Gå til innhold

Er kumelk sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem vet, det er mange krefter der ute som vil fremstille melk som bra eller dårlig, og begge sider har sin agenda. 

Men jeg tenker at mtp at nøtter er assosiert med bedre helse/ lengre levetid, så taper man ingenting på å bytte ut sin daglige melkeproduktdose med nøttter med mye kalsium. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi skal bare slippe de fri i følge veganere. Vi ser jo hvor godt det funker for ulven. Når kyrene begynner å spise gjønnsakene våre må de nok skytes de også.

Anonymkode: 18c50...a87

Nei, det er ikke ifølge veganere, det er ifølge deg. Mennesker bruker hånden sin og sprøyte til å putte sæd i kuer, vi hadde ikke hatt så mange kuer om vi kun hadde villkuer i Norge som eksempel. Så en ide er jo å slutte med å putte hendene sine inn i kuer, noe som sannsynligvis er jævla ekkelt for dem anyway

1 hour ago, AnonymBruker said:

Haha! Joa...

Husdyr brukt til matproduksjon her i Norge er veldig spissavlet. Ku, høne og gris hadde ikke klart seg alene et kvarter. Så hvis vi avvikler kjøttproduksjon må alle nålevende dyr slaktes. For bonden driver som sagt ikke veldedighet. NRF-kuer er generelt lite trivelige husdyr og står for en stor del av statistikken som gjør bonde til Norges farligste yrke. Grisen vi har i dag er heller ikke et egnet kjæledyr. Men vi skal altså utrydde disse rasene, av dyrevernmessige hensyn? Koselig!

Anonymkode: f7b6b...d32

Griser er like smarte som hunder og sosiale dyr, så de er egnet som kjæledyr. Men de blir ganske store, så det kan være en utfordring mtp plass. 

Når det er sagt, når vi har dyr som ikke klarer seg selv om de var ville, så kan man stille spørsmål om de er så ihjelavla at de ikke er egnet for å leve i det hele tatt. Det finnes for eks mange hunderaser som sliter med helseproblemer og smerter grunnet måten menneske har avlet dem frem på, og disse burde vi ikke fortsette sette valper på. Men vi gjør det alikvel fordi cute eller poppis. Er det riktig?

Om vi ønsker verne noen av husdyrene, så kan man alltids ha dyrehager e.l. Man kunne blitt rik om man hadde de eneste 10 kuene i hele verden. 

Endret av magikeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke lenger, det er så mange påstander om melk nå, noen mener det er sunt mens andre mener at det er reine giften. Spiller ingen rolle, jeg drikker det uansett fordi jeg synes det er godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kyrne får 1 kalv i året, noe de også ville fått hvis de levde i naturen. Kroppene deres er på ingen måte ødelagt av det. 

Anonymkode: 5c75d...f9c

Snakk om å plukke ut deler av et innlegg. Det kua blir ødelagt av er å bli brukt som en melkemaskin. Og kuene får ikke bare en kalv av seg selv hvert år,så nei det er ingenting som tilsier at de kurasene som fortsatt lever i det fri får kalv hvert år

 

 

Anonymkode: 25636...282

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik enkelte fremstiller det som, er det å drikke melk veldig ille og noe som kun bør høre til kalven. Vel, hva med alle andre melkeprodukter da? Melk er ikke bare ren melk. Melk er mye annet. Jeg er helt lik deg. Har aldri likt å drikke ren melk, men liker andre melkeprodukter.

Anonymkode: 4ab5d...8c2

Jeg dropper selvsagt alt av melkeprodukter

Anonymkode: 25636...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Synes det er så rart med dere som sier dere ikke har drukket melk. Altså melk er mer enn bare ren melk. Det er melk i smør, i iskrem, i ost, i kaker, i kremer, yoghurt. Skal vi liksom tro på at dere, spesielt du som ikke har drukket på 40 år, heller ikke har fått i deg noe som helst av andre melkeprodukter?

Anonymkode: 4ab5d...8c2

Jeg har ikke spist ost, smør, is eller andre produkter som inneholder melk de siste fem år, så ikke putt meg inn i den båsen der, takk. Og som sagt, melk har jeg ikke rørt på ti år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker nesten aldri melk, men begge gangene jeg har vært gravid har jeg fått så lyst på det, måtte ha det hver dag. Har tenkt at det kanskje er fordi kroppen trengte det under graviditeten.

Vet ihvertfall at alt for mye kumelk ikke er helt bra da det kan gå utover jernopptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det er så rart med dere som sier dere ikke har drukket melk. Altså melk er mer enn bare ren melk. Det er melk i smør, i iskrem, i ost, i kaker, i kremer, yoghurt. Skal vi liksom tro på at dere, spesielt du som ikke har drukket på 40 år, heller ikke har fått i deg noe som helst av andre melkeprodukter?

Anonymkode: 4ab5d...8c2

I 2006 sluttet jeg med alle melkeprodukter unntatt smør. Har kanskje spist to stykker kake etter det, eneste jeg kan komme på som det kan ha vært melk i utenom smøret. For to og et halvt år siden kuttet jeg ut smør også. Kommer aldri til å spise noe av det igjen.

Anonymkode: 455b8...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Dævendøtte skrev:

Ikke drukket melk på ti år. Brystmelk fra ei ku er ikke menneskeføde. 

Det er selvsagt menneskeføde, mange land hadde gått dukken uten melk fra dyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peonjenta said:

Det er selvsagt menneskeføde, mange land hadde gått dukken uten melk fra dyr.

Bare 50% da mye av verden er laktoseintolerant og kunne aldri spist eller drukket melkprdukter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Har hele barndommen gått rundt og trodd at kumelk er så bra for oss. Det skulle i følge Tine bl.a. bekjempe beinskjørhet og gi oss muskler.

Norge ligger på toppen i statistikken over beinskjørhet, og tallet på mennesker med laktoseintoleranse øker. Det virker jo ikke som at kumelk er meningen at vi skal ha i oss?

Protein, kalsium, og D-vitaminer får vi jo enkelt gjennom andre råvarer.

Flere som har kuttet ned på kumelk her inne? 

Anonymkode: 5d391...c27

Hvorfor Norge ligger på topp på beinskjørhet er pga norsk tran. Det er allerede dokumentert at dette er årsaken. 

Anonymkode: f5a12...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor Norge ligger på topp på beinskjørhet er pga norsk tran. Det er allerede dokumentert at dette er årsaken. 

Anonymkode: f5a12...533

Farlig å spise laks da. Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Har hele barndommen gått rundt og trodd at kumelk er så bra for oss. Det skulle i følge Tine bl.a. bekjempe beinskjørhet og gi oss muskler.

Norge ligger på toppen i statistikken over beinskjørhet, og tallet på mennesker med laktoseintoleranse øker. Det virker jo ikke som at kumelk er meningen at vi skal ha i oss?

Protein, kalsium, og D-vitaminer får vi jo enkelt gjennom andre råvarer.

Flere som har kuttet ned på kumelk her inne? 

Anonymkode: 5d391...c27

Trodde kumelk var morsmelk som alle andre pattedyr jeg🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor Norge ligger på topp på beinskjørhet er pga norsk tran. Det er allerede dokumentert at dette er årsaken. 

Anonymkode: f5a12...533

Den dokumentasjonen vil jeg se

Anonymkode: 25636...282

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Peonjenta skrev:

Farlig å spise laks da. Ok.

Om laksen er tilsatt farlige høye doser a vitamin, så ja.. men det har jeg aldri vært borti. 

Anonymkode: f5a12...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den dokumentasjonen vil jeg se

Anonymkode: 25636...282

Google it.

Anonymkode: f5a12...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
9 timer siden, Peonjenta skrev:

Det er selvsagt menneskeføde, mange land hadde gått dukken uten melk fra dyr.

Ja jøss, kan du ramse opp disse landene, takk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er er spørsmålet om hvorvidt melk er sunt eller ikke. Spørsmålet er ikke om det etiske bak det. 

Melk er sunt, så lenge man tåler det, hvis man spiser et normalt norsk kosthold. Så finnes det selvfølgelig en mengde dietter med diverse "retningslinjer" der melk vil bli ansett som usunt. 

Melk (melkeprodukter) inneholder mye kalsium som er viktig for benmassen vår. Grunne til at norden ligger på topp med benskjørhet er knyttet til mangel på vitamin D. Vitamin D er essensielt for at kroppen skal kunne ta opp kalsium, så hvis man mangler dette hjelper det ikke hvor mye melk man drikker. 

Mengden melk eller melkeprodukter er som alt annet sunt, så lenge man ikke spiser/drikker overdrevne mengder.

Etikk kan man selvfølgelig diskutere og bør diskuteres, men nå var ikke dette spørsmålet i denne tråden. 

Anonymkode: 36284...da4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Google it.

Anonymkode: f5a12...533

Kunnskapen om god debatt/diskusjons etikette er tydeligvis ikke noe du har lær deg

Anonymkode: 25636...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...