Gå til innhold

Du som har fått barn "sent": hva er grunnen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vært svært uheldig på jobbmarkedet etter oljekrisen, og mannen var ikke klar. Blir 33 nesten rett etter babyen er født. 

Anonymkode: 748de...52d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bor du med din voksne sønn?? Skal han bo hjemme hos deg hele livet?

Anonymkode: 1f8c2...1e1

Ikke alle flytter hjemmefra Bee fordi de har fylt 18! Som oftest fullfører man vgs før man flytter hjemmefra.. Jeg var 21 år når jeg flyttet ut. Først da hadde jeg god nok inntekt til det. 

Anonymkode: 63969...aac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen jeg gikk på videregående med bodde alene.

Anonymkode: 6a212...00b

Da studerte de vel i en annen by da? Jeg vet ikke om noen som har flyttet ut i amme by mens de gikk vgs.. Isåfall har det vært trøblete hjemme.. 

Anonymkode: 63969...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da studerte de vel i en annen by da? Jeg vet ikke om noen som har flyttet ut i amme by mens de gikk vgs.. Isåfall har det vært trøblete hjemme.. 

Anonymkode: 63969...aac

Oi! Ser nå at jeg tolket det motsatt. Hehe

Anonymkode: 63969...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bor du med din voksne sønn?? Skal han bo hjemme hos deg hele livet?

Anonymkode: 1f8c2...1e1

Mine barn kommer til å få bo hjemme så lenge de studerer her i bygda. Hybler er svindyre her. Så om de ikke flytter sammen med noen så skal de få bli til de får seg jobber eller flytter herfra.

Anonymkode: cb09d...508

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange bor hjemme hos foreldrene til de er 20.. 

Anonymkode: b2be0...f36

Og det er helt normalt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Og det er helt normalt 

Ja.

Anonymkode: 1441c...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å få barn ved 30 år er ikke sent. I Oslo er det snittalder for førstegangsfødende. På landsbasis er det vel 29 el.l.

Anonymkode: 15eb0...4e8

Og det er sent.

Anonymkode: cc14c...a84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo vært mye snakk om barnefødsler i det siste, etter Ernas nyttårstale. Folk i media har diskutert hvorfor fødselstallene minker og at folk blir stadig eldre som førstegangsforeldre: om det handler om økonomi, boligmarked, kultur for selvutvikling, mangel på partner, tidsklemma, at kvinnens identitet ikke er så bundet til moderskap lenger, osv.

Lurer på hva dere "eldre foreldre" her inne tenker om hvorfor dere ikke fikk barn tidligere? Tenker på dere som fikk deres første barn i 30-årene eller seinere. Folk som er i den alderen og enda ikke har fått første barn, kan selvsagt også svare :) 

 

Anonymkode: 0673d...70c

Jeg er mann, i 30-årene, og har enda ikke barn. Jeg planlegger naturligvis å få det, men har tenkt å ha det økonomiske og yrkesmessige helt på plass slik at hun jeg får barn med kan ta seg av ungene uten å stresse med jobb. Vil da sørge for at jeg får barn med ei dame i 20-årene. Synes det er uansvarlig å få seg en skokk med unger før man kan sørge for at de får en stabil oppvekst, derfor ikke noe hastverk enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bor du med din voksne sønn?? Skal han bo hjemme hos deg hele livet?

Anonymkode: 1f8c2...1e1

Øh.... hva har du med det egentlig? Han har vært myndig i noen måneder bare. `Han går på skole, har ingen inntekt. Det er da ikke sånn at man som forelder kaster skoleelev-ungene sine på gata det øyeblikket de fyller 18?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk menstruasjon som 15 åring var jeg fortsatt et barn. Sex hadde jeg for første gang som 18 åring men følte det også var for tidlig egentlig. Fra 20-27 har det vært utdanning og deltidsjobb etter skolen, og den lille fritiden jeg har hatt har jeg brukt på egne interesser og hobbyer. Når jeg var ferdig med utdanning etter 27 år var det rett ut i karrieren, fulltids jobb og ny aspirant med perfeksjonisme-jag ble utmattende så jeg hadde ikke engang tid til å dyrke egne interesser på fritida. Å ha et barn oppi alt det hadde vært uaktuelt.

Det ville ikke latt seg gjøre fysisk, økonomisk eller psykisk om jeg skulle ha hatt noe "liv for meg selv". Nå når jeg endelig har fått en stabil og trygg stilling på jobb og den respekten og anerkjennelsen som gjør at jeg er trygg på mine prestasjoner i stedet for å jage perfeksjonisme til enhver tid så har jeg fått litt mer overskudd på fritiden, men det bruker jeg på å endelig gjøre ting for meg selv igjen, som å være med venninder et par ganger  i uka, og med hobbyinteresser et par ganger i uka. Har fortsatt ikke overskudd, tid, eller lyst til at et barn skal spise opp livet mitt og den tiden som gjør at jeg føler livet er bra, altså sosial omgang og dyrke egne interesser. Da måtte det ha blitt til  at jeg sluttet eller trappet kraftig ned på jobb og da ville det ikke gått rundt økonomisk.

Kunne selvsagt giftet meg med en rik mann og sluttet i jobb, men det ville vært ugunstig og dumt for min egen fremtid for da har jeg ingen inntekt som kan sikre min egen fremtid. Det hjelper ikke at mannen står for løpende utgfiter når jeg ikke får mulighet til å spare opp egne midler og sikre egen fremtid tilfelle brudd. Det eneste rettferdige da ville vært at mannen ga meg en månedslønn til oppsparing men siden mange menn ikke evner å se det kvinneundertrykkende(økonomisk) i det å være hjemmeværende mor/kone så ville jeg bare ha blitt kalt golddigger av det. 

 

Anonymkode: c3d8e...52d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kysset mange frosker før jeg møtte barnefaren. Kunne egentlig ikke få barn og det tok noen år før alle grep var tatt... Og så kom det plutselig et barn. Jeg var 39, sprek i hele svangerskapet. Kunne nok ha ønsket et barn til, men sånn ble det ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det ikke barn før jeg er ferdig med utdannelse og har fått meg jobb til sommeren. Da er jeg 34-35. Har vært skikkelig uheldig med jobb og først når jeg var 31 møtte jeg en som egner seg som far.

Anonymkode: 507ef...285

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk første rett før jeg ble 35. Likte ikke barn og var helt bestemt på at det skulle jeg aldri ha! Var opptatt med å jobbe, reise og leve livet i Oslo. Det endret seg når jeg innså at eggene var på vei til å bli utgått på dato og jeg måtte ta et valg. Beste valget jeg har tatt. Snart kommer lillebror :) 

Anonymkode: 9798a...655

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sammen med mannen min som 18 åring i 2009, giftet oss for 3 år siden, og vi har hatt lyst på barn siden starten på 20-åra... Nå er jeg 29 og han 30, og vi har gitt opp å prøve å få alt på stell før vi stifter familie, og bestemt oss for å prøve. Grunnen til at vi har ventet så lenge er at vi har vært studenter. Og kun han har fått fast jobb rett etter studiene. Jeg har jobbet 100 % siden studiene jeg også, men aldri fått fast. 

Så derfor blir det sent for vår del. Hvis vi kan få barn... 

Anonymkode: 86b4b...6b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble sammen med mannen min som 18 åring i 2009, giftet oss for 3 år siden, og vi har hatt lyst på barn siden starten på 20-åra... Nå er jeg 29 og han 30, og vi har gitt opp å prøve å få alt på stell før vi stifter familie, og bestemt oss for å prøve. Grunnen til at vi har ventet så lenge er at vi har vært studenter. Og kun han har fått fast jobb rett etter studiene. Jeg har jobbet 100 % siden studiene jeg også, men aldri fått fast. 

Så derfor blir det sent for vår del. Hvis vi kan få barn... 

Anonymkode: 86b4b...6b4

29 år seint? 😂

Anonymkode: e228e...ce5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

29 år seint? 😂

Anonymkode: e228e...ce5

De aller fleste jeg kjenner har fått barn når de var rundt 21-23. 29 er sent, spesielt hvis du er vant/opplært til at 30 er sent. Man leser jo stadig vekk om kvinner i tidlig 30 årene som blir referert til som «eldre» mødre, og da føles det sent.

Anonymkode: 507ef...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste jeg kjenner har fått barn når de var rundt 21-23. 29 er sent, spesielt hvis du er vant/opplært til at 30 er sent. Man leser jo stadig vekk om kvinner i tidlig 30 årene som blir referert til som «eldre» mødre, og da føles det sent.

Anonymkode: 507ef...285

29-30 er vel ca gjennomsnittsalderen for flrstegangsfødende nå? I dagens samfunn er det jo blitt slik at å få barn før 25 ansees som tidlig heller enn at 30 ansees som sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Og det er helt normalt 

Det et litt spesielt å bo hjemme når man har fylt 20 synes jeg, men hver sin smak. 

Anonymkode: 83e8c...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den rette da jeg var 38. Gravid når jeg var 40. Har ett barn til fra da jeg var 30

Anonymkode: e20df...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...