Gå til innhold

Din beste lakseoppskrift?


Martha Stewart

Anbefalte innlegg

I heimen hos oss har vi bestemt at vi skal prøve å være flinkere å spise fisk. Sambo liker best laks. Jeg skulle derfor gjerne hatt noen nye oppskrifter med stekt laks, på panne eller i ovn. Tenkte kanskje å prøve å bruke sesamfrø, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bhsiltsk

Syns fersk laks med sitronpepper, pasta og hvit pastasaus med litt kokte grønnsaker er digg, jeg...

Slurp, nå ble jeg sulten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker av og til laksefilet i ovene. Hakker opp purre som jeg strør over, drysse salt og pepper og litt sitronsaft over. Pakker i aluminiumsfolie og steker i ovnen til fisken er gjennomkokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop

Jeg kjøper pakke med laksefilet fra Marian, det følger med en marinade. Følg anvisningen på pakken for steking. På en tallerken legger jeg først et lag med ruccolasalat, så en pastasalat av: pasta penne, lettrømme, presset hvitløk, agurk og tomat i små terninger og salt og pepper. Laksen ligger på denne "sengen". Kjempegodt og friskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde laks med linser til igår, og mannen min og jeg ble enige om at den kombinasjonen bare blir bedre og bedre for hver gang vi prøver den. :wink:

Jeg foretrekker å bake laksen i folie, med salt, pepper, sitronskiver og litt olivenolje. Men du kan selvsagt også steke dem med samme tilbehør. Linsesalaten er min egen oppskrift. :)

Linsesalat:

2 dl Puy-linser (dvs. små grønne)

1/4 presset sitron

1 stor ts fransk sennep

3 ss extra virgin olivenolje

litt hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet), eller ramsløk

salt og pepper

1/2 rødløk

3 hakkede tomater

1 stor bunt hakket bladpersille

Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte, og rør tilslutt inn persillen. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre.

Server linsene og laksen med litt rømme, og gjerne en ekstra sitronbåt. Enkelt, sunt og framfor alt veldig godt! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn denne tidligere, men gjentar den gjerne:

Laks med couscous.

Ta en laksefilet og smør den med en blanding av sitronsaft, dijonsennep, salt og pepper. Legg den i en ildfast form og sett den i stekeovnen. Stekes ved høy varme i 10-15 minutter (har aldri tatt tiden helt presis, det varierer jo også med tykkelse på fisken).

Veldig godt tilbehør til denne laksen er couscous med sitrus og kikerter.

Man tilbereder couscousen etter oppskrift på pakken, men i stedet for vann bruker du en blanding av grønnsakbuljong og presset appelsin/sitron (gjerne litt av begge deler).

Ferdigkokte eller hermetiske kikerter varmes i den kokende buljongen før man tilsetter couscousen og lar den trekke som beskrevet på pakken.

Jeg serverer dette med woket paprika og vårløk.

Som saus kan du bruke kesam tilsmakt med salt, pepper og gjerne noen ferske urter. Den litt friske couscousen gjør seg veldig godt til den fete fisken. :)

Som piaf skriver er det dessuten veldig godt med linser til laks, jeg har brukt linser med løk, gulrot, selleri og baconterninger. (Jeg tror forøvrig jeg må prøve den salaten din neste gang, piaf, den hørtes deilig ut!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rask lakseoppskrift i panne:

Kutt purre og skjær laksefileeten i firkanter.

Stek purren og laks, bruk litt krydder, for eksempel sitronpepper. Ha over et beger med rømme.

Serveres med kokt pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eline ikke pålogget

Laks som er marinert litt i soyasaus/kikkoman evnt. ingefær også blir kjempegodt med stekte grønnsaker til!

Strø gjerne over sesamfrø til slutt også!

Godt med frosne grønne erter som moses (tilsett gjerne en skje rømme/creme fraiche og hvitløk i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier og kjøpe inn laksefilet legge de i en ildfastform og i ovnen 225 grader i 15-18 min.

Kokte poteter og agurksalat - nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sesampanert laks er kjempegodt! Gjerne marinert først, i f.eks hvitløk. Lag til tre skåler med mel, salt og pepper; egg og melk; sesamfrø og dypp i den rekkefølgen. Stekes i panna på middels varme. Nam! Veldig godt med salat og tsatsiki til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Lakse-/ørretkoteletter med fyldig saus.

ingredienser

• 4 skiver ørret

• TineSmør til steking

• salt og hvit pepper

Saus:

• 3-4 fedd hvitløk hakket

• 1 løk hakket

• 2 ss TineSmør

• 1½ dl fiskebuljong

• 2 dl TINE Matfløte

• 1 dl eplemost eller hvitvin

• salt og pepper

Slik gjør du

Stek fiskestykkene gylne i smør på begge sider. Krydre fisken og la den få hvile i pannen mens sausen lages. Fres løken i smør i en kjele og hell over buljong, fløte og eplemost/hvitvin. La sausen koke inn til ca. 3 dl. Smak den til med salt og pepper. Hvis den er for tynn, kan den jevnes med maisennamel rørt ut i litt eplemost.

Legg rykende varm saus på varme tallerkner og legg på fisken. Mandelpoteter eller ris, og salat eller agurksalat er godt tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde laks med linser til igår, og mannen min og jeg ble enige om at den kombinasjonen bare blir bedre og bedre for hver gang vi prøver den. :wink:

Jeg foretrekker å bake laksen i folie, med salt, pepper, sitronskiver og litt olivenolje. Men du kan selvsagt også steke dem med samme tilbehør. Linsesalaten er min egen oppskrift. :)

Linsesalat:

2 dl Puy-linser (dvs. små grønne)

1/4 presset sitron

1 stor ts fransk sennep

3 ss extra virgin olivenolje

litt hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet), eller ramsløk

salt og pepper

1/2 rødløk

3 hakkede tomater

1 stor bunt hakket bladpersille

Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte, og rør tilslutt inn persillen. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre.

Server linsene og laksen med litt rømme, og gjerne en ekstra sitronbåt. Enkelt, sunt og framfor alt veldig godt! :sikle:

Linsesalaten høres nydelig ut. Den skal jeg prøve med det første. Salater med MYE bladpersille er så friskt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Noen av mine favoritt-tilbehør til laks stekt enten i ovn eller panne er:

* Stekte eplebåter: beregn ca 1 eple pr pers (jeg synes golden delicious fungerer best til dette), skrell, fjern kjernehus og del i båter. Surres i smør og litt sukker (1 ss kanskje?) på middels varme til eplebitene er møre og sukkeret litt karamellisert. Server med rømme og en grønn salat f.ex.

* Puré av grønne erter: kok frosne selskapserter som beskrevet på pakken. Ha gjerne litt buljong i vannet. Når de er ferdige heller du av mesteparten av vannet og moser med stavmikser. Ha i en klatt smør, smak til med salt, pepper og en rømmeklatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linsesalaten høres nydelig ut. Den skal jeg prøve med det første. Salater med MYE bladpersille er så friskt og godt.

Gøy at flere liker linser - og oppskriften min! :)

Ang. bladpersillen: Glemte å skrive at man gjerne kan vente med å ha i persillen til rett før servering, så holder den best på grønnfargen og den friske smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Puré av grønne erter: kok frosne selskapserter som beskrevet på pakken. Ha gjerne litt buljong i vannet. Når de er ferdige heller du av mesteparten av vannet og moser med stavmikser. Ha i en klatt smør' date=' smak til med salt, pepper og en rømmeklatt.[/quote']

Dette er en gjenganger hos oss også, ibåde som tilbehør til laks og til annen fisk. Kjempegreit å kunne lage noe så enkelt av frosne grønnsaker som blir så deilig! :wink: Ertepuré smaker forresten også godt med litt hvitløk i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

da vi har tilgang på laks så mye vi vil, så orker jeg ikke kokt noe mere.

Jeg krydrer de godt med salt/grov pepper og bruner de gost på begge sider. Ikke for sterk varme.

Serverer med creme frec eller lettrømme. agurk selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest nestenBirte

Prøv mynte i ertepureen! Kjempegodt! Bruker litt smør og litt hvitvin i også.

Frisk eller tørket mynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*abonnere*

Er ikke så glad i smaken av laks.. men kanskje noe av smaken forsvinner viss man krydre den godt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ovnssteke laksefiletene i ildfast form med sitronpepper, salt og dillkrydder. litt olivenolje i bunn av formen.

Til har jeg ovnsbakte poteter. Skjærer poteter i båter og har i langpanne med bakepapir under. ha over litt olivenolje, salt, pepper, paprikakrydder/ chilipulver, timian og hvitløkspulver. vender om med hendene. stek til de har fått gylden fin farge (jeg steker de med skall)

Tilbehør. Freser apsarges i olje/ smør med salt og pepper og hiver oppi cherrytomater mot slutten. fres til de er gjennomvarme.

Eller så er det godt med ruccolasalat med rødløk og tomat med balsamico og olivenolje på.

saus: Enten blander jeg dill /fersk eller tørket) i lettrømme med litt salt og evt. fiskekrydder eller så lager jeg saus av lettrømme blandet med heinz hot chilisaus og litt salt. Her kan man også bruke kesam mager (i begge variantene)

Fløtegratinerte poteter er også godt til laks, da med stekte grønnsaker (de stekte cherrytomatene gir nok "saus" her)

lager alltid laksen på samme måte, men varierer veldig med tilbehøret ;)

Endret av kitekatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Lagar den veldig enkel, men smakfull.

Kjøper ei pakke med fire frosne filetar som eg lar tina i romtemperatur. Strør på flaksalt og sitronpeppar over, etter eg har lagt filetane i ei ildfast form. Inn i steikeovn på 175 grader, i 17 min.Koker poteter til, har lettrømme og skiva agurk til. Av og til kokte gulrøtter til.

Så enkelt at selv ....anyone!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...