Gå til innhold

Hvordan forklare at vi har giftet oss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎16‎.‎01‎.‎2019 den 22.26, AnonymBruker skrev:

La foreldrene deres ta støyten. Be din mor ta et par telefoner.

Anonymkode: 00a37...a9d

Når en er voksen nok til å gifte seg synes jeg det er greit å være voksen nok til å stå for det en gjør også.

Bare si det og bli ferdig med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mulig å snike seg unna på et hvis? Forklare at du ikke ønsker å være midtpunkt, men lurer på om dere i år heller kan ha et slektstreff? Du slipper å være midtpunkt, kan snike deg tidlig hjem så det blir minimal tid med 100+, og bestemor og co får en stor fest som de kan planlegge og krangle om så mye de vil. 

Anonymkode: f2644...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forberedt på alt mulig rart! 

Et vennepar i 40 årene giftet seg på rådhuset sist høst med kun forlovere tilstede og la det ut på FB samtidig som de sendte mld til slekta. Jø og fyse! Til jul ble de ikke invitert på julefrokost til brudgommens bror og i februar er de ikke invitert til barnedåp i familien. De blir rett og slett straffet av en del av slekta. Heldigvis er brudens slekt mer overbærende og har ikke laget drama.

 

Anonymkode: 4c31d...1e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Illuminatum skrev:

Når en er voksen nok til å gifte seg synes jeg det er greit å være voksen nok til å stå for det en gjør også.

Bare si det og bli ferdig med det.

Dette. Du sier at dere har giftet dere og at dere ha hatt det bryllupet dere ville ha, og så lar du familien klage alt de orker uten å begi deg inn i noen ytterligere diskusjon. Du kan uansett ikke styre eller bestemme over andres reaksjoner, men du kan velge hvor mye du lar det påvirke deg. Men jo lenge du vente med å fortelle, jo verre vil det bli, og si det selv. At nær familie ønsket å gifte seg i hemmelighet hadde jeg ikke hatt problemer med, men om de ikke engang gadd å informere om det i ettertid kunne jeg fort blitt litt snurt. Husk også at når besteforeldre og ande reagerer på dette handle det i bunn og grunn om at de byr seg om dere og faktisk synes bryllup er en stor begivenhet som de gjerne vil dele med dere og som fortjener en stor feiring. Det er ikke fordi de han et ønske om å gjøre livet surt for deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når noen skal gifte seg og har bestemt seg for å leve sammen så er det selvfølgelig naturlig at familien gjerne vil være med på det og feiere det. For familier er det selvfølgelig viktig å ha opplevelser sammen. Dette er jo også en måte å markere at man har fått et nytt familiemedlem som skal inkluderes i familien.

Selvfølgelig føler de i familien, og da gjerne spesielt de eldre, seg med god grunn snytt for en familieopplevelse. Mange av svarene her bærer litt preg av at man snyter familien men så ikke vil ta de negative sidene av det. Er ikke det lite voksent? Hvis man ikke ønsker at ekteskapet skal angå familien så får man stå for det og også svare for de reaksjonene som kommer.

Hvis man ikke ønsker at ekteskapet skal angå familien hvordan forventer man at familien skal reagere? Som om ekteskapet ikke var blitt inngått?

Anonymkode: 8d63f...da1

Jeg håper du tuller...?? At noen vil gifte seg er da ikke et familieanliggende. De aller fleste gifter seg med en person fordi de ønsker seg et ekteskap, og ønsker å leve sammen med denne personen resten av livet. To stykker skal bo under samme tak, dele gleder og bekymringer, få barn osv osv. Familien?? Det er noen folk man tilfeldigvis er i slekt med, ikke gitt at man verken liker dem eller har noen annen tilhørighet til dem enn at man er i slekt. De er ikke der for å hjelpe til med nattevåk, krangle om hvem som skal støvsuge, trøste når man egentlig bare har lyst til å gråte litt.. Og da har de heller ikke noen rett til å mene noe som helst om hvordan man velger å gifte seg. Hvis familien skulle blandet seg borti hvordan jeg skulle ha bryllupet mitt, og attpåtil ment at de hadde sin fulle rett, for de er jo "familie", da hadde jeg klikket i vinkel! Det er da ingen steder det står skrevet at man plikter å gifte seg, med påfølgende selskap for hele slekta, så her er det ingen som trenger å føle seg snytt for noe som helst!

Anonymkode: 1818c...de0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal svare burde reflektere dine ærlige tanker om hvorfor du og mannen din valgte å gifte dere i en mer privat setting enn det motsatte. Om folk ikke liker det, så får det bare være, men de burde uansett respektere deres valg. Om de velger å mase mer om temaet så reflekterer det bare tilbake på dem selv. Det kan du ikke gjøre noe med 

Endret av megda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du tuller...?? At noen vil gifte seg er da ikke et familieanliggende.

Anonymkode: 1818c...de0

Tradisjonelt er da inngåelse av ekteskap et familieanliggende. En binder to nye familier sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekteskapet angår ikke familien?

Anonymkode: 8d63f...da1

Det angår ikkje familien om ein er gift eller sambuar, det viktige er kva personar som er ein del av familien, extended version. Dei har jo budd ilag, dei er alt ein del av familien. Og eg blir ærlig talt sjokkert over dei som syns dei har KRAV på ei bryllupsfeiring. Det er jo ingen som kan kreve slikt? Folk er forskjellige, og nokre har lyst til å feire stort, andre vil ikkje. Men om ein ikkje har lyst eller råd til å køyre i gang stor feiring, så må det likevel vere lov å gifte seg! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg håper du tuller...?? At noen vil gifte seg er da ikke et familieanliggende. De aller fleste gifter seg med en person fordi de ønsker seg et ekteskap, og ønsker å leve sammen med denne personen resten av livet. To stykker skal bo under samme tak, dele gleder og bekymringer, få barn osv osv. Familien?? Det er noen folk man tilfeldigvis er i slekt med, ikke gitt at man verken liker dem eller har noen annen tilhørighet til dem enn at man er i slekt. De er ikke der for å hjelpe til med nattevåk, krangle om hvem som skal støvsuge, trøste når man egentlig bare har lyst til å gråte litt.. Og da har de heller ikke noen rett til å mene noe som helst om hvordan man velger å gifte seg. Hvis familien skulle blandet seg borti hvordan jeg skulle ha bryllupet mitt, og attpåtil ment at de hadde sin fulle rett, for de er jo "familie", da hadde jeg klikket i vinkel! Det er da ingen steder det står skrevet at man plikter å gifte seg, med påfølgende selskap for hele slekta, så her er det ingen som trenger å føle seg snytt for noe som helst!

Anonymkode: 1818c...de0

Nå må jeg først si at jeg har ikke har vært på bryllupsforumet tidligere og ble veldig overrasket over de holdningene som TS og andre presenterer, For meg virker det som om det bare er "sceneskrekk" og noe man bare må lære seg å takle. Alle jeg kjenner har holdt ordentlige bryllup med hele familien så tanken at man skulle ekskludere familien er helt uvant for meg.

For meg er det naturlig at når det kommer nye personer inn i familien i form av bryllup eller fødsel (dåpsdag/navnefest) eller at noen går ut av familien (begravelse) så er det naturlig at familien samles. Jeg er vant med dette fra min familie men burde selvfølgelig respektere at andre har det annerledes. For meg vil dette være akkurat like rart om noen ikke ville ha familiebryllup, som at de ikke ville ha dåp/navnemarkering eller begravelse. Jeg setter disse tre akkurat likt. 

Anonymkode: 8d63f...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fjaselina said:

Det angår ikkje familien om ein er gift eller sambuar, det viktige er kva personar som er ein del av familien, extended version. Dei har jo budd ilag, dei er alt ein del av familien. Og eg blir ærlig talt sjokkert over dei som syns dei har KRAV på ei bryllupsfeiring. Det er jo ingen som kan kreve slikt? Folk er forskjellige, og nokre har lyst til å feire stort, andre vil ikkje. Men om ein ikkje har lyst eller råd til å køyre i gang stor feiring, så må det likevel vere lov å gifte seg! 

Jeg forstår at økonomi kan være et problem for noen. Selv er jeg vant med spleisebryllup hvor alle gjester bidrar på hver sin måte med mat og annet. Selv om det er litt uvant i Norge tror jeg mange familiemedlemmer heller ville vært med på et spleisebryllup enn at det ikke ble noe bryllup i det hele tatt.                

Anonymkode: 8d63f...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det kan være svært mange grunner til at noen ikke ønsker et voldsomt stort bryllup. Jeg forstår ikke hvorfor ikke dette kan respekteres?

Eksempler fra egen vennekrets:

Fars ene forelder er døende av kreft. De har vært samboere noen år og har et barn sammen. De holder bryllup i sykehuskapellet noen dager før forelder dør. Bryllupet står med bare de aller nærmeste i kjernefamilien tilstede.

Mor og far blir skilt og det er betydelig styr rundt skiftet. Mine venner, som har vært samboere i årevis, som ikke tidligere har sett et behov for å gifte seg, ser at det blir enklere å inngå et ekteskap enn å lage en samboeravtale som skal ta hensyn til alt de ikke hadde tenkt på før de så denne skilsmissen på nært hold. De tar en rask tur på tinghuset med bare forloverne til stede. Selvfølgelig fikk de gave av oss vennene selv om vi ikke var invitert i stort bryllup (dette med å ikke gi gave fordi man ikke er invitert i bryllup er virkelig totalt fremmed for meg ...).

Den ene parten i et langvarig samboerforhold blir alvorlig syk. De lever i uvisse forferdelig lenge. Bryllup på rådhuset foregår i all stillhet og først lenge etterpå blir det gjort kjent at de er gift.

Mener dere virkelig at disse er egoistiske tullinger som er dumme og teite fordi de ikke inviterer til store bryllup?

Og ja, det å ikke ha lyst til å ha stort bryllup er noe jeg har stor forståelse for. Jeg har hatt tradisjonelt bryllup selv - det er mer min stil. Men dette er ikke for alle.

TS: Når slekten din kjefter på deg fordi du ikke inviterte til stort bryllup får du bare svare at det er akkurat på grunn av disse holdningene det ikke ble fest og det får de bare respektere. Tema ferdig diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Fjaselina said:

Det angår ikkje familien om ein er gift eller sambuar, det viktige er kva personar som er ein del av familien, extended version. Dei har jo budd ilag, dei er alt ein del av familien. Og eg blir ærlig talt sjokkert over dei som syns dei har KRAV på ei bryllupsfeiring. Det er jo ingen som kan kreve slikt? Folk er forskjellige, og nokre har lyst til å feire stort, andre vil ikkje. Men om ein ikkje har lyst eller råd til å køyre i gang stor feiring, så må det likevel vere lov å gifte seg! 

Hvis du skal ha dåp/navnefest for eget barn, ville du invitert en inngiftet som via valget av bryllup markerte at vedkommende ikke ville være en del av familien?

Anonymkode: 8d63f...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal ha dåp/navnefest for eget barn, ville du invitert en inngiftet som via valget av bryllup markerte at vedkommende ikke ville være en del av familien?

Anonymkode: 8d63f...da1

Hvorfor skal andres valg av måte å feire på gjøre at du endrer din? Du liker store markeringer, denne inngifte partneren OG din slektning velger å ikke gjøre det. Skal du hevne deg ved å ikke invitere? Hvor barnslig er du?

Hvor langt strekker du denne? Paret har stor familie men ikke så veldig god råd. De har funnet et lokale som tar 50 gjester. Av denne grunn kan de ikke invitere alle tanter og onkler eller fettere og kusiner på begge sider. Skal disse som ikke ble invitert i bryllupet bannlyse dette paret fra enhver familiemarkering i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Illuminatum skrev:

Tradisjonelt er da inngåelse av ekteskap et familieanliggende. En binder to nye familier sammen.

Og heldigvis har vi kommet lenger i 2019. Å binde to familier sammen er jo sånn man gjorde da man ikke kunne velge hvem man giftet seg med, men måtte gifte seg med den foreldrene (faren) mente var riktig i forhold til hvordan familien skulle bli framover... 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal ha dåp/navnefest for eget barn, ville du invitert en inngiftet som via valget av bryllup markerte at vedkommende ikke ville være en del av familien?

Anonymkode: 8d63f...da1

Hvordan folk velger å markere en ekteskapsinngåelse skal da ikke styre om de blir bedt eller ikke i dåp/navnefest??!?!?! Jeg kunne godt giftet meg uten familie til stede, kun forlovere. Men jeg ville aldri hatt dåp uten å be besteforeldre, tanter og onkler (inkludert inngiftet/samboere/kjærester) av barnet. 

Anonymkode: 1818c...de0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å si det som det er. Si at dere har giftet dere. At dere valgte å ha et veldig lite og intimt bryllup. At det var sånn dere ville ha det. Kommer det klager/kjeft/etc, så sier du ifra sterkt og tydelig at nå kutter dere ut. Her kommer vi for å fortelle om en hyggelig nyhet, men så får vi denne uhyggelige responsen. Jeg trodde dere kom til å bli glade på vår vegne. Skammelig av voksne mennesker. Snu og dra hjem!  Jeg hadde svart på denne måten. Jeg er ikke redd for andres respons eller hva de synes om hvordan jeg gjør ting. Mitt liv, jeg som bestemmer..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal ha dåp/navnefest for eget barn, ville du invitert en inngiftet som via valget av bryllup markerte at vedkommende ikke ville være en del av familien?

Anonymkode: 8d63f...da1

Dette er tullete. Valget av bryllupsfeiring har INGENTING med å ikkje ville vere ein del av familien. Eg fattar ikkje kvifor det skulle vere noko poeng å nekte å invitere heile storfamilien til eit selskap dersom DU vil ha selskap. Sjølv om dei ikkje hadde lyst til å arrangere  selskap, er det jo ei muligheit for at dei har lyst til å kome i slike... 

Er det "snytt for eit selskap" som plagar deg, kan du jo la vere å kjøpe gåve til bryllup som du ikkje er invitert til. Det har vore nok av tråder her om kor dyrt det er å bli invitert i selskap også...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer så mye med inngått ekteskap! Håper dere fikk den dagen dere ønsket dere.

Jeg hadde skiftet status på Facebook og lagt ut bilde. Og bare smilt av alle reaksjonene.

Anonymkode: 676d7...a7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 0.49, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal ha dåp/navnefest for eget barn, ville du invitert en inngiftet som via valget av bryllup markerte at vedkommende ikke ville være en del av familien?

Anonymkode: 8d63f...da1

Hvorfor mener du at valg av bryllup markerer at inngiftet part ikke vil være en del av familien? Markerer ikke inngåelsen av ekteskap akkurat det motsatte? At på tross av at man ikke ønsker en kjempestor markering av det, så ønsker de å være en familie av hverandres familier?
At du ikke er invitert i feiringen av det, betyr jo ikke at du avskrives som familiemedlem. Det handler mest sannsynlig ikke om deg i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 16.1.2019 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Lang historie kort: hele familien min, inkkludert søskenbarn og besteforeldre er totalt bridezillas. Jeg avskyr tanken på 100 gjester, hvit kjole og alle stirrer på meg = vi stakk av og giftet oss med mine og hans foreldre tilstede. God middag etterpå, alt flott. 

Av diverse årsaker vet alle at vi var forlovet. Spørsmålet om ekteskap har kommet opp hver eneste sammenkomst det siste året. Nå vet jeg at spørsmålet kommer igjen snart. Hvordan forklare at vi er gift? 

Jeg vet at mange vil bli både sinte og skuffet over at dette året ikke vil inneha noe stort bryllup. Hvordan legger jeg dette frem for å få minst mulig sure miner? :( 

og jeg mener alvor altså. En nær slektning av meg har direkte sagt at et bryllup som foregår på tinghuset med nære venner - ikke teller og at dette paret ikke skal anses som gift... Dette er bare en av mange kommentarer som har kommet.

Anonymkode: a10a6...103

Jeg har ikke forståelse for at dere bryr dere om hva andre i slekta synes om ekteskap, når deres ønske er å gjøre som dere har gjort. Man gjør et valg og man står for valget man tar. Og gir blaffen i hva alle andre synes.

Det finnes større bekymringer i livet, enn å tenke på hva alle andre tror og tenker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 15.52, Illuminatum skrev:

Når en er voksen nok til å gifte seg synes jeg det er greit å være voksen nok til å stå for det en gjør også.

Bare si det og bli ferdig med det.

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...