AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #41 Skrevet 20. januar 2019 5 minutter siden, Nyttig skrev: Med 2-splitt får du jo trent mindre, deler over/underkropp 2 dager pr uke(4 dager totalt). 3 fullkroppsøkter så trener du gjennom kroppen 3 ganger, det er nok. Husk, du er ikke toppidrettutøver. Men en mosjonist som ønsker å styrke og vedlikeholde kroppen din. Aner ikke ditt program. De fleste overdriver trening så det holder, brenner seg helt ut. Desperate etter resultater, blir lurt trill rundt til å kjøpe pt-timer for å ha en pt som psykolog som heier på deg å tømmer lommeboka di. Slik er de fleste kjede-pt´s dessverre, kun fokus på antall timer man kjøper. Da er du kjempeeflink og bestevennen deres; så lenge du kjøper timer...kunnskapen er dessverre svært variabel. Stort sett middelmådig til dårlig. Men 4 dager "tvinger" meg jo ut i mer aktivitet gjennom uka, som kanskje er fordelaktig når det gjelder vektnedgang? Altså i stedet for å trene 3 dager i uka med fullkroppsprogram, trener jeg 4 dager og er dermed mer i aktivitet og beveger på meg. Jeg har lett for å sette meg ned foran pc dessverre, så å være mer aktiv er kanskje bra. Men så vet jeg jo ikke om det er en ulempe å gå fra og trene en muskelgruppe 3 ganger i uka til 2 ganger. Allikevel øker jo volumet Anonymkode: e5d10...463
Nyttig Skrevet 20. januar 2019 #42 Skrevet 20. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men 4 dager "tvinger" meg jo ut i mer aktivitet gjennom uka, som kanskje er fordelaktig når det gjelder vektnedgang? Altså i stedet for å trene 3 dager i uka med fullkroppsprogram, trener jeg 4 dager og er dermed mer i aktivitet og beveger på meg. Jeg har lett for å sette meg ned foran pc dessverre, så å være mer aktiv er kanskje bra. Men så vet jeg jo ikke om det er en ulempe å gå fra og trene en muskelgruppe 3 ganger i uka til 2 ganger. Allikevel øker jo volumet Anonymkode: e5d10...463 Ser på 3 ganger som det optimale selv, men du om du føler for å ha det som en aktivitet for tidsfordriv så kan du jo trene 2-splitt. Når det kommer til vekt, så er det kostholdet som må justeres. Spise "vanlig" mat i normale mengder. Type 150gram kjøtt, 100g poteter og en god mengde grønnsaker. Problemet er jo alt du spiser utenom den vanlige maten, er der alle feiler. Hjernen din må nullstilles når det kommer til forholdet du har til mat, da må fjerne feil mat lenge nok til at hjernen har mistet suget. Om du trente 3 dager, så har du jo 4 dager du kan finne på andre ting. Vil anbefale deg sterkt å gå turer, helst i naturen. Turer på minst 1time, dette kan du gjøre på treningsfrie dager. Fokuser på ting rundt deg, ikke gå med musikk på ørene. Legg merke til ting rundt deg, er så mye å se på utendørs 🙂 Selv går jeg turer på treningsfrie dager, lange. 2-3timer. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #43 Skrevet 20. januar 2019 32 minutter siden, Nyttig skrev: Før du går videre med opplegget ditt må du gjøre følgende: - Lage en plan på kostholdet ditt, lære om proteiner, karbohydrater og fett. Alle måltidene må ha ca mengde med karbo/proteiner, med din vekt ca 20gram proteiner og 20-30gram karbo. (4 måltider om dagen) - Følg et treningsprogram, ikke bytt ut øvelser som mange gjør. Hold deg til baseøvelsene som base i programmet. - Endre holdningen din. -Du har en jævlig god pt? Det samsvarer jo ikke med det du skriver, måten du spiser på/trener. Hvordan du trener, om du hadde en jævlig god pt hadde du vel ikke trengt å søke råd på kvinneguiden, Jeg har trent styrke i 20år, konkurrert i styrkeløft/kroppsbygging. Skal du komme noen vei må du ha disiplin og kunnskap. Det holder med 3 fullkroppsøkter i uken, ikke overdriv. Dessverre så har gjennomsnittet av PT´s du møter på dårlig kunnskapet generelt, dette gjelder spesielt kosthold. Baseøvelser som knebøy/benk/markløft, her er det veldig dårlig. Ang rumpa, så må du ha "Kontakt" med rumpa. Kjenne at du bruker den, du kan aktivere den før du gjør øvelsen du skal. Men glute bridge(uten vekt), stramme rumpa i det du løfter og hele veien opp. 5-10reps. Tøye hoftebøyer i 30sec hver side mens du spenner kjernemuskulatur OG rumpe. Så en planke der du spenner kjerne/rumpe. Dette er fin oppvarming. Men som sagt alle kan ikke få sprettrumpe. Kjenner du noe i rumpeballene etter trening? dagen etterpå. Ja. Kostholdsplan og ordentlig treningsprogram er nok greit å ha i fht «læreboka», men jeg har kjørt programmet min pt har hatt med meg og som vi vanligvis kjører når vi trener sammen, uten han. Men jeg er definitivt enig i at jeg har en del å lære om dette, og kan sette meg mer inn i det. Endre holdningen min?..... Når jeg sier at jeg har en jævlig god pt er det fordi han er utrolig god på å forklare og hjelpe meg med øvelsene, og veldig attraktiv for kunder - noe som gjør at han tjener veldig bra mtp yrket sitt. Han er også i en veldig god form , fordi han løfter mer enn 150 i benevnelser og opp 90-100 i armer. Han er typen som løper Bislett 24-timers løp og Though Viking. Han lytter til meg og er veldig opptatt av fremgang og følger nøye med på kroppslig utvikling jeg har. Jeg startet med å være sengeliggende nærmest med smerter fra nakke til lår, og kan idag løfte 85mark og 60knebøy med stang. Jeg kan gjøre alt annet enn å være sengeliggende takket være han, fordi han er «jævlig flink». Jeg har prøvd så mye og så lenge ( i mange år), men dette er en mann som har funnet ut mye mer enn en lege og fysio har gjort for meg i 5 år. At jeg nå har et litt uoversiktlig opplegg er ikke min pt sin feil, for jeg har tatt litt styringen. Grunnen til at jeg spør her inne er fordi jeg ønsker input, synspunkter og tips. Det betyr ikke at han ikke er flink nok, men dette er også litt min måte å lære på. Jeg har ikke engang sakt til han at jeg er misfornøyd med utvikling av rumpa mi enda, så der har han ikke hatt sjangs enda. Men ja, med det mener jeg at han er en jævlig god pt Etter å økt fokus på rumpe selv nå, og variert litt med nye øvelser der er jeg endelig støl i rumpa, ja. Gjør nesten vondt å gå, så jeg tipper jeg er på god vei, tipper. Men jeg aner ikke enda. jeg har forsåvidt sagt til min pt at jeg ikke har kjent så mye før, og han sier det er fordi jeg ikke klarer å spenne rett, og derfor må det mer teknikk trening inn. Han står jo ved meg ved hip troust og sier « STRAM!» og «SLIPP!»så jeg skal ha mer oversikt, men det er først nå i det siste at jeg kjenner mer til stølhet i rumpa. Anonymkode: b971d...779
Nyttig Skrevet 20. januar 2019 #44 Skrevet 20. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Kostholdsplan og ordentlig treningsprogram er nok greit å ha i fht «læreboka», men jeg har kjørt programmet min pt har hatt med meg og som vi vanligvis kjører når vi trener sammen, uten han. Men jeg er definitivt enig i at jeg har en del å lære om dette, og kan sette meg mer inn i det. Endre holdningen min?..... Når jeg sier at jeg har en jævlig god pt er det fordi han er utrolig god på å forklare og hjelpe meg med øvelsene, og veldig attraktiv for kunder - noe som gjør at han tjener veldig bra mtp yrket sitt. Han er også i en veldig god form , fordi han løfter mer enn 150 i benevnelser og opp 90-100 i armer. Han er typen som løper Bislett 24-timers løp og Though Viking. Han lytter til meg og er veldig opptatt av fremgang og følger nøye med på kroppslig utvikling jeg har. Jeg startet med å være sengeliggende nærmest med smerter fra nakke til lår, og kan idag løfte 85mark og 60knebøy med stang. Jeg kan gjøre alt annet enn å være sengeliggende takket være han, fordi han er «jævlig flink». Jeg har prøvd så mye og så lenge ( i mange år), men dette er en mann som har funnet ut mye mer enn en lege og fysio har gjort for meg i 5 år. At jeg nå har et litt uoversiktlig opplegg er ikke min pt sin feil, for jeg har tatt litt styringen. Grunnen til at jeg spør her inne er fordi jeg ønsker input, synspunkter og tips. Det betyr ikke at han ikke er flink nok, men dette er også litt min måte å lære på. Jeg har ikke engang sakt til han at jeg er misfornøyd med utvikling av rumpa mi enda, så der har han ikke hatt sjangs enda. Men ja, med det mener jeg at han er en jævlig god pt Etter å økt fokus på rumpe selv nå, og variert litt med nye øvelser der er jeg endelig støl i rumpa, ja. Gjør nesten vondt å gå, så jeg tipper jeg er på god vei, tipper. Men jeg aner ikke enda. jeg har forsåvidt sagt til min pt at jeg ikke har kjent så mye før, og han sier det er fordi jeg ikke klarer å spenne rett, og derfor må det mer teknikk trening inn. Han står jo ved meg ved hip troust og sier « STRAM!» og «SLIPP!»så jeg skal ha mer oversikt, men det er først nå i det siste at jeg kjenner mer til stølhet i rumpa. Anonymkode: b971d...779 Da ordner du opp i dette med å snakke med han, du skal ha et detaljert treningsprogram og gode råd om kosthold. Nå kan du logge av internett, se på tv, lese eller høre på litt rolig musikk så du roer deg ned før en god natt søvn. 2 timer før leggetid kutter du alt av skjermer/internett(tv går). Her er en viktig nøkkel: nok søvn! Helst minst 8timer. Fast rutine på døgnrytme, stå opp til samme tid hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå