Gå til innhold

Leilighet som bare brukes av og til - hva slags mat bør jeg ha stående?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, alle har tid til en tur innom butikken.

Anonymkode: 09b9b...1e6

Jeg kan godt gå til butikken, men jeg får ikke kjøpt noe når de er stengt. 

Årsaken til at jeg opprettet denne tråden var at jeg ønsket innspill til hvordan jeg kan leve godt med utgangspunkt i langtidsholdbar mat. Jeg hadde håpet på tips til oppskrifter o.l., istedenfor kommentarer på timeplanen min. 

Anonymkode: 9772d...5b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neste gang du er der, lager du mat. Da lager du en stooor porsjon, som da legges i fryseren til når du kommer tilbake. 

Ellers er knekkebrød bra. Egg og leverpostei har alle lang holdbarhet. Samme med makrell i tomat. Du kan ha raspet ost i fryseren, greit å ha i en omelett på kvelden. 

 

Anonymkode: a51a6...c56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS må være utrolig sær om hun kun bruker leiligheten mellom 23 og 06.
Anonymkode: 5d1a6...617

Har alle matbutikker åpent mellom 06 og 23?
Det der var så dumt art en kan mistenke deg for å være fra Oslo.

Anonymkode: c5e25...b75

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut veganeroppskrifter. Da burde du finne mye godt med ingredienser som har lang holdbarhet (bønner/linser, nøtter, korn, pasta osv)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS må være utrolig sær om hun kun bruker leiligheten mellom 23 og 06.

Anonymkode: 5d1a6...617

Som jeg har skrevet tidligere; jeg kommer til leiligheten etter kl. 23.00. Om morgenen drar jeg rett på jobb, og når arbeidsdagen er ferdig, drar jeg tilbake til byen der jeg er bosatt.

Som jeg har skrevet tidligere har jeg anledning til å handle før jobb. Det gjør jeg av og til, men det har sjelden noen hensikt å handle varer som ikke er langtidsholdbare, fordi jeg sjelden vet når jeg skal tilbake neste gang.

Hensikten med denne tråden var ikke å skape diskusjon rundt timeplanen min. Den er knyttet til en jobb som jeg elsker (og som jeg har jobbet hardt for å få). 

Hensikten var å be om tips til hvordan jeg kan spise sunt og variert med utgangspunkt i langtidsholdbare matvarer. Jeg har selvfølgelig pasta, knekkebrød, hermetikk etc. stående, men jeg synes at det er vanskelig å lage smakfulle og fullverdige måltider ut av disse matvarene. Dersom du har oppskrifter eller konstruktive tips, mottas de med takk 🙂

Anonymkode: 9772d...5b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, melly666 skrev:

Jeg ville sjekket ut veganeroppskrifter. Da burde du finne mye godt med ingredienser som har lang holdbarhet (bønner/linser, nøtter, korn, pasta osv)

Kjempefin idé!

Takk 👍

Anonymkode: 9772d...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tunfisk på boks er godt og sunt og kan brukes både som pålegg, i salat og i middag (i fiskegrateng). 

Langtidsholdbar melk, evt kokosmelk til hvite sauser/grateng osv. 

Revet ost kan du fryse ned

Pasta, knekkebrød..

 

Anonymkode: aed0c...4c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neste gang du er der, lager du mat. Da lager du en stooor porsjon, som da legges i fryseren til når du kommer tilbake. 

Ellers er knekkebrød bra. Egg og leverpostei har alle lang holdbarhet. Samme med makrell i tomat. Du kan ha raspet ost i fryseren, greit å ha i en omelett på kvelden. 

 

Anonymkode: a51a6...c56

Takk for tips! Omelett var en god idé, egg er jo langtidsholdbart, og ost kan fryses. 

Anonymkode: 9772d...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har alle matbutikker åpent mellom 06 og 23?
Det der var så dumt art en kan mistenke deg for å være fra Oslo.

Anonymkode: c5e25...b75

Til og med på bygda har butikken åpent til 23.

Anonymkode: 5d1a6...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hensikten var å be om tips til hvordan jeg kan spise sunt og variert med utgangspunkt i langtidsholdbare matvarer. Jeg har selvfølgelig pasta, knekkebrød, hermetikk etc. stående, men jeg synes at det er vanskelig å lage smakfulle og fullverdige måltider ut av disse matvarene. Dersom du har oppskrifter eller konstruktive tips, mottas de med takk 🙂

 

Spagetti carbonara er det enkleste og mest smakfulle man kan lage og da trenger du bare å ha egg, bacon og pasta. Pluss pepper.

Anonymkode: 5d1a6...617

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Til og med på bygda har butikken åpent til 23.

Anonymkode: 5d1a6...617

Hours: 

 
Monday 9AM–8PM
Tuesday 9AM–8PM
Wednesday 9AM–8PM
Thursday 9AM–8PM
Friday 9AM–8PM
Saturday 10AM–6PM
Sunday Closed

Her er åpningstidene til butikken der mine foreldre bor. På bygda.

Anonymkode: 2e96c...c50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til og med på bygda har butikken åpent til 23.

Anonymkode: 5d1a6...617

TS her; som jeg har skrevet, kommer jeg til leiligheten så seint at butikkene er stengt. Er som regel fremme 23.10, butikkene i området stenger 23.00.

Dersom du har tips til oppskrifter basert på langtidsholdbare matvarer, setter jeg pris på det. Øvrige kommentarer til timeplanen min er irrelevante for trådens tema. 

Anonymkode: 9772d...5b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spagetti carbonara er det enkleste og mest smakfulle man kan lage og da trenger du bare å ha egg, bacon og pasta. Pluss pepper.

Anonymkode: 5d1a6...617

Takk for tips! 🙂

Anonymkode: 9772d...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til og med på bygda har butikken åpent til 23.

Du må også være fra Oslo!

Anonymkode: c5e25...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter, bønner og linser på boks. Nøtter. Tofu. Quinoa. De inneholder alle samme proteiner og metter godt. Hvis du har stående forskjellige flasker med chilisauser e.l. er det fort å woke frosne grønnsaker og noen bønner. 

Anonymkode: 8a643...e6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spise det samme i leiligheten din som i den som er tilknyttet jobben?

Hvilke måltider trenger du tips til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du må også være fra Oslo!

Anonymkode: c5e25...b75

Neida. Men man må bo ekstremt langt utenfor allfarvei om man ikke kan finne en butikk som er åpen til 23.

Anonymkode: 5d1a6...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er foreslått tørre kikerter, erter og bønner. Det er i utgangspunktet et bra tips, men det hjelper ikke TS så mye siden disse må bløtlegges over natta før de kan brukes.

Linser derimot kan være et tips side de ikke trenger bløtlegging og kokes på sånn ca 15 - 20 minutter. Så med en pose linser, en dunk chilipasta, løk (som holder seg helt fint i kjøleskapet sammen med hvitløken og gulerøttene og stilksellerien og søtpotetene), hermetiske tomater på boks eller en flaske kyllingfond i kjøleskapet, så ligger mye til rette for ganske rask, næringsrik og god mat sent på kvelden.

En pose frosne grønnsaker i frysen kan være helt fint å hive oppi en gryte med linser.

Anonymkode: f4cdf...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lammelåret skrev:

Kan du ikke spise det samme i leiligheten din som i den som er tilknyttet jobben?

Hvilke måltider trenger du tips til? 

Jeg har vanligvis et sunt kosthold basert på grønnsaker og friske råvarer, men jeg har problemer med å få tid til å handle. 

Derfor ønsker jeg tips til sunne oppskrifter som er basert på langtidsholdbare matvarer. Jeg vil ikke ha så mye ferske råvarer liggende, ettersom det stort sett ender med at jeg er nødt til å kaste dem.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Men man må bo ekstremt langt utenfor allfarvei om man ikke kan finne en butikk som er åpen til 23.

Anonymkode: 5d1a6...617

Jeg er sjelden fremme før etter klokken 23.00, og dermed får jeg ikke handlet om kvelden. Hvorvidt butikkene er åpne til 23.00 eller ikke, er ikke noen aktuell problemstilling for meg.

Anonymkode: 9772d...5b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det er foreslått tørre kikerter, erter og bønner. Det er i utgangspunktet et bra tips, men det hjelper ikke TS så mye siden disse må bløtlegges over natta før de kan brukes.

Linser derimot kan være et tips side de ikke trenger bløtlegging og kokes på sånn ca 15 - 20 minutter. Så med en pose linser, en dunk chilipasta, løk (som holder seg helt fint i kjøleskapet sammen med hvitløken og gulerøttene og stilksellerien og søtpotetene), hermetiske tomater på boks eller en flaske kyllingfond i kjøleskapet, så ligger mye til rette for ganske rask, næringsrik og god mat sent på kvelden.

En pose frosne grønnsaker i frysen kan være helt fint å hive oppi en gryte med linser.

Anonymkode: f4cdf...e8f

Nå ble jeg glad! Tusen takk for fine tips! 🌼

Anonymkode: 9772d...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...