Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få hele eller deler av lånet slettet dersom man blir ufør, så det du sier gir ingen mening :) Vær glad for at du er frisk, i stedet for å være sykelig sjalu på SYKE mennesker...

Anonymkode: 9768a...2bb

Det er jo mange som faller mellom to stoler her. NAVere skal få i pose og sekk, mens andre som ikke er syke nok for NAV, men som fortsatt gjør en solid innsats til tross for moderate plager sitter igjen med sorteper. Det er "ingen" som er sjalu på NAVere her, men betingelsene er for gode. 

Anonymkode: 5ab54...c78

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får avkortning i stipenddelen pga. at man er statsstøttet fra før av. Man får ikke dobbel statsstøtte. Det er en annen inntektsgrense for trygd enn det er for ordinær inntekt via arbeid.

Anonymkode: 183d5...678

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Menchit skrev:

Jeg kjenner flere som har uføretrygd og studerer. En av dem har tatt 2 bachelorer og en master. Han er såvidt fylt 30 og ble ufør i ung alder. 

Det går altså an, men det er mulig du må avtale med NAV. De trekker nok ikke tilbake uføre statusen din uten videre. Studier er noe helt annet enn jobb, og selv om du starter, så vet du jo ikke hvordan det går, om du klarer å fullføre.

Jeg synes det er fint at folk som er uføre kan studere uten å miste uføretrygden, det kan være en vei inn i arbeidslivet, og om ikke annet så gi noe å gjøre og gi en mening. Men altså... hvis man har tatt to bachelorgrader og en master før man er 30, da stiller jeg store spørsmålstegn til hvor syk man egentlig er. Da er man oppe i nesten vanlig studieprogresjon. 

Anonymkode: 4c9e1...099

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fint at folk som er uføre kan studere uten å miste uføretrygden, det kan være en vei inn i arbeidslivet, og om ikke annet så gi noe å gjøre og gi en mening. Men altså... hvis man har tatt to bachelorgrader og en master før man er 30, da stiller jeg store spørsmålstegn til hvor syk man egentlig er. Da er man oppe i nesten vanlig studieprogresjon. 

Du ser ikke for deg at f.eks en person bundet til sengen har all verdens tid til å lese?

Anonymkode: 85b7f...f5f

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mange som faller mellom to stoler her. NAVere skal få i pose og sekk, mens andre som ikke er syke nok for NAV, men som fortsatt gjør en solid innsats til tross for moderate plager sitter igjen med sorteper. Det er "ingen" som er sjalu på NAVere her, men betingelsene er for gode. 

Selv om du oppfører deg ufint, så har du rett i en ting: mennesker som faller mellom to stoler. Mennesker på aap som kunne tenke seg omskolering i et yrke man kanskje kan fungere noenlunde i, får kun ta videregående og ikke høyere utdanning. Tar de opp studielån mister de retten til aap. Fordi friske studenter har mulighet, og som oftest har en jobb ved siden av studiene, får de det til å gå opp i opp. Syke har ikke mulighet til å jobbe og studere, og de har neppe råd til å kun leve på Lånekassen, eller helse til å leve i kollektiv. DETTE burde endres! Dette er umenneskelig.

Du vet at navere er snyltere? Mener du at alle syke er snyltere? Er for gode? Hmmm får ikke håpe karma biter deg i rævva da...:)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke for deg at f.eks en person bundet til sengen har all verdens tid til å lese?

Hvis man er bundet til sengen har livet så mange praktiske problemer og begrensninger at man neppe har mulighet til å lese hele dagen. Bare det å ta en dusj eller gå på do (med hjelp) kan være fullstendig utmattende. Alle de tingene en frisk person tar for gitt, krever mye mer tid og energi for en person som er «bundet til sengen». 

• Liker 1
Skrevet

Hvis man er bundet til sengen har livet så mange praktiske problemer og begrensninger at man neppe har mulighet til å lese hele dagen. Bare det å ta en dusj eller gå på do (med hjelp) kan være fullstendig utmattende. Alle de tingene en frisk person tar for gitt, krever mye mer tid og energi for en person som er «bundet til sengen». 

Dette gjelder utelukkende for alle?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro det er annerledes om man er psykisk syk, enn fysisk syk. Vi vet ikke hva personen var ufør for, ikke som jeg har fått med meg. For en fysisk syk person vil det være plent umulig ja.

Skrevet

Selv om du oppfører deg ufint, så har du rett i en ting: mennesker som faller mellom to stoler. Mennesker på aap som kunne tenke seg omskolering i et yrke man kanskje kan fungere noenlunde i, får kun ta videregående og ikke høyere utdanning. Tar de opp studielån mister de retten til aap. Fordi friske studenter har mulighet, og som oftest har en jobb ved siden av studiene, får de det til å gå opp i opp. Syke har ikke mulighet til å jobbe og studere, og de har neppe råd til å kun leve på Lånekassen, eller helse til å leve i kollektiv. DETTE burde endres! Dette er umenneskelig.

Du vet at navere er snyltere? Mener du at alle syke er snyltere? Er for gode? Hmmm får ikke håpe karma biter deg i rævva da...:)

Kan fint kombinere AAP med studielån, men du må ha NAVs godkjenning for å ta en hensiktsmessig utdanning. Det skal være raskeste og billigste veien til et yrke, som innebærer bachelor. 

Lånekassen tilbyr stipend for nedsatt funksjon for syke studenter. Det er ikke veldig mye, men hjelper på. 

Skrevet

Noen er snyltere ja, bevisst eller ubevisst. Dette handler nok mye om verdenssyn. Jeg mener at høyere utdanning ikke er en menneskerett og burde ikke "sponses" av staten i særlig grad utover lånekassen som alle andre borgere har rett til. Det er både mulig å overleve på lønn som man mottar uten utdannelse, og det er også mulig å overleve på studielån. Men det er klart, skal du bo i sentrale strøk med høy standard, da går det ikke opp. Men det er dette folk ikke kan FORVENTE. Skal man ha noe, må man også yte noe tilbake. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har studert som sengeliggende med avansert sykdom. Det gikk, det også. Noen av oss er lesehester, og kunnskapsøkende i utgangspunktet. Var bare ute på eksamen en dag, ble akutt innlagt på sykehuset etter eksamen da. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig å få mer penger fra Lånekassen hvis man ikke kan jobbe deltid ved siden av studiene pga helserelaterte årsaker. Problemet er vel gjerne at det man kan få ekstra ikke er nok til å dekke differansen opp til inntekten den syke gjerne hadde før hen ble syk - siden mange var ute i jobb. Da har man jo gjerne utgifter som er høyere enn en student rett fra vgs, gjerne med barn, huslån etc.

Ikke lett å finne balansegangen mellom å gi syke mulighet til utdanning som kan gi jobb, og at det ikke skal oppleves som urettferdig sponsing av utdanning for dem som tar opp ordinært studielån. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro det er annerledes om man er psykisk syk, enn fysisk syk. Vi vet ikke hva personen var ufør for, ikke som jeg har fått med meg. For en fysisk syk person vil det være plent umulig ja.

Oh, the ignorance.

Skrevet

Dette gjelder utelukkende for alle?

Det er mulig du klarer å hoste opp en sengeliggende person som har akkurat samme arbeidsevne som en frisk person, og som overhode ikke blir hindret av at han bruker en time på å dusje med hjelp av to personer og generelt må ha hjelp til alt. Men de fleste som er så syke at de er «bundet til sengen» vil ha en kapasitet som er sterkt preget av det. Naturlig nok. Noe du ville ha visst hvis du har hatt noe med så syke mennesker å gjøre. Det er ikke sånn at de ligger i sengen og later seg og har masse tid til å studere. 

• Liker 1
Skrevet

Kan fint kombinere AAP med studielån, men du må ha NAVs godkjenning for å ta en hensiktsmessig utdanning. Det skal være raskeste og billigste veien til et yrke, som innebærer bachelor. 

Lånekassen tilbyr stipend for nedsatt funksjon for syke studenter. Det er ikke veldig mye, men hjelper på. 

Noen få heldige kan det, men jeg vet om flere som ikke har fått det, dessverre. Det er nok mer uvanlig enn vanlig å kombinere aap med studielån til høyere utdannelse. Når man er syk har man kanskje også et høyere forbruk av legetimer og medisiner så da er det ikke sikkert at det går opp i opp.

Noen er snyltere ja, bevisst eller ubevisst. Dette handler nok mye om verdenssyn. Jeg mener at høyere utdanning ikke er en menneskerett og burde ikke "sponses" av staten i særlig grad utover lånekassen som alle andre borgere har rett til. Det er både mulig å overleve på lønn som man mottar uten utdannelse, og det er også mulig å overleve på studielån. Men det er klart, skal du bo i sentrale strøk med høy standard, da går det ikke opp. Men det er dette folk ikke kan FORVENTE. Skal man ha noe, må man også yte noe tilbake. 

Snyltere finnes, men det er ikke slik at de fleste er snyltere. Naver= snylter. Naver er ikke en som får støtte fra Nav. Man er da mottaker. Hehe. Du skulle heller ønske at man hadde det som i USA hvor en bachelor fort koster 500 000, og ingenting av dette dekket med mindre du har fått stipend? :) Lånekassen er fantastisk og vi er faktisk veldig priviligerte som har Lånekassen. Jeg innser at du ikke kan være seriøs, derfor tar jeg deg ikke seriøst fra nå av.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh, the ignorance.

Det er mulig du klarer å hoste opp en sengeliggende person som har akkurat samme arbeidsevne som en frisk person, og som overhode ikke blir hindret av at han bruker en time på å dusje med hjelp av to personer og generelt må ha hjelp til alt. Men de fleste som er så syke at de er «bundet til sengen» vil ha en kapasitet som er sterkt preget av det. Naturlig nok. Noe du ville ha visst hvis du har hatt noe med så syke mennesker å gjøre. Det er ikke sånn at de ligger i sengen og later seg og har masse tid til å studere. 

Nettopp ;) So Oh, the ignorence back at you!

Skrevet

Anonym ...678 er en slik. Da klarte vi altså å "hoste opp en"

Skrevet

Nettopp ;) So Oh, the ignorence back at you!

Se svar over😂, You're still the ignorant.

Skrevet

Jeg har vært svært mye sengeliggende flere måneder av gangen. Jeg har vært mye sengeliggende student. Jeg er ikke så ofte å dusjer. For en merkelig innstilling, som om dusjing er det viktigste vi gjør. Da er man heller litt skitten og tar en kattevask. Ting er ikke sort-hvit. Du tenker veldig forenklet. Jeg har blitt tilbudt sengevask på sykehuset, og da kan man takke nei også. Man må ikke vaskes hele tiden. Det er mange som er bevegelseshemmet uten å være hemmet i hodet. Vi har lindring til hjelp også for smerter, dog det ikke alltid hjelper.   

• Liker 3
Skrevet

Se svar over😂, You're still the ignorant.

Du virker veldig enkel. Det sier seg selv at om man er bundet til sengen på grunn av fysisk sykdom som man har blitt ufør av, så er det svært få som klarer et slikt opplegg ;) Det er ikke så lett å få ufør som folk vil ha det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...