Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min pleier å spise en yogurt til lunsj. I familiebarnehagen der han går til vanlig har jeg ikke fått noen kommentarer på dette. Så innimellom er de samlet på en såkaldt "base" der det kommer barn fra andre familiebarnehager og de blir plassert i grupper på 5-10. Nå har jeg imidlertid fått beskjed om at yoghurt på disse dagene ikke er tillatt fordi det er for mye sukker i de. Ja, jeg vet at det er mye sukker i produktene, men jammen er det mange næringsstoffer i de også.

Lurer på hva dere andre gjør? Hva gir dere poden å spise i barnehagen? og er det vanlig å forby yoghurt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Jeg ville ikke latt barna mine spise Youghurt hver dag. Det finnes andre sunnere matvarer som du kan gi. Kan du ikke heller sende med gullerøtter som du har delt i staver, babymais, agurk, tomat eller lignende? Ungene mine går nå på skolen og de får med seg brødskive / knekkebrød med forskjellig pålegg + masse grønnsaker / frukt som er delt i småbiter. Dette er mat som passer fint i barnehagen også. Sundt og godt.

Gjest StoreSky
Skrevet

Enig med hannen.

Har ikke hørt om så mange barnehager/skoler som forbyr youghurt, men mange ønsker ikke dette som fast måltid - mye sukker og lite næringstoffer. (sett i forhold til hverandre)

Jeg jobber i barnehage, vi forbyr ikke noe, men ber foreldrene tenke seg om hva de sender med i barnehagen til å spise.

Kalde middagsrester, brød/knekkebrød, müsli, salater med fisk/kjøtt, er mye bedre alternativer.

Dette holder lenge som forbrenning (forbrenner langsomt), er allsidig og næringsrik.

Gjest LoisLane
Skrevet

Mine barn har med yoghurt av og til, kanskje en gang i måneden. Synes ikke det er noe de skal ha hver dag.

Det er ikke noe forbud mot å ha med yoghurt i barnehagen vår. Men jeg merker jo at det at noen har med hver gang, skaper et ønske hos våre også.

Så vidt jeg skjønte, gjaldt i forbudet hver dag. Og det har jo kommet flere gode forslag til alternativer her. Tror du det blir et savn for gutten din?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor vil du gi ditt barn 10 sukkerbiter til lunc?

Det er flere barnehager som har kuttet dette ut. En var vist på tv, fra Bodø. På gebursdager også. De har funnet alternativer til kaker, saft,vafler og alt med sukker i.

De har fått helt annerledes barn.

De fikk det "gøy" med mat.

Det er vel ikke barnas ønske og savn,men foreldrenes "dumhet"

Skrevet

Bruk Sans yoghurt i stede, det er langt mindre sukker og derfor sunnere. Eller erstatt med noe annet som mange andre her foreslår. At vanlig yoghurt er veldig sunnt er en myte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes ikke barnehagen skal komme med forbud mot slikt. Selvfølgelig kan de komme med anbefalinger. Nå virker det som om du er fullt klar over hva som finnes av både dårlige og gode ting i det du gir, og hvis du da fortsatt ønsker at ditt barn skal få det, synes jeg du skal få gi dette. Jeg liker ikke forbud på denne typen ting.

Gjest Madeline
Skrevet
Jeg synes ikke barnehagen skal komme med forbud mot slikt. Selvfølgelig kan de komme med anbefalinger. Nå virker det som om du er fullt klar over hva som finnes av både dårlige og gode ting i det du gir' date=' og hvis du da fortsatt ønsker at ditt barn skal få det, synes jeg du skal få gi dette. Jeg liker ikke forbud på denne typen ting.[/quote']

Jeg mener barnehagene er i sin fulle rett til å forby youghurt og andre sukkerholdige matvarer. Sukkeret gjør ungene urolige og det er de barnehageansatte som må takle ungene da. Vil noen absolutt gi sukkerholdig mat, så kan de heller gi den hjemme.

Skrevet
Jeg synes ikke barnehagen skal komme med forbud mot slikt. Selvfølgelig kan de komme med anbefalinger. Nå virker det som om du er fullt klar over hva som finnes av både dårlige og gode ting i det du gir' date=' og hvis du da fortsatt ønsker at ditt barn skal få det, synes jeg du skal få gi dette. Jeg liker ikke forbud på denne typen ting.[/quote']

Så om barnet tropper opp med kjeks og smågodt som niste...? ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Undersøkelser viser at over 99 % av barna i skolene og barnehagene har med seg sunn og god mat. Skal man lage tullete forbud som rammer alle, når de aller aller fleste utmerket godt greier å tenke selv? :wink:

Ja til forbudsstaten som forteller folk hva de skal få lov til å spise? :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

Om Lille Lise får:

Frokost: en skive med syltetøy og et glass eplenektar

Lunsj: en skive med sjokade, et glass saft og en yoghurt

Hvor mange sukkerbiter tror du da at det barnet har fått i seg innen kl 12???

Jeg er stygt redd for at mange barn har slikt kosthold, og foreldre må nå begynne å tenke litt.

Hadde du ville spist 30 sukkerbiter til frokost og lunsj? For det er nettopp det Lille Lise har.........

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mener barnehagen skal informere og oppfordre om gode matvaner, men ikke foby. Vi hadde faktisk dette som tema på forrige foreldremøte i barnehagen, og vår styrer så ikke på det som hennes oppgave å forby "vanlig" mat, hun stolte på at de fleste av foreldrene selv greide å vurdere hva som var greit for deres barn å spise. Samtidig så hun ikke noe problem i å oppfordre til å ta med de variantene med mindre sukker, ta med frukt og grønnsaker o.l. Vår barnehage har ingen forbud mot kjeks og godteri, men har da alri opplevd at foreldre har sendt med dette som niste.

Jeg synes jo at tuppeliten har liten tro på foreldre jeg . De fleste er jo veldig opptatt av at deres barn skal få i seg god mat, og få gode vaner. Og en yoghurt til grovbrødet, tomaten, og leverposteien ser jeg ingen problemer med. Siden det er mye sukker i syltetøy, skal man også forby å ha det på brødet?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor mye sukker er det egentlig i naturell yogurt?

Gjest lilletroll
Skrevet

3 åringen i huset begynner hver bhg dag med en god morgen yoghurt. Dette har jeg ingen betenkeligheter med. Ja utover at det blir dyrt, da :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg mener barnehagen skal informere og oppfordre om gode matvaner, men ikke foby. Vi hadde faktisk dette som tema på forrige foreldremøte i barnehagen, og vår styrer så ikke på det som hennes oppgave å forby "vanlig" mat, hun stolte på at de fleste av foreldrene selv greide å vurdere hva som var greit for deres barn å spise. Samtidig så hun ikke noe problem i å oppfordre til å ta med de variantene med mindre sukker, ta med frukt og grønnsaker o.l. Vår barnehage har ingen forbud mot kjeks og godteri, men har da alri opplevd at foreldre har sendt med dette som niste.

Jeg synes jo at tuppeliten har liten tro på foreldre jeg . De fleste er jo veldig opptatt av at deres barn skal få i seg god mat, og få gode vaner. Og en yoghurt til grovbrødet, tomaten, og leverposteien ser jeg ingen problemer med. Siden det er mye sukker i syltetøy, skal man også forby å ha det på brødet?

Nei, jeg har nok ikke liten tiltro til foreldre flest, dette her var jo bare et eksempel. Men jeg kjenner flere som gir barna sine dette hver dag. Og foreldrene syns dette er helt greit at ungene får i seg så mye sukker. Jeg syns ikke disse dette gjelder, tenker særlig langt. Kroppen vår skal vi tross alt ha lenge, lenge. (og tennene)

Vi opplevde på barnehagen at avdelingsleder måtte forklare på et foreldremøte at barna måtte ha med seg skikkelig matpakke. Og da snakket hun ikke om sjoko eller saft, men at det var foreldre som stadig sendte med ungene sine KUN sjokoladekake, skolebrød og kjeks.

Yoghurt er greit av og til, men det er dagens totale sukkerinnhold som teller. Og selvsagt at det er næringsrik og variert kost. :wink: Det var det jeg mente!

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi gir vår datter yoghurt hver dag før leggetid. Fysj - så uansvarlige vi er!! :o

Kveldmat, lek, skift, yoghurt, tannpuss, natti-natti. Dette har blitt en liten rutine hos oss.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi gir vår datter yoghurt hver dag før leggetid. Fysj - så uansvarlige vi er!! :o

Kveldmat, lek, skift, yoghurt, tannpuss, natti-natti. Dette har blitt en liten rutine hos oss.

Hørest ikke ut som om du har dårlig samvittighet, og det skal du ikke ha heller om du gjør som jeg sier :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

Den siste var meg, jeg ble ikke logget på.......

Skrevet

Jeg bare stusser litt......nesten hver eneste gang jeg har hørt om forbud av mat, så er det barnehager og skoler som har kommet med det.

Ja, gi tips er greit nok, men jeg synes ikke det er rett at barnehagen og skolen skal bestemme hva barnet mitt skal spise/ha til frokost eller lunsj.

Dette er noe som vi bestemmer og uansett hva utfallet blir, så synes jeg skolen og barnehagen skal respektere det.

F eks så leste jeg en gang om en skole som sa at sjokoladepålegg er forbudt på deres skole.

Burde ikke det være opp til foreldrene egentlig?

Jeg har svært kresne barn når det gjelder pålegg, så det er ikke så mye å velge mellom. De får sjokoladepålegg hvis de vil ha det på skiven. Det fordi de er kresne på pålegget. Og da synes jeg ikke verken skole eller barnehage har rett til å "nekte" mine barn det ( som et eksempel ).

Jeg regnet virkelig med at barnehage og skole lot dette være opp til foreldre. Det er da vi som kjenner barna våre best og hva de liker og ikke liker/ikke tåler osv.

Eller har de ikke tiltro til foreldre og må dermed "forby" det?

Ellers...jeg ser ikke problemet ved å gi 1 yoghurt hver dag jeg.

Det burde som sagt være helt opp til foreldrene hva ungene skal ha med seg og ha på brødskivene ( så lenge det er snakk om vanlig mat ).

Gjest lilletroll
Skrevet

En venninne av meg har to døttre som begynte på skolen i høst. De troppet opp på skolen glade og fornøyde med nistepakke med nuggatti på....læreren sa at uff sånt griseri kunne de da ikke ha på nista, og at sjokoladepålegg var helgepålegg. Jeg syntes det var helt bak mål jeg, og noe ikke læreren skal legge seg i i det hele tatt!! Jeg er, i følge mamma, oppdratt på brødskive med syltetøy til frokost, lunsj og kvelds. Ikke har det tatt kverken på meg ennå, og ikke er jeg overvektig heller....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...