Gå til innhold

Folk mer med ikke inviterte i bryllupet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Anim92 skrev:

Er du adelig eller noe sånt? For det høres litt sånn ut. Man kunne tro du virkelig spilte en rolle i en Jane Austen bok, som den kostbare tanta som er "over alle andre"..

En slik venninne som kommer med de utsagnene over og ellers i tråden, hadde jeg gladelig sluppet å ha i bryllupet mitt.. 

Min bakgrunn har ingenting med saken å gjøre, Uansett i det minste så har du forstått at det finnes et sett regler og folk som faktisk ikke viker for folkeskikken når de har drette seg ut, men istedet tar eiga feil på eiga kappe og lar ikke gjestene kjenne noe til det. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/19/2019 at 10:52 AM, Thyra said:

Det er naturlig å tenke at man er invitert med partner om det står "dere" i invitasjonen. Men ikke at man tar med en venninne om man er singel. Jeg ville ihvertfall ikke tenkt at det var naturlig å ta med meg en venninne som ikke kjente brudeparet om jeg var singel. 

Her er jeg ikke enig. Det vanlige er at man skriver "Anne med følge". Så er det helt opptil Anne om hun vil ha med mannen, elskeren, venninnen, broren eller moren. Anne skal ha det hyggelig og ha med noen som kan bidra til at hun har det trygt og hyggelig. Det er bare Anne selv som vet hvem det er.

Anonymkode: 9d7fd...252

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg ikke enig. Det vanlige er at man skriver "Anne med følge". Så er det helt opptil Anne om hun vil ha med mannen, elskeren, venninnen, broren eller moren. Anne skal ha det hyggelig og ha med noen som kan bidra til at hun har det trygt og hyggelig. Det er bare Anne selv som vet hvem det er.

Anonymkode: 9d7fd...252

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg ikke enig. Det vanlige er at man skriver "Anne med følge". Så er det helt opptil Anne om hun vil ha med mannen, elskeren, venninnen, broren eller moren. Anne skal ha det hyggelig og ha med noen som kan bidra til at hun har det trygt og hyggelig. Det er bare Anne selv som vet hvem det er.

Anonymkode: 9d7fd...252

Men det står vel ikke anne med følge i invitasjon?

Anonymkode: bae7e...908

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det som er så synd med bryllup. Man gifter seg bare 1-2 ganger i livet, så det er ikke sikkert man kan bli bedre i det man har gjort feil. Har man først gjort noe i forbindelse med bryllupet, som man tenker i etterkant at man burde gjort på en annen måte, så får du sjelden rettet opp i det. I alle fall om du skal gå med hodet høyt hevet. Lykke til, ts. Dette får du bare bite i deg.

Anonymkode: 12a35...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at gjestene spør om å ta med følge, tenker jeg at innbydelsen fremstår såpass tvetydig at de faktisk er usikre på om de er invitert med +1 eller ikke. Da tenker jeg det ikke burde være noe problem å legge seg langflat, beklage formuleringen og si at invitasjonen var ment til den utenpå konvolutten. "Lite og intimt" betyr nære venner som burde kunne tolerere en liten tabbekvote hos en brud i en presset situasjon.

Endret av Hactar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig noen av dere som hadde tatt med en venninne, eller en mor/søster/bror/kollega som  +1 i et bryllup? Eller sier dere det for å kverulere på grunn av den litt uheldige formuleringen i invitasjonen?

De fleste skjønner at det koster mye å ha bryllup. Det utgjør en forskjell om det kommer en ekstra person. Jeg synes det er raust av brudeparet å invitere single med +1, i tilfelle de har fått seg kjæreste som du ikke vet om. Men det kunne aldri falle meg inn å bruke denne +1-plassen til en venn/kompis/slektning bare for å få ham/henne inn på festen. Dette er ikke et julebord med jobben, eller en konferansemiddag, men en intim familiehendelse som venner av deg trolig har spart til i lang tid. (Mulig det ville vært annerledes hvis det var amerikanske tilstander med 200 gjester osv, sponset av rike foreldre, der kuvertprisen er langt lavere)

Anonymkode: 3450c...ff1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig glad for at vi spesifiserte med navn i invitasjonene våre! 

TS, glipper skjer, det er mye stress rundt det å planlegge et bryllup, så slik skjer. Som andre sier så regner jeg også med at de vennene du har invitert er såpass nære at du fint kan ringe de og oppklare misforståelsen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig noen av dere som hadde tatt med en venninne, eller en mor/søster/bror/kollega som  +1 i et bryllup? Eller sier dere det for å kverulere på grunn av den litt uheldige formuleringen i invitasjonen?

De fleste skjønner at det koster mye å ha bryllup. Det utgjør en forskjell om det kommer en ekstra person. Jeg synes det er raust av brudeparet å invitere single med +1, i tilfelle de har fått seg kjæreste som du ikke vet om. Men det kunne aldri falle meg inn å bruke denne +1-plassen til en venn/kompis/slektning bare for å få ham/henne inn på festen. Dette er ikke et julebord med jobben, eller en konferansemiddag, men en intim familiehendelse som venner av deg trolig har spart til i lang tid. (Mulig det ville vært annerledes hvis det var amerikanske tilstander med 200 gjester osv, sponset av rike foreldre, der kuvertprisen er langt lavere)

Anonymkode: 3450c...ff1

Blir jeg invitert med en ikke nærmere spesifisert +1, tolker jeg det som at jeg kan ta med meg hvem jeg vil. Hvis den kun gjelder en eventuell kjæreste får man heller ta seg bryet med å sjekke gjestenes sivilstatus før man sender invitasjonen.

Når det er sagt ville jeg ikke nødvendigvis dratt med meg hvem som helst bare fordi jeg kunne; sannsynligheten for at jeg hadde stilt med et tilfeldig følge som ikke kjente brudeparet overhodet er liten - ikke minst fordi noe av det hyggelige med et bryllup er å treffe og prate med familie og kjente man kanskje ikke ser så ofte. Men jeg har vært i bryllup hvor jeg ikke kjente noen andre enn brudeparet, da hadde jeg faktisk hatt en mye hyggeligere kveld om jeg hadde kunne ha med meg noen, uavhengig av om denne noen var en kjæreste eller venninne, og det er vel det som er hovedpoenget med å invitere med følge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Dette er noe av det som er så synd med bryllup. Man gifter seg bare 1-2 ganger i livet, så det er ikke sikkert man kan bli bedre i det man har gjort feil. Har man først gjort noe i forbindelse med bryllupet, som man tenker i etterkant at man burde gjort på en annen måte, så får du sjelden rettet opp i det. I alle fall om du skal gå med hodet høyt hevet. Lykke til, ts. Dette får du bare bite i deg.

Anonymkode: 12a35...534

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...