Gå til innhold

Upraktisk forlovelsesring, ok å bytte?


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært så heldig å fått akkurat den forlovelsesringen jeg sa jeg ønsket meg. Kjæresten har brukt en del penger på den og jeg har brukt den i ett år. Problemet er at diamanten hekter seg ofte fast. Ødelegger gensere jeg tar på meg, hekter seg fast i håret i dusjen o.l.

Jeg har lyst til å selge den hos gullsmed og kjøpe med en annen ring for pengene. Problemet er jo det at kjæresten har lagt mye tid i å velge ringen og vil ikke sende signaler om at jeg ikke var fornøyd med ringen som jeg så absolutt ville ha... Føler meg litt dum nå ja.


Så nå er det noen av disse alternativene jeg vurderer:

1) Fortsette å bruke ringen selv om det er irreterende
2) Selge ringen og kjøpe en annen, kjæresten blir fornærmet.
3) Beholde ringen og overføre den til skuffen når gifteringen har kommet på fingeren i stedet,
4) Andre forslag? Kjøpt noe til kjæresten som plaster på såret?

 

Hva ville du gjort?

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde vel tatt av meg ringen når jeg dusjet, og om natta......

Du har jo selv valgt ringen så å bytte den blir for dumt, og ganske respektløst overfor din forlovede.

Anonymkode: 01d6e...0ea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis du selger ringen for å kjøpe ny, kommer du til å bytte ned i verdi.

Bruk ringen, slutt med gensere, ta den av når du dusjer.

Alternativt kan du jo heve forlovelsen så er problemet løst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Nå har jeg vært så heldig å fått akkurat den forlovelsesringen jeg sa jeg ønsket meg. Kjæresten har brukt en del penger på den og jeg har brukt den i ett år. Problemet er at diamanten hekter seg ofte fast. Ødelegger gensere jeg tar på meg, hekter seg fast i håret i dusjen o.l.

Jeg har lyst til å selge den hos gullsmed og kjøpe med en annen ring for pengene. Problemet er jo det at kjæresten har lagt mye tid i å velge ringen og vil ikke sende signaler om at jeg ikke var fornøyd med ringen som jeg så absolutt ville ha... Føler meg litt dum nå ja.


Så nå er det noen av disse alternativene jeg vurderer:

1) Fortsette å bruke ringen selv om det er irreterende
2) Selge ringen og kjøpe en annen, kjæresten blir fornærmet.
3) Beholde ringen og overføre den til skuffen når gifteringen har kommet på fingeren i stedet,
4) Andre forslag? Kjøpt noe til kjæresten som plaster på såret?

 

Hva ville du gjort?

Alternativ 5) Kontakt dyktig gullsmed og få ringen bygget om. 

Anonymkode: b536d...383

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel nesten ingenting for diamantringer når man selger til gullsmed?

Hadde jeg vært kjæresten din, hadde jeg blitt kjempelei meg om du hadde solgt en dyr diamantring, spesielt om det var den du ønsket deg. Å gi en gave til kjæresten i håp om at han ikke skal bli så lei seg, tror jeg ikke vil hjelpe.

Hva med å ta den av nå du skal dusje og kle på deg, når du lager mat o.l. situasjoner hvor den er helt i veien. Du kan jo også bruke den på den andre hånden dersom det er mer praktisk. Jeg synes uansett du ikke skal selge den, og jeg synes du skal bruke den selv om diamanten ikke peker rett opp hele tiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Nå har jeg vært så heldig å fått akkurat den forlovelsesringen jeg sa jeg ønsket meg. Kjæresten har brukt en del penger på den og jeg har brukt den i ett år. Problemet er at diamanten hekter seg ofte fast. Ødelegger gensere jeg tar på meg, hekter seg fast i håret i dusjen o.l.

Jeg har lyst til å selge den hos gullsmed og kjøpe med en annen ring for pengene. Problemet er jo det at kjæresten har lagt mye tid i å velge ringen og vil ikke sende signaler om at jeg ikke var fornøyd med ringen som jeg så absolutt ville ha... Føler meg litt dum nå ja.


Så nå er det noen av disse alternativene jeg vurderer:

1) Fortsette å bruke ringen selv om det er irreterende
2) Selge ringen og kjøpe en annen, kjæresten blir fornærmet.
3) Beholde ringen og overføre den til skuffen når gifteringen har kommet på fingeren i stedet,
4) Andre forslag? Kjøpt noe til kjæresten som plaster på såret?

 

Hva ville du gjort?

Nr 3.

Eller sett om det er en mulighet å modifisere den på et vis. Lage anheng av den og få på en enkel glatt ring istedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Suppetuppe said:

Kan du evt gå med den som smykke? Hehe

Det er mulig det :) Kunne hatt den i et halsskjede. Hadde sikkert blitt fint det også. Fint forslag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Forundret.. said:

Nr 3.

Eller sett om det er en mulighet å modifisere den på et vis. Lage anheng av den og få på en enkel glatt ring istedet.

Det er også en mulighet ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Grønt blad said:

Man får vel nesten ingenting for diamantringer når man selger til gullsmed?

Hadde jeg vært kjæresten din, hadde jeg blitt kjempelei meg om du hadde solgt en dyr diamantring, spesielt om det var den du ønsket deg. Å gi en gave til kjæresten i håp om at han ikke skal bli så lei seg, tror jeg ikke vil hjelpe.

Hva med å ta den av nå du skal dusje og kle på deg, når du lager mat o.l. situasjoner hvor den er helt i veien. Du kan jo også bruke den på den andre hånden dersom det er mer praktisk. Jeg synes uansett du ikke skal selge den, og jeg synes du skal bruke den selv om diamanten ikke peker rett opp hele tiden.

Du har nok rett i det ja. Tror nok det blir som du sier at jeg tar den av når jeg skal dusje og kle på meg. Eventuelt ta den på i spesielle situasjoner senere når vi skal feire noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Nå har jeg vært så heldig å fått akkurat den forlovelsesringen jeg sa jeg ønsket meg. Kjæresten har brukt en del penger på den og jeg har brukt den i ett år. Problemet er at diamanten hekter seg ofte fast. Ødelegger gensere jeg tar på meg, hekter seg fast i håret i dusjen o.l.

Jeg har lyst til å selge den hos gullsmed og kjøpe med en annen ring for pengene. Problemet er jo det at kjæresten har lagt mye tid i å velge ringen og vil ikke sende signaler om at jeg ikke var fornøyd med ringen som jeg så absolutt ville ha... Føler meg litt dum nå ja.


Så nå er det noen av disse alternativene jeg vurderer:

1) Fortsette å bruke ringen selv om det er irreterende
2) Selge ringen og kjøpe en annen, kjæresten blir fornærmet.
3) Beholde ringen og overføre den til skuffen når gifteringen har kommet på fingeren i stedet,
4) Andre forslag? Kjøpt noe til kjæresten som plaster på såret?

 

Hva ville du gjort?

Unnskyld meg, men står ringen limt fast på fingeren din, eller mangler du løsningsorienteringssansen?

En ring med diamant har ikke godt av å være med deg i dusjen eller på en million andre gjøremål i løpet av dagen, diamanten blir slitt og slik du beskriver bruken eller misbruket av ringen, så vil klørne som holder ringens diamant på plass raskt få skader.

Vi andre snur diamantene lett inn i hånda når vi kler på oss, tar ringene av for natta og tar dem på tidligst etter dusj og barnestell både for å bevare stenes klarhet, unngå å sksde andre og annet eller at klørne hekter seg fast. Løsningsorientering kasses dette.

Anonymkode: feef9...efa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte nr 3. Etter den hadde ligget i skuffen en stund spurte mannen hvorfor og jeg forklarte det. Gikk deretter ut og kjøpte meg en «ny» forlovelsesring for å ha noe «mer» enn bare gifteringen i det daglige. Om vi skal ut eller pynte oss ekstra bruker jeg den gamle, upraktiske ringen.

Jeg hadde forresten også valgt ringen selv. Men den ble sykt upraktisk da første barnet kom, og den skrapte opp ting og hektet seg i ting før den tid også.

Om den kan tilpasses er sikkert det det aller beste da, det tenkte jeg ikke på som et alternativ for min ring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, OffTheBlock said:

Jeg valgte nr 3. Etter den hadde ligget i skuffen en stund spurte mannen hvorfor og jeg forklarte det. Gikk deretter ut og kjøpte meg en «ny» forlovelsesring for å ha noe «mer» enn bare gifteringen i det daglige. Om vi skal ut eller pynte oss ekstra bruker jeg den gamle, upraktiske ringen.

Jeg hadde forresten også valgt ringen selv. Men den ble sykt upraktisk da første barnet kom, og den skrapte opp ting og hektet seg i ting før den tid også.

Om den kan tilpasses er sikkert det det aller beste da, det tenkte jeg ikke på som et alternativ for min ring.

Tusen takk for at du delte din erfaring! Godt å høre at vi er flere. 

Jeg tror nok det er vanskelig å tilpasse den egentlig, men skal sjekke opp i det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men står ringen limt fast på fingeren din, eller mangler du løsningsorienteringssansen?

En ring med diamant har ikke godt av å være med deg i dusjen eller på en million andre gjøremål i løpet av dagen, diamanten blir slitt og slik du beskriver bruken eller misbruket av ringen, så vil klørne som holder ringens diamant på plass raskt få skader.

Vi andre snur diamantene lett inn i hånda når vi kler på oss, tar ringene av for natta og tar dem på tidligst etter dusj og barnestell både for å bevare stenes klarhet, unngå å sksde andre og annet eller at klørne hekter seg fast. Løsningsorientering kasses dette.

Anonymkode: feef9...efa

DETTE!

Jeg har hatt min i mange år og den er godt ivaretatt, jeg er også innom gullsmed og får den renset regelmessig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Energi-jenta skrev:

Nå har jeg vært så heldig å fått akkurat den forlovelsesringen jeg sa jeg ønsket meg. Kjæresten har brukt en del penger på den og jeg har brukt den i ett år. Problemet er at diamanten hekter seg ofte fast. Ødelegger gensere jeg tar på meg, hekter seg fast i håret i dusjen o.l.

Jeg har lyst til å selge den hos gullsmed og kjøpe med en annen ring for pengene. Problemet er jo det at kjæresten har lagt mye tid i å velge ringen og vil ikke sende signaler om at jeg ikke var fornøyd med ringen som jeg så absolutt ville ha... Føler meg litt dum nå ja.


Så nå er det noen av disse alternativene jeg vurderer:

1) Fortsette å bruke ringen selv om det er irreterende
2) Selge ringen og kjøpe en annen, kjæresten blir fornærmet.
3) Beholde ringen og overføre den til skuffen når gifteringen har kommet på fingeren i stedet,
4) Andre forslag? Kjøpt noe til kjæresten som plaster på såret?

 

Hva ville du gjort?

Jeg hadde tatt det opp med han og diskutert om det var greit å bytte den i noe mer praktisk.

Det er jo fort gjort å kutte på seg selv, hverandre og eventuelle småbarn som skulle komme når man har slik en diamant så hvis han er litt praktisk anlagt så er han sikkert enig.

Du får bare legge frem at den er nydelig men at det er bare det at den er så upraktisk i bruk.

Anonymkode: b99ae...5d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste er kanskje å gjøre ringen om til en "alliansering", altså bygge opp ringen slik at diamanten ikke står så ut. En flink gullsmed kan nok gjøre dette, men det vil nok koste en del. 

Anonymkode: 62b50...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.1.2019 den 12.39, Peonjenta skrev:

Kan man selge brukte forlovelsesringer hos gullsmed?

Du får da kun betalt for gullverdien. De fleste gullsmeder selger kun sertifiserte diamanter for å forsikre seg om at de ikke er fra konfliktområder, ergo betaler de deg ingen ting for selve stenen da de ikke kan videreselge den. Bruktbutikk blir da ditt beste valg, men du får nok langt under den reelle verdien for ringen. 

Anonymkode: f479e...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri kvittet meg med forlovelsesringen. Hadde eventuelt bare brukt den til fint hvis den var så upraktisk.  

Anonymkode: 1f0f3...271

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan snakke med en flink gullsmed (som ikke nødvendigvis er det samme som en ekspeditør i en gullsmedforretning..) om det er mulig å runde av det som lett henger seg fast.

Så ville jeg laget nye rutiner for bruk av ringen, og kanskje brukt den litt mer til pent, og i hvert fall ikke hatt den på under påkledning/ dusj osv.

Hvis du har hatt den et år så er det vel ikke så lenge til du skal gifte deg (jfr pkt 4 i listen din), og da er det kanskje mer naturlig at det er gifteringen som er på hele døgnet, og at diamantringen ikke er i bruk hjemme under dusj/søvn/oppvask/påkledning.

Anonymkode: f4494...ad8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...