Gå til innhold

Tunsberg medisinske skole- erfaring ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gått der? 

Hva gikk du ? 

Er du fornøyd ? 

 

Takk :) 

Anonymkode: 50211...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke gått der, men jeg følger en blogger som har gått der. Du skriver ikke hvilken av fagene de tilby du er interessert i, men bloggeren tok kostholdsveiledning. Hun tror tydeligvis at hennes ene år med nettstudier har gjort henne til nestenlege og at hun kan alt som kroppens metabolisme og funksjon relatert till kosthold. Mye av det hun snakker om når det gjelder kroppen er galt og helt på viddene, eller så har hun bare forstått en brøkdel og ikke hele bildet. Hun kan rett og slett for lite til å forstå hva hun ikke kan, skremmende. Etter å ha lest hva hun sier måtte jeg inn å sjekke hva denne skolen egentlig har av pensum og undervisere på kosholdsveilderekurset, og det var ikke imponerende. Pensumlisten bestod utelukkende av populærvitenskapelige bøker om kosthold, ingen medisinske bakgrunnsbøker. Den videoen som ligger ute som eksempelforelesning er helt håpløs, foreleseren vet ikke engang hva magesår kommer av. Jeg vet ikke om resten av kursene deres holder samme tvilsomme nivå, men tatt i betraktning at det koster en del penger syns jeg du skal tenke deg godt om før du setter i gang med studie hos dem. Er du sikker på at det er noe du trenger? Kan du ta samme studium andre steder, høyskole eller universitet f.eks? Mange høyere utdanningsinstitusjoner tilbyr nettkurs og samlingsbasert utdanning dersom du ikke kan flytte på deg eller vil studere ved siden av jobb. 

Anonymkode: e7d6d...af0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som typisk privatskole som er startet opp for å tjene penger på studentene. Ingen seriøse studenten velger å gå der. Høyst tvilsomt at du får jobb etter endt studier..

Anonymkode: 5f528...1ba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke gått der, men jeg følger en blogger som har gått der. Du skriver ikke hvilken av fagene de tilby du er interessert i, men bloggeren tok kostholdsveiledning. Hun tror tydeligvis at hennes ene år med nettstudier har gjort henne til nestenlege og at hun kan alt som kroppens metabolisme og funksjon relatert till kosthold. Mye av det hun snakker om når det gjelder kroppen er galt og helt på viddene, eller så har hun bare forstått en brøkdel og ikke hele bildet. Hun kan rett og slett for lite til å forstå hva hun ikke kan, skremmende. Etter å ha lest hva hun sier måtte jeg inn å sjekke hva denne skolen egentlig har av pensum og undervisere på kosholdsveilderekurset, og det var ikke imponerende. Pensumlisten bestod utelukkende av populærvitenskapelige bøker om kosthold, ingen medisinske bakgrunnsbøker. Den videoen som ligger ute som eksempelforelesning er helt håpløs, foreleseren vet ikke engang hva magesår kommer av. Jeg vet ikke om resten av kursene deres holder samme tvilsomme nivå, men tatt i betraktning at det koster en del penger syns jeg du skal tenke deg godt om før du setter i gang med studie hos dem. Er du sikker på at det er noe du trenger? Kan du ta samme studium andre steder, høyskole eller universitet f.eks? Mange høyere utdanningsinstitusjoner tilbyr nettkurs og samlingsbasert utdanning dersom du ikke kan flytte på deg eller vil studere ved siden av jobb. 

Anonymkode: e7d6d...af0

Takk. Er du lege-personell ? 

Anonymkode: 50211...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke denne utdanningen til? Ser for meg at det kan bli vanskelig å få jobb, men kanskje i helsekostbutikk. Ser mer på slik skole som en kurs-virksomhet enn et studie, og tror mange sliter med å få en jobb. 

Anonymkode: 3faba...369

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du bruke denne utdanningen til? Ser for meg at det kan bli vanskelig å få jobb, men kanskje i helsekostbutikk. Ser mer på slik skole som en kurs-virksomhet enn et studie, og tror mange sliter med å få en jobb. 

Anonymkode: 3faba...369

Jeg er interessert i helse og ernæring. Vil ikke bli lege men få et innblikk i forebygging og sykdomslære/ behandling etc. Jeg er interessert i kosthold til medisinsk bruk feks. 

 

Men om det kun er populær-vitenskapelig pensum som en over skriver er det muligens ikke særlig hold i det ? 

Anonymkode: 50211...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes flere utdanningstilbud om dette, også på offentlige høgskoler der du slipper å betale skolepenger, kun semesteravgift og læremidler. Hvis du bare ønsker grunnleggende innføring, og ikke en bachelor eller masterutdanning velger du et årsstudium først. Da kan du heller vurdere om du skal fortsette med noe i samme bane senere. F.eks:

Årsstudium i Mat ernæring og helse ved Høgskolen Innlandet på Elverum
Årsstudium i Matkultur og helse ved Høgskulen i Volda
Årsstudium i Ernæring mat og kultur ved Universitetet i Agder, Kristiansand
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Er du lege-personell ? 

Anonymkode: 50211...4ca

Jeg er helsepersonell men ikke lege. De studiene Ullvott lister opp er mye bedre å satse på enn Tunsberg syns jeg, det gir deg også vekttall og muligheten for å bake årsstudiet inn i et bachelorforløp hvis det etterhvert skulle vise seg å bli aktuelt (på Elverum kan du gå rett videre til andreåret i folkehelseutdanningen). 

Anonymkode: e7d6d...af0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke gått der, men jeg følger en blogger som har gått der. Du skriver ikke hvilken av fagene de tilby du er interessert i, men bloggeren tok kostholdsveiledning. Hun tror tydeligvis at hennes ene år med nettstudier har gjort henne til nestenlege og at hun kan alt som kroppens metabolisme og funksjon relatert till kosthold. Mye av det hun snakker om når det gjelder kroppen er galt og helt på viddene, eller så har hun bare forstått en brøkdel og ikke hele bildet. Hun kan rett og slett for lite til å forstå hva hun ikke kan, skremmende. Etter å ha lest hva hun sier måtte jeg inn å sjekke hva denne skolen egentlig har av pensum og undervisere på kosholdsveilderekurset, og det var ikke imponerende. Pensumlisten bestod utelukkende av populærvitenskapelige bøker om kosthold, ingen medisinske bakgrunnsbøker. Den videoen som ligger ute som eksempelforelesning er helt håpløs, foreleseren vet ikke engang hva magesår kommer av. Jeg vet ikke om resten av kursene deres holder samme tvilsomme nivå, men tatt i betraktning at det koster en del penger syns jeg du skal tenke deg godt om før du setter i gang med studie hos dem. Er du sikker på at det er noe du trenger? Kan du ta samme studium andre steder, høyskole eller universitet f.eks? Mange høyere utdanningsinstitusjoner tilbyr nettkurs og samlingsbasert utdanning dersom du ikke kan flytte på deg eller vil studere ved siden av jobb. 

Anonymkode: e7d6d...af0

Dette høres ut som en bekjent av meg. Hun er ikke blogger og har tatt en treårig utdanning i ernæringsterapi på TMS og man skulle tro hun hadde tatt medisinstudiet ut fra hvordan hun diagnostiserer folk og holder på. En felles venn som faktisk er lege har forsøkt å sette henne på plass noen ganger, men hun gir seg ikke og mener at hun sitter på fasiten. At en lege sier at det hun hevder er direkte feil tar hun ikke innover seg. Det er rett og slett ganske skremmende - og enda mer skremmende er det hvor mange som tar det hun sier for god fisk og følger rådene hennes til punkt og prikke. 

Jeg hadde styrt unna den skolen og heller gått for en utdanning på en offentlig høyskole som det foreslås over her.

Anonymkode: d36b2...62d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjære. De har bare funnet på en tittel selv. 

«Du får vitnemål med tittelen Helsekostveileder TMS etter gjennomført og bestått studium.»

Jeg kan like gjerne lage en tittel selv og selge nettkurs i det. Hvor man får tittelen «Drage- og kakkerlakk-veiledningsterapeut ABC». 

Denne skolen hadde jeg lett droppet. Som andre sier, studer på et skikkelig universitet eller høyskole i stedet! 

Anonymkode: 7ee52...0e2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege jeg var hos sa rett ut at på medisin-studiet lærer de kun symptom-behandling.  

Jeg vil lære å forebygge og Evt finne årsaker til sykdom og behandle disse... 

Anonymkode: 50211...4ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En lege jeg var hos sa rett ut at på medisin-studiet lærer de kun symptom-behandling.  

Jeg vil lære å forebygge og Evt finne årsaker til sykdom og behandle disse... 

Anonymkode: 50211...4ca

Selvsagt lærer de om årsaker til/risikofaktorer for sykdommer på medisinstudent -  der det er kjente, dokumenterte årsaker til sykdommer. Det er ikke alle sykdommer hvor man kjenner til akkurat hvordan årsaksmekanismen er. Men det gjør sannelig ikke alternativbransjen heller, selv om de kanskje later som! Det er ikke slik at man ikke blir syk hvis man bare spiser «supermat». Det er mye mer komplekst enn som så. Det du ønsker å lære vil du ikke lære deg på et slikt kurs. 

Anonymkode: 7ee52...0e2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

En lege jeg var hos sa rett ut at på medisin-studiet lærer de kun symptom-behandling.  

Jeg vil lære å forebygge og Evt finne årsaker til sykdom og behandle disse... 

Anonymkode: 50211...4ca

Tviler på at du lærer det på Tunberg, for å si det sånn.

Anonymkode: 7d213...f2c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skolen lurer deg og får deg til å betale masse penger for å lære noe som er bare tøv. 

Med papiret i hånda kan du lure andre og behandle dem for oppdiktete tilstander med virkningsløse remedier. 

Høres ikke det bra ut? 

Verden vil bedras. Go for it! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg har gått på denne skolen og er kjempefornøyd med studiet. Lærte en hel ny kunnskap jeg ikke visste om fra før. Kan ikke skryte nok, dere som ikke har gått der vet ikke hva dere prater om.

Anonymkode: ef18d...6a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 23.24, Guile skrev:

Skolen lurer deg og får deg til å betale masse penger for å lære noe som er bare tøv. 

Med papiret i hånda kan du lure andre og behandle dem for oppdiktete tilstander med virkningsløse remedier. 

Høres ikke det bra ut? 

Verden vil bedras. Go for it! 

Det er tøv å ta vare på helsen sin? Tøv å legge om kostholdet til et mer blodsukkervennlig? Tøv å bruke midler fra naturen for å bedre helsen sin enn å ty til syntetisk som bare demper symptomer? Tøv å lære å lage mat fra bunnen av? Tøv å bruke helsekosttilskudd for å bedre fordøyelsen? Herlighet, du aner ikke hva du prater om.

Anonymkode: ef18d...6a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gikk et halvt år på kostholdsveilederkurs. Men orket ikke det evige lavkarbokjøret og alt det ekle de skal dytte i folk som de mener er sunt. Kan ikke skjønne at det skal være sunt å drikke collagen og annet avfallsmøkk. 

Anonymkode: c7d53...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tøv å ta vare på helsen sin? Tøv å legge om kostholdet til et mer blodsukkervennlig? Tøv å bruke midler fra naturen for å bedre helsen sin enn å ty til syntetisk som bare demper symptomer? Tøv å lære å lage mat fra bunnen av? Tøv å bruke helsekosttilskudd for å bedre fordøyelsen? Herlighet, du aner ikke hva du prater om.

Anonymkode: ef18d...6a1

🙄

Dere alternative gir dere ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er tøv å ta vare på helsen sin? Tøv å legge om kostholdet til et mer blodsukkervennlig? Tøv å bruke midler fra naturen for å bedre helsen sin enn å ty til syntetisk som bare demper symptomer? Tøv å lære å lage mat fra bunnen av? Tøv å bruke helsekosttilskudd for å bedre fordøyelsen? Herlighet, du aner ikke hva du prater om.

Anonymkode: ef18d...6a1

Det er ikke tøv å ta vare på helsen sin. Men:

- «blodsukkervennlig» er et ullent og lite vitenskapelig begrep 

- det er ikke tøv å ta syntetisk fremstilte medisiner med dokumentert effekt som gjør deg frisk(ere). Det ER tøv (og potensielt farlig) å ta «midler fra naturen» som ikke har dokumentert effekt og hvor «midlene fra naturen» er fremstilt på en slik måte at man ikke har kvalitetssikring på mengde virkestoff m.m

- Det er tøv å betale en privat høyskole for å lære å lage mat fra bunnen av. Google holder. 
- igjen, det er tøv å bruke kosttilskudd uten dokumentert effekt og av ukjent kvalitet og med ukjent mengde virkestoff 

Naturlig er ikke det samme som bra, og syntetisk er ikke det samme som dårlig. Og ja, jeg vet hva jeg snakker om. 

 

Anonymkode: 7ee52...0e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Jeg er interessert i helse og ernæring. Vil ikke bli lege men få et innblikk i forebygging og sykdomslære/ behandling etc. Jeg er interessert i kosthold til medisinsk bruk feks. 

 

Men om det kun er populær-vitenskapelig pensum som en over skriver er det muligens ikke særlig hold i det ? 

Anonymkode: 50211...4ca

Hei, hold deg unna TMS. Jeg avbrøt etter 4mndr, var rett og slett for useriøst. Samme med læreplanen.

Velg heller en høyskole som ullvott lister for eks.

Anonymkode: 4e4c1...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...