Gå til innhold

Feire bursdag - hvem betaler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer har bursdag neste uke. Vi skal gå ut å spise sammen for å feire. Som en overraskelse så har jeg spurt familien hans (søsken med ektefelle og barn + foreldre) om de vil være med ut og spise.

Dersom du hadde vært en av de, hadde du forventet at du fikk måltidet spandert eller hadde du tatt det som en selvfølge at alle betalte hver for seg?

Jeg har ikke invitert til bursdagsfeiring, bare spurt om de har lyst til å være med. Jeg har heller ikke sagt noe om hvem som skal betale.

Anonymkode: 67219...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde tenkt jeg skulle betale selv pluss være med og spandere på bursdagsbarnet om jeg var gjest.

Anonymkode: 92708...b3b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forventa at foreldrene hans spanderte, Hehehe! Neida.. 

Som søsken hadde jeg forventa at jeg og samboer betalte for oss selv :) 

Anonymkode: c82d9...a47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt at den som inviterer har ansvaret, men tilbudt meg å være med å spleise. Er du heldig kanskje moren eller faren betaler alt hvis de har god råd

Anonymkode: a774f...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde regnet med å betale for meg selv.

Anonymkode: 900fe...0fc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde betalt for meg selv. 

Men jeg vet om de som mener at blir du bedt med på middag ol. så er det den som spør/ber som skal betale for alt. Så jeg tror jeg hadde sendt en kjapp melding til alle der jeg skriver f.eks klokkeslett og at du gleder deg, og at alle betaler for seg selv og du for kjæresten din :)

 

Anonymkode: be51d...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! Familiens hans er av typen som nok automatisk tenker at de betaler for seg selv, så jeg tenker at det løser seg. Jeg spanderer uansett på samboeren min selvsagt. Men måtte bare se om det er jeg som tenker helt rart eller om flere hadde tenkt det samme 🙂

ts

Anonymkode: 67219...417

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slutten av 20 årene, og hadde tatt det som en selvfølge at samboer og jeg skulle ha betalt for oss selv dersom dette gjaldt bursdag til en av våre søsken. 

Om pappa derimot hadde invitert oss ut fordi han ble 60, så hadde jeg nok forventet at han hadde spandert (men hadde så klart hatt med penger just in case 😉 ).

Bakgrunnen for dette er økonomisk og sosial situasjon. På vår alder så er det ikke uvanlig at man bruker bursdag som et påskudd for å samles og gå ut å spise, normen er da at vi betaler for oss selv. At mamma eller pappa derimot skulle invitert meg for å "pålegge" meg kostnader,  hadde nok aldri skjedd,  da ville de heller ha servert meg mat hjemme.

Om jeg skulle ha tolket det som om jeg skulle blitt påspandert i denne gitte situasjonen, så må ordlyden i invitasjonen virkelig ha lagt opp til det 😉

 

Anonymkode: 90275...2c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår gjeng og familie har vi alltid betalt for oss selv når vi drar ut på bursdagsmiddager om det ikke er hjemme hos gjesten. Da har vi enten tatt med litt mat hver til en buffet eller spyttet inn litt hver til middagskostnadene. Alt funker ganske greit, det kommer an på hva vi avtaler på forhånd.

Jeg har også invitert på en restaurant vi alle liker veldig godt til mine bursdager i flere år og da har vi alltid betalt for oss selv. Det har hendt jeg har blitt spandert dessert på av en venninne, det er veldig kos. Sjeldent vi gir bursdagsgaver da vi fokuserer mer på tid sammen. Jeg syns bursdager og slikt er god måte å samle gjengen på i koselig lag.

Anonymkode: 59b5d...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hvem som inviterer. Er det en student, så betaler vi åpenbart for oss selv. Men hvis foreldrene til samboeren min eller mine foreldre med fast og relativt høy inntekt hadde invitert hadde jeg vært åpen for at de skulle betalt - men selvsagt tilbudt å betale selv.

Anonymkode: 2b96b...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.1.2019 den 19.23, Kattugla skrev:

Det kommer litt an på hvordan den som "inviterer" ordlegger seg, synes jeg. 

Enig. Som regel regner jeg med å betale for meg selv om ikke noe annet er sagt, men vet at ikke alle tenker sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig at de som inviterer skal betale. 

Anonymkode: b2cfa...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at alle betaler for seg selv når det er på restaurant. Blir jeg invitert hjem venner regner jeg med å få middag med mindre de sier noe annet (men blir ikke sur om jeg blir bedt om å vippse litt feks). Hjemme hos familie regner jeg med å få mat.

Som noen andre nevner er unntaket om foreldrene mine inviterte meg ut på restaurant, da spør jeg om jeg skal betale for meg selv, og noen ganger gjør jeg da det men vanligvis spanderer de. Men det er jo fordi de er foreldre. Hadde ikke antatt at søsken spanderte på meg. 

Anonymkode: 42470...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her .

Vi er de "yngste voksne" i familien. I meldingen så skreiv jeg noe lignende "Jeg skal ta han med ut for å spise. Hyggelig om dere vil bli med." Vi er halvveis etablerte, mens de andre er godt etablerte. De andre har mange barn, vi har ingen.

Jeg tenker med utgangspunkt i vår kontekst og tilbakemeldingene her så kommer nok folk til å betale for seg selv.

Anonymkode: 67219...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Samboer har bursdag neste uke. Vi skal gå ut å spise sammen for å feire. Som en overraskelse så har jeg spurt familien hans (søsken med ektefelle og barn + foreldre) om de vil være med ut og spise.

Dersom du hadde vært en av de, hadde du forventet at du fikk måltidet spandert eller hadde du tatt det som en selvfølge at alle betalte hver for seg?

Jeg har ikke invitert til bursdagsfeiring, bare spurt om de har lyst til å være med. Jeg har heller ikke sagt noe om hvem som skal betale.

Anonymkode: 67219...417

Du har invitert, ergo du betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...