket) , og kanskje noen nøtter (pinjekjerner, valnøtter, mandelflak..) har du en fin middag ferdig på veldig kort tid.

Snarkokt polenta er også smart, god med feks et stekt eller bløtkokt egg eller speilegg og en snarkokt tomatsaus med løk og chiliflak, evt noen oliven, samt olivenolje over.

Frokost: Havregrøt kokt på vann, frosne bær og honning eller lønnesirup.

I tillegg til løk kan du fint ha andre rotgrønnsaker i kjøleskapet, de holder seg veldig lenge, og kan brukes til både puréer, supper og ovnsstekte grønnsaker. 

Ellers holder vakuumpakket spekemat seg lenge i kjøleskapet. Ting som spekeskinke og chorizo er fint å kombinere med grønnsaker eller egg til en enkel middag - små mengder gir mye smak. 

Anonymkode: 5e1fc...2f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føyer til oppskrift på en god linsesuppe med kun ingredienser som egner seg til å ha stående:

https://www.godt.no/oppskrift/4623/tyrkisk-linsesuppe

De røde linsene trenger ikke bløtlegging som flere her skriver, og koker fort. Suppen kan toppes med en miks av olivenolje og tørket mynte om ønskelig - eller smuldre litt feta på om du har liggende i kjøleskapet.

Her kan det være greit å ha stavmikser, og det er i det hele tatt en lur ting for å lage god mat av enkle ingredienser, så om leiligheten ikke har tror jeg at jeg ville hatt med meg en billig utgave og hatt liggende der.

Anonymkode: 5e1fc...2f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv Puy-linser eller Berry-linser. Det er franske linser som smaker godt og koker på 18 minutter. Sånne linser som vi matsnobber bruker.

 

TS: Hermetiske kikerter er bra å ha, og er like gode fra boks som når man koker selv. Frosne erter også. Fullkornscouscous har man bare i en bolle, heller kokende vann over (freks fra vannkoker), har litt olivenolje og sitron eller hvitvinseddik i, lar svelle, og så er det ferdig på et par minutter. Frosne grønnsaker kan svelle med, eller hermetiske bønner kan blandes i, og man har et ok måltid. Hvis du har feks fetaost eller halloumi liggende i kjøleskapet (holder seg lenge vakuumpakket) , og kanskje noen nøtter (pinjekjerner, valnøtter, mandelflak..) har du en fin middag ferdig på veldig kort tid.

Snarkokt polenta er også smart, god med feks et stekt eller bløtkokt egg eller speilegg og en snarkokt tomatsaus med løk og chiliflak, evt noen oliven, samt olivenolje over.

Frokost: Havregrøt kokt på vann, frosne bær og honning eller lønnesirup.

I tillegg til løk kan du fint ha andre rotgrønnsaker i kjøleskapet, de holder seg veldig lenge, og kan brukes til både puréer, supper og ovnsstekte grønnsaker. 

Ellers holder vakuumpakket spekemat seg lenge i kjøleskapet. Ting som spekeskinke og chorizo er fint å kombinere med grønnsaker eller egg til en enkel middag - små mengder gir mye smak. 

Anonymkode: 5e1fc...2f6

Nåja. Det er ikke jeg enig i, men så har jeg aldri hatt behov for å kalle meg matsnobb heller. Kunsten er ikke å kunne koke en hummer eller å dandere Beluga. Kunsten er å lage mat som får gjestene til å tigge etter mer, av de rimeligste råvarerne du finner.

Kikerter på boks kan selvfølgelig brukes, og når tiden er knapp som i TS tilfelle så duger det. Men, derfra og til å påstå at det smaker det samme er å overdrive solid.

Anonymkode: f4cdf...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nåja. Det er ikke jeg enig i, men så har jeg aldri hatt behov for å kalle meg matsnobb heller. Kunsten er ikke å kunne koke en hummer eller å dandere Beluga. Kunsten er å lage mat som får gjestene til å tigge etter mer, av de rimeligste råvarerne du finner.

Kikerter på boks kan selvfølgelig brukes, og når tiden er knapp som i TS tilfelle så duger det. Men, derfra og til å påstå at det smaker det samme er å overdrive solid.

Anonymkode: f4cdf...e8f

Den kommentaren om matsnobberi var en ironisk referanse til en annen tråd.

Beklager at jeg samtidig promoterte kikerter på boks. Det viktige er å finne noen med kun salt og vann i, det er forskjell på dem, kort fortalt. Og kartongvarianten er ikke god.

Anonymkode: 5e1fc...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

(Jammen blir jeg stadig minnet om hvorfor jeg sluttet å poste lange innlegg med mange forslag og råd på matforumet.

På tide med full stopp igjen en lang stund, tenker jeg. Hei og hå - takk for nå).

Anonymkode: 5e1fc...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange tips, og alle tørrvarer og hermetikk holder seg jo bra. Om du ikke rekker å handle så må du jo uansett ha med deg mat dit hjemmefra.

Lapskausblanding + pølser og buljongpulver blir god middag, og er rask å lage.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du ha mikro. Har du en stikkontakt? Da kan du ha mikro. Mikroen må ikke stå på kjøkkenet, og den må ikke stå tilkoblet hele tida. 

Anonymkode: 17043...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...