AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #81 Skrevet 16. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg må si meg enig her. Hvorfor blir man ufør i første omgang hvis man er i stand til å studere og ta en master av alle ting? Og hva skal man men en lang og kostbar utdannelse hvis man er ufør? Jeg trodde man var ufør fordi man ikke klarte hverken utdannelse eller arbeid. Anonymkode: 454ec...649 Livet og sykdom er sjeldent så sort-hvit. Nå ønsket TS å ta en master, uten obligatorisk oppmøte, ved å lese hjemme. Hvor lang tid det virkelig vil ta TS, eller om det i det hele tatt vil være mulig for TS å fullføre er ukjent. Selv om man er syk har man ideer og drømmer. Du antar at mennesker har det veldig klart for seg hva de er i stand til eller ikke, og det stemmer ikke. Det er særdeles vanskelig å si hva man er i stand til når man blir kronisk syk. Det tar lang tid før hjernen justerer seg til kroppen når formen endres, og så kan formen endres igjen, og igjen, opp og ned, hit og dit. Det har vært noe av det mest krevende for meg med sviktende helse. Jeg hadde ingen aning om hva jeg var i stand til, eller ikke lengre. Jeg hadde skrevet meg opp til mer enn 100% studiebelastning når jeg fikk alvorlig tilbakefall, og endte opp med å bli forsinket isteden. Slik er det for mange å være alvorlig kronisk syk, formen har en tendens til å svinge mye mer, og oftere, mer enn at man ligger nede konstant, som med influensa. Livet blir mer uforutsigbart. Det kan jo hende jeg er død før jeg er ferdig med min master, og hva skal jeg med en master da? Man blir ikke mer ufør enn død liksom. Men så er det nu en gang slik med oss mennesker at vi lever mens vi gjør det, og vi prøver, mens vi kan, selv der det ikke alltid er så veldig mye lys i tunnelen. Anonymkode: 183d5...678 4
Menchit Skrevet 17. januar 2019 #82 Skrevet 17. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er bundet til sengen har livet så mange praktiske problemer og begrensninger at man neppe har mulighet til å lese hele dagen. Bare det å ta en dusj eller gå på do (med hjelp) kan være fullstendig utmattende. Alle de tingene en frisk person tar for gitt, krever mye mer tid og energi for en person som er «bundet til sengen». Anonymkode: 4c9e1...099 Denne personen det er snakk om er lam pga sykdom, så jo han er bundet til sengen/rullestolen. Han har assistenter som hjelper med det praktiske. Du generaliserer voldsomt her
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #83 Skrevet 17. januar 2019 Ikke for å kuppe tråden, men jeg har et spørsmål. Jeg er ung ufør og har lyst til å prøve med på studier etterhvert. En bachelor i regnskap, sånn at jeg (hvis jeg klarer studiene) kan jobbe som regnskapsfører hjemmefra og spe på uføren. Er dette mulig? Vil jeg beholde utbetalingen under studietiden? Jeg ligger for det meste i sengen, men jeg klarer å lese.. Anonymkode: 856ee...aec
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #84 Skrevet 17. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden, men jeg har et spørsmål. Jeg er ung ufør og har lyst til å prøve med på studier etterhvert. En bachelor i regnskap, sånn at jeg (hvis jeg klarer studiene) kan jobbe som regnskapsfører hjemmefra og spe på uføren. Er dette mulig? Vil jeg beholde utbetalingen under studietiden? Jeg ligger for det meste i sengen, men jeg klarer å lese.. Anonymkode: 856ee...aec Det fins vel inntektsgrenser man må forholde seg til. Du kan tjene xx kroner før du får kutt i uføretrygden. Anonymkode: 5ab54...c78
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #85 Skrevet 17. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det fins vel inntektsgrenser man må forholde seg til. Du kan tjene xx kroner før du får kutt i uføretrygden. Anonymkode: 5ab54...c78 Jeg vet det, lurte mest på selve studietiden Anonymkode: 856ee...aec
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #86 Skrevet 17. januar 2019 Som ufør har du lov til å studere "enkle" studier, dvs lege/psykolog/ingeniør regnes som tunge og krevende studier og da bortfaller uføretrygden om jeg har forstått rett, og man får ikke omgjort lån til stipend. Trenger du penger for å ta en utdanning vil alt du får av Lånekassen bli til lån. Det var en på nav som sa til meg en gang at som ufør kan du ta opp så mye lån du bare orker uten at de bryr seg, dette gjelder også studielån. Husk at om du ikke får jobb etter endt utdannelse så kan du få problemer med å tilbakebetale studielånet mtp at ufør ikke gir all verdens inntekt. Anonymkode: 51285...a6c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #87 Skrevet 18. januar 2019 På 16.1.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev: Så du bruker mine ord? Du klarer ikke å finne på ord selv? Jeg reagerer på de fleste såper beregnet for underliv, uansett hvor milde de er. Derfor har jeg ikke brukt wet wipes. Så, tilbake til 1. klasse på barneskolen med deg Anonymkode: 9768a...2bb Neida. Du har nok ikke verken funnet på disse ordene eller har noen slags enerett på dem:-). Jeg bare poengterte at du virket enkel, siden du ikke visste noe om wet-wipes:-). Anonymkode: 85b7f...f5f
Christina82 Skrevet 19. januar 2019 #88 Skrevet 19. januar 2019 Innlegg slettet fordi det bryter med denne regelen: * Latterliggjøring. Tråder og innlegg som kun opprettes for å latterliggjøre noen tillates ikke, selv om de ellers ikke kan karakteriseres så sterkt som hets eller krenkelser. Ninab82, mod
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #89 Skrevet 19. januar 2019 Det er veldig provoserende lesing. Jeg er gjeldsslave til staten grunnet utdanning. Hadde jeg vært smart så hadde jeg gjort meg selv ufør før påbegynt utdannelse så kunne jeg ha sluppet gjeld, og heller fått utdanningen dekket via nav. Klarer man å studere så klarer man å jobbe. Går man på en psykisk smell, så får det bare være, men ikke ta utdannelse med MINE skattepenger Anonymkode: f7ff0...585
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #90 Skrevet 19. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig provoserende lesing. Jeg er gjeldsslave til staten grunnet utdanning. Hadde jeg vært smart så hadde jeg gjort meg selv ufør før påbegynt utdannelse så kunne jeg ha sluppet gjeld, og heller fått utdanningen dekket via nav. Klarer man å studere så klarer man å jobbe. Går man på en psykisk smell, så får det bare være, men ikke ta utdannelse med MINE skattepenger Anonymkode: f7ff0...585 Hva har du studert som har gjort deg til gjeldsslave? Anonymkode: 8b509...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #91 Skrevet 19. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig provoserende lesing. Jeg er gjeldsslave til staten grunnet utdanning. Hadde jeg vært smart så hadde jeg gjort meg selv ufør før påbegynt utdannelse så kunne jeg ha sluppet gjeld, og heller fått utdanningen dekket via nav. Klarer man å studere så klarer man å jobbe. Går man på en psykisk smell, så får det bare være, men ikke ta utdannelse med MINE skattepenger Anonymkode: f7ff0...585 Man kan ikke gjøre seg selv ufør. Anonymkode: c1079...a4f 3
Pipaluk Skrevet 19. januar 2019 #92 Skrevet 19. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig provoserende lesing. Jeg er gjeldsslave til staten grunnet utdanning. Hadde jeg vært smart så hadde jeg gjort meg selv ufør før påbegynt utdannelse så kunne jeg ha sluppet gjeld, og heller fått utdanningen dekket via nav. Klarer man å studere så klarer man å jobbe. Går man på en psykisk smell, så får det bare være, men ikke ta utdannelse med MINE skattepenger Anonymkode: f7ff0...585 Det er neppe smart å gå inn for å bli ufør. Hvordan ville du ha gjort det? Hvorfor kan ikke folk som nav ser et potensiale i, få muligheten til å studere hvis det gir flere muligheter på sikt? Jeg måtte avbryte studier midtveis pga skade og sykdom. Fikk AAP etter det, men da var jeg for sliten til å klare noe som helst. For mange vil det ikke være mulig å studere på normert tid, eller gå på studier med tvungent oppmøte. Mange vil også droppe ut hvis kravene blir for høye. Så det finner man fort ut Jeg mener dog at nav må bli bedre karriereveiledere og få folk inn i riktig spor. De må få hjelp til å finne studie som er overkommelig for den enkelte, og hvor det er muligheter for jobb etterpå. Jeg har forresten 270 000 i studielån etter fem års studier. Jeg synes ikke det er fryktelig mye. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå