Gå til innhold

Ville du følt det ble rent hjemme bare ved bruk av klut og litt vann?


Million

Anbefalte innlegg

Vi er oppdratt til å være i overkant av fisefin tror jeg :ler: 

Nå har vi en spray for vindu, kjøkken, bad, oppvask, gulv, "allround", til ovn, o.s.v., vaskemidlene er parfymerte og det skal være høyteknologisk alt sammen. I tillegg har vi klorin, salmiakk, skurekremer, såper til do og gulv, masse ulike mopper og kluter som skal brukes til bestemte steder. Jeg har helt sikkert glemt noe.

Ikke rart allergier blomstrer opp, alt vi puster inn og får på huden, samt at alt skal være så sterilt. Nå unngår jeg alt av JIF (på grunn av MI-stoffet) og bruker istedenfor Ajax eller nøytrale såper om jeg må ha noe ekstra. Selv savner jeg grønnsåpelukta fra gulvet, men nå er det bevist at den samler mer støv, ikke skal brukes på parkett og etterlater en hinne på gulvet.

Jeg føler at husvasken ikke er gjort med mindre det stinker rengjøringsmidler over hele huset, men jeg vet bedre. Så sprayflaske med vann, mikrofiberkluter og nøytral såpe til flekker, tørrmopping og støvsuging holder langt under en vanlig husvask. 

Anonymkode: 4fb5b...00d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvifor skal GULV være sterile? Ingen sår er i kontakt med gulv og ingen kirurgisk inngrep som foretaes på gulvet. 

Anonymkode: ce3a3...bab

Vi som har småbarn som krabber rundt på gulvet vil helst at gulvet skal være rent :) Spesielt om det også finnes dyr i huset.

Anonymkode: ffe1c...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som har småbarn som krabber rundt på gulvet vil helst at gulvet skal være rent :) Spesielt om det også finnes dyr i huset.

Anonymkode: ffe1c...a0a

Men tenker du over at barna krabber rundt i parfyme og såperester? Du bruker vel nøytralt parfymefritt middel i klesvasken deres? Da bør du tenke på andre ting de tar borti også. Barn skal heller ikke ha det sterilt rundt seg, da får de ikke utviklet et normalt immunforsvar. Men det burde være parfymefritt. Bruk i det minste midler som ikke er tilsatt parfyme eller er godkjent av naaf, svanemerket og ikke overdoser. 

Anonymkode: 42827...f45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro det, men så er vi litt sløve med vasking også, da. Men jeg avslutter alltid med en (så godt som) såpefri mopp/klut, for å få bort såperester. Enten skyller jeg moppen jeg brukte så godt jeg kan, eller så fukter jeg en ren mopp. Jeg føler nemlig at å ikke tørke bort såpen når man vasker, blir litt som å ikke skylle seg når man dusjer. 

Anonymkode: 33706...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvifor skal GULV være sterile? Ingen sår er i kontakt med gulv og ingen kirurgisk inngrep som foretaes på gulvet. 

Anonymkode: ce3a3...bab

Jeg tror det kan ha sammenheng med at den "filmen" som legger seg på gulvet når man vasker det feil (med skittent vann og for mye såpe), den tørker og virvles så opp som støv i rommene, og dette støvet puster vi så inn.
Altså gulv skal ikke være sterile, men de bør heller ikke være for skitne eller vaskes feil. Grønnsåpe er f.eks. ikke bra å bruke.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men tenker du over at barna krabber rundt i parfyme og såperester? Du bruker vel nøytralt parfymefritt middel i klesvasken deres? Da bør du tenke på andre ting de tar borti også. Barn skal heller ikke ha det sterilt rundt seg, da får de ikke utviklet et normalt immunforsvar. Men det burde være parfymefritt. Bruk i det minste midler som ikke er tilsatt parfyme eller er godkjent av naaf, svanemerket og ikke overdoser. 

Anonymkode: 42827...f45

Må må da ikke bruke parfymefrie produkter dersom barna tåler parfyme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.1.2019 den 15.04, Nyetanker skrev:

Hvor mye tror du pasienten er på gulvet?

 

Mye mer enn du skulle tro. Trasker rundt barbeint og tar beina opp i senga. Noen faller på gulvet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 21.59, Peonjenta skrev:

Fordi en tørr klut ikke vasker rent.   Det sier seg selv.  Skulle likt å gå over kjøkkengulvet med ajax hos noen som bare mopper gulvet med tørr klut i åresvis. 

Jeg forsøkte dette hjemme. Støvsuger 90% av tiden, og har vasket med fuktig mikrofiberklut ellers.

Tok en skikkelig runde på gulvene i gangen med godt med vann/såpe og magisk svamp, for deretter å tørke med hvit tøybleie etterpå. Både tøybleia og den magiske svampen var skikkelig tilgriset etterpå. Ordentlig grått/sort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men tenker du over at barna krabber rundt i parfyme og såperester? Du bruker vel nøytralt parfymefritt middel i klesvasken deres? Da bør du tenke på andre ting de tar borti også. Barn skal heller ikke ha det sterilt rundt seg, da får de ikke utviklet et normalt immunforsvar. Men det burde være parfymefritt. Bruk i det minste midler som ikke er tilsatt parfyme eller er godkjent av naaf, svanemerket og ikke overdoser. 

Anonymkode: 42827...f45

Nei, hvorfor skal man det om det ikke er noen allergier i familien? De aller fleste tåler faktisk parfymert vaskepulver. Ingen grunn til å bli hysterisk og "skjerme" ALLE barn fra alt, før de faktisk viser seg å være allergiske mot noe, fordi NOEN er allergiske!

Jeg har aldri brukt parfymefrie vaskemidler til barnetøyet, men brukt helt vanlig vaskepulver og skyllemiddel. Jeg liker at det lukter litt friskt av tøyet når det er rent. Barnet mitt har ingen allergier, og det har heller ikke jeg eller faren hans. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Kvifor skal GULV være sterile? Ingen sår er i kontakt med gulv og ingen kirurgisk inngrep som foretaes på gulvet. 

Anonymkode: ce3a3...bab

Jeg er mye på gulvet med bare bein, så opp i sengen. Leker på gulvet med barn og hund. Vil ha det rent på gulvene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare.. Trekker meg ut herfra. Alle burde tenke over at man ikke skal dekke et barn i parfymerte ting, når de har fått allergi er det for sent. Samme som når man er gravid skal man unngå parfyme. Babyer har blitt født med hormonforstyrrende stoffer fra parfyme før.. Røyk var sunt en gang det også. Og renholdseksperter er uenige i mye rart som alle andre eksperter, men er det en ting de faktisk er enig i er det at mikrofiber og vann er beste daglige metoden vi har idag.

Forskjell på hysteri og å være kritisk.

Anonymkode: 42827...f45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Jeg har de siste 3 årene brukt kun vann og moppen og klutene fra Enjo. Bedre enn mikrofiber-kluter, bruker kun vann 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Nuttery skrev:

Mye mer enn du skulle tro. Trasker rundt barbeint og tar beina opp i senga. Noen faller på gulvet osv.

For å ikke snakke om at en god del av pasienter og besøkende er barn..som liker seg på gulvet. 

Anonymkode: 7fb05...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest secretidentity

Jeg fyller vann i bøtte med ajax og vasker med klut på soverom, stue og bad (bytter klut til hvert rom), egne kluter til badet og klorin i dass. Føler ikke det blir helt "rent" uten rengjøringsmidler. Og bruker ajax fordi det er det jeg er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare.. Trekker meg ut herfra. Alle burde tenke over at man ikke skal dekke et barn i parfymerte ting, når de har fått allergi er det for sent. Samme som når man er gravid skal man unngå parfyme. Babyer har blitt født med hormonforstyrrende stoffer fra parfyme før.. Røyk var sunt en gang det også. Og renholdseksperter er uenige i mye rart som alle andre eksperter, men er det en ting de faktisk er enig i er det at mikrofiber og vann er beste daglige metoden vi har idag.

Forskjell på hysteri og å være kritisk.

Anonymkode: 42827...f45

Skal man unngå parfyme når man er gravid?   Aldri hørt før.  Hva gjør folk som jobber i parfymerier da?  Sykemelder de seg fra det sekund de ble gravide.  Jeg jobbet for The Body Shop under hele graviditeten.  Mener du sønnen min tok skade av det? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dråper frisk eterisk sitron olje oppi vaskevannet eller sprayflaska gjør susen! Eterisk sitron olje er også desinfiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.1.2019 den 15.49, Peonjenta skrev:

Må må da ikke bruke parfymefrie produkter dersom barna tåler parfyme?

såvidt jeg har skjønt kan allergier bygges opp over tid. Kjenner flere som i voksen alder har fått allergier. Men nå begynner de fleste å bli mer bevisste på hva vi f.eks smører på huden. Det er overraskende mye allergifremmende stoffer i hudkremer osv. Jeg er ikke hysterisk men har selv begynt å tenke mer over hva slags produkter jeg bruker. Ellers brukte jeg mye parfyme tidligere men nå blir jeg faktisk småkvalm av lukta. Men nå har jeg migrene da🤣

Anonymkode: 22b83...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 16.04, Million skrev:

Nei, hvorfor skal man det om det ikke er noen allergier i familien? De aller fleste tåler faktisk parfymert vaskepulver. Ingen grunn til å bli hysterisk og "skjerme" ALLE barn fra alt, før de faktisk viser seg å være allergiske mot noe, fordi NOEN er allergiske!

Jeg har aldri brukt parfymefrie vaskemidler til barnetøyet, men brukt helt vanlig vaskepulver og skyllemiddel. Jeg liker at det lukter litt friskt av tøyet når det er rent. Barnet mitt har ingen allergier, og det har heller ikke jeg eller faren hans. 

allergier kan utvikles selv om man ikke har andre i familien med allergier. Vi har ingen allergier i vår familie, men broren min har likevel fått allergier for alt mulig. Mat, enkelte sjampoer reagerer han på osv. Leser du deg opp på vaskemidler på nettet finner du at uparfymert anbefales, også oss uten allergi. Skyllemiddel er heller ikke anbefalt. Det er mye ny forskning på området og jeg har kuttet ut skyllemiddel i 90% av vasken selv. Ble skremt av det jeg leste. Det har ingenting å si at du eller far ikke har allergier, skyllemiddelet i seg selv har allergifremmende stoffer. Jeg farger håret og hopper i fallskjerm, så vil ikke si at jeg er av den "hysteriske" slaget😄 Før var jo salmiakk helt greit. Forskningen går fremover og det er greit å minimalisere de verste stoffene synes jeg. 

Anonymkode: 22b83...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

allergier kan utvikles selv om man ikke har andre i familien med allergier. Vi har ingen allergier i vår familie, men broren min har likevel fått allergier for alt mulig. Mat, enkelte sjampoer reagerer han på osv. Leser du deg opp på vaskemidler på nettet finner du at uparfymert anbefales, også oss uten allergi. Skyllemiddel er heller ikke anbefalt. Det er mye ny forskning på området og jeg har kuttet ut skyllemiddel i 90% av vasken selv. Ble skremt av det jeg leste. Det har ingenting å si at du eller far ikke har allergier, skyllemiddelet i seg selv har allergifremmende stoffer. Jeg farger håret og hopper i fallskjerm, så vil ikke si at jeg er av den "hysteriske" slaget😄 Før var jo salmiakk helt greit. Forskningen går fremover og det er greit å minimalisere de verste stoffene synes jeg. 

Anonymkode: 22b83...3da

Jeg velger å krysse den broen når jeg kommer til den, og ikke krisemaksimere og gjøre snøflak ut av ungen min. Han er en robust type, og har aldri reagert på noe som helst. Bortsett fra en viss type pencillin, er ikke jeg allergisk mot noe heller, og gidder derfor ikke å oppføre meg og leve som om jeg var det eller sto på kanten til å bli allergisk mot "alt".

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Vi som har småbarn som krabber rundt på gulvet vil helst at gulvet skal være rent :) Spesielt om det også finnes dyr i huset.

Anonymkode: ffe1c...a0a

Ja, og de tar ikke skade av litt bakterier, det gjør dem bare sterkere.

Anonymkode: ce3a3...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...