Gå til innhold

Forbudt å drepe tvillingbabyer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest COSL Innovator

Jeg er totalt i mot tvillingabort, så det er bra hvis dette blir forbudt.

Ved påvist alvorlig sykdom eller mangler ved ett foster, så er det greit.

Hvis det er påvist tvillinger så er ikke økonomi, plassmangel, flere barn fra tidliger etc god nok grunn, da fikk foreldrene heller brukt prevensjon før de hadde seg. Risikoen for flere fostre er til stede, så da er det ingen unnskyldning hvis så skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, addict skrev:

Jeg trenger ikke å gå igjennom det eller vite for å mene, jeg har tatt en grundig overveiing hver gang jeg har bestemt meg for å få barn (og den gangen jeg valgte å ikke bære fram). Det er ikke slik at 2 barn velter et helt lass kontra et barn når man først bestemmer seg for å gjennomføre. Isåfall burde man revurdere å få flere i det heletatt. Hvis man ikke ønsker å ta imot arbeidet det krever for tvillinger så er man ihvertfall ikke klar for det som kreves hvis man får et barn som ikke er friskt. Det er en risiko man tar uansett når man velger å bære fram et barn. Det trenger ikke å være svangerskapsrelatert engang, det kan skje noe under fødselen eller i barndommen. Enten så velger man å bære fram med de risikoene og ansvaret som følger, eller man lar være. Noe som såklart er helt greit det og.

 

Det er selvfølgelig ingen fasit, men min personlige mening. Derfor er jeg for forslaget angående at det ikke skal være lov til  tvillingabort. Om du har 2 eller 3 eller 4 par med tvillinger hjemme og er aldri så sliten er ikke relevant for hverken min mening eller mitt syn på det.

Joda, man kan helt fint være helt klar for et barn, men ikke to på en gang. 

Anonymkode: bd589...b7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, COSL Innovator skrev:

Jeg er totalt i mot tvillingabort, så det er bra hvis dette blir forbudt.

Ved påvist alvorlig sykdom eller mangler ved ett foster, så er det greit.

Hvis det er påvist tvillinger så er ikke økonomi, plassmangel, flere barn fra tidliger etc god nok grunn, da fikk foreldrene heller brukt prevensjon før de hadde seg. Risikoen for flere fostre er til stede, så da er det ingen unnskyldning hvis så skjer.

Så du er i mot abort i det hele tatt, altså? :)

Er så mange hyklere i tråden her som ikke evner tenke lengre enn deres korte nese stikker.  

Anonymkode: bd589...b7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du er i mot abort i det hele tatt, altså? :)

Er så mange hyklere i tråden her som ikke evner tenke lengre enn deres korte nese stikker.  

Anonymkode: bd589...b7e

Nei, jeg er ikke imot abort. Jeg er imot tvillingabort.

Det er bevist at tvillinger kan føle tilknytning til hverandre og hvis det ene fosteret dør, så kan det gjøre skader for det gjenværende fosteret. Det barnet som da blir født kan kjenne savn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snaskesnusken said:

Innlegg som dette med tegneserie som vedlegg vitner om manglende argumenter. Denne trangen til å bestemme over andre menneskers avgjørelser er bekymringsverdig. 

Det er for folk som må ha det inn med et teskje.  Synes tegneserien er helt perfekt og viser paradokset av en typisk motstander.  

Anonymkode: 8d2ae...9d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg skjønner ikke hvorfor de vurderer å gjøre tvillingabort forbudt når det blir utført så sjelden uansett. Virker som et kompromiss for å få KrF til å holde kjeft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, COSL Innovator skrev:

Nei, jeg er ikke imot abort. Jeg er imot tvillingabort.

Det er bevist at tvillinger kan føle tilknytning til hverandre og hvis det ene fosteret dør, så kan det gjøre skader for det gjenværende fosteret. Det barnet som da blir født kan kjenne savn.

Hva baserer du denne antakelsen på? Er det gjort undersøkelser som viser at de som hadde en tvilling noen få uker tidlig i fosterlivet føler et savn som er direkte knyttet til dette på tross av at de ikke engang vet at de var tvilling før de ble født (foreldre flest forteller ikke barna sine om aborter)? 

Anonymkode: b7c1d...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, man kan helt fint være helt klar for et barn, men ikke to på en gang. 

Anonymkode: bd589...b7e

Da tenker jeg at man burde vente om man ikke gidder å stå løpet ut med det det innebærer, inkludert risikoene 🤷🏼‍♀️ Hva gjør disse personene som «kun er klar for litt arbeid» hvis de får alvorlig syke barn? Siden de kun er klare for noe som passer inn i deres egen a4-boks?

 

Ting skal være så enkelt i 2019. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, addict skrev:

Da tenker jeg at man burde vente om man ikke gidder å stå løpet ut med det det innebærer, inkludert risikoene 🤷🏼‍♀️ Hva gjør disse personene som «kun er klar for litt arbeid» hvis de får alvorlig syke barn? Siden de kun er klare for noe som passer inn i deres egen a4-boks?

 

Ting skal være så enkelt i 2019. 

Så du syns det er bedre å ta fra to fostre livet i stedet for et?

Hvis de så får syke barn, så blir det jo noe annet og man står i det. 

Du er imot abort av syke fostre da? Man vet jo risikoen ved å bli gravid, så hvorfor skal man fjerne syke fostre kun fordi det blir litt mer arbeid? 

Du er med krf for å fjerne delen av abortloven som åpner for abort av barn med bla.a trisomier? 

Anonymkode: bd589...b7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns det er bedre å ta fra to fostre livet i stedet for et?

Hvis de så får syke barn, så blir det jo noe annet og man står i det. 

Du er imot abort av syke fostre da? Man vet jo risikoen ved å bli gravid, så hvorfor skal man fjerne syke fostre kun fordi det blir litt mer arbeid? 

Du er med krf for å fjerne delen av abortloven som åpner for abort av barn med bla.a trisomier? 

Anonymkode: bd589...b7e

Les hva jeg skriver. Nei, jeg er ikke imot abort av syke foster. Det er jo blant annet det som er hele poenget med det jeg skriver 🤪

 

Uansett, min menig er klar i saken 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva baserer du denne antakelsen på? Er det gjort undersøkelser som viser at de som hadde en tvilling noen få uker tidlig i fosterlivet føler et savn som er direkte knyttet til dette på tross av at de ikke engang vet at de var tvilling før de ble født (foreldre flest forteller ikke barna sine om aborter)? 

Anonymkode: b7c1d...03c

Jeg kan ikke vise til noen forskning, men jeg har vært på seminar hvor nettopp dette ble tatt opp av en overlege. Han kunne vise til forskning på dette. Det var bevist blant annet at barn som har vært på fosterstadiet da mor har opplevd traumer vil veldig ofte få traumer selv etter hvert.

Jeg har selv mistet en tvilling og dette holdes ikke skjult for den som overlevde. Da hun ble tenåring så ville hun selv snakke om dette og hun kunne fortelle at i flere år hadde hun hatt ett tomrom, enda hun har søsken å forholde seg til.

Jeg kommer til å være imot tvillingabort til Dovre faller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneggede tvillinger må ikke dele morkake. Om egget har delt seg tidlig, mellom 1-3 dager etter unnfangelsen så vil tvillingene ha hver sin morkake og hver sine fostersekker. Jo senere egget deler seg, jo mer deler de.

Så man kan i teorien også fjerne en enegget tvilling. Dette synes på UL tidlig i svangerskapet. 

Jeg kjenner en som var enegget tvilling, men tvillingen døde kort tid etter fødsel (risikosvangerskap og risikofødsel), de delte morkake. Jo mer man deler, jo større risiko. Hun har ingen savn etter sin søster. Ikke sånn som man ofte leser om. 

Jeg har tvillinger selv og kan ikke se forskjellen på å fjerne en enling enn en tvilling/trilling osv. Det får være opp til hver kvinne og familie og bestemme hvor mange barn de skal ha. Ett ekstra barn kan velte et lass, på mange måter.

Anonymkode: 5abfe...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det er i grenseland, men samtidig: hva er egentlig forskjellen på dette kontra abort av enling?

Og hva er forskjellen på tvillingfoster kontra trilling/firling?

Ja, risikoer øker jevnt med økt antall - men i Norge vil jo de fleste klare seg også som eksempelvis trillinger.

Og de fleste som tar abort med ett foster får jo (flere) barn senere.

Foster er jo foster uansett. 

Anonymkode: da532...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske idiotisk å mene at tvillingabort bør være ulovlig, men at vanlig abort ikke bør være det. Hvorfor er det ene verre enn det andre?

Det er svært få som tar fostereduksjon her til lands og de som gjør det er i en situasjon hvor de føler de ikke har noe valg. Like it or not men har man barn fra før og feks er i en vanskelig økonomisk situasjon og plutselig får to til uventa kasta i fanget så kan det være nok til å velte livene til alle de andre i familien. (Og ikke kom her å snakk om prevensjon. Alle vet at den ikke er 100%. Selv om det har fungert for deg i alle år)

Andre har trøbbel med feks livmorhals, en todelt livmor eller andre situasjoner som gjør at ett tvillingsvangerskap med svært store sjanser vil føre til spontanabort på begge fostrene. Mens ett enslig foster derimot kan ha langt bedre utsikter. 

For noen som endelig har blitt gravide etter å ha prøvd i mange år og kanskje ikke vet om de vil greie bli gravide flere ganger føles det nok tryggest å bære fram ett barn friskt barn med gode utsikter enn to med svært dårlige.. Simple math. 

Slutt å døm andre som dere aldri har vært i situasjonen til. De som må ta disse valgene tar ikke lett på det og moralpreken fra mammamafia i sosiale media er det siste de trenger. Selv om du synes det gikk sååå fint med to babyer trenger det ikke være sånn for andre. 

Dette er som "vanlig" abort: lovlig for de som ønsker det. De som absolutt er imot slike ting tvinges ikke til å ta abort om de selv kommer i situasjonen..

Og den igjenlevende tvillingen kommer selvfølgelig aldri til å savne broren eller søsteren som forsvant i uke 10 i svangerskapet. Slike argumenter er helt idiotiske.

Kos dere med egne tvillinger - og ikke legg dere opp i eller ha en mening om andres valg i denne situasjonen. For dere har ingenting med dem.

KRF og Erna "Aunt Lydia" Solberg skal ikke bestemme over min kropp og mine valg selv om de personlig ikke hadde valgt det samme. 

Anonymkode: be9f4...e64

Hvis man er i en så vanskelig økonomisk situasjon at tvillinger kan velte hele lasset så burde man faktisk ikke få et barn heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er for folk som må ha det inn med et teskje.  Synes tegneserien er helt perfekt og viser paradokset av en typisk motstander.  

Anonymkode: 8d2ae...9d7

Nei, tegneserien gjør ikke det da det er en tegneserie, ikke noe som er basert på fakta. Denne måten å argumentere på vitner om manglende argumenter. 

Hva er det med trangen din til å bestemme over andre mennesker?

Endret av Snaskesnusken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta bort en tvillinge fordi man ikke orker tanken på to babyer er å ta et valg på feil grunnlag. Jeg har hatt både en baby og tvillinger. Å ha tvillinger var MINDRE krevende, fordi de hadde så stor trygghet og selskapet i hverandre. 

Dobbelt opp med bleier ja, men alt annet, fra soving til å aktivisere var enklere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, COSL Innovator said:

Jeg kan ikke vise til noen forskning, men jeg har vært på seminar hvor nettopp dette ble tatt opp av en overlege. Han kunne vise til forskning på dette. Det var bevist blant annet at barn som har vært på fosterstadiet da mor har opplevd traumer vil veldig ofte få traumer selv etter hvert.

Jeg har selv mistet en tvilling og dette holdes ikke skjult for den som overlevde. Da hun ble tenåring så ville hun selv snakke om dette og hun kunne fortelle at i flere år hadde hun hatt ett tomrom, enda hun har søsken å forholde seg til.

Jeg kommer til å være imot tvillingabort til Dovre faller.

Ja, dette er veeldig uvanlig for tenåringer. :sarkasme:

Anonymkode: c1865...aa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trolltunge said:

Å ta bort en tvillinge fordi man ikke orker tanken på to babyer er å ta et valg på feil grunnlag. Jeg har hatt både en baby og tvillinger. Å ha tvillinger var MINDRE krevende, fordi de hadde så stor trygghet og selskapet i hverandre. 

Dobbelt opp med bleier ja, men alt annet, fra soving til å aktivisere var enklere. 

Så siden det var slik du opplevde det, har du rett til å ta abortvalget for andre kvinner? For de er egentlig akkurat som deg?

Anonymkode: c1865...aa9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er levedyktig uten mors kropp. 

Anonymkode: be9f4...e64

Å begrunne påstanden "Så lenge et foster ikke er levedyktig er det en del av mors kropp" med "Fordi det ikke er levedyktig uten mors kropp." er et sjeldent godt eksempel på sirkelargumentasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så siden det var slik du opplevde det, har du rett til å ta abortvalget for andre kvinner? For de er egentlig akkurat som deg?

Anonymkode: c1865...aa9

Nei, ikke bare fordi jeg opplevde det slik, men fordi også alle tvillingforeldre jeg kjenner sier det samme. Og det kryr av tvillinger både i min familie (arvelig) og blant bekjente. Jeg gikk i tvillingbarselgruppe, og vi tvillingforeldre er dessuten som hundeeiere ; Når vi oppdager at folk vi treffer også har tvillinger deler vi gjerne erfaringer og morsomme anekdoter. 

Det rare er at folk ikke tenker over det når folk får to barn med 1-4 års mellomrom. Det er så vanlig, men det kan fort være langt tøffere å ha to små barn som er på ulikt behovs- og aktivitetstrinn. Tvillinger er på samme nivå, og har de samme behov for søvn og det meste annet, så det er enklere å ha to slike enn en liten baby og en på for eksempel 2 år. Det sier seg selv nesten, og likevel tenker ikke folk over det. 

Imidlertid, har man en på 2 år og så får tvillinger, ja da mangler man ofte noen armer. :) Men jeg har eksempler i min krets på at det gikk bra det også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...