Gå til innhold

YummyMummy

Gjest TyrkiskPepper

Anbefalte innlegg

Det er synd når nok en influenser viser at pengene er det viktigste , hjelper så lite at det har vært gode intensjoner og temaer i begynnelsen . Jeg kjøper streame tjenester for å slippe å glo på linjer tv med tusen reklame innslag . Jeg betaler gledelig for det innholdet jeg liker, og når det som sendes ikke interesserer eller har gått ut på dato, så avslutter jeg. Jeg kunne betalt for snap hvis jeg slapp å få trødd reklame over hodet også. Men er snart ingen influensere igjen å følge , for er så mye reklame og kjøpte og betalte tjenester der ute at det er helt uinteressant 😳 Jeg er generelt kritisk til å kjøpe ting som noen får betalt for å si at er bra 😅 Når det er sagt har jeg liket at yummy har dyttet de små samarbeidspartnerens opp og fram litt . Jeg har nå mindre «viktige» folk jeg følger og tror jeg lever bedre med det . Antall unike seere er jo tydeligvis på topp når reklamen blir spydd ut , så da får de som vil fortsette å se på det , hvis det gir de glede . 

Endret av Aragon
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skruf skrev (1 time siden):

Dette er et debattforum, og hvordan hvert enkelt individ oppfatter deg etter den retningen du har tatt og dermed uttrykker det her er ikke noe du kan legge føringer over.

Hvis du lar lettjente penger råde over budskapet ditt, et budskap som Ads in story nå ødekegger, et budskap som du har slått deg opp og frem med, og som førte til at du begynte å tjene så mye at du kunne si opp din faste og trygge jobb for å jobbe som influencer, så jo; da er det griskhet og lettjente penger som rår, og det ødelegger integriteten din. Det er min mening, og noe jeg har all rett til å uttrykke om en offentlig person som selv har lagt fokus på det og som i starten hadde et ambivalent forhold til det helt til du ble klar over hvor høye summer det er snakk om   

Skriver gjerne til deg på snap jeg, det har jeg også gjort tidligere da du begynte med Ads in story, men du har ikke svart. Dessuten så risikerer man at du skjermdumper det som blir skrevet og legger det ut i story uten å anonymisere vedkommende sitt navn, og det er ikke alle som liker å få spørsmålene sine publisert i din story med navn og uten forvarsel. Akkurat det er faktisk en hersketeknikk for å kneble følgere som ikke ønsker å bli «outet». Det er du som sitter med makten, de som skriver til deg risikerer å se hva de skrev på storyen din uten spørsmål om det er greit, Mange andre spør følgerne sine om det er greit at de legger det ut i story.

Ang veldedighet så var det ikke snakk om å bruke det som fyllstoff/innhold i sosiale medier av det. Du fikk spørsmål, som du la ut skjermdump av, om du kanskje kunne gitt noe av det til veldedighet, ikke en plass sto det å lage innhold rundt det. Men du dro mann/kvinner-koret tvert; hvorfor skal ikke kvinner kunne tjene mye uten å bli oppfordret til å gi til veldedighet; tror dere menn gjør det? Og du avsluttet den snappen med at «vi gjør det jo bare for egoboost»  Ikke en plass skrev du noe om å lage fyllstoff til sosiale medier om veldedig. Og til informasjon; den mannen jeg kjenner som nå har kjøpt sin andre store varebil som skal fylles opp og kjøres, og bli stående igjen, i Ukraina, gjør det ikke for å fremme seg selv i sosiale medier. Ikke har han snap, og ikke har han insta. Han har ei Facebook-side der han oppfordrer folk til å hjelpe å fylle bilen med nødvendigheter (og ikke bare et lass avlagte klær som folk ikke gidder å kjøre til freetex) som batterier, morsmelkerstatning , hermetikk, hygieneprodukter, viaminer, tørrvarer osv. osv. Promoterer ikke seg selv på noen slags måte. Ikke et snev av selvskryt. Ikke noe spons heller. 

Men; hva tenker du om at du kommer til å miste mange følgere som en konsekvens av Ads in story?. At troverdigheten og budskapet ditt svekkes? Hvis du leser gjennom tråden din så er jeg en av de som gjennomgående har sett opp til deg, forsvart deg, gått i bresjen for deg, men som nå, etter at du lot pengene råde over budskapet ditt miste all respekt.Folk er allerede drittleie reklame, og på snap så kan man ta et aktivt valg og avfølge

Og ja; jeg har latt meg influencere av deg; jeg har både duftlys og produkter fra Symre her. Men det blir det slutt på.  

Så enig med deg i alt du skriver! 

De nye følgerene YM har fått etter hun lot Ads in story få være på vet vel ikke hvorfor hun er blitt så "kjent" som hun har. De vet ikke budskapet hennes, og hva hun brenner for. Eller rettere sagt hva hun brant for, og hva budskapet hennes var FØR pengene ble viktigst. 

Å hun er god til å snakke og skrive for seg, noe hun antageligvis har lært i den lavtlønnet jobben hun hadde før. En jobb som overhodet ikke er en dårlig betalt jobb. Men det sier vel sitt om YM når hun mener en journalistlønn er dårlig. Det er vel en lønn mange drømmer om. 

Nei, blitt høy på seg selv og for opptatt av penger, og driter i hva hun har ment før. Null troverdighet- null! Så kan man håpe de nye følgerene klarer å finne ut av alt det bra YM gjorde før, som plutselig ikke ble så viktig når kontoen ble fullere og fullere og avfølger henne! 

Endret av Bibbi_
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avfulgte henne, og slipper heldigvis reklamen hvis jeg istedet søker henne opp manuelt når jeg vil se. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yummymummy_snap skrev (1 time siden):

Ikke min mening å kneble noen. Heller ikke å oute når jeg deler på snap uten å anonymisere. Hadde jo vært forfriskende hvis vi alle diskuterte under våre egne navn. Sånt har jeg respekt for: at de som mener mye mener det åpent og ikke på anonyme forum. Men der er vi nok uenige, og det er som jeg skriver helt ok. 

Jeg erfarte tvert om at når jeg ble innrullet i dette med reklame i stories og skrudde av at visninger ble færre. Samme med unike seere. Så at jeg har de på er et ledd i erfaringsgrunnlaget jeg gjør meg. Jeg ønsker jo fortsatt å både underholde og påvirke til flest mulig. Hvis jeg har mistet deg som følger på grunn av det så tar jeg det til etterretning og respekterer det. Som jeg har sagt mange ganger på snap: dere velger hvem dere følger og må ta det ansvaret selv. Så kudos til deg for det. 

Hva fremtiden bringer vet jo ingen, så jeg får ta konsekvensene av utviklingen og mine valg deretter:) 

Du har sagt på snap at vi kan bruke dette som ei gylden anledning til å avfølge influencere vi egentlig ikke liker som har Ads in story og heller fortsette å følge de influencerene vi liker som har Ads in story

Så iifg deg så skal vi unne noen ca 100 000kr ekstra i måneden uten å jobbe for de pengene (å surre rundt i morgenkåpen, lage kaffe mocca, vise frem hagen, hamsteren og ei nabokatt mens man filmer seg selv og snakker inn i mobilen er i mine øyne ikke en jobb verdt den summen.

Det er ikke sånn det fungerer for meg og mange andre. Jeg hater støyen fra masse-reklame, er konsekvent og trykker da heller avfølg. Noe annet ville vært dobbeltmoralsk.  

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (10 timer siden):

Så enig med deg i alt du skriver! 

De nye følgerene YM har fått etter hun lot Ads in story få være på vet vel ikke hvorfor hun er blitt så "kjent" som hun har. De vet ikke budskapet hennes, og hva hun brenner for. Eller rettere sagt hva hun brant for, og hva budskapet hennes var FØR pengene ble viktigst. 

Å hun er god til å snakke og skrive for seg, noe hun antageligvis har lært i den lavtlønnet jobben hun hadde før. En jobb som overhodet ikke er en dårlig betalt jobb. Men det sier vel sitt om YM når hun mener en journalistlønn er dårlig. Det er vel en lønn mange drømmer om. 

Nei, blitt høy på seg selv og for opptatt av penger, og driter i hva hun har ment før. Null troverdighet- null! Så kan man håpe de nye følgerene klarer å finne ut av alt det bra YM gjorde før, som plutselig ikke ble så viktig når kontoen ble fullere og fullere og avfølger henne! 

Ei i nær familie leverte master i medievitenskap ved NTNU i fjor og fikk jobb i ei medium stor avis som journalist; startlønn på 560 000 i året, i en alder av 25 år. Nå vet jeg ikke hva Tv vest betaler, men mtp yummymummy sin ansiennitet så tviler jeg på at det er under den summen…..så hvis hun synes det er lavtlønnet bør hun heller se på sykepleiere, helsefagarbeidere og BPA og hva de tjener i året 

Endret av skruf
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mister en følger her. Fint at hun engasjerer seg og svarer i tråden her, men å legge føringer for hvordan diskusjonen skal føres..... For meg virker det heller som at hun vil ha kontroll, og ikke svare på spm.....

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, skruf said:

Dessuten så risikerer man at du skjermdumper det som blir skrevet og legger det ut i story uten å anonymisere vedkommende sitt navn, og det er ikke alle som liker å få spørsmålene sine publisert i din story med navn og uten forvarsel. Akkurat det er faktisk en hersketeknikk for å kneble følgere som ikke ønsker å bli «outet». Det er du som sitter med makten, de som skriver til deg risikerer å se hva de skrev på storyen din uten spørsmål om det er greit, Mange andre spør følgerne sine om det er greit at de legger det ut i story.

Jeg er enig i alt du skriver, men akkurat på dette at influencere / snapstjerner legger ut meldingene de får uten å anonymisere de, er vi uenige :)
Jeg forstår ikke hva som er så skummelt med at navnet du har valgt på snapchat, og en bitemoji som man kan lage til selv blir offentlig. At det står "Marit" med en figur med brunt hår, briller, lue og ett smilende fjes er å bli "outet" er jeg uenig i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (1 time siden):

Jeg er enig i alt du skriver, men akkurat på dette at influencere / snapstjerner legger ut meldingene de får uten å anonymisere de, er vi uenige :)
Jeg forstår ikke hva som er så skummelt med at navnet du har valgt på snapchat, og en bitemoji som man kan lage til selv blir offentlig. At det står "Marit" med en figur med brunt hår, briller, lue og ett smilende fjes er å bli "outet" er jeg uenig i.

Jeg har ikke problemer med det, men mange andre har. Det har jeg lest i disse kommentarene som blir lagt ut da de skriver «anonym hvis du deler», noe influencere burde respektere. Det tar ikke mange kalorier å stryke over navnet.

Når yummymummy skriver at vi heller kan skrive til henne og ikke her i tråden så bør hun i det minste svare, om det så er å forklare i plenum og ikke en og en i innboks når det feks dreier seg om Ads in story eller spørsmål som er av nytteverdi for alle følgere.

Og ved å bare skrive direkte til henne/andre influencere så får vi heller ikke frem i lyset det problematiske og uetiske ved enkelte ting. Det blir som en kafé jeg var innom der det sto et oppslag om «har du ros så del det gjerne, ris kan du ta direkte med oss». Det blir bare helt feil.

Jeg  synes særlig det med hvor vanvittig mye penger som florerer i denne bransjen og hvordan det moralske kompasset til influencere er, særlig de som har gått hardt ut, sånn som yummymummy, med et budskap og basert på det budskapet og holdninger/integritet har fått en stor følgerskare som deler samme syn, og når da vedkommende begynner å vagle når det kommer til reklame som slår i hjel budskapet pga muligheten til å tjene enda mere så bør den diskusjonen ikke skjules ved å ta det direkte i innboksen til vedkommende

Gjør man det så er det mange som ikke får det med seg og som da blir fratatt et valg om å fortsette å følge og dermed være med på å holde følgerskaren og populariteten til vedkommende oppe, som igjen gjør -Influenceren mere aktuell for flere samarbeid fra diverse aktører

Jeg har som tidligere nevnt vært en av de som hele veien har likt yummymummy og da Ads in story begynte så ble jeg gjort oppmerksom på det her. Og jeg har avfulgt alle som har Ads in story, men jeg har avventet med å avfølge Veronica da hun sa hun skulle ha det som et testprosjekt for å se hvor mye man faktisk kan tjene, og å prøve å gå i dialog med snap vedrørende hvilke reklamer som popper opp hver syvende snap (hver syvende snap er faktisk ganske mye reklame for de som snapper fra de står opp til de legger seg) sånn at reklamen ikke slår i hjel budskapet. Noe det gjør for Veronica når hun har fokus på naturlighet, er i mot kroppspress og at man skal kunne være som man er + hun reklamerer for og løfter frem små, lokale bedrifter. Eller; hun gjorde det i starten i allefall

Når hun da likevel lar seg friste av pengene så ryker all integritet. Og alt hun står for. Og da blir det også å avfølge.Greit nok at hun ifg seg selv kommer oftere opp på utforsk, men hvor mange som ser storyen på dagens utforsk velger å følge henne? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skruf said:

Jeg har ikke problemer med det, men mange andre har. Det har jeg lest i disse kommentarene som blir lagt ut da de skriver «anonym hvis du deler», noe influencere burde respektere. Det tar ikke mange kalorier å stryke over navnet.

Jeg ser poenget ditt, samtidig som det å bli quotet på snapchat burde man tåle. Det er begrenset med hvor mye man blir kjent igjen med det navnet og den figuren man kan endre som man selv vil.

Jeg er helt enig i at diskusjonen blir kneblet, men hver enkelt person med offentlig profil kan gjøre som enn de vil. Enkelte blokkerer hver melding som er kritisk, andre sitter og "håner" kommentarer, og mange prøver å starte en diskusjon rundt det. Men snapchat er vel ikke den beste plattformen for en slik diskusjon uansett? mtp at det er den offentlige profilen som uansett bestemmer hvem "som kommer til ordet" og ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (7 minutter siden):

Jeg ser poenget ditt, samtidig som det å bli quotet på snapchat burde man tåle. Det er begrenset med hvor mye man blir kjent igjen med det navnet og den figuren man kan endre som man selv vil.

Jeg er helt enig i at diskusjonen blir kneblet, men hver enkelt person med offentlig profil kan gjøre som enn de vil. Enkelte blokkerer hver melding som er kritisk, andre sitter og "håner" kommentarer, og mange prøver å starte en diskusjon rundt det. Men snapchat er vel ikke den beste plattformen for en slik diskusjon uansett? mtp at det er den offentlige profilen som uansett bestemmer hvem "som kommer til ordet" og ikke? 

Det er nettopp for at diskusjonen ikke skal bli kneblet og Influenceren sitte med all makt som gjør at jeg ikke er enig med yummymummy om å ta det direkte med henne i stedet for å skrive her. Ved å skrive her så kommer alt frem i lyset, ved å ta det direkte med henne så er det hun som bestemmer hva som skal komme frem og ikke

Som sagt; jeg trodde på henne helt til jeg leste her. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også valgt å avfølge nå.
Sagt min mening her. Og på snap. Da hun syns det var amazing med reklame for egen(?) bolig eller noe, sa jeg at jeg syns tea zero-reklame ikke var fullt så amazing.

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avfølger også. Hun er ikke ett hakk bedre enn Sara e og alle andre influensere som er pengegriske.. pengene rår.. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi tolker ting forskjellig av det vi ser. Feks tolket ikke jeg det med veldedighet på samme måte som andre her inne… jeg var enig med Veronica i at hvorfor skulle det være greit å godta pengene hvis de blir gitt til veldedighet, men ikke hvis hun beholdt de selv? Hun sa selv hun ikke har noe problem med å gi til veldedighet og hun gjør det ofte, men hun ville ikke at det skulle «promotert» av henne da det vil føles som en egoboost. Det var iallefall sånn jeg tolket det.

Ikke har hun bestemt seg for å beholde ads in story, hun venter enda på å komme i dialog me Snapchat. Og fordet om vi ser hvor mye hun har tjent per dag så ser vi og at hun ikke har fullført det hun må for å faktisk få utbetalt. 

Når hun har valgt å ha dette som jobb så skjønner jeg godt at dette blir vurdert. Det er langt i fra alle som faktisk undersøker og prøver finne ut av dette før de faktisk sier ja. De fleste ser pengene og trykker ja med en gang. Så jeg synes det står respekt i at hun prøver å ta et vellinformert valg. Ang ads in story så er nok dette basert på algoritmer og data på samme måte som facebook, instagram og andre nettsider er. Som vil si at det er påvirket av noe du har sett på, søkt på, dvelt ved osv. Ta tiktok feks. Har du sett på et spesifikt tema så vil du få flere videoer som omhandler det samme eller noe lignende. 

Tror dessverre dette ikke er noe Veronica får gjort noe med da det er seerne sine data som blir brukt. Og nei du har kanskje ikke bevisst søkt/sett på noe, men kanskje har du stoppet opp rett på en reklame eller noe fordi du ble distrahert av noe annet. Disse dataene blir da lagret som om du er interessert i dette og du vil få annen reklame basert på dette. 

Anbefaler alle kurset datareisen. Det er gratis og man lærer mye om hva data er (det er ikke en pc) og hvordan det blir samlet, brukt og påvirker oss i det aller meste vi gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Penelaphe skrev (1 time siden):

Ser vi tolker ting forskjellig av det vi ser. Feks tolket ikke jeg det med veldedighet på samme måte som andre her inne… jeg var enig med Veronica i at hvorfor skulle det være greit å godta pengene hvis de blir gitt til veldedighet, men ikke hvis hun beholdt de selv? Hun sa selv hun ikke har noe problem med å gi til veldedighet og hun gjør det ofte, men hun ville ikke at det skulle «promotert» av henne da det vil føles som en egoboost. Det var iallefall sånn jeg tolket det.

Ikke har hun bestemt seg for å beholde ads in story, hun venter enda på å komme i dialog me Snapchat. Og fordet om vi ser hvor mye hun har tjent per dag så ser vi og at hun ikke har fullført det hun må for å faktisk få utbetalt. 

Når hun har valgt å ha dette som jobb så skjønner jeg godt at dette blir vurdert. Det er langt i fra alle som faktisk undersøker og prøver finne ut av dette før de faktisk sier ja. De fleste ser pengene og trykker ja med en gang. Så jeg synes det står respekt i at hun prøver å ta et vellinformert valg. Ang ads in story så er nok dette basert på algoritmer og data på samme måte som facebook, instagram og andre nettsider er. Som vil si at det er påvirket av noe du har sett på, søkt på, dvelt ved osv. Ta tiktok feks. Har du sett på et spesifikt tema så vil du få flere videoer som omhandler det samme eller noe lignende. 

Tror dessverre dette ikke er noe Veronica får gjort noe med da det er seerne sine data som blir brukt. Og nei du har kanskje ikke bevisst søkt/sett på noe, men kanskje har du stoppet opp rett på en reklame eller noe fordi du ble distrahert av noe annet. Disse dataene blir da lagret som om du er interessert i dette og du vil få annen reklame basert på dette. 

Anbefaler alle kurset datareisen. Det er gratis og man lærer mye om hva data er (det er ikke en pc) og hvordan det blir samlet, brukt og påvirker oss i det aller meste vi gjør. 

Nei, reklamene jeg får opp mellom storyene er ting jeg aldri har søkt på eller noe. Så det er bare tull! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Penelaphe said:

Ang ads in story så er nok dette basert på algoritmer og data på samme måte som facebook, instagram og andre nettsider er. Som vil si at det er påvirket av noe du har sett på, søkt på, dvelt ved osv. Ta tiktok feks. Har du sett på et spesifikt tema så vil du få flere videoer som omhandler det samme eller noe lignende. 

Joja, men det handler også om hva man selv velger av innstillinger, og i tillegg til dette er det rettet mot kjønn, alder og geografisk lokasjon. Dette er så mye mer komplekst enn vi tror.

Er du i ett annet land, får du trolig opp reklame i ett annet språk eller rettet mot den geografiske lokasjonen.

Så er du kvinne, mellom 18 og 70 år, får du opp skjønnhetsrelatert reklame. Det er faktisk så enkelt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (19 minutter siden):

Joja, men det handler også om hva man selv velger av innstillinger, og i tillegg til dette er det rettet mot kjønn, alder og geografisk lokasjon. Dette er så mye mer komplekst enn vi tror.

Er du i ett annet land, får du trolig opp reklame i ett annet språk eller rettet mot den geografiske lokasjonen.

Så er du kvinne, mellom 18 og 70 år, får du opp skjønnhetsrelatert reklame. Det er faktisk så enkelt. 

Ja dette er og en viktig del av det. Det er ikke kun noe vi har søkt på, sett på osv. men den totale potten av data som har blitt samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bibbi_ skrev (51 minutter siden):

Nei, reklamene jeg får opp mellom storyene er ting jeg aldri har søkt på eller noe. Så det er bare tull! 

Det er ikke feil, men det er som anon under deg sier enda flere ting som spiller inn. Alt handler om data som blir samlet inn rundt deg og om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penelaphe skrev (22 timer siden):

Det er ikke feil, men det er som anon under deg sier enda flere ting som spiller inn. Alt handler om data som blir samlet inn rundt deg og om deg.

Reklamene jeg får opp er ting folk her i huset eller jeg aldri søker på eller internettsider de eller jeg er innom. F.eks dr.oetker, bio Oil, naturlig Norge eller hunderfossen, for å nevne noe. 

Har også sett andre som sier det samme. Totalt uinteressant reklame, egentlig er all reklame influensere kommer med uinteressant. 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...