Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet
En venninne av meg har to døttre som begynte på skolen i høst. De troppet opp på skolen glade og fornøyde med nistepakke med nuggatti på....læreren sa at uff sånt griseri kunne de da ikke ha på nista, og at sjokoladepålegg var helgepålegg. Jeg syntes det var helt bak mål jeg, og noe ikke læreren skal legge seg i i det hele tatt!! Jeg er, i følge mamma, oppdratt på brødskive med syltetøy til frokost, lunsj og kvelds. Ikke har det tatt kverken på meg ennå, og ikke er jeg overvektig heller....

Hvis læreren sa dette, er det helt feil. Det er foreldrenes ansvar å gi sunn mat - ikke barnas ansvar.

Men: Så hvis mamma slo meg og jeg er frisk og rask så kan jeg slå mitt barn også?? (vet jeg trekker det litt...)

Det ER en grunn til at skoler/barnehager anbefaler niste til barna. Jeg har selv opplevd at barn får youghurt til frokost og kvelds, skolebrød i niste, nugatti flere ganger i uka, saltstenger og kjeks i matpakka.. Og så lurer de på hvorfor barnet ikke sitter stille eller ikke vil legge seg om kvelden..

Mye sukker og E-stoffer ødelegger noe som kalles myeliner i hjernebarken. Dette er fett"tråder" som gør at nervene vokser og at de ulike hjernedelene kan "samarbeide".(myelinisering) Derfor skal barn også ha fett i maten sin.. (vet det er litt dårlig forklart men..)

Cola, som eksempel, derimot ødelegger disse nerveforbindelsene,og kan i sin ekstremitet ødelegge nervetrådene -og aldri repareres.

Men for all del. Opp til dere som foreldre hva dere putter i ungene deres!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om eksempler der klasser med store uroproblemer i en prøveperiode har hatt forbud mot pålegg med mye sukker og drikke med sukker til lunch. Resultatet har vært en roligere klasse, bedre arbeidsro for alle og større konsentrasjon om skolearbeidet selv blandt de uroligste elevene. Derfor mener jeg det er åpenbart at skolen har noe med hva barna spiser til lunch å gjøre. Skal noen foreldres uvettige holdning til matpakke få ødelegge arbeidsroen for resten av klassen kanskje? Og om barna er så kresne at de ikke spiser annet enn sjokoladepålegg så er det vel kanskje på tide at foreldrene slutter å skjemme dem bort.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mye sukker og E-stoffer ødelegger noe som kalles myeliner i hjernebarken. Dette er fett"tråder" som gør at nervene vokser og at de ulike hjernedelene kan "samarbeide".(myelinisering) Derfor skal barn også ha fett i maten sin.. (vet det er litt dårlig forklart men..)

Kan du komme med dokumentasjon på dette? Hvilke E-stoffer er det i såfall du snakker om?

Myelin er ikke fetttråder, men et fettstoff som ligger rundt nervene slik overføringen av nervesignalene går hurtigere. Det er ikke slik at når man spiser fett så blir denne transportert rett opp til hjernen og plassert rundt nervene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan du komme med dokumentasjon på dette? Hvilke E-stoffer er det i såfall du snakker om?

Myelin er ikke fetttråder, men et fettstoff som ligger rundt nervene slik overføringen av nervesignalene går hurtigere. Det er ikke slik at når man spiser fett så blir denne transportert rett opp til hjernen og plassert rundt nervene.

Gjest StoreSky
Skrevet

Var på kurs om spesialpedagoikk og ernæring - fikk masse aha opplevelser der. Skal se om jeg finner noe om dette, men er noen år siden jeg var på det kurset.

..og ja, jeg ER dårlig til å forklare sånn myeliniserings-greier!

Og ja, jeg vet da at fettet ikke løper rett opp til hjernen og legger seg der... Det jeg mente er at barn TRENGER noe fett i sitt kosthold (30%, helst sunt fett.) -men helt off-topic.

Gjest Anonymous
Skrevet
"Undersøkelser viser at over 99 % av barna i skolene og barnehagene har med seg sunn og god mat. "

Hvor i alle dager har du dette fra?

JObber selv i barneskolen, og du skulle sett alle de nistepakkene iklassene! Det kryr av loff med sjokoladepålegg! Og mange sender med en kjeks eller kake i tillegg. Greit nok innimellom - men jeg snakker om daglig!

Helt utrolig hva foreldre sender med...og unnskyldningen - jo det er at hvis ikke barnet mitt får loff, så spiser det ikke noe...

Bare tull! Har hatt felles smøremåltid med disse barna. Og alle som en spiste grovt brød med sunt pålegg! Og det mye!

Har selv barn og jeg vet det kan være vanskelig å få i de riktig type mat...men det er likevel vårt ansvar å ikke gi etter å la de få viljen sin slik at de daglige nistepakkene i barnehage eller skole blir sukkerholdige og usunne.

Som flere har nevnt her, mange barn reagerer negativt på sukker i form av hyperaktiv adferd!

Likevel er det jo litt drøyt å forby youghurt fra barnehagens side. Men å kraftig oppfordre til sunne nistepakker er på sin plass!

Skrevet

I barnehagen jeg jobber i har vi "sunn barnehage" som satsningområde - her får barna yoghurt kun tirsdager og torsdager til mellommåltidet. Ingen foreldre som har klaget på det når vi legger argumentene våre frem om sunnheten ved dette. Vi serverer heller aldri syltetøy eller prim o.l. som pålegg til barnas lunsj. Ingen foreldre som klager på dette heller. Hva de har med til frokost og hva slags pålegg de har på sin medsmurte matpakke har vi ingenting med og ikke sier vi noe på det heller, men vi har hele veien vært åpen om at vi fokuserer på sunnhet og derfor har vel de som har søkt seg til vår barnehage gått inn i det med åpne øyne.

Husker det var noen foreldre som reagerte da dette først ble foreslått, men da vi forklarte årsaker og slikt så var det ingen som klaget i det hele tatt.

Hvorfor kan ikke barnet ditt få den yoghurten til frokost hjemme isteden akkurat disse aktuelle dagene da? Ingen vits i å lage store greier ut av små bagateller.

En yoghurt til lunsj er uansett ikke et godt nok fullverdig måltid for et barn.

Skrevet

Jeg er veldig enig i at man skal prøve å holde seg unna sukker i kostholdet både til barn og voksne. Ikke manisk da, men å holde det til kos i helger og sånt. :)

Men det finnes jo masse sukkerfri yoghurt!

Det spiser jeg nesten hver dag. Yoplait 0,1% er helt sukkerfri og veldig god. :sikle:

Skrevet

Synes denne sukkervegringen grenser til hysteri enkelte ganger!

Datteren vår har med matpakke i barnehagen og eneste pålegg hun vil ha er leverpostei. Synes det det blir kjedelig for en liten tass å skulle spise de samme brødskivene til tre måltider og hun får også derfor med seg en yoghurt (Sans, som tross alt har mindre sukker enn Litago). I tillegg serveres det frukt i barnehagen. Fint å sende med grønnsaker til de barna som liker det eller f.eks. middagsglass til de minste, men for oss som ikke har barn som spiser alt så blir det til at en sender med det de liker (innenfor visse begrensninger, selvsagt!). Kan legge til at dette er omtrent det eneste sukkeret hun få i seg i løpet av en dag, da hun drikker vann til alle måltider (nekter å drikke melk, noe som også gjør at vi synes det er ok at hun får i seg yoghurt).

Kan på en måte skjønne at bhg legger ned forbud hvis de opplever det som et problem, men de har kanskje brukt en litt feil fremgangsmåte? Det ville ha vært bedre å tatt opp temaet på et foreldremøte og der prøve å komme til enighet.

Skrevet

Hva da med brunost??

Dette var det jo han Fedon ( :Gjesp: ) som mente at var like ille som sjokolade? Skal man da forby barna å spise dette...

Når det gjelder yougert..så kan jeg ikke se hva som er så galt med det.. vel og merke dersom man ikke gir den søteste da. Men nå finnes det så utrolig mange sunne yougerter så jeg kan ikke si hva som er problemet med det. Er vel bedre at ungen spiser det enn ikke noe i det hele tatt.. (for lite mat; tja,,jeg ble og blir fint mett av en youghert jeg)

Gjest Anonymous
Skrevet

Tor nok at ingen her er fanatikere, men at så lenge man spiser et sunt, variert kosthold basert på grovbrød, forskjellige typer pålegg som leverpostei , ost, kjøttpålegg osv og en yoghurt med lite sukkerinnhold, frukt og kanskje en gulrot - så kan man av og til skeie ut

Men et ensidig kosthold basert på loff, sjoko, saft, yoghurt med mye sukker, eplenektar osv er ikke så bra.

Barn trenger et sunt og variert kosthold, og selv de mest kresne barna spiser noe annet en sjoko om de må. Eller er det barna som bestemmer? :babysmokk:

Og hva med hull i tennene til de små?

Gjest Gjesta
Skrevet

Juridisk sett har ingen barnehage lov til å nekte deg å sende meg ungen din yoghurt om du ønsker at han skal spise dette i barnehagen.

Og for å avlive enda en myte: unger blir faktisk like urolig av gulrøtter i barnehagen som av yoghurt, take my word for it :wink:

VI sier at godterier ikke hører hjemme i barnehagen. Yoghurt er ikke godteri. Ikke er kjeks godteri, eller rosiner.

Det bør være opptil foreldrene å avgjøre hva de ønsker at deres barn skal spise.

Det var mange gode mattips her. Men som mor bør du få bestemme selv hva barnet ditt skal spise. Det er ikke kostplanlegging du har søkt og fått plass på, det er er et pedagogisk omsorgstilbud.

Jeg hadde ærlig talt ikke brydd meg om denne typen "forbud" og ihvertfall ikke hvis argumentet var at barnet fikk i seg for mye sukker. Det er faktisk min sak og ikke deres.

Gjest Anonymous
Skrevet

I barnehagen til sønnen min får de boller, kjeks, frukt o.l som siste måltid i tre fire tiden. Kan ikke se at det skal være så mye bedre en en yougurt.

Gjest StoreSky
Skrevet
I barnehagen til sønnen min får de boller, kjeks, frukt o.l som siste måltid i tre fire tiden. Kan ikke se at det skal være så mye bedre en en yougurt.

JEG hadde ikke akseptert boller/kjeks som et måltid! Som et tillegg innimellom ja, men ikke som et selvstendig måltid.

Det aksepterer heller ikke foreldrene i barnehagen der jeg jobber.

Skrevet

I barnehagen til jenta mi så er det ikke lov med youghurt. Det er fordi de har sett att barna begynner og bli hyper av det.

Synes og det er greit og forby det av den grunn at det skaper sjalusi og, vet at jenta mi har vært veldig lei seg hvis ikke hun har fått ha det med seg og flere andre har hatt det med seg.

Støtter det med oppdelte grønnsaker eller oppdelt frukt.

Skrevet

greit nok at sukker kan gjøre en del barn urolige. men det jeg ikke fatter er at det er yoghurten som blir syndebukken. som andre nevner i fleng her: nektar som drikke, sjokoladepålegg osv er jo helt klart mer skadelig på sukkerfronten enn yoghurt...

Gjest Madam Felle
Skrevet
Juridisk sett har ingen barnehage lov til å nekte deg å sende meg ungen din yoghurt om du ønsker at han skal spise dette i barnehagen.

Og for å avlive enda en myte: unger blir faktisk like urolig av gulrøtter i barnehagen som av yoghurt, take my word for it :wink:

VI sier at godterier ikke hører hjemme i barnehagen. Yoghurt er ikke godteri. Ikke er kjeks godteri, eller rosiner.

Det bør være opptil foreldrene å avgjøre hva de ønsker at deres barn skal spise.

Det var mange gode mattips her. Men som mor bør du få bestemme selv hva barnet ditt skal spise. Det er ikke kostplanlegging du har søkt og fått plass på, det er er et pedagogisk omsorgstilbud.

Jeg hadde ærlig talt ikke brydd meg om denne typen "forbud" og ihvertfall ikke hvis argumentet var at barnet fikk i seg for mye sukker. Det er faktisk min sak og ikke deres.

:klappe:

Skrevet

I bhg. der jeg jobbet hadde vi et frukt og yougurt måltid, der barne spiser youghurt og frukt.Dette etter ønske fra foreldrene, vi forbyr ingenting det er opp til foreldrene om de vil gi dem youghurt, frukost blanding eller matboks til desse måltidene!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er veldig enig i at man skal prøve å holde seg unna sukker i kostholdet både til barn og voksne. Ikke manisk da, men å holde det til kos i helger og sånt. :)

Men det finnes jo masse sukkerfri yoghurt!

Det spiser jeg nesten hver dag. Yoplait 0,1% er helt sukkerfri og veldig god. :sikle:

Er Yoplait 0,1% helt sukkerfri??? :o

Hvis det ikke inneholder sukker, og kun 0,1% fett - hva er de resterende 99,9% da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...