AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #41 Del Skrevet 13. januar 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: For villdyr er det helt naturlig å løpe unna andre rovdyr. Hvorfor er det plutselig så fælt når mennesker gjør det? Anonymkode: a89f3...7d3 Det har jeg jo skrevet om tidligere. Fordi dyr gjør det av instninkt og fordi de ikke har noe valg eller noen mental evne til å vurdere etikken i det de gjør. Vi har alt dette. Vi vet hva vi utsetter reven for, vi trenger ikke å gjøre det og vi vet også at vi kan jakte på en måte som påfører mer lidelse. Altså er det et aktivt valg at man ønsker å jakte på en måte som påfører mer stress og lidelse enn nødvendig. Det grenser til sadistisk i mitt hode. Anonymkode: 6b164...851 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. januar 2019 #42 Del Skrevet 14. januar 2019 Man kan gjøre som i Futurama lage en robot rev og jakte på den. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Resignert Skrevet 14. januar 2019 #43 Del Skrevet 14. januar 2019 On 1/13/2019 at 10:59 AM, AnonymBruker said: Tenker på den tradisjonelle Engelske revejakten. Fra en jeger/rytters ståsted ser dette fantastisk spennende og utfordrende ut. Burde vi innføre det i Norge, ettersom revejakt allerede er lov? Anonymkode: a89f3...7d3 Nei, det virker bare snobbete og oppstyltet. En enkelt norsk jeger med en flattskytende rifle er mye mer effektiv enn 10 snobber på hesteryggen. Og så får man den gode følelsen når en velplassert kule blåser vekk hele framparten på reven "boff" og en rosa sky bak dyret når kula kommer ut. Digg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #44 Del Skrevet 14. januar 2019 13 minutter siden, Resignert skrev: Nei, det virker bare snobbete og oppstyltet. En enkelt norsk jeger med en flattskytende rifle er mye mer effektiv enn 10 snobber på hesteryggen. Og så får man den gode følelsen når en velplassert kule blåser vekk hele framparten på reven "boff" og en rosa sky bak dyret når kula kommer ut. Digg! Hva er feil med å være "snobbete"? Er det feil å kle seg i staselige klær fremfor å se ut som en utedass? Klærne er forresten spesialdesignet til formålet, og fargene holder styr på hvem som er hvem i jaktlaget. Anonymkode: a89f3...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magikeren Skrevet 14. januar 2019 #45 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Syntes generelt at det å ta livet av andre levende vesener er brutalt, voldelig og vitner om en distanse fra enkelte deler av ens egen empati, så lenge det ikke er nødvendig for å overleve. Jeg tror denne distansen fra egen empati har en negativ påvirkning på mennesker i et samfunn. Jeg tror samfunnet vårt hadde vært positivt påvirket om vi handlet i større grad basert på empati med dyr, det hadde vært noe som annerkjente empati som en gyldig verdi i samfunnet vårt, noe som ville preget våre verdier og hvordan vi så på hverandre og andre levende skapninger. Det hadde vært mer "innafor" å være empatisk og verdsette empati. Noe som ville vært sunt og positivt for vår kollektive psyke. Redigert: Jeg tror også det å fortrenge det at dyr er redde og blir brutalt drept for at vi skal spise dem er dårlig for psyken vår. Det påtvinger oss kognitiv dissonans som vi ikke har gode strategier for å løse, noe som preger oss negativt Endret 14. januar 2019 av magikeren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #46 Del Skrevet 14. januar 2019 3 timer siden, magikeren skrev: Syntes generelt at det å ta livet av andre levende vesener er brutalt, voldelig og vitner om en distanse fra enkelte deler av ens egen empati, så lenge det ikke er nødvendig for å overleve. Jeg tror denne distansen fra egen empati har en negativ påvirkning på mennesker i et samfunn. Jeg tror samfunnet vårt hadde vært positivt påvirket om vi handlet i større grad basert på empati med dyr, det hadde vært noe som annerkjente empati som en gyldig verdi i samfunnet vårt, noe som ville preget våre verdier og hvordan vi så på hverandre og andre levende skapninger. Det hadde vært mer "innafor" å være empatisk og verdsette empati. Noe som ville vært sunt og positivt for vår kollektive psyke. Redigert: Jeg tror også det å fortrenge det at dyr er redde og blir brutalt drept for at vi skal spise dem er dårlig for psyken vår. Det påtvinger oss kognitiv dissonans som vi ikke har gode strategier for å løse, noe som preger oss negativt Jeg er absolutt for dyrevelferd. Men denne overdrevne følsomheten er noe som bare er mulig å lure seg til ved å fjerne seg for mye fra virkeligheten. Typisk er "dyrevernere" veldig lite realistiske når det kommer til å håndtere virkeligheten. I et moderne samfunn slipper de fleste å tenke på "skitarbeidet" som faktisk er nødvendig for å overleve, fordi vi har mekanismer overalt som skjuler dette. De færreste dyrevernere hadde giddet å gi slipp på alle produkter og tjenester de bruker daglig som på en eller flere måter fører til ubehag og lidelser for andre, det være seg mennesker eller dyr. Hadde de derimot blitt sluppet på ei øde øy for å overleve uten assistanse fra annet enn medbragte våpen hadde denne illusjonen av empati forsvunnet i løpet av et par dager. Et godt eksempel på dette er den Britiske serien "The Island with Bear Grylls". Det er ganske fascinerende å se hvor hardbarket helt vanlige folk blir når de er pokka nødt til å gjøre det som gjøres må for å få tak i mat, vann og varme. Anonymkode: a89f3...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 15. januar 2019 #47 Del Skrevet 15. januar 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magikeren Skrevet 15. januar 2019 #48 Del Skrevet 15. januar 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er absolutt for dyrevelferd. Men denne overdrevne følsomheten er noe som bare er mulig å lure seg til ved å fjerne seg for mye fra virkeligheten. Typisk er "dyrevernere" veldig lite realistiske når det kommer til å håndtere virkeligheten. I et moderne samfunn slipper de fleste å tenke på "skitarbeidet" som faktisk er nødvendig for å overleve, fordi vi har mekanismer overalt som skjuler dette. De færreste dyrevernere hadde giddet å gi slipp på alle produkter og tjenester de bruker daglig som på en eller flere måter fører til ubehag og lidelser for andre, det være seg mennesker eller dyr. Hadde de derimot blitt sluppet på ei øde øy for å overleve uten assistanse fra annet enn medbragte våpen hadde denne illusjonen av empati forsvunnet i løpet av et par dager. Et godt eksempel på dette er den Britiske serien "The Island with Bear Grylls". Det er ganske fascinerende å se hvor hardbarket helt vanlige folk blir når de er pokka nødt til å gjøre det som gjøres må for å få tak i mat, vann og varme. Anonymkode: a89f3...7d3 Dette har egentlig ingenting med det jeg skrev å gjøre, du har misforstått det jeg skrev, evt antatt mye jeg ikke har skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #49 Del Skrevet 15. januar 2019 8 timer siden, magikeren skrev: Dette har egentlig ingenting med det jeg skrev å gjøre, du har misforstått det jeg skrev, evt antatt mye jeg ikke har skrevet. Men det er fult mulig å være både empatisk og samtidig like jakt. Anonymkode: a89f3...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ritter Skrevet 15. januar 2019 #50 Del Skrevet 15. januar 2019 På 13.1.2019 den 13.02, AnonymBruker skrev: Jeg tror kanskje du ikke helt klarer å skjønne at ingen jakt er "human". Det å ta livet av et dyr vil for de aller fleste oppleves som brutalt når de ikke er vant med det. Å bli skutt med rifle/hagle er nok ikke spesielt behagelig, og det er svært sjelden at dyret dør momentant også med denne metoden. Fortell meg gjerne hvorfor hundene er så mye verre? Og hvor har du denne kunnskapen fra? Anonymkode: a89f3...7d3 Jeg har lest gjennom innleggene dine i denne tråden, og en person som har slike synspunkter som deg har et problem som ikke er forenlig med våre norske jakttradisjoner. All jaktutøvelse blant seriøse jegere handler om respekt for viltet og at avliving skal skje raskt og mest mulig humant. Treffer du med hagle innenfor anbefalt skyteavstand (med rett haglstørrelse/ammunisjon, og egnet kaliber), faller dyret i smellen/på sekundet. Dyrene går rett i bakken ved treff. Med rifle på storvilt (med egnet ammunisjon og kaliber) tar det 0-10 sekunder før dyret dør av blodtrykksfall og oksygenmangel i hjernen. Dyret kan stå litt før det faller, eller også løpe noen meter. I de tilfeller det går lenger tid enn dette, handler det om et dårlig lungeskudd, eller skadeskyting. Ved treff i det sentrale nervesystemet vil dyret falle umiddelbart. Rovdyr må nødvendigvis jakte på den måten de har mulighet til for å kunne overleve. Mennesker har et valg om å jakte humant når vi har mulighet for det. Hva vi kan bli tvunget til å gjøre i en nødssituasjon har ikke relevans. Overklassemennesker i Storbritannia sulter ikke ihjel av human jakt, noe revejakten ikke er. Dette er såkalt "jakt" utført av mennesker som ikke bryr seg om den lidelsen de forårsaker. De påfører andre individer lidelse for fornøyelsens skyld, det ville ingen seriøs jeger slutte seg til. Selv ulven, som langt overgår alle hunder når det gjelder å jakte og nedlegge et bytte, kan bruke en stund før byttet dør, så teorien din om at reven vil dø umiddelbart av hundenes angrep vil i de fleste tilfeller ikke stemme, og er kun basert på bortforklaring. Reven vil også forut for døden være langvarig stresset og pint som følge av jakten på den. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2019 #51 Del Skrevet 15. januar 2019 20 minutter siden, Chaya skrev: Jeg har lest gjennom innleggene dine i denne tråden, og en person som har slike synspunkter som deg har et problem som ikke er forenlig med våre norske jakttradisjoner. All jaktutøvelse blant seriøse jegere handler om respekt for viltet og at avliving skal skje raskt og mest mulig humant. Treffer du med hagle innenfor anbefalt skyteavstand (med rett haglstørrelse/ammunisjon, og egnet kaliber), faller dyret i smellen/på sekundet. Dyrene går rett i bakken ved treff. Med rifle på storvilt (med egnet ammunisjon og kaliber) tar det 0-10 sekunder før dyret dør av blodtrykksfall og oksygenmangel i hjernen. Dyret kan stå litt før det faller, eller også løpe noen meter. I de tilfeller det går lenger tid enn dette, handler det om et dårlig lungeskudd, eller skadeskyting. Ved treff i det sentrale nervesystemet vil dyret falle umiddelbart. Rovdyr må nødvendigvis jakte på den måten de har mulighet til for å kunne overleve. Mennesker har et valg om å jakte humant når vi har mulighet for det. Hva vi kan bli tvunget til å gjøre i en nødssituasjon har ikke relevans. Overklassemennesker i Storbritannia sulter ikke ihjel av human jakt, noe revejakten ikke er. Dette er såkalt "jakt" utført av mennesker som ikke bryr seg om den lidelsen de forårsaker. De påfører andre individer lidelse for fornøyelsens skyld, det ville ingen seriøs jeger slutte seg til. Selv ulven, som langt overgår alle hunder når det gjelder å jakte og nedlegge et bytte, kan bruke en stund før byttet dør, så teorien din om at reven vil dø umiddelbart av hundenes angrep vil i de fleste tilfeller ikke stemme, og er kun basert på bortforklaring. Reven vil også forut for døden være langvarig stresset og pint som følge av jakten på den. Hundene er spesialtrent til å bite reven i nakken så fort de får tak i den. Den er død i løpet av noen sekunder. Dette utslitte argumentet med at den "lider" fordi den blir jaktet på faller på sin egen urimelighet. Det er naturlig for alle dyr i villmarken å bli jaktet på, de opplever ikke samme dødsangst som en person som blir jaktet ned av drapsmenn. Har du ikke sett hvordan dyr som nettopp har unnsluppet en sikker død noen sekunder seinere står og eter gress f.eks? Et menneske i samme situasjon ville i de fleste tilfeller vært traumatisert. Uansett, skjønner jo at slik revejakt aldri kommer til å bli lov i Norge, siden vi mangler tradisjon og dermed bred støtte for det. Anonymkode: a89f3...7d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #52 Del Skrevet 17. januar 2019 Er det noen som har fått være med på dette i England forresten? Var det spennende? Hvordan var ridningen? Anonymkode: a89f3...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #53 Del Skrevet 28. januar 2019 På 14.1.2019 den 18.30, Resignert skrev: Nei, det virker bare snobbete og oppstyltet. En enkelt norsk jeger med en flattskytende rifle er mye mer effektiv enn 10 snobber på hesteryggen. Og så får man den gode følelsen når en velplassert kule blåser vekk hele framparten på reven "boff" og en rosa sky bak dyret når kula kommer ut. Digg! Hva som er så snobbete med å ri på hest? Den skjønner jeg ikke🤔 Anonymkode: 8e16d...99f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 30. januar 2019 #54 Del Skrevet 30. januar 2019 Nå er vel revejakt med ekte rev blitt forbudt i hele Storbritannia, tror jeg. De fleste mener at det er dyreplageri, også staten (og det er folk med MYE penger som vil at det skal bli lovlig). Jeg tror problemet med mennesker som jakter for gøy er jo nettopp det, at det er for gøy. Vi har også så utrolig mye makt over dyret. Vi er i full kontroll i situasjonen, mens når dyr jakter på dyr, er det mer likeverdig. On 1/17/2019 at 4:59 PM, AnonymBruker said: Er det noen som har fått være med på dette i England forresten? Var det spennende? Hvordan var ridningen? Anonymkode: a89f3...7d3 Det ble ulovlig i England i 2005, så må være før dette, i hvert fall, eller gjort ulovlig. De driver fortsatt med det i Irland. Har sett mye av det på landsbygda der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2019 #55 Del Skrevet 15. februar 2019 På 31.1.2019 den 0.03, Linaria skrev: Nå er vel revejakt med ekte rev blitt forbudt i hele Storbritannia, tror jeg. De fleste mener at det er dyreplageri, også staten (og det er folk med MYE penger som vil at det skal bli lovlig). Jeg tror problemet med mennesker som jakter for gøy er jo nettopp det, at det er for gøy. Vi har også så utrolig mye makt over dyret. Vi er i full kontroll i situasjonen, mens når dyr jakter på dyr, er det mer likeverdig. Det ble ulovlig i England i 2005, så må være før dette, i hvert fall, eller gjort ulovlig. De driver fortsatt med det i Irland. Har sett mye av det på landsbygda der. Det faktum at det er folk med mye penger og makt som vil at det skal bli lovlig burde være et hint til den ignorante hvermannsen; de som er i mot er mest sannsynlig ignorante og misunnelige. Slik jeg har forstått det er det lang i fra hver jakttur som ender i at en rev blir fanget. Man kan argumentere for at en slik jakt er mer human og naturlig enn jakt med skytevåpen, fordi friske og raske individer som er gunstige for formering klarer å stikke av. Med hagle så blir alle tatt. Jaktinstinktet lever i mange av oss, og det er synd når hippier som er tilfreds med å slurpe kaffe latte skal få bestemme over oss som liker jakt. De fleste som stemmer mot noe sånt har ikke satt seg ordentlig inn i det, de bare stemmer mot det fordi de blir fortalt av tullinger i PETA og NOAH osv. at det er så fælt. Anonymkode: a89f3...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå