Gå til innhold

Uføretrygd og studier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ung ufør og er 23 år... Jeg fikk høye karakterer på skolen men er psykisk syk. Jeg ønsker jo ikke å være det resten av livet, og ønsker å studere slik at jeg kan jobbe den dagen jeg blir frisk (om jeg blir det)

Jeg ønsker å ta en mastergrad (ikke mye obligatorisk oppmøte så kan lese mye hjemme) Hvis jeg møter veggen og må ta et friår så har jeg jo uføretrygden som sikkerhet og har ikke lån fra Lånekassen å tenke på. 

Jeg vil ringe NAV for å spørre, men er liiivredd for at de vurderer å trekke trygden når det tross alt er master og ikke et helgekurs jeg vil ta... 

Vet noen om NAV legger seg opp i studier? Må jeg si ifra? Redd for å bli saksøkt og måtte tilbakebetale trygden...

Anonymkode: 75f9d...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er ung ufør og er 23 år... Jeg fikk høye karakterer på skolen men er psykisk syk. Jeg ønsker jo ikke å være det resten av livet, og ønsker å studere slik at jeg kan jobbe den dagen jeg blir frisk (om jeg blir det)

Jeg ønsker å ta en mastergrad (ikke mye obligatorisk oppmøte så kan lese mye hjemme) Hvis jeg møter veggen og må ta et friår så har jeg jo uføretrygden som sikkerhet og har ikke lån fra Lånekassen å tenke på. 

Jeg vil ringe NAV for å spørre, men er liiivredd for at de vurderer å trekke trygden når det tross alt er master og ikke et helgekurs jeg vil ta... 

Vet noen om NAV legger seg opp i studier? Må jeg si ifra? Redd for å bli saksøkt og måtte tilbakebetale trygden...

Anonymkode: 75f9d...4f8

Hvis du ser på NAV sin nettside, så står det iallfall at man kan jobbe så mye man vil og det er NAV sin nettside som er den "primære" kilden - altså "from the horses mouth", som man pleier å si på engelsk.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-3

De påpeker til og med entusiastisk (vil jeg si), at det lønner seg å jobbe fordi som NAV skriver: "uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene".

Dermed så synes jeg at det svaret som var linket til fra kilden "Ung" er litt rar, fordi du må aldri stole på bare hva en NAV veileder på nettet sier - se på hva NAV sin nettside - som er den primære kilden sier og den sier iallfall at du kan jobbe uten problemer sammen med uføretrygd.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd

Dermed så tolker jeg det slik utifra normal logikk at det hadde vært ekstremt rart å nekte deg å lese bøker hjemme og eventuelt ta eksamener når du enn er klar. For når man sammenligner med regler der det nærmest oppfordres og skrytes over på NAV sin nettside at man kan jobbe ved siden av uføretrygd, så hadde det vært rart å nekte noen å ta utdanninsrelaterte grader på sikt. 

Ser du også på Lånekassen sin nettside, så har du også rett på lån og eventuelt stipend, sammen med uføretrygd og du ser inntektsgrensene her utifra ulike scenarioer.

Du ser også at en hel haug med andre trygdeordninger, gir også rett til å ta kombinere dette med lån fra Lånekassen.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Så for å oppsummere, så tolker jeg det slik at du skal kunne studere som du enn vil hvis du allerede har ufør på plass og da skal du ikke trenge å si ifra til NAV.

Jeg kjenner folk som har studert via NAV og AAP ordningen, så det er også vanlig å gjøre det via AAP, og det er under AAP ordningen at du må "melde fra om endringer i situasjonen", f eks hvis du ikke gjør slik aktivitetsplanen tilsier.

Men du har ufør på plass og oppfordninger på NAV sin nettside til å prøve å jobbe så mye man kan ved å utnytte restarbeidevnen sin, så ser jeg ikke noe sted hvordan NAV skal kunne nekte deg å lese bøker hjemme. Ingen kan nekte deg det egentlig. 

 

 

Anonymkode: f083a...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har uføretrygd og studerer. En av dem har tatt 2 bachelorer og en master. Han er såvidt fylt 30 og ble ufør i ung alder. 

Det går altså an, men det er mulig du må avtale med NAV. De trekker nok ikke tilbake uføre statusen din uten videre. Studier er noe helt annet enn jobb, og selv om du starter, så vet du jo ikke hvordan det går, om du klarer å fullføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Menchit skrev:

Jeg kjenner flere som har uføretrygd og studerer. En av dem har tatt 2 bachelorer og en master. Han er såvidt fylt 30 og ble ufør i ung alder. 

Jepp, man har lov, så det er ikke noe problem. For å følge opp innlegget mitt over - vi hadde en uførereform i 2015 med nye regler og det er etter 2015 at man kan begynne å jobbe så mye man vil (og studere så mye man orker), nettopp fordi studier er et arbeidskvalifiserende "aktivitet", og selv om man er ufør, så håper altså NAV at flest mulig vil kunne utnytte noe av sin restevne ved siden av uføretrygd.

Her har man en grei oversikt med 16 viktige spørsmål og svar fra Aftenposten:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/wmOA/16-viktige-sporsmal-om-uforereformen

Du ser også av regler i Lånekassen som jeg har lagt ut, at man fint kan kombinere også uføretrygd med lån / stipend. Det er kun inntektsgrensa som spiller en rolle om man får stipend eller ikke. Lån får alle uansett og det kan kombineres med uføretrygd eller f eks AAP om det står i aktivitetsplanen at man har studier som aktivitet.

Man kan faktisk jobbe i hele 10 år uten å risikere at uføregraden blir redusert:

Brostrøm sier at uføre arbeidstakere nå i praksis kan jobbe FULLT i 10 år uten å risikere at uføregraden blir redusert.

https://www.infotjenester.no/artikler/saa-mye-kan-ufoere-jobbe-uten-aa-miste-rettigheter/

Så bare å studere skal ikke være noe problem, på samme måte som det ikke er noe problem å jobbe hvis man har restarbeidsevne til det. Studier går også ut på at det skal være teoretisk sett mulig for å kvalifisere seg "til noe" og dermed prøve seg kanskje ut i jobb hvis man har helse til det - ved siden av uføretrygd. 

 

 

Anonymkode: f083a...1fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å studere så mye du bare orker, og behøver ikke engang melde fra til NAV. Du kan faktisk søke Lånekassen selv om du har full uføretrygd. 

Anonymkode: 1d81f...537

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ung ufør og fikk beskjed av nav at jeg kunne studere så mye jeg ville. Nav ser på det som en positiv ting, spesielt når du er ufør pga psyken. 

Det er alltid greit å klarere slike ting med nav uansett. Logg deg inn på nav.no og send de en melding. Skriv at du vurderer å ta den utdanningen og om det går bra iforhold til ufør. 

Anonymkode: 5f732...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, kan man studere og samtidig motta uføretrygden? Eller vil den opphøre når man studere, kne man kan få den tilbake?

Anonymkode: 856ee...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sykt at man kan få dekket utdanning av nav, når resten av landets studenter må gå på Lånekassen..

Anonymkode: 92c70...ce7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske sykt at man kan få dekket utdanning av nav, når resten av landets studenter må gå på Lånekassen..

Anonymkode: 92c70...ce7

Enig. Og på toppen av det hele skal man også få stipend? Gal verden.

Anonymkode: 5ab54...c78

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve å bli ufør i 3 år mens jeg studerer, for så og bli frisk etter det. Da sitter jeg med 0 i lån 🙂

Anonymkode: 92c70...ce7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske sykt at man kan få dekket utdanning av nav, når resten av landets studenter må gå på Lånekassen..

Anonymkode: 92c70...ce7

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Og på toppen av det hele skal man også få stipend? Gal verden.

Anonymkode: 5ab54...c78

Enig! Det er heeeeelt sjukt at FRISKE unge mennesker får gode ordninger fra Lånekassen, mens SYKE mennesker kan ta utdanning mens de er ufør! OMG! SÅ UUUJETFEEEEJDIIII!

Anonymkode: 9768a...2bb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg skal prøve å bli ufør i 3 år mens jeg studerer, for så og bli frisk etter det. Da sitter jeg med 0 i lån 🙂

Anonymkode: 92c70...ce7

Tja, kanskje du heller skal håpe at du blir permanent syk og blir møtt med motstand fra NAV så du ikke får ufør med en gang?

Anonymkode: 9768a...2bb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Enig! Det er heeeeelt sjukt at FRISKE unge mennesker får gode ordninger fra Lånekassen, mens SYKE mennesker kan ta utdanning mens de er ufør! OMG! SÅ UUUJETFEEEEJDIIII!

Anonymkode: 9768a...2bb

Poenget mitt er at man burde ta lån i Lånekassen som alle andre. Den ordningen gjelder jo både for friske og syke. Hvorfor skal syke få det gratis? Hvis man klarer å ta en utdanning, så regner jeg med at man liksom skal i jobb etter fullført studie? Som at man automatisk blir frisk etter 3-5 år?

da aner jeg ugler i mosen.

Anonymkode: 92c70...ce7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at man burde ta lån i Lånekassen som alle andre. Den ordningen gjelder jo både for friske og syke. Hvorfor skal syke få det gratis? Hvis man klarer å ta en utdanning, så regner jeg med at man liksom skal i jobb etter fullført studie? Som at man automatisk blir frisk etter 3-5 år?

da aner jeg ugler i mosen.

Anonymkode: 92c70...ce7

Så man kan ikke studere på AAP heller da, etter din logikk? Sånn som i min situasjon feks. så kan ikke jeg få en jobb jeg fungerer i med den utdanningen jeg har. Jeg er ikke frisk, jeg hadde kanskje 30% oppmøte på forelesninger i fjor, hittil i semesteret har jeg 100%, neste uke har jeg kanskje 0. Kanskje jeg er frisk når aap og studier er over, kanskje jeg ikke er det. Om jeg ikke er det er det uføretrygd som er det jeg ender med, men selv da kan jeg bli frisk om 10 år. Kanskje kommer det en kur om fem år. Hva er mest lønnsomt for nav og samfunnet da? At jeg har fått sponset en utdanning nå, hvor de uansett betaler meg penger, eller at jeg ble ufør for to år siden og hadde vært det resten av livet?

Anonymkode: 3cedb...d67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at man burde ta lån i Lånekassen som alle andre. Den ordningen gjelder jo både for friske og syke. Hvorfor skal syke få det gratis? Hvis man klarer å ta en utdanning, så regner jeg med at man liksom skal i jobb etter fullført studie? Som at man automatisk blir frisk etter 3-5 år?

da aner jeg ugler i mosen.

Anonymkode: 92c70...ce7

Hvis du blir syk kan du få ditt lån slettet. Lånekassen er en veldig bra ordning, så slutt å syt. TS ønsker å ta utdanning av interessens del og kanskje en inngang til arbeidslivet dersom ts skulle bli frisk eller bedre.

Siden du er så sjau på de syke håper du vel at du selv får en alvorlig sykdom?

Anonymkode: 9768a...2bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ville vært mer riktig om man gikk over til lånekassen om man skulle studere. Å studere mens man samtidig mottar flere hundretusener i ytelser fra NAV blir å utnytte systemet etter min mening. 

Anonymkode: 5ab54...c78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det ville vært mer riktig om man gikk over til lånekassen om man skulle studere. Å studere mens man samtidig mottar flere hundretusener i ytelser fra NAV blir å utnytte systemet etter min mening. 

Anonymkode: 5ab54...c78

Man kan få hele eller deler av lånet slettet dersom man blir ufør, så det du sier gir ingen mening :) Vær glad for at du er frisk, i stedet for å være sykelig sjalu på SYKE mennesker...

Anonymkode: 9768a...2bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen + nav-støtte bør jo holde i massevis.

Anonymkode: 92c70...ce7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lånekassen + nav-støtte bør jo holde i massevis.

Anonymkode: 92c70...ce7

*Bank bank* Er det noen hjemme?

Anonymkode: 9768a...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...