Gå til innhold

Hva skjer om man kjøper to leiligheter i et borettslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I følge borettslagsloven: 

§ 4-1.Hovudregelen om eige av andel

Om ikkje anna følgjer av kapittelet her, kan kvar andelseigar berre eige ein andel, og berre fysiske personar kan vere andelseigarar. I § 5-2 er det reglar om sameige i andel.

Så hva hvis en person bor i en leilighet i et privat borettslag (bestående av 30 leiligheter), kjøper en annen leilighet i samme borettslag og leier denne ut. Det er vel ikke lov? Og for å leie ut denne leiligheten måtte man vel også ha bodd der selv minst ett år i løpet av de to siste årene? Så her er det vel egentlig to brudd på loven? 

Hva skjer her da? Kan styret gi vedkommende tillatelse til å eie to leiligheter? 

Hvem kan eventuelt gi sanksjoner bortsett fra styret? 

Og er det mulig å unngå loven i dette tilfellet på noen måte? 

Anonymkode: b74b7...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke tillatt, boligbyggelaget vil stoppe et kjøp at to leiligheter.  Styret kan ikke gi tillatelse, det er lovverk og følge her. I verste fall gir det opphav til oppkjøpt og mye utleie og det er ikke sånn et borettslag skal være.  I mitt borettslag var det en som eide 1 leilighet og fikk tilslag på en annen leilighet i naboblokka. Da dette ble oppdaget ble han pålagt og selge den ene. 

Anonymkode: c4e20...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tillatt, boligbyggelaget vil stoppe et kjøp at to leiligheter.  Styret kan ikke gi tillatelse, det er lovverk og følge her. I verste fall gir det opphav til oppkjøpt og mye utleie og det er ikke sånn et borettslag skal være.  I mitt borettslag var det en som eide 1 leilighet og fikk tilslag på en annen leilighet i naboblokka. Da dette ble oppdaget ble han pålagt og selge den ene. 

Anonymkode: c4e20...23c

Takk for svar. 

Dette er et lite borettslag, og kjøpet er allerede skjedd. Jeg aner faktisk ikke om de som har gjort det ikke vet om at det ikke er lov en gang. 

Hvem hos oss er det som kan ta tak i det, sånn utenom styret hos oss? 

Anonymkode: b74b7...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en forretningsfører for borettslaget? Det er forretningsfører som godkjenner andelseier, så da vil ikke overdragelsen godkjennes. Utleie skal godkjennes av styret.

Anonymkode: 8b0e4...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel kjøpe en leilighet i samme borettslag så lenge man har intensjon om å selge den man allerede eier ? Det er det flere som har gjort hos oss (flyttet fra/til mindre eller større). Mener de da har en bestemt tid på seg til å selge, men hvor lenge den er , vet jeg ikke.

Anonymkode: 6c203...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 6.29, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Dette er et lite borettslag, og kjøpet er allerede skjedd. Jeg aner faktisk ikke om de som har gjort det ikke vet om at det ikke er lov en gang. 

Hvem hos oss er det som kan ta tak i det, sånn utenom styret hos oss? 

Anonymkode: b74b7...c3a

Det er styret som skal ta tak idet. Hvis dere er knyttet til et boligbyggingslag ALA TOB/BOB så kan sikkert de hjelpe dere. 

Som nevnt over her så må vedkommende selge en av leilighetene. 

Anonymkode: 0bf8b...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å ha lest at det er 3 mnd frist på å selge. Hvis dere er to som eier leilighetene, kan en løsning være at dere har hver leilighet stående på hver sitt navn.
Husk også at i et BRL er hovedregelen at den som eier leiligheten også skal bo i den. Utleie skal stort sett bare skje hvis det er midlertidig (f.eks. man studere/jobber borte, er syk og ikke kan bo der osv). Så det er ikke egentlig fritt frem å kjøpe en leilighet for å leie ut. Men styret kan gjøre individuelle vurderinger. Jeg mener også det er enklere regler hvis det er egen familie eller slekt som skal bo i leiligheten.

Anonymkode: 49d28...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...